Wie helpt? Redenen dat een baby slecht slaapt

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annabel88, 10 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Ons zoontje is nu bijna 8 weken oud en is vanaf 10 dagen oud s-nachts erg onrustig.

Het eerste slaapje op bed gaat goed (3 a 4 uur) maar hij wordt stipt half 1 wakker, krijgt de borst en vanaf dan is het drama. Dit duurt tot de volgende ochtend! Hij slaapt dan tussendoor max 45min voor 1, 2 soms 3x. Hij huilt meestal niet door (speen, en zodra hij te onrustig is neem ik hem) maar krijst/gilt steeds, maait met zijn armen en trapt met z'n benen. Ook gaat hij heel snel ademhalen. Dit is elke nacht.

Ik dacht krampjes.. twijfel nu over toch verborgen reflux.. maar eigenlijk heb ik geen idee. We geven lactulose, dit werkt niet. Overdag slaapt hij in de draagzak. Bedje staat ietsje omhoog.

Ik kan goed tegen gebroken nachten, heb het eerder mee gemaakt maar begin echt op te raken, wie denkt mee?

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Lactulose kan juist krampen geven, daar zou ik eerst mee stoppen.
    Als ie moeilijk poept zou je de huisarts kunnen vragen om forlax.

Ik vind het klinken als pijn klinken, qua leeftijd past het wel bij darmkrampen. Overstrekt ie ook?

3. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Ja hij overstrekt, maakt persgeluiden en laat tijdens het schreeuwen vaak scheetjes. Jij vind het wel op kramp lijken dus? Ik hoop daar wel op want dan zou het heel snel wat beter moeten gaan.. Lees overal piek 6 weken, klaar met 12 weken..

Heb gisteren ook sab simplex binnen gekregen dus dat ga ik nog proberen vanaf vandaag.. met lactulose gewoon niks van verschil; niet erger en niet minder.

4. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Als hij niet moeizaam poept door te dikke ontlasting zou ik stoppen met de lactulose. Lactulose doet niks meer dan vocht naar de darm trekken om te zorgen dat er mee vocht in de ontlasting zit waardoor deze zachter blijft.

Wij zelf geven probiotica bij (Microbiol kind van Vitals), dat hebben we een paar jaar geleden bij ons zoontje gebruikt en steeds als het flesje op was en we stopten dan merkten we dat de krampjes weer erger werden. Nu bij onze dochter (van 6,5 week oud) zijn we het dus ook gaan gebruiken toen de krampjes begonnen en het verbeterde meteen weer. Nu nog niet gestopt aangezien ze nog midden in de krampjesfase zit.

Bij onze dochter hebben we ook een positief effect gemerkt bij het over stappen naar de Dr Brown’s fles, maar met borstvoeding heb je daar weinig aan.

Veel kindjes met verborgen reflux hebben minder last als ze op hun buik liggen, niet dat ik wil zeggen dat je hem op zijn buik moet laten slapen, maar als hij minder last heeft wanneer hij bijv bij jou op zijn buik ligt na de voeding dan zou dit wel een signaal kunnen zijn.

Hoe slaapt hij overdag in zijn bedje? Misschien is liggen niet fijn? En misschien kan een bezoek aan een osteopaat dan helpen?

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje had reflux en wat je beschrijft, dat deed hij ook..

6. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Dank voor jullie reacties! Ik ben al 3x bij de osteopaat geweest (goede ervaring met de eerste) en slik zelf probiotica..

Hij heeft een heel gek ontlasting verloop, tot 2 weken geleden steeds groen met slijm, en toen ineens 4 dagen niks, weer 4 dagen niks, en nu zitten we weer op 1 dag niks. En het is sinds er niks komt wel ineens oranje :confused:

Op de buik bij mij vindtie echt niet fijn, ik zet hem tegen mn benen (knieën omhoog). Overdag als hij wakker is is het ook niet echt een vrolijkerd, vaak 5min contact en lachen en daarna moet ik met hem rond lopen (recht op, hand tussen de benen; iets anders pikte niet). Dit had mijn oudste overigens ook (erge reflux), maar ik weet niet of dat karakter is of door ongemak o_O.

Ik dacht dus, een tweede wordt een makkie want ik herken het nu, maar ik blijf twijfelen. Iemand ervaring met wanneer evt krampjes ophouden? Ik dacht steeds ik wacht die 12 weken af maar ik ben nu zo moe dat ik twijfel toch een reflux medicatie te gaan vragen om dat uit te sluiten.. :oops: wel echt slecht een kindje medicijn toe te dienen terwijl je het niet zeker weet.

Ohja! Overdag in de draagzak helaas. In bed wordt hij na 45min wakker àls ik hem al in slaap krijg (heb er nog een peuter bij;)).

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Had mijn dochter ook. Wat hier goed hielp was het bed schuin zetten. ( wij hadden de auto krikken onder het hoofdeinde gezet). Overdag zat ze in de maxicosi die tegen de muur stond zodat ze rechtop zat. Vaak, heel vaak bij de dokter geweest en het enige wat ze konden vinden was heel veel lucht in haar darmen. Lactose en later vezelzakjes het hielp geen rest. Echo's gehad en die lieten ook alleen maar ontzettend veel lucht in de darmen zien ( wat dus de pijn veroorzaakt). Tot we, toen ze 10 jaar was een inval arts hadden die vermoede dat ze lactose intolerant was. Lactose vrij gaan eten en ze heeft geen buikpijn meer.

8. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28

Joh wat bizar! Na 10 jaar.. maar vezelzakjes, ik lees dat ze juist diaree krijgen bij lactose intolerantie? Bij mijn oudste hadden we sterk vermoeden van koemelkallergie dus zijn we koemelkvrij geweest tot 1.5. Echter zit hij nog altijd verstopt, zaten op een gegeven moment op 4 vezelzakjes per dag! En ook dat hielp niet. Ga nu even googlen naar het verschil tussen kma en lactose intolerantie ben benieuwd

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Dochter hier is vermoedelijk lactose intolerant (met drempel zo lijkt) nog niet officieel bevestigd maar wel gericht ontwijkingsgedrag (en ook op een overheerlijk ijsje waar ze een moord voor zou doen).

Als baby gilde ze t 18-21 uur van de 24 uit. Enorme ladingen gas in dr buik. In eerste instantie gaf ik BV maar dat was geen succes, toen nutrilon en toen ging t dak er helemaal vanaf na 6 weken op de gok (en einde van ons latijn) Frisolac er in gegooid en toen bleef t zo angstaanjagend stil dat we meerdere keren bij dr zijn gaan kijken of ze nog adem haalde.

Na twee weken infacol er nog bijgezet om de lucht te binden en intussen waren we ook op de reflux leefregels overgegaan (al voor de frisolac). Hadden echt een totaal ander kind ineens.

10. Pompidom

Pompidom Actief lid

6 jul 2021
    315
    164
    43
    Vrouw
    Sab simplex werkt sowieso heel goed tegen krampen! Verder bedje schuin zetten kan ook helpen. Daarnaast kun je ook proberen om in te bakeren.

11. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik zou gaan inbakeren. Hier is slapen zonder inbakeren ook niet te doen. Ze is mega onrustig en slaat zichzelf rustig wakker (of zit met haar handen te spelen etc). Ze is licht verkouden en we wilden haar daarom niet inbakeren. Na 2,5 uur proberen (en ze was dus al uren wakker zoals elke avond) ingebakerd. Na 10 minuten sliep ze ;).
    Daarnaast zetten we white noise aan, ze wordt van alles wakker..

klinkt trouwens als krampjes. Hier heeft ze er overdag erg last van. Snachts slaapt ze er meestal doorheen gelukkig

12. S2909

S2909 Fanatiek lid

14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw
    Hier een baby van 4 weken en die deed/doet hetzelfde. Bij haar zijn het krampen. Zij maakt ook enorm moeilijk stoelgang.

Op aanraden van de huisarts en vroedvrouw ben ik nu op een dieet zonder koemelk, ei of soja. Mijn nu peuter had namelijk net hetzelfde en daar hebben we 5 maanden mee gesukkeld eer ik overgestapt ben op hetzelfde dieet. Ook onder het gedacht van "krampjes zijn normaal die eerste weken - maanden".

De groene stoelgang met slijm, moeilijke stoelgang of net diarree, maar ook echt pijnlijke krampen en op bepaald moment ook eczeem, allemaal tekenen van een eventuele voedselallergie.

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Klopt dat kreeg ze ook, dan kreeg ik de mededeling te stoppen omdat de verstopping dat weg was ( nooit de " verstopping" gevonden in luier of wc) of ik moest juist doorgaan omdat het overloop diaree was. Uiteindelijk kreeg ik te horen dat ze dan pds ( heb ik ook) zou hebben en we er mee moesten leren leven. Zat wel 5x per jaar, met haar, bij de huisarts ivm buikpijn. Tot die invalarts dus.

14. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ja dit kan idd ook! Ik eet nu ook geen koemelk (vriend is lactose intolerant, dus wie weet). Die krampjes hier zijn ook niet normaal.

15. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Hello! Hij slaapt in een swaddle up, dus niet gebakerd maar wel zo dat hij geen "last" heeft van zn armpjes. Ik ga het wel toch eens proberen, heb nog een pacco liggen van nr 1. Wel slaapt hij in principe zò in s-nachts, dit is het probleem niet, hij wordt alleen na 5 of 10 of 45 min gillend weer wakker.

Ik ben al 10 dagen koemelk- ei- en soja vrij geweest omdat nr 1 kma had, maar er veranderde helemaal niks helaas.. achteraf weer bang dat ik het te kort geprobeerd heb maar met 10 dagen had ik wel verschil moeten merken denk ik.

Voor nu ga ik dan toch uit van krampjes gezien alle ervaringen die ik lees, dus nog even doorbijten :cool: en hopelijk wordt het toch minder richting die 12 weken.. fingers crossed

16. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb er geen ervaring mee en denk hardop mee, maar gezien de problemen met ontlasting en ik lees ergens 'speen'... Heb je al eens geprobeerd om de speen weg te laten en op die momenten de borst aan te bieden? Moedermelk werkt 'laxerend' en als je kindje 'net niet genoeg' binnen krijgt kunnen er problemen met ontlasting ontstaan.

(mijn jongste heeft in de kraamweek last gehad van verstopping en krampjes, maar toen BV goed op gang was en ze bij ieder signaal mocht drinken is dat verdwenen. Al heeft ze nog steeds problemen met verstopping, wat zich openbaarde toen ze geen BV meer kreeg, 2 jaar oud. Sinds ze 3 jaar is krijgt ze laxeermiddelen)

Zoe123 vindt dit leuk.
  17. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Mijn babies hadden alle 3 tot ver na de 3 maanden ernstige kramp. Gaf bv. Bij alle 3 ging de kramp door tot zeker 5 maanden. Ze sliepen ook allemaal bij mij/op mij.
    Heb heel wat rondjes gelopen. De middelste was het “ergst” die had ook zijn karakter tegen zitten. Hij schreeuwde het uit. Maar dat doet hij nog.. als hij bijv zijn teen stoot oid .

stoppen met lactulose.. overgaan op eventueel forlax. Onze oudste kreeg ook de eerste maanden forlax. Wat een hel voor haar. Forlax veranderde haar echt!

Verder gaat het voeden wel goed? Geen extreem toeschietreflex, spruw, niet goed aan kunnen blijven happen ofzo? Mijn jongste was bijv. een “slordige” drinker. Deels karakter deels gewoon geen natuurtalent.

18. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Sorry eerste maanden forlax moet lactulose zijn!

19. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    @Kache en @Maartt

Dit is wel even een andere insteek die me tot nadenken zet! Lactulose ben ik mee gestopt nu trouwens.

De borstvoeding is wel een ding. Waar mijn oudste altijd bij elke kik aan de borst ging en hier rustig van werd, wordt deze vaak juist erg onrustig en boos. Hierdoor twijfel ik inderdaad wel eens: te weinig voeding? Maar waarom drinkt / stimuleert hij dan juist niet door.. hij blijft vaak zoeken / happen, maaien en gillen maar pakt de borst dan niet. Kennen jullie dit? Ik dacht dat hij dit deed door ongemak maar misschien is de borst wel de oorzaak :eek:

Bij mijn oudste liep de borstvoeding zo perfect dat ik nu misschien te gemakkelijk er vanuit ga dat dat goed is.. oeps. Hij heeft ook een erg kleine beet en heb vanaf het begin het idee dat hij niet goed kan (?) Stimuleren. Geen spruw voor zover ik kan zien..

Ik ga hier even heeel goed op letten, heb inmiddels 2 voedingen in de vriezer, misschien bij de volgende uitbarsting dat eens proberen om te zien of het wel krampjes zijn :eek: jemig dit zou echt stom zijn en ook super zielig :oops:

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Ik lees nergens dat de dames die je quote het hebben over te weinig voeding…
    Ik zou daar ook niet aan gaan twijfelen. Vaak wordt het daar al snel op gegooid maar
    dat hoeft meestal helemaal niet.
    De vraag is, waarom is hij onrustig? Waarom blijft hij maar aanhappen?
    Je hebt het over een kleine beet…
    Ik zou eens een lactatiekundige langs laten komen.
    Die kan mee kijken met een voeding, ook even zijn mondje checken.
    Is er wellicht een reden dat hij aanhappen lastig vind?

Deel Deze Pagina