Mijn zoontje gaat om 19u naar bed en slaapt tot 7u/7.30u. Dan rond 10u naar bed en 's middags nog een keer. Bij beide slaapjes duurt het erg lang voor hij slaapt, hij ligt ruim drie kwartier te kletsen en slaapt dan een uur a anderhalf.. Tijd voor 1 slaapje dacht ik.. Vanmorgen 7.45u wakker, 12.30u in bed, sliep vrijwel meteen maar om 13.40u al weer wakker.. Ja, dat schiet niet op natuurlijk.. Zal hij moeten wennen aan maar 1x slapen en dus langer slapen? Hoe pak ik dit aan?
Ik vond deze fase ook lastig, maar ik kan je advies geven om het eenpaar dagen tot een week uit te proberen. Ze moeten idd toch even wennnen aan iets anders. Ik ben net voor 18 maanden over ge stap. Eigen lijk om dezelfde reden als jij noemt.
Hallo Ik vind dat kindjes t zelf aangeven als ze nog maar 1 slaapje nodig hebben. Als hij twee slaapjes doet en ligt te kletsen dan rust hij toch. Ik zou hem dat nog niet afpakken als hij t nog nodig heeft Succes
Dat doen Stijn ook vaak, half uur tot uur kletsen/spelen voordat ie in slaap valt...maar hij is wel zoet en pakt z'n rust en of ie dat 1 of 2 keer per dag doet wisselt erg de laatste weken maar laat dat aan hem over, moe is moe toch?!
Hier liet hij zelf op den duur z'n ochtendslaap vervallen.. Ik heb niets gestuurd daarin. Wellicht gewoon even een paar dagen doorzetten door ochtendslaap te laten vervallen, je merkt dan snel genoeg of hij het trekt kwa slaap/moe zijn..
Hmmm dit topic zet me aan het denken mijn dochter is nog lang niet toe aan 1 slaapje is pas 3 maanden maar ligt wel vaker in bed wakker rond te kijken voor ze in slaap valt half uurtje /45 min. Haal haar er eigenlijk steeds uit nu ik dat door heb en ga nu ik dit weet vaker kijken of ze slaapt en haal haar uit bed om in de wipper of de box te gaan spelen als ze wakker Is.Als ze dan na een half uurtje gaat gapen leg ik haar weer in bed. Heb eigenlijk nooit nagedacht over dat in bed rustig liggen en spelen ook rust bied . Vond het eigenlijk sneu dat ze daar alleen lag. ( ons meisje is een echt gezelligheidsdier, net als papa en mama ) Als ik haar in bed leg doe ik dit wel omdat ze slaap signalen laat zien. Ze is vaak langer dan 1,5 wakker na haar voeding dus de signalen zouden kunnen kloppen qua tijd Wel leuk zo dat je ideeën kunnen veranderen na het lezen van een foumtopic
Dat kletsen vind ik prima.. maar als hij om 15u naar bed gaat en om 16u pas in slaap valt vind ik dat vrij laat want ik wil hem om 19u erin hebben. hoe merk je dan dat zij het ochtendslaapje laten vallen?
Hier is ze na het vervallen van het eerste slaapje vanzelf meer gaan slapen met een record van 3 uur inmiddels... En dat kletsen en keten wat ze ook wel een uur kon doet ze niet meer ze is bijna meteen vertrokken...
Hier ging ze steeds korter slapen en sliep vervolgens de rest van de dag helemaal niet meer, wat geen succes was want dat trok ze niet. Nu is het 18.30u echt kaarsje uit.
Hier met 15/16 maanden overgegaan naar 1 slaapje. 's Morgens was ze nog wel moe maar 's middags wilde ze niet meer slapen en hield het dan niet vol. Hier sliep ze eerst ook kort s middags maar op een gegeven moment had ze het wel door en sliep ze 3 uur. Duurde hier 2 weken in totaal van ochtendslaap wat verlaten en voldoende slapen in 1 slaapje. Eerst toen van 12-3, later werd dit 1-4 en bij ruim 2 ingekort naar 2 uur omdat ze s avonds pas laat ging slapen. Ze slaapt nu nog van 1-3.
Hier met 13 maanden naar 1 slaapje. Dochter kwam op een gegeven moment ' in de knoop' met tijden. Ze wilde s'ochtend iets later waardoor ze smiddags pas om half 5 weer wilde, dat wilde ik niet want dan zou ze s'avonds veel te laat gaan. Toen het ochtend slaapje een uurtje later gedaan. De eerste paar dagen moest ze even wennen om smiddags wat langer wakker te blijven en lag ze soms al om 18.15 op bed . Maar ze was vrij snel gewend en houdt het nu makkelijk vol van bv. 13.30 tot 19.00. Als ik geluk heb slaapt ze nu 2 uur, soms is ze na een uur weer wakker en gaat ze gewoon wat eerder naar bed...
Hier meer de keus gemaakt omdat ze overdag 2x2 of 3 uur sliep en 's nachts werd ze vaak nog wakker en kwam ze erg vroeg. Ook wilde ze vanaf een jaar 's middags vaak niet meer slapen. Dan sliep ze van 10.00 -12.00 en verder niet en was dan bekaf. Ook niet fijn. Dus toen elke keer geprobeerd om het een kwartiertje later te doen. Vaak ga ik nu 's ochtends even eruit op de fiets of boodschappen doen om te tijd te rekken. Merk wel dat het steeds makkelijker gaat. Maar dit heeft al met al wel 2 maanden geduurd. Nu slaapt ze heerlijk van 12-15u en gaat er om 19.30 in en slaapt tot 7.00.
Gewoon naar bed brengen als je merkt dat hij moe begint te worden. Je zal zelf zien dat hij even rommelt tussen 1-2 slaapjes, en dat hij dan van zelf naar 1 slaapje gaat. En als hij op 1 slaapje zit, dan zie je zelfs nog wel eens dat het beter was geweest dat ze er nog 2 deden Al willen ze zelf nog maar 1 slaap doen.
Gewpoon goed naar je kind kijken. Als hij echt nog eerst 3 kwartier ligt te kletsen voor hij slaapt... is hij dan wel echt goed moe? Ik kijk nooit echt naar de tijden al zat er wel een zekere regelmaat in, meestal zo'n 2 uur na het wakker worden smorgens werd ze weer moe. Ze deed ook heel lang 2 slaapjes van ca 2-3 uur. Ineens werden de slaapjes korter en hield ze het smorgens langer vol. Toen ene tijd een rommel periode gehad en die duurt nu al ca 3 maanden. De ene keer zit ze op 1 slaapje en vervolgens heeft ze weer een aantal weken dat ze het smorgens om 10 uur echt voor gezien houdt. En slaapt ze smiddags ook nog eventjes, want anders redt ze het echt niet tot het avond eten. Nu doet ze sinds een week weer 1 slaapje. Ik zet wel even door nu, want soms zit ze al in dr oogjes te wrijven om 11 uur, maar probeer ik het nog te rekken tot na de boterham, vaak krijgt ze daarna weer een opleving en redt ze het wel tot ca 13 uur. En nu slaapt ze 3-4 uur!! En dan savonds rond 19:30 uur weer naar bed. Lastige fase dit...
D. geeft het zelf niet goed aan.. Hij wrijft in zijn ogen maar als ik hem dan in bed leg, kletst hij dus zo lang. Dan is hij ong. 2.5/3u wakker geweest.. En dat is 's muddags ook zo. Vanmorgen dus wakker van ong. 8 tot half 1 en hij sliep binnen 10min maar heel kort.. Ik vind het heel lastig om het aan hem te zien.
Ik vind het bij mn dochter ook lastig. "vroeger" (haha) werd ze altijd luidruchtig als ze moe werd, huilen om niks etc, maar daar vergis ik me tegenwoordig ook in, want ze huilt nu ook geregeld uit frustratie. oogjes wrijven doet ze nu ook vaak smorgens na het bad, maar dan is ze gewoon loom en krijgt ze later weer een opleving. Of ze gaapt gewoon nog van het net wakker zijn ( is dan al een 1,5 uur wakker, maar toch). Wel is het zo, als ze echt TE moe zijn, dan slapen ze ook korter. Ze zijn dan zo moe dat ze bepaalde fases van de slaapcyclus overslaan en dus sneller door de slaapcyclus heen zijn. Bij mij werkt het soms ( niet altijd) wel door haar op de commode te leggen als "check". Als ze echt moe is dan begint ze dan in haar oogjes te wrijven en te gapen.
Hier immiddels al weer enige tijd over naar 1 slaapje. Maar dan na een hele lastige periode waarin hij idd in de ochtend nog snel moe was, dan vervolgens 2 uur sliep tot een uurtje of 1 en daarna dus niet meer. Hij wilde wel eens naar bed dan in de middag, maar sliep vervolgens niet. Ik heb er lang gewoon aan toe gegeven, want soms sliep hij in de middag nog even. Maar daarna toen hij dat dus echt niet meer deed ben ik een beetje gaan rekken, vaak maar 1 uurtje, en nu is hij echt over. Hier worden de signalen van moe zijn trouwens ook steeds lastiger. Eerst was het gapen en in de ogen wrijven, en werd hij jengelig. Nu niet meer. Hij krijst idd wel eens uit frustratie, gewoon drift en dat heb ik wel eens opgepakt als moe zijn. Maar als hij moe is wordt hij wel sneller driftig, en langer driftig.
Ik zit al twee maanden in de overgangsfase. S ochtend rond 11.00 wandel ik met haar en laat ik haar 20 à 30 min in de wagen slapen. Om 14.00 gaat ze echt naar bed en slaapt ze tot 16.30. Daarna slaapt ze van 20.15 tot 08.15. Zonder het kleine ochtenddutje red ze het nog net niet.
Goh, volgens mij hebben wij dan een slaapkop. Ik weet nog steeds niet goed wanneer ons zoontje naar 1 slaapje overgaat. Hij slaapt 's nachts wel rommelig, word wel een paar keer wakker voor zijn speentje of omdat hij een vieze luier heeft. 's ochtends word hij rond 7u wakker, dan gaat hij om 10u weer naar bed en hij valt altijd meteen in slaap en slaapt dan tot 13u Dan 's middags is hij weer moe en gaat dan van 16u - 17u45 naar bed. en rond 19u45 gaat hij de nacht in
Hier ook sinds een maand over op 1 slaapje. In het begin heel erg rommelen, want hij was 's ochtends nog gewoon heel moe rond 10. Maar ja, als hij 's ochtends geslapen had, wilde hij 's middags niet meer. En van 12.00-19.00 is wel erg lang natuurlijk. De ochtend dus wat gaan rekken en nu gaan we vaak om 11.30 eten en gaat hij om 12.00 uur naar bed. Hij slaapt dan 1 tot 2,5 uur. hij ligt dan ook wel om 19.00 op bed. en olifantje: ze zeggen dat je kids niet meer na 16.00 op bed moet leggen, want dat is niet goed voor het dag-nachtritme. misschien dat dat het probleem is