Hoeveelheid groentehap

Discussie in 'Voeding' gestart door pepe, 21 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Mijn dochter eet goed haar groentes. Ik maak dan groente met aardappelen. Maar hoeveel moet je geven? Ik heb gehoord 50 gram aardappelen en 100 gram groente en dan op een gegeven een eetlepel vlees/vis. Ik geef op dit moment nog geen vlees of vis.
    Ik kook de aardappelen met groente en weeg dat eigenlijk niet af. Dan prak ik het of ik pureer het. Dan gaat er 1 deel in een bakje voor de vriezer en het andere deel geef ik gelijk. Maar gisteren bijvoorbeeld had ik 2 kleine aardappeltjes en bijna een hele broccoli. Ik dacht dan heb ik vast 3 bakjes vol. Een bakje is overigens 140 gram. Maar ik kon er net 2 bakjes mee vullen.
    Is dat dan niet teveel? Ongepureerd is de hoeveelheid natuurlijk veel groter als gepureerd. Dus geef ik dan niet teveel?

Hoeveel geven jullie?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Naar behoefte. Dat verschilt per kind..

Mijn oudste at al heel snel grotere porties. En dan bedoel ik dag 1 van bijvoeden al 50 gram, dag 2 100 gram wortels.
    Hij wilde dus al snel grotere porties. Hij at rond de 8 maand echt wel 200 gram. Zeker als het vers gemaakt was. Olvarit max 100 gram, dat vond hij niet lekker. Alles gepureerd.

Mijn jongste ging iets minder snel, en weigerde de bijvoeding tot 7 maand. Maar ook hij ging rond de 8 maand wel richting de 200 gram..

Qua verhouding deed ik ongeveer 1/3e koolhydraten (rijst/pasta/aardappel) en 2/3e groente (bij voorkeur 1, soms 2 soorten). Vlees vanaf een maand of 9 voor de oudste, de jongste is er nog steeds niet gek op. En dan stukjes rundergehakt of kip als eerste vlees.

Als ze stukjes aten, dan aten ze wel minder inderdaad. Maar qua puree dus wel 200-250 gram voor de oudste en 150-200 voor de jongste..

3. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    eerlijk gezegd heb ik nooit het eten afgewogen, dat doe ik bij mezelf ook niet.

Gewoon lekker een bordje vol geven en kijken wat je kindje eet, je merkt zelf al snel wanneer je kindje meer wilt of vol zit.

Wij gaven het trouwens wel via rapley.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kind&gezin raadt aan om 1/3 aardappel en 2/3 groente te geven. Mijn dochter at al heel snel porties van 250gram, maar dat zal voor elk kind wel verschillend zijn

5. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Mijn idee is inderdaad om ongeveer 50 gram aardappel (of bijvoorbeeld rijst) en 100 gram groente te doen, aangevuld met wat kip/vis/gehakt. Ik zal zo ongeveer op porties van 200 gram zitten, wat de ene keer helemaal op gaat en de andere keer maar voor de helft... De laatste tijd doe ik in verhouding wel iets meer groente denk ik, maar eerlijk gezegd weeg ik niet alles (meer) af.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb nog nooit eten gewogen..doe ik zelf ook niet. Met groenten en aardappelen haalde ik een aantal stukken uit de pan net als bij ons, legde het afgekoeld voor hen neer en liet ze eten. Was het op en wilden ze meer dan kregen ze dat.

Bij ons zoontje gaat er nu soms een rem op...hij blijft nl eten en 2 volle bordjes avondeten vinden wij wel de absolute max.

Deel Deze Pagina