Dochter van 16 maand is altijd al een moeilijke slaper geweest. Heeft 2 maanden doorgeslapen van ong 11 mnd tot 13 mnd en werd amper wakker. Nu is het alweer een tijdje bal. Ze word steeds jammerend wakker. Zoals vanavond al 4 x sinds ze om 19.00 op bed ligt. Ze is dan de speen kwijt ( er liggen er meerdere in bed) Vaak komt ze nog 2 of 3 x in de nacht. Ik kom er maar niet uit wat het is. Te warm , te koud, pcm geven, tanden zijn bijna allemaal door, eczeem gaat redelijk. Moedeloos word ik er soms van. Ze is overdag erg pittig en ben blij dat ze ligt in de avond maar dan zeurt ze steeds. Geen idee wat ik hier mee wil, mischien is er herkenning? Lotgenoten ?
Prikkels die ze kwijt moet? Hier helpt stevig knuffelen en een relaxed muziekje voor t slapen gaan. Daarsoor valt ze rustiger in slaap en wordt niet meer wakker
Ze slaapt overdag maar 1 uurtje gemiddeld, of 1.5. Daar word ze ook altijd tussendoor een keer jammerend wakker. Ze heeft het echt nog nodig.
Is al het medische uitgesloten? Geen last van oren? Geen last van een allergie? Je zegt eczeem is redelijk onder controle. Blijkbaar nog niet helemaal, heeft ze daar geen last van?
Nare dromen? Hier een van 18 maanden die `s nachts wel gillend wakker wil worden. Kennelijk naar gedroomd dan. Je hebt een vast bedritueel, neem ik aan? Soms helpt het om al voor het naar bed gaan prikkels en druktes af te bouwen en zo vast te beginnen met het verwerken van de dag. Jammer dat ze nog maar zo weinig slaapt hier zitten we nog steeds aan 2 slaapjes van goed 2 uur.
Misschien niet moe genoeg? Op die leeftijd sliep de oudste ook een anderhalf uur overdag. Tussen 13.00-14.30 en ging dan tussen 20.00-20.30 weer naar bed. Sinds het middagdutje weg is gaat ze tussen 19.00-19.30
Wat erg ik heb helemaal niet meer gereageerd. @ eczeem, lichaam is onder cobtrooe maar haar ogen beginnen nu. Zijn naar de ha geweest en hebben een andere hormoonzalf gekregen. @ dromen, daar dacht ik idd ook wel eens aan. @ niet moe genoeg. Ze is rond 19.00 ook echt moe maar later naar bed valt te proberen Gek genoeg slaapt ze de afgelopen dagen wel beter. Wel1 a 2 x wakker in de nacht maar zij en ik vallen zo weer in slaap
Zoontje is even oud en jouw verhaal is heel herkenbaar. Hij is ook erg pittig en altijd al een slechte slaper geweest. Geenn tips, dus ik lees even mee
Mijn dochters zijn slechte slapers, sliepen voor het eerst pas door ergens na 2 jaar en slapen pas echt door (meeste nachten van week) sinds leeftijd van 3-4 jaar. Beide dames hebben periodes gehad waarin ze heel onrustig sliepen. Vaak wakker (ieder uur bijvoorbeeld...), huilen in de slaap (ze huilen, je gaat kijken, dan zijn ze nog niet echt wakker) en later op peuterleeftijd kwamen daar nachtangsten bij (hysterisch huilend, ogen open, uit bed klimmen, maar toch niet echt wakker zijn). Het zijn beide (hoog)gevoelige meisjes, die dus snel last hebben van prikkels en dat heeft altijd zijn weerslag op het slapen. Zelfs nu ze ouder zijn. Ze hebben ook beide een sterke eigen wil, maar de jongste vooral (net een bulldozer soms ), dat is echt een eigenzinnig pittig ding! Haar peuterdriftbuien waren ook het heftigste van alle 3. Ik weet dat de periode van grofweg 7 mnd tot 18 mnd 'onrustig' was. Dan ging het een paar weken redelijk, dan was het weer weken helemaal pet. Ik denk dat dit kwam omdat er zo veel gebeurde mbt ontwikkeling, frustraties dat ze dingen wilden die hun lijf nog niet kon, de wereld die letterlijk groter werd voor hen omdat ze er steeds meer van meekregen (meer prikkels). Er moest dus heel wat 'verwerkt' worden in de avond/nacht... Go with the flow, een (uitgebreid) rustgevend voorspelbaar avondritueel, overdag kritisch blijven opletten of het niet te druk of prikkelend voor ze wordt. En de fase uitzingen ... Misschien nog als concrete tip: ik ben een paar weken geleden begonnen met massage van voetjes van mijn jongste met lavendelolie vlak voor het slapen gaan (omdat ze erg moeilijk in slaap kwam door overprikkeling op school) en dat vindt ze heerlijk! Ze ligt dan echt te genieten en je ziet haar gewoon ontspannen. Slapen gaat nu beter. Als ze een poes was geweest zou ze spinnen ! Mijn oudste dochter wilde dat toen ook en is ook helemaal fan...
Tja geen tips. Wel herkenning. Prikkels spelen hier wel mee. Na een dag gastouder of overdag weinig slaap ( soms maar half uurtje) is t ook bal. Heel strak avondritueel helpt wel. 18:00 uur eten, dan wassen of in bad, tanden poetsen, naar boven, boekje, fles, boekje slapen. Als we daar van afwijken door bezoekje aan oma en opa oid dan is hij ook veel onrustiger
Heeeeel herkenbaar! Mijn zoon had het en mijn dochter ook. Ik weet niet anders dan dat babies en dreumesen ENORM slecht slapen. Bij mijn zoontje heeft het twee jaar geduurd tot hij normaal ging slapen. Hij is nu bijna 3. Mijn dochter is 1 en elke nacht is een ramp. Vóór middernacht is ze al zeker 3 of 4 x wakker geweest en de nachten zijn ellendig. Beide kinderen hebben buisjes in hun oren. Oorpijn daardoor weg maar slechte slapen bleef. Bij mijn zoon was ik wanhopig maar ik weet inmiddels dat het ooit over gaat want hij is nu echt een goede slaper. Wij hebben met hem destijds echt van alles geprobeerd, niks hielp. Het werd vanzelf beter. De tijd uitzingen dus.. maar misschien komt het bij jullie al heel binnenkort goed. Knuffel want ik weet hoe zwaar het is