Dreumes 13 maanden en doet nog bijna niks

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door gewoonxmandy, 31 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gewoonxmandy

gewoonxmandy Nieuw lid

18 jan 2015
    4
    0
    1
    Werken
    Bergen op Zoom
    Hallo allemaal,
    Ik zou even mijn verhaal vertellen...
    Onze zoon is 13 maanden en doet net sinds een paar weken omrollen van rug naar buik en weer terug. Verder zit niet, kruipt niet, staat niet, begint nog niet te brabbelen(alleen gillen, kraaien etc) Hij was ook heel erg laat met z'n hoofdje recht houden. Hij is 83 cm lang en maar 8 kg, daarentegen is zijn hoofdomtrek weer aan de grote kant.

Vanaf 5 maanden al bezig met fysiotherapie. Doorgestuurd naar de kinderarts, niks kunnen vinden door middel van onderzoeken. Door de kinderarts verwezen naar revalidatie, ergotherapie, logopedie enzovoort. Aangepaste stoel gekregen zodat hij wel in een kinderstoel aan tafel kan zitten. Doorgestuurd naar het sophia kinderziekenhuis in Rotterdam, tot heden ook nog niks kunnen vinden(gelukkig). Het laatste onderzoek, MRI, wordt eind september gedaan, dus ben benieuwd of ze iets iets kunnen vinden. Elke keer krijg ik te horen: "ik denk dat zijn lichaam zijn hoofd niet goed aan kan, maar mevrouw dat weet ik niet zeker". Voor de rest een heel tevreden en lief mannetje.
    Mijn vraag is zijn er mensen die hier ook ervaringen mee hebben of iets dergelijks?

Groetjes,

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Wat vervelend die onzekerheid en al die onderzoeken.
    Ik denk zelf vooral altijd dat als mijn kind vrolijk en tevreden is, ik me geen zorgen hoef te maken. En je kindje ontwikkelt zich wel, hij kan nu immers rollen, maar wat langzamer dan gemiddeld. Wie weet krijgt hij nu de smaak te pakken. Mijn oudste was ook niet snel (kruipen met net een jaar, zelfstandig gaan zitten ruim een jaar, lopen 1,5 jaar).
    Jongste zoontje heeft ook een groot hoofd (+2) en een klein lichaam (lengte -1 en gewicht -2), maar heb niet het idee dat dit hem in de weg zit.
    Ik hoop dat er niks uit de mri komt en dat je zoontje gewoon uitgebreid de tijd neemt om zich te ontwikkelen.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

mijn zwager had dit als baby ook. hij kon pas zitten toen hij bijna 2 was en lopen is hij pas veeeeeel later gaan doen. precies weet ik het niet, maar mocht je het willen, wil ik het best navragen voor je. uiteindelijk is eruit gekomen dat hij hypermobiel is en dus in feite heel slappe spieren heeft. hij kan nu nog steeds zijn voeten compleet achterstevoren zetten of zijn armen doordraaien.

ik weet niet of ze dus hebben gekeken naar hypermobiliteit. mijn dochter was ook veel later met alles, is niet opvallend hypermobiel, maar heeft er wel trekjes van. haar spieren zijn ook niet heel sterk, ze is nu 6,5 en kan pas sinds kort een beetje fietsen, nog steeds met zijwieltjes. Zij mistte gewoon de kracht om door te trappen.

4. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Behalve wat al gezegd is het misschien een idee om vaak naar het zwembad te gaan. En dan aan de slag te gaan met een swimtrainer. Misschien dat hij daarmee de spieren wat kan trainen.

5. gewoonxmandy

gewoonxmandy Nieuw lid

18 jan 2015
    4
    0
    1
    Werken
    Bergen op Zoom
    Bedankt voor jullie reacties. Zelf ben ik best wel nuchter hierin en denk ik ook van hij doet het op zijn eigen tempo. Maar het cb denkt hier natuurlijk anders over en heeft ons doorgestuurd naar het ziekenhuis.
    Je ziet hem gelukkig niet stil staan en gaat steeds hele kleine stapjes vooruit. We hebben ook een dochter en die was met alles ontzettend snel.. rollen met 4 maanden, kruipen met 6 maanden en stond en liep rond de tafel met 8 tafel. Dan heb je onze zoon die wat meer tijd nodig heeft om die vaardigheden uit te voeren. Ik vind het niet zo erg zolang hij het allemaal goed vind en tevreden is.
    Maar van je omgeving (geen naaste vrienden/familie/kennissen) doet hij dat nog niet? En dat is best frustrerend om het elke keer moeten uitleggen.

Wij doen heel veel oefeningen dagelijks, maar als meneer er geen zin in heeft doet en wilt hij het gewoon niet. Maar zodra ik om draai heeft hij ineens wel een speeltje vast of dan ligt hij wel op zijn buik.
    Dus even alles afwachten en om hem lekker te laten doen op z'n eigen tempo

6. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    8 kg bij 83 cm is dat niet heel weinig qua gewicht? Hij is volgens mij erg lang en dun met een groot hoofd. Tja dat is niet de voordeligste bouw voor motoriek. Als er geen verklaring voor wordt gevonden gewoon afwachten en stimuleren. Op babygym gaan, zwemmen, naast fysio enz wat je al doet. Hoe gaat het met eten? Hoe komt het dat hij zo dun is? Zijn jullie dat ook? Hoe gaat het met eten? Kan hij dat wel goed? Begrijpt hij jullie?
    Hier een meisje dat met 1 jaar is van haar plek kwam (ging toen kruipen, nooit getijgerd) maar liep gewoon prima met 15 maanden.

7. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Hier minder positieve ervaringen met traag ontwikkelen en toch een gelukkig kind zijn.
    Eén van mijn babysitkindjes was als baby opvallend traag, was voor mij in vergelijking met andere kindjes ook een heel makkelijk, rustig en gelukkig kindje, lachte altijd!
    Dat kindje is ondertussen 10, is nog steeds erg traag en eigenlijk weten ze niet wat er scheelt, voorlopige diagnose is gewoon autisme, maar daar gelooft de omgeving niet zo in omdat het kind wel heel erg sociaal is en niet zozeer behoefte heeft aan structuur of rust.
    Met 10 jaar en traag bedoel ik babbelen op niveau van een 2 jarige, zindelijk van 6 jaar, stappen met dik 4 jaar, gewoon echt echt traag. Maar het kindje gaat wel nog steeds vooruit en wie weet tegen dat het volwassen is, dat er nog weinig van te merken is, wie zal het zeggen.

Ik wens jullie een positiever verloop toe alleszins!

8. gewoonxmandy

gewoonxmandy Nieuw lid

18 jan 2015
    4
    0
    1
    Werken
    Bergen op Zoom
    @miepiemoos de verhoudingen van zijn lichaam zijn niet optimaal voor zijn motoriek nee. Het consultatiebureau durfde me zelfs te vragen of ik hem wel eten gaf?!
    In het begin een moeilijke start gehad met vast voedsel, blijkbaar vindt hij vloeibaar voedsel helemaal niks, maar nu we gewoon stukjes eten geven gaat het beter. Hij krijgt sochtends als hij wakker is een pyjamapapje, na 20 minuten nog 2 boterhammen, half in de ochtend fruit smiddags gewone melk en 2 boterhammen. Half in de middag nog een koekje of wat dan ook en dan avondeten en voor hij naar bed gaat een pyjamapapje.

Hij kan een hele dag eten, maar komt Hij na niks aan. We hebben ook een dochter en die heeft volgens het consultatiebureau de perfecte verhoudingen, dus dan zie je maar dat kinderen heel erg verschillen. Mijn man is zelf ook heel erg lang, dun en een grote hoofdomtrek

9. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Ziet eruit als een prima eetschema! Zijn mondmotoriek kan dus wel stukjes aan. Prima! Hij groeit gewoon hard in de lengte. Ik denk dat zijn lichaamsbouw een rol speelt. Hier ook een lichtgewichtje hoor. Ze is 2 en 9.5 kg

10. gewoonxmandy

gewoonxmandy Nieuw lid

18 jan 2015
    4
    0
    1
    Werken
    Bergen op Zoom
    Ja ik vind eigenlijk dat hij een beetje veel eten krijgt, maar hij kan het hebben en je ziet hem wel een beetje bij beetje aankomen. Paar weken terug haalde ik hem uit bed en toen dacht ik bij mezelf ooh kind wat ben je mager. Maar hij lijkt het allemaal prima te vinden

Deel Deze Pagina