Poll.. Zijn jullie van regelmaat en halen jullie je kindje op dezelfde tijd uit bed? (De tijd dat hij normaal zelf wel wakker word) Of kijken jullie verder? (bijv hoe de nacht is verlopen?) Ik ben de hele dag van regelmaat zo en zo laat krijgt hij eten maar zijn slaap kom ik niet aan. Overdag is geen enkele dag hetzelfde (zeggen niet tussen 10 en 11 doet hij een dutje) Als R moe is gaat hij naar bed. savonds proberen we hem toch wel tussen 20 en 21 in bed te krijgen. Op dit moment heeft hij nog al last van tandjes..Hij is veel wakker waardoor hij smorgens ook langer slaapt. Wij laten hem liggen omdat wij vinden dat hij het nodig heeft.. S.ma (die een nachtje bij mij geslapen heeft) haalde hem (zonder te vragen ook nog eens) uit zijn bedje! Waardoor hij gisteren erg moe en hangerig was, hij heeft in totaal overdag 5 uur geslapen! Nu vraag ik me dus af wat jullie doen.. ben benieuwd!
In de ochtens laat ik hem liggen hij is tussen 6 en 7 meestal wakker vandaar kijken we verder qua slaapjes.
Hier is er wel regelmaat, maar heel zelden worden ze wel eens een uurtje later wakker (9.00 i.p.v. 8.00) en ik laat ze dan ook gewoon liggen, maar later echt niet. En soms krijgt er 1 om 8.00 de fles en de anderen om 8.30, omdat die dan nog liggen te slapen, maar de rest van de dag krijgen ze alles tegelijk en hun slaapjes ook altijd rond dezelfde tijden, na fruit en lunch slapen ze standaard.
Bijdehand van je schoonmoeder trouwens.. Hier slapen ze in totaal altijd tussen de 5 en 6 uurtjes overdag, slaapkoppen.
dl was een slaper als baby. ze heeft het eerste half jaar weinig van de woonkamer gezien. ze werd vaak rond 9 wakker en dan na flesje vaak weer slapen. voor haar was het wel regelmaat maar heb het niet echt geprobeerd te regelen zeg maar
Overdag laat ik het op een beloop. Enige regelmaat die er hier in zit is, papa die thuis komt en dan start de dag afsluiting. Dat houdt in dat we doen eten, spelen en dan nog even wassen of douchen en dan naar bed. Om 20.00 is het stil in huis tot een uur of 7 in de ochtend. En blijkbaar is die lange slaap vermoeiend want na de eerste fles is het een half uurtje spelen en dan weer moe en naar bed tot een uur of 9 a 10.
Combi. Manlief en ik werken beide 4 dagen dus 3 dagen per week moet zoonlief gewoon op tijd eruit omdat wij naar ons werk moeten. Alleen wordt hij altijd uit zichzelf al om 6 uur wakker (en het zou rond 630 moeten zijn om op tijd de deur uit te gaan) dus ik hoef hem nooit te laten liggen haha. Eerst deden wij alles op verzoek (maar toen ik van bv naar kv ging wel proberen met 4 uur er tussen al werkte dat niet dus dan volledig verzoek) nu qua eten meer op momenten. Dus altijd na zijn ochtendslaap fruit en altijd rond 12/13 boterham en fles en 's middag tussendoortjes en rond 17.30 eten maar alles kan afwijken omdat hij naar bed gaat wanneer hij moe is. Al leggen wij hem s avonds wel maximaal om 20.00 uur in bed. (tussen 19-20 meestal ergens) Al is dat wel rond dezelfde tijd. En daarom is het wel soort van ritme geworden. Ik heb wel geleerd dat ik beter hem kan volgen. Scheelt veel frustratie!
Bij mijn zoontje heb ik er tot de 11 maanden nooit echt regelmaat in gekregen, wat ik wel graag had gehad. Sinds hij over is op 1 slaapje lukt het me wel. 's Morgens is hij tussen 7.00-8.00 wakker, maar uiterlijk 8.30 haal ik 'm uit z'n bed, anders wil hij 's middags niet slapen. Hij gaat dan tussen 12.30-13.00 weer naar bed, als hij heel moe is wel eens wat eerder en slaapt dan 2-3 uur. Uiterlijk 16.00 maak ik 'm weer wakker, anders wil hij 's avonds niet slapen. Toen hij nog 2x sliep, ging hij soms pas om 16.30 's middags naar bed, waardoor we tot 21.00-22.00 's avonds met een wakker kind zaten die ook nog eens onrustig sliep, ik ben toen echt strakke tijden aan gaan houden. Ik laat het nu weer wat losser, maar de tijden zitten aardig in z'n systeem en hij doet 't er goed op. Nu gaat hij 's avonds rond 19.30-20.00 naar bed en slaapt dan tot de volgende ochtend, wordt af en toe nog wakker 's nachts, maar sinds een week is alleen even troosten genoeg. Dus ja... hier heeft mijn zoontje wel degelijk baat bij regelmaat overdag, maar ook ik zou er niet blij mee zijn als mijn schoonmoeder (of wie dan ook) het anders zou doen dan dat ik thuis doe en dus mee geef als ik mijn zoontje ergens anders breng. Ik zou doen wat voor je kindje goed werkt. Als het voor hem en jullie prima werkt om geen vast ritme te hebben is dat oké toch?!
Zo lang ze klein zijn, volgen we volledig hun ritme. 's Ochtends laat ik ze zoveel mogelijk liggen tot ze uit zichzelf wakker worden. Wat we vanaf een bepaalde leeftijd wel deden, was ze altijd op dezelfde tijd in bed leggen voor slaapjes, hoe laat ze daarvoor ook wakker waren geworden. Dus of ze nu om 6 of om 8 uur 'ochtends wakker werden, daarna altijd om 10 uur weer naar bed bijvoorbeeld. Idee daarachter was dat als ze uitslapen, ze dus ook meer slaap nodig hadden. Als ik dan de andere slaapjes verschoof, kwamen ze ergens anders weer slaap tekort en waren ze er per saldo niets mee opgeschoten dat ze uitgeslapen hadden. Dat werkte hier wel. Maar de jongste is nog zó onregelmatig, die heeft nog geen vaste tijden overdag (nu 8 mnd).
Ik zal het niet in mijn hoofd halen om mijn zoon 's ochtends wakker te maken (als het niet hoeft). Lekker laten slapen. En ik heb me nog nooit aan een schema gehouden. Wel is er sprake van rust en regelmaat. Slaapritueel, met zn allen eten aan tafel en dat soort dingen.
Wij brengen dl wel op vaste tijden naar bed (soms moeten we wat langer voorlezen). En als ze wakker is, en uit bed wil (soms wil ze in bed spelen) dan halen we haar er meteen uit (anders gaat ze proberen eruit te klimmen, en dat lukt vast wel inmiddels). Wil ze 2 uur langer slapen is dat ook goed.
Het ritme van mijn zoon is uit zichzelf al zo regelmatig dat ik beide antwoorden in kan vullen eigenlijk, ja ik kijk naar mijn zoon, en ja ik heb regelmaat.
Hier hetzelfde met onze dochter. Ik werk 4 dagen, ze moet 2 dagen naar kdv, 1 oma. Dan moet ik haar wel wakker maken om 6.15. Maar ze is als ze niet wakker gemaakt hoeft te worden ook altijd rond die tijd wakker. Overdag hoef ik haar nooit wakker te maken. Ik maak haar wel wakker voor de laatste (5e) fles. Om 22.30. De 4e is om 18 uur en ik denk niet dat ze zolang slaapt, van 19.30 tot de volgende ochtend. Daarbij drinkt ze niet geweldig, die 5e fles heeft ze echt nog nodig. En ik heb natuurlijk geen zin er 's nachts uit te moeten, nu ik weer werk.
Echt wel regelmaat! Mijn zoon geeft sowieso al niet goed aan wanneer hij moe is, dus regelmaat is hier belangrijk. Ook voor mij gemakkelijk, want dat kan ik ook de dag beter plannen omdat ik dan weet wanneer ik wat kan doen. Wij werken allebei dus is dat wel zo handig. Als we een keer weggaan, slaapt hij in de wagen of anders slaat hij een keer een middagslaapje over. Zo moeilijk doen we niet. Mijn zoon slaapt van ongeveer 19.30u tot de volgende ochtend 8.00u. Ik zeg: IDEAAL! Als hij langer dan 8.30u slaapt, maak ik hem wakker. Ik vind eetpatroon namelijk ook belangrijk (op regelmatige tijden eten). Smiddags gaat hij om 13u naar bed tot ongeveer 14.30/15u en dan om 19.30u weer naar bed. Kan met een half uurtje afwijken maar meer niet eigenlijk.