Hallo lieve mama's, Daar ben ik weer met het zoveelste slaaptopic over mijn dochter. Maar ik ben nu een beetje radeloos. Onze dochter heeft overdag altijd meer moeite gehad met het slapen, maar nu is het 's nachts ook gewoon prut. Ze weigert elke dag minimaal wel 1 van haar 2 dutjes, of ze valt pas na 30-40 min in slaap, of haar dutjes schuiven heel erg op qua tijd waardoor ze heel laat op de dag vallen. Daarnaast is ze sowieso elke avond of nacht voor een paar uur wakker. Blijft dan huilen in haar bed, bij ons in de armen valt ze in slaap, maar in haar eigen bed krijst ze het uit. Meestal valt ze 2 uur later pas weer in slaap, nadat we alles al geprobeerd hebben. Laten huilen hebben we ook geprobeerd, maar ze krijst alles bij elkaar. Ik weet op dit moment niet zo goed meer wat ik kan doen. Ik zie zo op tegen de dagen én de nachten, terwijl ze hiervoor altijd de nachten doorsliep. Dit is inmiddels al 3 weken aan de gang. Ter info, ze doet meestal (als het lukt) nog 2 dutjes, in de ochtend vaak 30 min en in de middag 1,5 tot 2 uur. Vaker 1,5 uur dan 2 uur. Is het al tijd om naar 1 dutje te gaan? Gisteren op de opvang heeft ze wel maar 1 dut van 1,5 uur gedaan en toen heeft ze toevallig wel de nacht doorgeslapen. Iemand tips, herkenning of gewoon iemand die even een hart onder de riem wil steken? Voel me zo gefaald op het moment...
Je hoeft je echt niet gefaald te voelen hoor, want het komt helemaal niet door jou maar als overdag slapen zo rot gaat en de nacht ook zou ik eens een tijdje 1 slaapje proberen en kijken hoe dat gaat
Ja dat wil ik nu ook gaan proberen. Het is elke dag strijd met de dutjes, soms is ze langer bezig om in te slapen dan hoe lang het dutje zelf duurt. Ook kan ze ineens veel langer slapen voor mn gevoel, eerder hadden we een vroege vogel en nu wordt ze altijd tussen 7.00 uur en 7.30 uur wakker. We gaan het proberen
Is het niet gewoon de 12 maanden slaapregressie? Deze begon hier ook zo rond de 13 maanden. 1 Slaapje kan je proberen, al vind ik 13 maanden best vroeg daarvoor. Echter niet ieder kind is hetzelfde dus het proberen waard. Verder geen tips dan de tijd uitzitten. Na die tijd wordt het vaak wel weer beter.
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft, elk dutje is een strijd en wanneer ze 1 dutje doet slaapt ze weer door. Ik zou dus 1 dutje proberen. Hier heb ik het ook wel eens een beetje om en om gedaan. Dus laat wakker, 1 dutje, dan vroeg erin en dus eerder wakker waardoor 2 dutjes nodig waren. En anders eind van de middag lekker even wandelen bijv voor een extra rust momentje.
Meid, ga snel over naar één slaapje. Dat gaat waarschijnlijk al een boel schelen. En verder is het helaas een kwestie van uitzingen. Mijn dochter heeft de eerste vier jaar van haar leven helemaal ruk geslapen, pas sinds ze naar de basisschool gaat slaapt ze eindelijk ‘normaal’. Mijn zoontje precies hetzelfde verhaal. Soms tref je het gewoon niet qua slapers. Maar bij zoveel strijd is het gewoon tijd om naar één slaapje te gaan, wat ‘de boeken’ en ‘de slaapprofs’ ook zeggen. Benieuwd wat het gaat doen! Succes en sterkte!
Naar 1 slaapje gaan en echt proberen even vol te houden. Aan het begin zal het best even doorbikkelen zijn. ‘s middags optijd erin en ‘s avonds ook weer optijd erin. Succes, weinig slaap is pittig!!
Is een fase en een meid is doorgaans wat feller dan een knul (al bestaan er uitzonderingen op) R en G waren allebei slaapkoppies die 2 dutjes deden op de dag tot aan hun 2e jaar en dan ook met liefde weer hun bed tijdig indoken voor de nacht, maar die hadden rond die tijd ook hun "ik wil speluuuuuuuh /ik mis jouuuuuuuu" fases. Duurt ff maar het gaat doorgaans weer voorbij. Ben je versleten en werkt 1 slaapje niet zoals je hoopt, kan je er altijd nog in de avond naast gaan liggen op een matras. Hier was t feest dan gelijk gestart maar mama speelde toch niet mee dus had ik ineens een mopperend kind naast me die "dan maar ging slapuh". Let wel, laat de rietjesbekers met water uit de buurt van t ledikantje als je er op de grond naast ligt. Die zwaartekracht test kan ik afraden, al werkt t wel om "mama wakker te maken". Volle avent fles met water op mn wenkbrauw.... Hier zijn t een stelletje pretletters in bed, die heel wat afkletsen en klooien. Daar reageer ik niet op, als ze huilen is er wat. Labeltje in de pyjama/slaapzak die kriebelt, de slaapzak is uit, knuffie of speen is pleite, luier die niet goed zit of vol is, dorst of "ik voel me niet zo lekker/mijn wereld is veranderd hellup". G was een drama doorslaper vanaf dr 3e tot aan 6,5. Maar dat is weer wat anders, en brengt door mobiliteit ook weer andere risico's met zich mee.