Wanneer ga je naar de huisarts of geef je paracetamol?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Samurai, Dec 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Samurai

Samurai Bekend lid

Dec 1, 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Ons lief mannetje was afgelopen week maandag voor het eerst ziek: verhoging (38), hees, piepen, hoesten, benauwd. Hij klonk als een bejaarde en toen ben ik maar naar de dokter gegaan. Zijn longen waren schoon en na twee dagen ging het beter met hem. Hij piept niet meer en is niet meer hees, maar heeft wel een loopneus.

Gisterenavond had hij ineens koorts (39,2) en dat heeft hij nog steeds. Hij kon vannacht niet slapen en moest de hele tijd huilen en toen heb ik hem maar (voor het eerst) PCM gegeven. Zijn temp zakte hierdoor en hij heeft geslapen. Vanochtend heb ik de hap gebeld, maar zij adviseerden om het nog even aan te zien. Hij krijgt om de acht uur PCM en extra drinken (drinkt hij gewoon op). Hij lijkt al iets meer praatjes te krijgen, lacht weer en jengelt minder, maar zijn temp blijft hoog(39). Zouden jullie morgen de dokter bellen?

En....in het algemeen...wanneer bel je de huisarts en/of geef je PCM? Het is mijn eerste kindje en ik wil niet te paniekerig doen, maar wel alert blijven natuurlijk....

2. oxbow

oxbow Niet meer actief

Bij 3 dagen hoge koorts altijd een dokter bellen om te overleggen en om dan eventueel langs te komen.

het belangrijkste is dat hij goed blijft drinken en voldoende plasluiers heeft.
    Sommige kinderen doen zich niet echt ziek voor bij hoge koorts en spelen gewoon en andere zijn echt ziek.
    Onze dochter van 2,5 had laatst 37,8 maar was echt ziek, terwijl ze vaak ziek is en tegen de 39 heeft en dan gewoon ondeugd loopt uit te halen en redelijk zichzelf is.
    Het is inderdaad belangrijk naar je kind te kijken en vertrouw je het niet ALTIJD een dokter bellen, al is het maar met 1 dag hoge koorts, volg je moedergevoel.

3. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Met deze vraag zou ik juist de assistente van de huisarts bellen, zij kan je uitleggen wat het protocol is en welke risico signalen je in de gaten moet houden.

Hier heeft mijn zoontje net 5 dagen hoge koorts gehad, 39,8. Op de derde dag de huisarts gebeld, hij was verder alert en redelijk vrolijk en hij at nog steeds redelijk. Toch wilde de huisarts hem zien (ook wat lastige start gehad na geboorte). Gelukkig was het alleen een flink virus dus neusspray en PCM. Pas op de 6e dag was de koorts weg dus het duurde totaal 5 dagen.

Volgens mij is het na 3 dagen met hoge koorts bellen of/en wanneer je kind niet voldoende drinkt, suf overkomt, je je zorgen maakt etcetera. Of als de koorts terugkomt na eën tijdje geen koorts.

https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-kinderen-met-koorts

Zie hier het standaard protocol.

Beterschap!!!

4. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Ik zou de huisarts zeker op de hoogte houden over de koorts. Dan kan je meteen navragen wanneer je moet bellen, en wanneer je af moet wachten ;)

-edit- wat hierboven staat
    dus haha

5. Manyi

Manyi Bekend lid

Feb 3, 2013
    528
    0
    16
    -
    Omgeving Nijmegen
    heej,

je doet helemaal niet paniekerig :)
    ik ben van mening dat je gewoon moet bellen als je het niet vertrouwd,
    dat heb ik ook meerdere keren gedaan en toen bleek er niet heel veel aan de hand te zijn maar daar hebben ze alleen maar begrip voor hoor :)
    succes!

6. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Ga op je moedergevoel af! Als je twijfelt kun je altijd de huisarts bellen en overleggen met de assistent.
    Mijn zoon had pas verhoging, op verschillende plaatsen pukkels/stippels, blaartjes in zn mond. Hij kwam helemaal niet ziek over. Ben toen niet naar arts geweest. Is toen hand,mond en voetziekte geweest. Niets aan te doen zegmaar.
    Kijk naar je kindje, vertrouw je t niet, altijd bellen. Beter een keer 'teveel' dan te weinig

7. Samurai

Samurai Bekend lid

Dec 1, 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Bedankt voor jullie reacties! Duidelijk wanneer ik zou 'moeten' bellen en natuurlijk bel ik ook wanneer ik het niet vertrouw. Goed om te weten dat ik niet paniekerig overkom;). Zo voelt het weleens, maar het is zo zielig om mijn kleine mannetje ziek te zien.

8. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Meestal kun je wel 3 dagen afwachten, maar je ziet vaak zelf ook wel hoe ziek je kindje is. Als ze nog spelen en alert zijn en goed drinken is het meestal wel ok. Zijn ze suffig of lijken ze zieker te worden, drinken ze niet meer: dan toch naar de huisarts.
    Eten kunnen ze wel een paar dagen zonder, ik geef dan weleens yoghurt of vla, omdat ze dat vaak wel lusten en de rest niet.

Laatst was de jongste ziek, begon op maandagochtend met lichte koorts wat al gauw opliep tot boven de 39 graden, dinsdag nog steeds koorts zelfs boven de 40 graden. Hij was heel hangerig, huilerig dronk zn flessen wel gelukkig. Maar op schoot kreunde hij ook vaak pcm hielp wel wat maar niet voldoende. Toen hij woensdagochtend wakker werd met koorts boven de 40 graden en nog steeds koorts hebben we toch de huisarts gebeld.

Uiteindelijk langsgekomen en bleek hij een dubbele oorontsteking te hebben (hij zat helemaal niet aan zn oortjes). En omdat hij alleen maar zieker leek te worden heeft hij antibiotica ervoor gekregen, daar knapte hij snel van op.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Pcm geef ik echt afhankelijk van gedrag, ik kijk niet naar een temperatuur. Als ze nog vrolijk zijn, maar 39 graden koorts hebben geef ik niets. Laat het lichaam zelf zijn werk maar doen. Koorts heeft een functie.
    Hebben ze 38 graden, maar hangerig, huilen, slecht drinken en slecht slapen? Dan krijgen ze gerust pcm.

Wanneer naar de ha?
    4e dag koorts, hoger dan 38,0.
    Blijvend spugen icm diarree.
    Vermoeden van uitdroging, of echt teweinig drinken bij overgeven en/of diarree.
    En de belangrijkste; als mijn moeder gevoel zegt dat er 'iets' niet klopt.

Share This Page