Ik zou vooral de dingen die je graag wil die naar binnen gaan, aanbieden op de manier die ook werken, in jullie geval gepureerd. Daarnaast gewoon andere dingetjes blijven aanbieden. Kinderen zijn nou eenmaal echt niet allemaal hetzelfde. Kauwen wordt blijkbaar prima met andere dingen geoefend. Mijn ervaring is dat je dingen echt niet kan opdringen door t op jouw manier te blijven aanbieden onder t mom van 'ze leren t maar". Eten moet naar mijn mening vooral fijn en prettig zijn en vanuit daar leer je andere dingen. Van mijn dochters is degene die ik eten aanbood volgens de rapley-methode (hele stukken, niet gepureerd) de slechtste eter, ze is heel kieskeurig en van het type 'wat een boer niet kent....krijg je er ook echt niet in'. Degene die gepureerd kreeg eet veel meer en is echt minder moeilijk. Het zijn inmiddels pubers, en dit is de rode draad in hun leven . Lekker doen wat wel werkt en met jou 'mee laten snoepen' op de andere manier....het komt vanzelf, juist wanneer er geen strijd is en eten gewoon een fijne ervaring mag zijn.
Hier ook hoor haha. Rapley zegt echt he-le-maal niks over het eet gedrag later. Ik heb er 3 met rapley waar van 1 echt heel heel erg slecht eet (de oudste, lopen we zelfs bij een dieetiste), 1 die goed eet en nog beter als de oudste er niet is en de jongste eet matig tot slecht. Zit gewoon in het kind, wel of niet goed eten. Of je nu pureert of stukken aanbied.
Ik las laatst een artikel waarin stond dat het eetgedrag van je kind (wel/niet dingen lusten en proeven) voor zo’n 70 procent genetisch bepaald is. En de rest is opvoeding. Dus dat stelt gerust
Zo lang ze het wel kan (en dat laat ze zien door brood/maiswafel/soepstengels) zou ik me er nog niet zo druk om maken. Hier juist het probleem dat we er geen gepureerd voer meer in krijgen en we niet meer mogen voeren. Lekker zou je denken maar er zijn nog geen tanden
Niet raar hoor. Zijn de kiezen al door? Je zult zien dat het dan beter gaat. Hier met 19 maanden ook niet zo een stukjesfan en kauwen blijft ook wisselend. Wordt wel steeds iets beter. Niet alle kinderen zijn even snel dus niet onzeker worden van anderen