Dreumes 14 mnd zo gefixeerd op eten en is al flink aan de maat

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Avastar, 21 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.885
    2.893
    113
    Noord-Holland
    dit is eerder onze volwassen fixatie "je moet niet dik worden". je kindje eet gewoon goed en gezond. als het ging om snoepen zou ik daar niet in meegaan maar hij heeft een grotere vóedingsbehoefte... wie ben je dan als ouder om beperkingen op te leggen? hij groeit rent springt ontwikkelt zich mentaal en emotioneel.. dat kost energie.. er is niets mis met veel eten.. dat zit in óns hoofd, niet in dat van ons kind.

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou avondeten gewoon laten eten hoeveel je kindje wil... volgens mij zit er in een potje 250 gram.. mijn zoontje eet makkelijk het dubbele en dan ook nog een toetje...

Hij zal het nodig hebben :)

Verder denk ik gewoon loslaten, die soepstengel enzo gewoon vervangen voor iets gezonds en voedzaams

3. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.809
    7.407
    113
    Ik vind het een mooi schema.
    Mijn jongste roept ook de hele dag om 'happie, happie!' Hij wordt ondertussen zelfs zo genoemd, door mensen in onze omgeving 'hee, daar hebben we happie happie' :D
    We houden het volgende schema ongeveer aan, en echt 5 eetmomenten per dag, niet de hele dag door.
    ontbijt: 2 boterhammen met beleg of alleen boter (hij eet de korstjes niet op in eerste instantie, maar hij krijgt geen nieuwe boterham voor ze op zijn. Meestal eet hij ze dan iets later alsnog op, omdat hij doorheeft dat hij toch geen nieuwe boterham krijgt).
    Met een beker belk
    Tussendoor 2 stuks fruit en water
    Lunch: zelfde als ontbijt, soms krijgt hij een derde boterham als hij wel de korstjes op heeft en nog meer wil
    's middags: 1 stuk fruit of een soepstengel o.i.d.
    Als we laat eten krijgt hij om een uur of 5 nog een bakje tomaatjes en komkommer
    Avondeten: bord vol, als hij iets heel lekker vindt, zoals boontjes, dan eet hij 2 borden leeg.
    Soms eet hij een paar happen yoghurt of een danoontje, maar meestal weigert hij die.

4. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ze krijgt wat meer zuivel dan geadviseerd wordt voor haar leeftijid. Vanaf 1 jaar wordt 300 cc zuivel geadviseerd. Ik zou de thee met melk dus gewoon thee geven en 's middags 100 cc melk.
    De tussendoortjes die je noemt, zitten wat veel op de zetmelen. Ik zou liever kiezen voor rauwkost of wat extra groenten: daarvan kun je redelijk ongestraft meer geven, itt tot eierkoeken etc. Cherrytomaatjes, komkommer, worteltjes, etc.
    Wat voor brood eet ze? Als ze zoveel honger heeft, zou ik sowieso volkoren brood aanbieden, (gewoon fijn volkoren, de hele donkere broden zijn vaak kunstmatig donker gemaakt en bevatten naar verhouding dan ook vaak minder vezels en zijn dan dus ook minder voedzaam).
    Ik zou in jouw geval boterhammen en aardappelen/rijst/pasta begrenzen en als ze meer wil eten groenten en rauwkost aanbieden.

Verder vraag ik me nog wel even af wat je bedoelt met 'aan de maat'? Hoe lang is ze en hoe zwaar?

5. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Gelukkig heb je al gelezen dat het blijkbaar best mee valt qua hoeveelheid.
    Maar mijn dochter eet echt een stuk minder.

7:00 papfles
    9:30 fruit, na een paar druifjes oid wil ze eigenlijk al niet meer, een hele banaan gaat er ook met moeite in
    11:00 tussendoortje bv een koekje waarvan ze regelmatig de helft laat liggen.
    Na het middagslaapje 2 boterhammen die soms wel en soms niet op gaan.
    16:00 tussendoortje als in fruit, komkommertje oid
    17:30 warm eten en toetje, meestal vers soms een potje. Meer dan de hoeveelheid van een potje krijg ik er sowieso niet in, meestal laat ze wat staan.

Ze eet heel traag, mede daarom laat ik haar nog niet veel zelf eten. Als ze wel zelf eet beland het trouwens overal behalve in haar mond, ze gooit het gewoon weg. Ze drinkt gelukkig wel goed.
    Maar als ik lees wat jullie kindjes van dezelfde leeftijd eten dan vind ik dat mijn dochter best weinig eet eigenlijk. Ze is niet te licht gelukkig.

6. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Ik zou haar tussendoor groente geven
    Reepjes paprika en komkommer en tomaatjes etc.
    Je kunt er ook een monkey platter van maken Google er maar eens op.

Lijkt me wel lastig
    Mijn dochter van 20mnd eet weinig ook niet altijd fijn.
    Ze krijgt nog wel bv dus krijgt zo gelukkig toch voedingsstoffen binnen.
    Haar schema

Ontbijt brood meestal niks of 1/2 hapjes
    en drinkt bv.
    Fruit halve banaan ander fruit paar hapjes
    Mandarijn gaat er wel in een hele.
    Lunch brood weer zelfde meestal niks en dan bv
    Tussendoor bv meestal nog bied haar groente aan
    Cracker paar hapjes
    Avond eten 4/5 happen
    Op bed nog bv

7. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik denk niet dat je het eten hoeft te beperken, maar misschien iets veranderen aan wat ze eet. Ik zie wel érg veel koolhydraten (suiker) en maar heel weinig eiwitten en vetten. Vetten vullen, van de suikers krijg je juist meer trek. Brood met appelstroop is echt héél erg veel suiker, zowel het brood als de appelstroop (met gevolg, bloedsuiker stijging en meer trek, daarbij is het ook erg lege voeding). Fruit zijn suikers, Rijstwafel, eierkoek etc. allemaal suiker. Ik snap wel dat ze trek blijft houden.

Dit eetschema zorgt vooral voor vulling maar eigenlijk niet voor voeding.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik schrik hier een beetje van, drinkt hij echt zoveel?

Is dan vanwege de afwijking of alleen vanwege geen maat kennen? Bij dat laatste zou ik er toch wat mee doen.....
    Advies op deze leeftijd is 750ml incl melk.

9. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Zoveel vocht nodig hebben KAN een teken zijn van suikerziekte, heb je dit weleens nagevraagd?

10. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lijkt me een prima schema hoor!
    Sommige kinderen hebben toch gewoon wat meer om het lijf en raken dat later weer kwijt?
    Ik zou me er totaal geen zorgen over maken.
    Is inderdaad iets van volwassen mensen, iemand 'dik' vinden terwijl het eetpatroon gewoon normaal is.
    Ik zou echt niet gaan minderen met brood zoals iemand aanraadde, misschien wel een bak groente toevoegen (tomaatjes, komkommer en ei bijvoorbeeld) misschien raakt ze dan meer vol.
    Ik krijg juist altijd commentaar dat mijn zoontje te licht zou zijn. Hij heeft de bouw van zijn vader en die is precies zo, sterker nog, zowel in zijn als in mijn familie komen vrij slanke mensen voor.
    Ik maak me dus ook geen zorgen, ik zorg ervoor dat hij gezond en goed eet en erger me slechts af en toe aan het commentaar :D

11. Avastar

Avastar Actief lid

25 sep 2012
    245
    9
    18

Wauw, daar schrik ik van. Ben er dus toch niet bewust genoeg mee bezig... heb jij tips voor gezondere tussendoortjes? Daar ben ik wel benieuwd naar!

12. Avastar

Avastar Actief lid

25 sep 2012
    245
    9
    18
    Super bedankt voor jullie reacties, tips en adviezen. Ik wacht volgende week ook even het cb af!

13. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    cherrytomaatjes, paprika, komkommer, worteltjes, (Griekse) yoghurt, plakje kaas, ham of kipfilet, gekookt eitje....om maar even iets te noemen;)

14. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Kinderen krijgen een vol gevoel door vetten. Als je snelle koolhydraten eet, zoals brood, dan stijgt je bloedsuiker, daalt vervolgens snel en dan krijg je trek, om je bloedsuiker weer op pijl te krijgen. Ik weet niet welke vetten jouw dochter lekker vind, maar je kunt kijken of je die kunt toevoegen aan haar maaltijden of helemaal kunt vervangen. Bijv. in de ochtend griekse yoghurt met banaan (pureren, heerlijk), of een eitje. Op brood lekker dik roomboter en avocado. Pap met een theelepel roomboter of kokosolie. Sowieso brood niet belegen met zoet, brood is eigenlijk al het 'slechte zoet' , het gaat juist om het gezonde beleg dat je er op doet. Zelf crackers maken van noten/zaden, stukje kaas tussendoor ipv. cracker, groenten (soep) tussen de middag ipv brood. avocado prakken met een eitje, rauwkost tussendoor, gestoomde worteltjes in zn geheel. Quinoa met banaan is ook erg lekker, havermout. Je kunt ook heel makkelijk zelf koekjes maken door: 100 gram meel, tl. kaneel mengen. Banaan, 1 ei en een beetje gesmolten roomboter pureren, alles mengen en hoopjes maken (15 min op 180 graden) heerlijk!

Lijkt me heel fijn als kinderen graag veel eten, dan kan je ze van alles laten proberen! Heerlijk aardpeer stomen, olijven, broodje dippen in olijfolie, pastinaak uit de oven. mmmmmm

Van veel koolhydraten wordt je ook dik, van veel gezonde voeding wordt je in principe niet dik en voelen kinderen ook veel beter wanneer ze verzadigd zijn.

15. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Ik begrijp bovenstaande toch echt niet. Waar komt dat zelf bakken, qinoa bessen of hoe het ook heet en geen zoet beleg vandaan? Gewoon boeren nuchter verstand. Gewoon goed eten. Daar hoort brood, zoet beleg en af en toe een koekje ook bij. Ik kan er zo slecht over dat alles tegenwoordig zo "eng" gezond moet. Alsof ik dagelijks een avocado over mijn brood smeer, griekse yoghurt met bessen eet of geen brood. Kan je zeggenschap ben niet dik. En van pap met een theelepel roomboter... daar wordt ik pas dik van! Roomboter is niet gezond! Is natuurlijk dat is heel iets anders. Met mate kan dit. Maar ga he toch niet dik op brood smeren en dan ook nog door de pap doen. Persoonlijk vind ik dat geneuzel over eten soms zo zorgwekkend. Ja een pakje nijntjes koekjes er door werken in een dag is niet gezond. Maar het eetschema van TS vind ik niet gek hoor.

16. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Hier ook een meisje die vanaf baby zijnde erg goed eet.

Ze eet vanaf dat ze 1 jaar is 6 tot 8 boterhammen weg.
    En dat per dag.

Tussen door 3 stuks fruit en dan ook krijgt ze dqnnof stuk komkommer of tomaat.
    Maiswafeltjes.
    Ook haar avondeten gaat een 1,5 bord eten naar binnen en toetje na.

Ze was 3 oktober met 21 mnd oud 1m02,5 lang bij 17 kilo.
    Ze is in proportie dus niet te dik maar groeit wel als een ketter.
    Is zelfs al kindjes bij haar zus op de kleuterschool voorbij gegroeid en dan moet ze nog 2 jaar worden :-o

Tja ze is ook volop in beweging en zolang ze niet te dik is en veel beweegt is het gewoon haar bouw.
    Maar lastig is het wel omdat ze haar allemaal al 4 jaar schatten.
    :(

Deel Deze Pagina