dreumes 15 maanden en zegt geen woord

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ellalovescoffee, 10 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Heel goed dat je het zo goed in de gaten houd!
    Onze oudste was ook laat met praten. Daar zocht ik nooit wat achter eigenlijk. Hij is uiteindelijk (na een gehoortest die gewoon goed was) naar een behandelgroep geweest op verdenking van TOS. Dit bleek niet zo te zijn. Want hij ging daar ineens goed vooruit. Maar doordat hij zich niet kon uitten heeft hij zich heel lang wel rot gevoeld.

Onze tweede is slechthorend ook erfelijk blijkt na onderzoek. Haar taalontwikkeling verliep iets vertraagt maar nu weer gewoon gemiddeld.

Ik ben nu bij de kinderen heel alert of ze wel goed horen. Maar het zegt natuurlijk niet alles. Onze oudste hoort gewoon heel goed. Maar de taalontwikkeling liep niet.

De jongste van ons gaat als een speer en kan met 2,5 al heel goed praten..

Maar bij twijfel laat zn gehoor testen. Want als de test al een paar keer over moest voor hij goed was, dan zou ik het goed in de gaten houden. Een kind heeft sneller een achterstand dan je denkt op die leeftijd.

ellalovescoffee vindt dit leuk.
  2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Oudste praatte pas met 3. Allerlei onderzoek gehad en kwam niets uit.
    Jongste is ook 15 maanden en kletst op zijn manier van alles.
    Komt vanzelf :)

3. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Jouw precieze situatie is heel herkenbaar. Hier ook de derde die met 15 maanden niet verder komt dan heel sporadisch ‘mama’, ‘papa’ en ‘Daaaaaa’ als benaming voor beide grote broers (waarvan er 1 David heet, dus ik tel dat gewoonte als woordje ;)). Terwijl de oudste 2 dus juist heel vroeg gingen praten (met 8 en 10 maanden). Ik vind het zelf een beetje gek, ben zo gewend aan vroeg kletsende kinderen. Maar zij is motorisch weer veel sneller en verder dan haar broers waren, ze liep met 11 maanden, rent inmiddels als een kievit, klimt en klautert en heeft een hele goede fijne motoriek, rijgt al kralen enzv. Dus tja, het zal wel een kwestie van uit de lengte of de breedte komen. Ze snapt duidelijk wel alles, wijst net als jouw zoon de juiste beestjes aan in boekjes, pakt dingen die je haar vraagt, voert kleine opdrachtjes uit, zoals doe je slab maar af, pak je beker, wil je dit in de speelgoedkist doen, waar zit je neus, ga maar dansen enzv. Het zal wel goed komen :D.

4. ellalovescoffee

ellalovescoffee Niet meer actief

Precies herkenbaar inderdaad @EdN :) (Zie dat jouw dochtertje net drie dagen ouder is dan mijn zoontje.) 'Mama' en 'papa' hoor ik ook, maar het is me nog onduidelijk of hij dat nu bewust en goed gebruikt: het is meer dat dat voorbij komt in zijn stroom gebrabbel en soms ook wel echt tegen ons, maar een seconde later komt er dan ook weer iets heel anders voorbij. Gisteren zei ik dat hij wel een pinguïn leek, zoals hij liep, en dan draait hij zich om, duikt de speelgoedmand in en komt dan weer tevoorschijn met een houten pinguïnpoppetje dat hij me triomfantelijk komt brengen!
    Haha, ja, en hij is inderdaad veel meer motorisch bezig dan zijn broers! Overal op klimmen en met potloden "kleuren" en zo: dat heb ik bij mijn oudste twee echt pas op de kleuterschool gezien (en dan nog alleen als ze ertoe gedwongen werden ;)).

Ik lees nu trouwens ook pas de andere reacties (geen meldingen ontvangen): dank jullie wel! Een gehoortest kan zeker geen kwaad en we houden het in de gaten. "Fijn" in ieder geval om te lezen dat het in veel situaties herkenbaar is. Ik maak me op zich geen zorgen, maar het is zo vreemd als je echt het tegenovergestelde gewend bent :o: Het lijkt alsof hij denkt dat hij hetzelfde praat als ons en verder alles ook begrijpt, maar de link tussen het juiste woord/klank op het juiste moment is er bij hem nog niet.

(Ondertussen kan ik melden dat zijn vocabulaire toch al wel 1 woord bevat: 'o-oh!'. Dat gebruikt hij prima elke keer als er "per ongeluk" iets valt vanuit de kinderstoel :D)

Deel Deze Pagina