Loopt hij nu er erg achter?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Shawarma, 3 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Mijn zoontje is nu 11 maanden.
    Ik maak me soms wel zorgen over zijn ontwikkeling..
    Hij kan al erg goed alleen zitten.
    Hij kan wel van rug naar buik draaien en andersom..maar van het kruipen en optrekken wil hij gewoon niks weten...
    Ook gaat stukjes eten vrij moeizaam.
    Brood eet hij ook nog niet goed.
    Hij heeft nu last van zijn eerste tandjes die doorkomen...
    Ik maak me soms wel erg druk erom dat hij sommige dingen nog niet kan...
    Als ik hem op de grond leg op zijn speelkleed "duwt" hij zich wel naar achter... echt buikschuiven dus...maar na een kwartiertje heeft hij het wel weer gezien en wilt hij liever bij mama zitten..
    Als ik leeftijdsgenootjes zie dan denk ik jeetje die kan al best veel en ga dan enorm twijfelen.
    Wie heeft hier ervaring mee? en vinden jullie dat hij achterloopt qua ontwikkeling?

2. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Volgens mij valt het wel mee toch? Ik kan niet zeggen dat ik veel ervaring heb :)P), maar ik denk niet dat hij achterloopt in zijn ontwikkeling. Ieder kind doet het natuurlijk op zijn eigen manier. Sommige kids kunnen dan al lopen maar anderen hebben zoiets; ik wacht nog wel ff. Maak je niet al te druk, het komt zoals het komt!!

3. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Ik weet bij mijn dochter dat het vanzelf wel komt maar ik probeer hem zo veel mogelijk erin te stimuleren.
    Ik leg hem erg vaak op zijn speelkleed en in de box maar hij heeft het na een kwartiertje allemaal wel weer gezien en wilt dan het liefst op mijn schoot of in zijn stoeltje zitten.
    Maar om hem nou de hele tijd in zijn stoeltje te laten zitten lijkt me ook niet echt motiverend..
    Vandaar dat ik soms wel eens twijfel omdat hij er ook totaal geen interesse in toont.

4. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Ik heb ook zo'n luie doos. Bijna 11 maanden en kan ook nog niets! Ze wil niet op haar buik liggen dan begint ze te huilen. Ze schuift ook alleen naar achteren op haar buik. Zitten kan ze heel goed, ook rollen. Zich ergens aan optrekken en gaan staan? Nee. Ik heb sinds een paar weken een loopstoeltje en dat vindt ze geweldig! Ze rolt overal naar toe en trekt dingen van tafels en uit kasten. Ze mag er niet te lang in maar in de loopstoel gaat ze staan, haar werledje gaat open. Ik maak me niet zo druk, zij is mijn derde meid. De anderen waren veel sneller (met 9 maanden kruipen en zich optrekken, etc.). Ik verwacht dat ze het kruipen gaat overslaan.
    Ik moet donderdag naar het bureau en zal wel commentaar krijgen maar ik denk dat ik mijn mond maar houd.
    Maak je niet druk en geniet ervan! Het komt vanzelf. Commentaar van andere mensen krijg je toch wel, het is toch nooit goed.

5. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Je hoeft je eigen niet druk te maken hoor.
    Mijn nichtje kond eerst met 10 maanden nog niks, nog maar net op de buik draaien.
    Ineens ging ze alles tegelijk doen, op de buik draaien en terug draaien staan kruipen en een maand later liep zeg.
    Dat hoor je ok vaak, zo kunnen kindjes heel lang nog niet zoveel en zo doen ze alles in een keer.

Mijn dochtertje is nu ruim 7 maanden, en ze ging al heel vroeg zichzelf draaien en terug.
    Maar ik zie ok veel kindjes van 7 a 8 maanden dat ze kunnen zitten dat kan mijn dochtertje ook nog echt niet.

6. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Tjah, mijn zoontje kan inderdaad meer, maar dat zegt echt niks!! Hij kruipt misschien wel al drie maanden, maar misschien staat die van jou binnenkort op en loopt weg! :D
    Dat hoor je cht vaak, dat ze het heel rustig aandoen en in ene gaat het heel erg snel. Soms ook niet, heb ook wel van een kindje gehoord die pas met 19 maanden liep. Helemaal niks mis mee verder, een heerlijk jochie van 12 nu. Maak je geen zorgen, ieder zijn eigen tempo!

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Waarschijnlijk gaat hij straks ineens vanalles tegelijk doen, wie weet trek hij zich ineens op en loopt gelijk een rondje om de tafel, net als mijn buurmeisje van 15 maanden :)

Of net als mijn broertje met praten, hij zei echt geen woord, echt helemaal niks! En toen zei hij ineens tegen mijn moeder toen hij 2,5 was, mag ik een vla-fles? Echt niet te geloven!

Dus ik zou het nog even afwachten, en anders eens vragen op het cb :)

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Meid, dit is echt een hele normale ontwikkeling hoor.
    Ieder kindje zijn/haar eigen lijntje.
    De één is wat vlotter motorisch, dan ander praat snel, weer een ander is met anderhalf zindelijk. kortom ieder kindje doet het op zijn/haar eigen manier.

Een kwartiertje per dag op het speelkleed is echt prima hoor, ze moeten het zelf doen, en stimuleren is echt neit nodig, tenzij er aantoonbaar groeiachterstand is op een bepaald gebied, end at is bij jou niet aan de orde.
    Kortom beetje geduld en vertrouwen in je kind, het komt vanzelf.

Mijn zoontje trok zichzelf nog niet eens op in de box op die leeftijd, om over buik/billenschuiven nog maar te zwijgen dat kwam pas maanden later. Hij liep trouwens met 18 maanden, ook geen vlotte dus. Moet je hem nou eens zien, hij rent harder dan de gemiddelde kip :D

9. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    ik sluit me helemaal bij de anderen aan:
    Niet druk maken. Of je gek laten maken door al die mensen die menen te weten wat je kindje allemaal al moet kunnen.

Ons meisje rolde met 1 jaar alleen van buik naar rug en andersom niet. Het enige wat ze deed was zitten, wilde ook niet liggen.

Met 13,5 maand ging ze ineens billenschuiven en daar zit nu een enorm tempo in.
    Optrekken doet ze een beetje, maar verder dan de knietje komt ze niet.

Met eten was het precies hetzelfde. Met 10 maanden at ze bijna niets. Paar stukjes brood en paar hapjes groente. En van de een op de andere dag at ze ineens hele boterhammen en hele potjes groente. En nu eet ze soms wel 6 boterhammen op een dag.

Wat ik hiermee wil zeggen:
    Elk kind doet het op zijn/haar eigen manier. Zou ook niet veel proberen af te dwingen. Dat zei de orthopeed ook tegen ons toen we daar toen ze 1 was op controle moesten: geen zorgen maken, elk kind zijn eigen tempo!

Genieten dus!

10. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Jee wat al veel reacties zeg!
    Dank jullie wel.
    Het geeft een gerust gevoel als ik jullie reacties zo lees.
    Het is soms zo rete vervelend als iemand tegen je zegt van goh kan jou kind nog niet kruipen? die van mij kan dit en dit en dit.
    Hou absoluut niet van dat vergelijken..
    Ik word daar helemaal kriegel van en ga dan toch twijfelen...
    Het zal ook allemaal wel vanzelf komen en push hem ook niet en ik speel elke dag zeker wel een kwartiertje met hem op zijn speelkleed en dan schuift hij echt naar achter enzo maar voor de rest dus niet.
    Gewoon geduld hebben dus:D

11. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Oh die van mij doet ook nog niks hoor. Alleen maar zitten en liggen. naar buik draaien gaat goed, maar terug ho maar. Dan is het brullen geblazen. Er wordt niet gekropen, getijgerd of opgetrokken. Komt vanzelf wel denk ik. Aan de ene kant tel ik ook mijn zegeningen, want ik hoef nu ook niet achter haar aan :D

12. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Haha dat is waar Arja.. dat is dan wel weer zo je hoeft niet zo voorzichtig met alles te zijn als dat hij begint te lopen/kruipen want dan moet je dubbel zoveel opletten...

13. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Zoals al gezegd hij is niet heel erg laat, dat zou pas met 14 maanden zijn, maar ik begrijp goed wat je bedoeld. Het is zo leuk om je kind te zien kruipen of lopen. Dat ze dan gelijk overal heen kunnen, dat nam ik graag voor lief. Daar ben je wel aan toe als het voor je gevoel langer duurt ;).

We hebben hier tot ongeveer 11 en halve maand moeten wachten tot hij zelf ging zitten, kruipen, optrekken en langs de tafel te stappen.

Maar mocht je je zorgen maken dan kun je altijd langs de fysio. Als je dat niet doet terwijl je wel twijfels hebt loop je de kans dat het CB geschrokken reageert ;). Ik wilde pas geleden van het CB horen dat alles normaal was, dus deze reactie viel mij erg tegen. Inmiddels loopt hij wel wat, maar kruipen gaat binnen veel sneller.

14. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ik zou me er niet te druk om maken hoor! sommige kinderen die slaan zelfs het kruipen over en gaan gewoon staan en lopen later. Ze kunnne ook in 1 keer een spurt maken.

en zoals gezegd is maak je je zorgen kan je altijd langs het cb gaan.

15. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Ik zou me ook niet al te druk maken hoor. Hij is dan niet 1 van de vlotste, maar dat kunnen ze ook niet allemaal zijn he, dan wordt het weer normaal ;)

Als ik jou was zou ik hem meerdere keren per dag een minuutje of 10 op het speelkleed leggen. Gewoon elke keer nadat i geslapen heeft, zodat i lekker uitgerust is om van alles te ontdekken. En als je zelf niet het idee hebt dat er lichamelijk iets mis is zou ik het zo laten. Anders idd ff fysio bellen, die kunnen je beter vertellen wat "normaal" is dan het cb. Die willen nog wel eens drama maken om niks.

16. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Hoi, als je wilt weten of je kindje achter loopt moet je even deze site bekijken. daar staat op bij welke leeftijd wat hoort, wat 50% van die leeftijd al doet en wat 90% van die leeftijd al doet.
    psychomotordevelopment

ik kijk daar ook wel regelmatig op ivm ontwikkelings `achterstand`

17. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Ik denk dat je vooral op je gevoel af moet gaan en niet op wat je andere kindjes ziet doen. Makkelijker gezegd dan gedaan wellicht, maar zoals al vaker gezegd heeft ieder kind nou eenmaal z'n eigen lijntje.

Mijn zoon is ruim 17 maanden en loopt nog steeds niet los. En ik voorzie dat het ook nog wel eventjes gaat duren. Dus die haalt zelfs de 90% uit die vorge link niet. Maar... ik zie wel dat hij zich steeds blijft ontwikkelen op motorisch gebied, dus dit gaat ook echt wel komen. Hij mankeert niks, maar hij is er gewoon nog niet aan toe. Ik denk echt dat je het wel merkt als je kindje iets mankeert.
    En verder is hij verbaal heel erg sterk, kan denk ik al wel tegen de 100 woordjes zeggen (nog niet alles in ABN uiteraard), dus dat compenseert de rest dan wel weer. Ze kunnen nu eenmaal niet alles tegelijk.

Meid, ik vind het te makkelijk om vanaf een schermpje te zeggen "Maak je geen zorgen" want ik ken je kindje niet, maar ik zou wel willen zeggen: "Volg je gevoel en laat je niet gek maken door anderen." En bij twijfel gewoon even overleggen met CB of evt. HA.

18. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ik zou me echt geen zorgen maken hoor. Het zoontje van een vriendin van mij kroop met 12 maanden ook nog niet, trok zichzelf nog niet op. Nu is hij 15 maanden en loopt hij! Terwijl mijn dochtertje met 8 maanden kroop en met 10 maanden langs de tafels liep, maar pas met 17 maanden los liep (lees: vanaf vorige week :)) Er is echt helemaal niks over te zeggen. Lekker zn eigen tempo laten volgens.

19. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    de dingen die jij beschrijft zijn allemaal heel normaal in de ontwikkelingsfases van een kindje. alleen doen sommige er gewoon ietsjes langer over dan de andere. maak je geen zorgen meid komt allemaal wel.

20. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

25 nov 2008
    1.199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    mijn zoontje is ook 11 maanden en kan op zn eigen manier door het hele huis bewegen, maar hij kruipt niet.. hij doet een soort billen-knieeen schuiven en optrekken is ie echt net pas gaan doen en dan alleen tot op zn knieeen. ook kan ie ineens heel veel nieuwe dingen sinds de afgelopen week, zoals dat ie er ineens achter is gekomen hoe hij vanaf zn rug kan gaan zitten. let maar op, over een paar weken kan je zoontje ineens 10 nieuwe dingen! juist rond de 10 tot 14 maanden hebben ze soms ineens van die ingevingen waardoor ze ineens uit het niets iets compleet nieuws kunnen!
    vind echt niet dat je zoontje achter loopt hoor!

Deel Deze Pagina