dreumes 15mnd praat amper

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gelukje7, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Volgens mij is 15 maanden nog véél te jong om je zorgen te maken. De tabelletjes beschrijven slechts gemiddelden en deze gemiddelden bestaan bij de gratie van afwijkingen van het gemiddelde. Ik ken de statistieken niet, maar vermoed dat minder dan 10 woorden kennen bij 15 maanden nog steeds binnen een standaarddeviatie van het gemiddelde valt. Als hij rond z'n tweede verjaardag nog steeds zo weinig praat, zou ik zeker aan de bel trekken, maar eerder niet. Jongens zijn sowieso gemiddeld iets later met praten dan meisjes. Misschien focused hij nu even op totaal iets anders en begint hij over twee, drie maanden ineens met korte zinnetjes.

Kortom: don't worry ;).

2. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    nu heb je echt niks meer om te zeggen.

3. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Tot 3 jaar is niets zorgelijk zo lang ze een paar woordjes kunnen zeggen. Pas daarna is er reden tot zorg. Jouw kind is nog niet eens op de helft dus...;) Veel kletsen en boekjes kijken en je geen zorgen maken dus! Op een dag vraag je je af of het ooit nog eens stil wordt in huis...

4. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met 15 mnd 'moeten' ze volgens mij 3 woordjes zeggen, dat 'mag' ook incorrect en 'papa' en 'mama' tellen ook mee. Dus bv 'papa', 'mama' en 'haphap' is goed. Of dingen als 'die!' of 'dada!'. Zegt hij 2 woordjes en maar af en toe? Ook echt wel prima hoor!! Ik ken veel jongetjes die amper praten en dan ineens praten ze heel veel!

Oh en @piccolina; dat jouw kind een superduper wonderkind is weten we allemaal wel :D

5. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Mijn dochter van 19 maanden zegt ook alleen nog maar papa, mama en koken (bedoelt keuken). Verder brabbelt ze wel veel. Omdat ik me hier ook zorgen over maakte kijk ik dagelijks plaatjes boeken. Eerst benoemde ik de woorden die ze aanwees. Nu zeg ik een woord en wijst ze het plaatje aan. Misschien een tip.

Uiteindelijk komt het allemaal wel goed.

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

over je dochter kan ik niks zeggen en misschien is het waar wat je allemaal typt. Waarschijnlijk wat aangedikt maar allee.
    maar ik krijg zo de piep van u he!
    Altijd als iemand zich zorgen maakt begin jij over de ontwikkeling van u dochter! Altijd! Nog niet eens 1 keer niet! En dan helemaal geen raad geven, alleen maar spuien van hoe hoogbegaafd je dochter wel niet is en hoe langzaam het kind van ts is (niet deze ts maar alle topicstarters) als een kind een dag te langzaam is begin je al over fysiotherapeuten, kinderartsen, logopedisten,...
    jij maakt andere moeders ongerust! Daar ben je al vaker op aangesproken geweest en je doet gewoon verder in een volgend topic! Je hebt er volgens mij gewoon plezier in!
    Heb zin om nog veel te typen maar dan word ik gegarandeerd geblokkeerd hier en dat gun ik je niet.
    Ik ben op dit forum voor mezelf, voor de fun, voor raad maar ook voor raad aan anderen te geven. En als jij weer eens iemand onnodig raad geeft wat nergens op slaat dan ben ik (en anderen hier) er om ervoor te zorgen dat die moeder geen slapeloze nachten gaat krijgen door u raad.

ontopic. Ts. Mijn kind, ja ik praat ook graag over mijn zoon piccolina maar mijn zoontje is ook een late prater. Hij begon pas met praten met 2 jaar. Toen kon hij goed lopen en maakte toen tijd voor het praten. Nog steeds onverstaanbaar voor anderen maar ik hoor wel al veel woordjes.
    met 15 maanden is gebrabbel heel normaal. Je hoeft je nog geen zorgen te maken

7. Kolovski

Kolovski Niet meer actief

Och meis maak je niet druk!

Mijn zoontje is inmiddels 18 mnd en zegt alleen nog maar papa en mama.

En Picolina,

Ook ik begin me mateloos te irriteren aan jouw posts.

Je hebt geen wonderkind gedraag je dan ook niet zo;)

8. shadowcat76

shadowcat76 Niet meer actief

Amen!! Ik reageer nooit op je Piccolina maar ook ik ben je helemaal beu. Altijd maar weer lezen over dat perfecte geweldige kind van jou. Leer eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands te typen!

TS : probeer je niet teveel zorgen te maken, wat de rest ook al zegt. Gewoon lekker boekjes lezen, veel praten en dan komt het vanzelf wel. Hier een 4 jarige waarmee we nog steeds naar logopedie gaan, begon laat met praten en het gaat nu nog steeds niet geweldig. Ze slikt letters in en is vaak onverstaanbaar voor anderen. Nu hebben wij binnenkort wel weer een afspraak met de kno arts om te zien hoe het met haar gehoor gesteld is maar toch. Ook zij was ruim 2 toen ze begon. Dat kletsen komt wel ;).

9. Ik denk dat dat voor 90% van het forum geldt ;) Bleeegh, wat een betweterig gezanik altijd. Ga een cursus Nederlands volgen. Zijn de leden hier een tijdje van het gezeik af en kun je daarna in begrijpelijke taal opscheppen over je wonderkind. Man, man, man.

10. Kolovski

Kolovski Niet meer actief

*proest*

11. shadowcat76

:$:$:$:$:$ Ja maar..... dit kan toch helemaal niet dat je dit zomaar zo weg zet... :$:$

*komt niet meer bij* :D

12. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Onze dreumes van 15 maanden zegt ook alleen nog maar papa en mama en verder nog niks. Nu ze mama kan zeggen zegt ze ook nauwelijks meer papa... Ik maak me er niet druk om, komt vanzelf. :)

13. Bollen

Bollen Fanatiek lid

22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL

Ik kon het niet beter verwoorden. 😁

14. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat er bij piccolina ook een diepgewortelde onzekerheid heerst over haar kind; ze moet snel en slim zijn, anders is er vast iets mis (en tijd voor een fysiotherapeut, logopedist etc etc). Ik hoop dat ze haar dochter vrij laat in haar eigen ontwikkeling en niet pusht tot bepaalde resultaten, daar 'kweek' je heel onzekere kinderen mee...

15. Eigenlijk niet, nee ;) Ik erger me gewoon kapot aan hoe piccolina altijd en eeuwig verhalen rondstrooit over hoe fantastisch alles bij haar verloopt en hoe kindjes die misschien íéts langzamer zijn, altijd worden neergezet als iets heel zorgelijks, terwijl dat helemaal niet hoeft. Het gaat vrijwel nooit ergens over en de argumenten die erachter zitten zijn te belachelijk voor woorden.

De meeste mensen hier weten wel dat deze verhalen komen van iemand die haar kind niet naar een PSZ wil doen met 'te' gemengde groepen, omdat ze bang is dat haar geweeeeldige kind dan iets meekrijgt van de talen die de kindjes thuis spreken en daardoor minder goed Nederlands zou spreken, terwijl ze zelf zo krom typt (en waarschijnlijk spreekt, want het zijn niet alleen grammaticale fouten) als de rug van de klokkenluider van de Notre Dame, maar de moeders die dit níét weten, kunnen zich nog veel meer zorgen gaan maken dan ze al deden. Zo onnodig. Dat moet gewoon eens ophouden.

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dames, helemaal mee eens! Ik doe meestal negeermodus @piccolina. Ik heb Piccolina al eens openbaar en prive aangesproken op haar bangmakerij. Echter zij is van mening dat ze toch gelijk heeft en zal daarom waarschijnlijk doorgaan.

@ TS, ik hoop dat je de adviezen tussendoor kan lezen en je daarom niet te veel zorgen maakt.
    Het ene kindje is sneller dan een ander, meestal gaat het ongelijk tussen grof en fijne motoriek.
    Mijn oudste is fijn slechter en grof beter (vroeger lopen en later praten), mijn jongste is grof slechter en fijn beter (vroeger praten en later lopen).
    Zolang het niet te langzaam is, dus met zeg 2,5 jaar nog nauwelijks praten hoef je je echt geen zorgen te maken.

17. shadowcat76

Dan wordt het tijd dat ze eens aangepakt wordt.

18. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Mijn advies? Luister niet/nooooit! Naar piccolina😂.

Het ene kind loopt snel, het ander kindje praat sneller. Of je hebt een kindje dat met alles achterloopt(zoals de mijne). Geen zorgen. Niet iedereen is perfect (alleen sommige denken dat)

19. gusto

gusto Niet meer actief

Amen! :D

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Tja, helemaal mee eens. Maar ja tja...