Dreumes 16,5 maanden oud en het praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Hummeltje 1, 24 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.976
    113
    Mijn dochter zei met 16 maand een stuk of 10 woordjes, maar alleen die ze zeker wist, onzintaal brabbelen deed ze niet.
    Nu met bijna 19 maand begint ze ineens veel meer te praten, ik denk tussen de 30-50 woorden, ook meer onverstaanbare dingen en ook haar eigen woordjes voor dingen durft ze te zeggen. Yoghurt noemt ze kogs bijvoorbeeld...
    En ze begint steeds meer na te zeggen, vaak het laatste woord van de zin die iemand zegt; hou je je goed vast? Zij; vast.. Wil je nog meer! Zij; meer... Doe die maar in het kastje. Zij; kastje (of iets wat er op lijkt)
    Dus het kan best hard gaan!
    Woordjes combineren gaat hier nu een beetje beginnen. Daaaar isssss en vanmiddag; tok meee (tak noemt ze stok wilde ze meenemen)

2. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn dochter is drie dagen ouder dan je zoontje en brabbelt ook ontzettend veel.
    Woorden die ze verder zegt: kijk, die, papa, mama, NEE, ja, oh, hond, poes, mas (Max, hond), daar, poetsen. Verder zegt ze heel veel woorden na, maar die gebruikt ze nog niet.
    Brabbelen is goed, dat is oefenen. Mijn oudste brabbelde zo goed als niet, sprak weinig en flapte er soms ineens een woord uit dat je dacht, hoe kom je daar nou weer op. Die is inmiddels vier en praat nog steeds niet goed.
    De tweede deed het prima, maar kwam met 16 maanden ook nog niet veel verder dan mama, papa, die + heel veel gebrabbel.

3. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hier een mannetje van bijna 2 jaar die nog bijna niet praat.
    Hij brabbelt wel heel veel en gebaren erbij maakt hij alles goed duidelijk..

Hij leert nu af en toe een paar woordjes bij maar heel snel gaat het nog niet.
    Ach het komt vanzelf... hij zal vanzelf wel gaan praten dus maak me er niet al te druk om...

4. Wihe

Wihe Actief lid

24 nov 2011
    440
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou me er niet druk over make, praten komt echt vanzelf.
    Zelf verbaas ik me er nog vaak over hoe Lino sommige woorden op pikt.

Zo waren we laatst in de winkel en zegt hij opeens, mamamama wortel. Ik heb hem het niet geleerd, misschien van tv of iets anders. Kinderen pikken echt snel dingen op.

Wat Lino verder allemaal zegt is ongeveer dit: bal, mama, papa, poes, paardje, hond, vis, tok (is kip), tjoeke (is trein), bus, auto, piet en klaas, zitten, bad, douche, poetsen, eten, trinken (is drinken), gevallen, kapoet, ohoohh, lamp, kom, nee, ja, jas, nenina (is nichtje Utina), baby, fiets, aapje, op... En vast nog wel wat

Hiernaast kent hij ook veel Portugees.

van bijna niks naar heel veel, ze worden snel genoeg groot

5. Storm

Storm Niet meer actief

Ik vergeet helemaal haar favoriete woord: Dora.
    Eneigenlijk zegtze nog wel meer, valt me vanmorgen ineens op. Soms gaat het snel.

6. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    hier alleen duidelijk papa en veel geklets waar geen touw aan vast is te knopen. komt vanzelf!

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

#27 raspberry, 25 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 dec 2013
    Is voor de leeftijd iig volkomen normaal. Je hebt geen vroege prater, dat moge duidelijk zijn, maar je zoontje loopt iig echt niet achter :)
    En bedenk ook: soms worden dingen al wel degelijk redelijk juist benoemd en heeft je kindje er een vast woord voor, maar herken je het zelf gewoon nog niet.
    Wij waren van het weekend met mijn familie weg en m'n zusje riep ook dat haar jongste van nu 19 maanden nog nauwelijks iets zei. Terwijl ik 'm minstens 10 verschillende woorden heb horen gebruiken. Ik ben zelf dan weer veel taliger dan mijn zus, dus herken eea ws ook eerder, dus dat kan ook nog meespelen in je beleving of je kind nou wel of niet veel zegt ;)

Caitlyn is nu 15 maanden en heeft wel al een hele serie woorden die ze kent en gebruikt en daarnaast een aantal gebaren. Ze combineert nog geen woorden.
    De schattigste is googel, waar ze vogel mee bedoelt, (en vaak voor het gemak ook nog een hele serie andere dieren die ze nog niet kent ;)).

8. Kaden

Kaden Actief lid

13 dec 2011
    441
    0
    0
    Ik vraag me af wat nu eigenlijk 'normaal' is. Er zit zoveel verschil tussen alle kindjes, wat is het gemiddelde? Hoeveel woordjes 'moeten' ze kennen met bijvoorbeeld 18 maanden?

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter kent alleen 'paaaaa' als dier, zijnde paard. Maar voor haar is een ezel, koe etc gemakshalve ook gewoon paaaa :D

10. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Dat is heel herkenbaar.
    Als ik vraag waar is je auto gaat hij hem pakken.
    Of gooi dat maar in de vuilnisbak dan doet hij dat ook.
    Hij snapt dus heel goed wat ik bedoel

11. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Ik ben blij na alle reacties die ik lees.
    Mijn vriendin vertelde ook al een keer dat kinderen zich focussen op 1 ding.
    De 1 loopt snel de ander praat snel.
    Hij liep met precies 14, 5 maanden, daar ben ik trots op.
    Zonder hem te pushen ging hij vanzelf lopen.

Ik ben nu ook wat gerust gesteld naar jullie reacties, bedankt daar voor.
    Ik weet dat je kinderen niet met elkaar moet vergelijken maar toch doe je het onbewust wel eens.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dan is z'n taalontwikkeling dus dik in orde en komt het praten zelf ook echt wel :)
    Het zou zorgelijker worden als hij dat soort dingen nog niet zou begrijpen.

13. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    682
    113
    Klopt ik heb dit ook altijd gedacht, de 1 loopt sneller en de andere weer iets anders...

Maar toch heb ik zelf ontdekt dat dit niet klopt.
    Mijn nichtje is 5 dagen ouder als mijn dochter en ze kroop bij der 6 maanden (schuiven) en liep al voor der 1 jaar, nu zou je denken dan zal het praten wel later komen. Mijn dochter was in alles later als haar 5 dagen oude nichtje, mijn dochter liep met 14 maanden (gewoon gemiddeld). Maar nee hoor mijn nichtje praat nu al weer veel meer als mijn dochter..

Dus ja toch klopt dit redenering niet dan denk ik?

14. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Mn dochter deed ook veel met 9,5 mnd (kruipen, lopen langs dingen, zelf zitten, eten) fijne motoriek ook prima en loslopen met 13,5 mnd.
    Maar ze zegt ook veel, maar dat is wel in 1 keer gegaan. Ze zei wel woordjes en kwam wat bij. Maar opeens als een speer gegaan. Zoals ik al op vorige pagina typte ze kan tellen tot 5. En lichaams delen benoemen, zingen etc etc.
    Of t snel is weet ik niet. Cb zei dat ze 3 woordjes moest kennen met 18 mnd. Ze zei ik moet poepen, nouja asjeblieft je 3 woordjes haha.

15. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    inderdaad, als de kleine genoeg begrijpt is er absoluut geen reden tot zorg. dat echte praten komt snel genoeg. hier ging lopen ook redelijk snel (15 maanden echt helemaal los lopen) en praten iets langzamer. maar meneer snapt alles heel prima!

Deel Deze Pagina