Dreumes 17 maand wil geen avondeten maar wel toetje.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Avastar, 25 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Avastar

    Avastar Actief lid

    25 sep 2012
    245
    9
    18
    Dank je wel!
     
  2. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    17 maanden is denk ik nog vrij jong om de gevolgen te zien van niet eten betekent honger. Dus ik snap dat je het toetje geeft. Doen wij ook. We eten allemaal zuivel als toetje. Standaard staan hier yoghurt, vla en vanilleyoghurt op tafel.daar kiezen ze zelf uit. De jongste van 14 maanden krijgt meestal gewoon yoghurt. Soms samen met vanillevla.
    Wij hebben 5 jongens die echt een hekel hebben aan warm eten. Toen de oudste 3 was was ik een keer met hem bij je HA. Toen kwam dat ook ter sprake en hij gaf mij de tip om bijv vanaf 4 jaar in te voeren dat van alles 1 hap geproefd moet worden. Dat hebben we gedaan. Voor die tijd bieden we alles aan en laten we de keus aan hunzelf.
    De jongste nu eet ook 's avonds slecht. Geef ik hem niets anders? Dan weet ik zeker dat hij niet gaat slapen. Hij heeft dan honger. Dus geef ik hem als hij slecht gegeten heeft nog iets voor het slapengaan.

    Ik denk dat je voorjezelf moet bepalen wat je wil en dat consequent doorvoeren.
    Maar ik denk dat het met een tekort nog best meevalt. Zeker als er verder gewoon fruit en rauwkost wordt gegeten.
     
  3. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Hier ook geen toetje als hij niet heeft gegeten (19 maanden). We zijn daar zo'n 2 maanden geleden mee begonnen omdat hij idd al om toetje vroeg nog voordat hij goed en wel aan tafel zat. Hij lijkt het inmiddels prima te begrijpen al Was hij de eerste keren wel erg verdrietig toen hij niks kreeg. Dat vond ik wel sneu maar wij hebben altijd vla ipv yoghurt als toetje dus Is eigenlijk gewoon voor het lekker. Daarom moet hij altijd wel een hapje proberen. En van gerechten waarvan ik weet dat hij het lekker vindt omdat hij eerder wel een bord Had leegegeten, zal hij toch wat meer moeten eten...

    Als hij slecht heeft gegeten en geen toetje heeft gekregen, krijgt hij een wat grotere beker warme melk voor het slapen gaan. Normaal zijn dat maar een paar slokjes.
     
  4. Tazzy

    Tazzy Fanatiek lid

    20 aug 2013
    1.364
    30
    48
    Ons dochtertje is anderhalf en de ene dag eet ze gewoon goed haar maaltijd en de andere dag minder of nagenoeg niet. Ik ga hier echt geen strijd over aan, eten moet een gezellig iets zijn, met elkaar aan tafel en gewoon gezellig hebben samen.
    Ik negeer het "ondeugende" gedrag als ze niet wil eten, klets eroverheen en hou het gezellig, meestal gaat ze dan alsnog eten. Het is wel zo dat als ze echt onwijze stennis maakt (gebeurt gelukkig niet vaak) en heel hard krijst en bv met bestek gooit dan zet ik haar even apart om af te koelen. Dit begrijpt ze al heel goed, als ik dan een paar minuutjes later naar haar toe ga dan is ze weer lief, en geeft een knuffel en eet alsnog lief haar maaltijd op.
    Ik straf nooit door haar geen toetje te geven, dit hoort gewoon bij de maaltijd, en gewoon waar ze trek in heeft, dat kan vla zijn, kwark, yoghurt, fruit, dat laat ik haar zelf kiezen.
    En als ze slecht gegeten heeft dan geef ik bv twee stuks fruit of fruit en nog wat vla zodat ze geen honger heeft, ik vind het onnodig om haar honger te laten hebben. Wellicht als ze wat ouder is dat we er anders mee omgaan maar voor nu werkt dit prima en hebben we het gezellig met elkaar aan tafel en wordt er over het algemeen goed gegeten.
     
  5. Bloembloem

    Bloembloem Bekend lid

    21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ja dat suggereer ik inderdaad. Waarom zou je je kind anders iets geven zonder voedingswaarde, wat puur een belasting voor het lichaam vormt? Dat een kind zuivel nodig heeft in de vorm van een zoet toetje is echt totale onzin. De vraag vanuit de wetenschap is uberhaupt OF we zuivel nodig hebben (ik weet dat iedereen dan gaat roepen, jaaaaa voor calcium, maar dat is vrij achterhaald). Toetjes zijn vulling, geen voeding.

    Suiker is belastend, berooft je lichaam van voedingsstoffen en wordt niet gecompenseerd door water of wat dan ook. Ik snap héél goed dat als je zelf graag vla en koekjes eet dat je dit echt niet wil horen, dat wilde ik vroeger ook niet.
     
  6. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Hahahaha ok. 🤐🤐😂
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.494
    24.369
    113
    Haha mijn kinderen krijgen altijd een toetje en nu moet ik dus naar de AS (anonieme suikerverslaafden), want dat betekent dat ik suikerverslaafd ben :D
    En dan krijgen ze ook nog wel eens een snoepje :$. We zijn niet meer te redden waarschijnlijk... Maar man wat genieten we van het leven door af en toe eens iets te eten wat misschien niet gezond is maar wel super lekker. En misschien gaan we er zelfs wat eerder door dood, maar alles liever dan zo ongelooflijk rigide omgaan met eten en gezondheid. (En als je dan vroegtijdig onder een bus komt oid, was het nog voor niks ook).
    By the way, ik wed dat ik jouw kinderen er zo tussen uit pik bij een kerstdiner, paasontbijt oid op school, of op een kinderfeestje waar niet jouw ouderlijke supervisie is en wel suiker ;)

    @TS, ik maak nooit een strijd van eten. En een toetje krijgen ze altijd. Ik spreek wel af dat ze alles moeten proeven. Of bijv dat ze niet iets mogen bijscheppen als hun bord nog niet leeg is. (Anders eten ze echt alleen wat ze lekker vinden). Maar met 17 mnd is dat ook nog niet aan de orde. Ik zou zelf gewoon het eten blijven aanbieden en als etenstijd voorbij is een toetje aanbieden. Gewoon onderdeel van de routine. En dan is het soms lastig als ze echt niks eten, maar dat komt echt wel weer.
     
  8. mellanie76

    mellanie76 VIP lid

    5 aug 2016
    17.645
    800
    113
    moeder
    Rotterdam
    Bij ons is het niet /beetje eten is geen toetje.
    Waarom zou ze iets eten als ze toch wel iets lekkers krijgt.
     
  9. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    :D dus TS je hoort het :cool:
     
  10. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Ik ben über slecht😅

    Hier krijgt zoon Juist een toetje, soms zelfs wel een beetje extra als hij niet eet.

    Beter een toetje er in dan dat hij met een lege maag naar bed gaat 😁
     
  11. Avastar

    Avastar Actief lid

    25 sep 2012
    245
    9
    18
    Dank je wel, zo sta ik er ook in denk ik
     
  12. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.077
    3.517
    113
    Pfffffffffff. Ja hoor. Eigenlijk doe ik mijn kind iets vreselijks aan en ook nog uit eigen belang....hmmm I must be a bad mom....
     
  13. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair

    Misschien heeft BloemBloem recentelijk de voedselzandloper gelezen?
    Daarin komt naar voren dat allerlei onderzoeken uitwijzen dat geraffineerde suikers snelle veroudering van cellen en kanker veroorzaakt. Zijn geraffineerde suikers ongezond? Ja dat weten we allemaal wel. Moeten we allemaal lekker zelf weten hoe we daarmee omgaan? Ja ook!
    Wij proberen zo min mogelijk van deze suikers binnen te krijgen, door oa weinig aardappelen, witte rijst en pasta te eten en zelf koekjes enz. te maken. Betekent dat dat zl soms een toetje vla of yoghurt met een beetje jam krijgt? Ja ook. Want juist door af en toe dat wel te doen of op zondagmiddag een koekje én een cakeje te eten, hoop ik dat hij normaal met al die suiker leert omgaan.

    Oh en op dit moment hebben wij ook een ik staak met groetenetende dreumes. Probeer momenteel altijd 's middags warm te eten, dat gaat beter. En krijgt hij enkel Griekse yoghurt na, als hij weer eens nakkes heeft gegeten, maar wel zoveel hij wilt.
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Goh, ik ga niet akkoord met de manier waarop bloembloem het formuleert, maar ik vind die Nederlandse gewoonte om steevast nog zuivel meteen na een maaltijd te eten ook bizar en onnodig hoor. Dus ik volg haar wel een beetje in de stelling dat als je je druk maakt om het niet eten maar wel toetje, dat je ook gewoon het toetje kan schrappen en je kind kan laten focussen op de werkelijke maaltijd.

    Maar dat is ieders keuze natuurlijk.
     
  15. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    wij pureren nu dus weer alles, tijdelijk. omdat hij flink is afgevallen en nog net geen vel over been is. Voedsel binnenkrijgen is nu even belangrijker dan principes.

    Hij eet wel broodkorsten en brood, dus hij kan wel kauwen...

    Gisteren opgehaald bij opa en oma, zat hij wel geprakte, maar niet tot-moes-gemaakte bruine bonen op te eten :)

    volgende week CB (mijn man gaat alleen, ik moet werken) en dan na die tijd zien we wel weer verder
     
  16. Daan90

    Daan90 Bekend lid

    10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Want eten mag niet gewoon alleen lekker zijn?
    We slaan een beetje door met zijn allen in het gezonde eten.
    Wij eten niet standaard toetje, maar dochter krijgt af en toe lekkere yoghurt of vla (of ijs!), niet omdat ze het nodig heeft, maar omdat ze het lekker vind. En ze kan ook nog steeds genieten van tomaat en komkommer, dus het heeft haar nog niet verpest.

    Ik heb dochter altijd heel erg vrij gehouden in het eten, en zag dat ze het dan heel goed zelf reguleert. De ene dag eet ze meer aardappels of pasta, de andere dag meer groente en er zijn ook dagen dat ze bijna niks eet. Maar niks eten betekent ook niks anders krijgen tijdens het avondeten.
    Nu is ze 2,5 en moet ze wel af en toe een hapje proeven van ons als ze het niet uit zichzelf doet. Vraagt ze om fruit? Prima, maar wel eerst je eten proeven. Het bord hoeft niet leeg.
    Ze eet nog steeds heel wisselend, blijkbaar pakt ze elke dag wat ze nodig heeft.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Dat laatste ben ik het ook mee eens...dat stukje over suikerverslaving van ouders vind ik ook grote onzin, maar een toetje is gewoonweg niet nodig.

    En wel een toetje geven als er geen warm gegeten wordt onder het mom van: "we straffen niet met eten"
    Sorry dan laat je je gewoon voor de gek houden door je eigen kind.
    Geen toetje is geen straf...het is een compleet logisch gevolg....
     
  18. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Suikerverslaving, nou nou! Ik ben zelf er wel heel erg aan toe dan en in de ontkenningsfase!

    Maar zonder gekheid, suiker is de witte duivel niet. En tussen geraffineerde suiker en andere suiker is er al helemaal geen verschil. Dus ahornsiroop geven of zon andere vervanger wat dan zogenaamd wel gezond zou zijn, maakt geen mallemoer verschil.

    Hier gaan we gewoon met eten om, dus ook met de lekkere dingen. Mijn kinderen lusten alles (tot nu dan), eten gevarieerd en gezond en af en toe genieten ze van een ijsje of een stukje taart. Omdat dat ook bij het leven hoort.
     
  19. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.494
    24.369
    113
    Misschien is een toetje niet nodig, maar waarom alleen dingen doen die nodig zijn... En als je het toetje als een vast onderdeel van de maaltijd geeft, geef je het ook als er minder goed warm gegeten wordt. Je zegt toch ook niet tegen je kinderen, eerst je aardappels eten, en dan krijg je pas vlees oid.

    Ik vind het zelf altijd een beetje gek als mensen lekker/niet lekker linken aan ongezond/gezond of het deel van de maaltijd/dag. Als je je kinderen leert dat een toetje lekkerder is dan de hoofdmaaltijd, dan is het logisch dat kinderen daarnaar gaan handelen. En dus leer ik ze dat ook niet. Net zo goed als dat ze komkommer lekker vinden en dat is toevallig gezond. En mijn jongste vindt geklopte slagroom, wat ongezond is, echt smerig.

    Hier vindt een kind soms de hoofdmaaltijd niet zo lekker en eet daar dan minder van en eet dan wel graag een toetje (wat overigens ook fruit kan zijn). En soms heb ik een toetje in huis wat niet al mijn kinderen even lekker vinden en dan mogen ze ervoor kiezen om geen toetje te eten of ze mogen een stuk fruit kiezen. Zo vindt mijn middelste dochter Griekse yoghurt heerlijk en mijn andere meiden niet.
    En mijn kinderen houden mij echt niet voor de gek als ze weinig eten en wel toetje willen. Dat snap ik heel goed, ik verwacht nl. niet dat ze alles even lekker vinden en wat ik zelf niet lekker vind komt bv. nooit/zelden op tafel. Dus waarom zou ik verwachten dat ze alles even goed eten.

    En waar trek je de grens dan bij het wel of niet geven van een toetje? Hoeveel moet er gegeten worden voor ze wel een toetje krijgen? Moet het bord leeg, moet de groente op? Ik vind dat allemaal maar ingewikkeld en onnodig hoor.
     

Deel Deze Pagina