Dreumes 17 maanden eet slecht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door yasmine04, 5 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yasmine04

    yasmine04 Fanatiek lid

    17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    *zucht* ik zoek tips en of herkenning over het gedrag van onze dreumes dochter.
    Over het algemeen is ze een vrolijk meisje en gaat haar ontwikkeling als een speer.
    Onze oudste dochter at werkelijk alles. Eten was een feestje en het maakte haar werkelijk waar niet uit welke combinatie of met welke structuren het werd aangeboden.
    Elk kind is anders die uitspraak is zeker van toepassing want onze jongste moet er niks van hebben.
    Ik zie op tegen de eet momenten en ben inspiratieloos over wat nog aan te bieden.
    Het begint in de ochtend al.. ze heeft honger maar weigert haar boterham gevolg huilen. Ze weigert haar fles melk want tsja de beker chocolade melk van haar zus is veel lekkerder ( zus krijgt dit omdat ze slecht drinkt en dit goed gaat in de ochtend.
    Als ik haar vervolgens ten einde raad een half plakje ontbijtkoek geef eet ze dit gulzig op.
    Wanneer grote zus op school zit en we komen thuis eet ze met geluk nog wat stukjes brood tijdens het spelen.
    Fruit weigert ze vervolgens . Fruit prutje ook weer huilen en gillen ze wilt het zelf doen .. Ik negeer deze bui en zet het bakje fruitmoes op tafel .. na 10 min pakt ze de lepel en begint ze te eten alsof er niks aan de hand is , haar handen in de moes de lepel overal maar ze eet.. zodra ik de lepel over wil nemen is het weer huilen.
    Prima dat ze het zelf wilt doen maar soms met een fruit prakje - pap of gerechten met een sausje is het toch fijn om nog te kunnen helpen. Nu kan ik haar zo 3x per dag om kleden, alles schoonmaken en beland de helft op haar kleren - haar en op de grond ipv haar mond.
    Wanneer we gaan avond eten is het an huilen in de stoel , ze weigert eten en blijft huilen. Ik zet haar bord wederom voor haar neus en ga zelf eten. Soms begint ze dan alsnog te eten soms eet ze niks.
    Na het eten een danoontje gaat er prima in.
    Het is ook echt hoe haar per staat, de ene keer eet ze haar bami zo op de andere keer weigert ze, de ene keer eet ze haar madarijn zo op de andere keer moet ze er niks van hebben.

    Op een dag eet ze gemiddeld
    1 tot 1.5 boterham
    1 stuk fruit
    Biscuitje - gedroogd fruit 1-2 stukjes of rozijntjes
    Avond eten soms niks soms 4 happen soms heel bordje
    Danoontje-yoghurt

    Ze is klein geboren, 2500 gram en is nu met 17 maanden denk 9400 gram en 75 cm.

    Hoe kunnen we hier mee omgaan , het eigenwijze zelluf doen en het kieskeurige..

    Ze kiest overigens ook niet .. Soms hou ik div dingen voor haar maar alles is nee ..
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Het is toch niet meer dan logisch dat een kind van anderhalf zelf wil eten? Mouwslab aan, in de kinderstoel en lekker laten gaan, poetsdoek over het gezicht en over de tafel (en vloer) en klaar. Als ze even oefent kan ze het prima zelf.

    Ik zou niet overgaan op ongezonde alternatieven als chocolademelk en ontbijtkoek.
    Misschien wil ze liever pap of fruit in de ochtend. Of een bakje yoghurt (met fruit of havermout).
    Hier eet zoon sochtends een bak yoghurt met havermout (zelf netjes met een lepel).
    Brood is hij niet zo fan van. Al eet hij als lunch het tegenwoordig wel.

    Zolang jij gezond aanbiedt, neemt je kindje wat ze nodig heeft.

    En dat ze danoontje wel eet is niet zo gek, dat is hartstikke zoet en lekker.
     
  3. Ocean83

    Ocean83 Bekend lid

    13 mei 2015
    731
    82
    28
    Mijn zoontje is net zo oud en wil ook alles zelf doen, helpen bij het eten betekent gegarandeerd krijsen en niet meer willen eten, dus dat doe ik niet. Hij heeft een slabber met gootje en een zachte slabber eronder voor het lekken langs zijn kin naar beneden ;)
    Verder krijgt hij gewoon te eten en als hij niet wil, prima. Hij slaapt er 's nachts niet minder om, dus hij zal wel weten hoeveel hij nodig heeft :)
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ze komt nu op een leeftijd waarop ze alles gaat zien en grenzen probeert.
    Ik zou een aantal dingen doen:
    - niet grijpen naar ongezonde alternatieven onder het mom van: dan eten/drinken ze tenminste iets, want dan is op een gegeven moment het einde zoek.
    - geen verschil tussen de meisjes. Ik zou dus ook zus een gezonder alternatief gaan leren drinken dan chocolademelk.
    - aanbieden en verder geen strijd maken. Ze kan prima stukken eten en deed dat ook voorheen begreep ik?
    Dan zou ik dus gewoon aanbieden wat je eerst ook deed: een boterham s ochtends, dan een bakje met stukjes fruit enz enz.
    Eet ze niet, dan eet ze niet. Ik zou mij niet laten verleiden om het steeds op andere manieren te proberen, want je frustreert daarmee alleen jezelf.
    Gewoon voor dr neus zetten, een slab met lange mouwen aan en succes ermee. Als de eettijd klaar is haal je het weg ongeacht of ze gegeten heeft of niet.
     
    yasmine04 vindt dit leuk.
  5. yasmine04

    yasmine04 Fanatiek lid

    17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland

    Over ruim 6 weken Word ze 1.5 ja.
    Mijn oudste begon daar wat later mee vooral de prakjes/ papjes enzo .
    Ze eet vanaf het begin rapley stukjes aardappel , losse groente los vlees etc maar nu gewoon met de pot mee en dat is ook wel eens ovenschotel of een pasta gerecht vandaar ..
    Grote slabben ga ik zeker voor kijken. Bestaan er ook speciale lepels ? Hebben nu gewoon dat plastic servies v Ikea, ze maakt die draai dus niet goed met haar lepel waardoor alles eraf ligt voordat het bij haar mond is maar ik mag haar dus niet helpen ..

    Alle gezonde verschillende alternatieven bied ik regelmatig aan . Maakt tot op heden weinig verschil
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Er bestaan inderdaad speciale lepels, maar die heb ik nooit gebruikt. Hier gebruikt hij gewoon hetzelfde bestek als wij. Ik heb het idee dat het beter werkt dan het plastic bestek omdat het wat zwaarder is.
    Ook krijgt hij vaak een gebaksvorkje of dessertlepel, die zijn iets kleiner en handzamer.

    En dat met de lepel krijgen ze vanzelf door. Of met de vork, daar blijft het wat makkelijker aanzitten. Je zou eventueel nog stukjes aan de vork kunnen prikken die ze zelf in de mond doet.
     
  7. yasmine04

    yasmine04 Fanatiek lid

    17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Zo dacht ik dus ook maar het werd nog niet veel beter , hoe stoer ik dan ook tegen andere zeg dan eet ze maar niet het vreet toch aan me.

    Die chocolade melk wil ik haar zus niet afpakken. Die is bijna 5 en wordt hetzelfde behandeld als haar zusje alleen dus de choco in de ochtend. De rest van de dag krijgt ze gewoon water maar omdat ze in de ochtend met wat tijdsdruk weinig eet en slecht drinkt hebben we afgesproken om de choco in de ochtend te geven ipv middag.
    De jongste ziet het 98% van de keren niet want het gaat onopvallend in een dichte beker. Ze gaat gewoon zelf eisen :) en ik geef daar idd niet aan toe alleen tsja voordat je dan de deur uit gaat is het verleidelijk om dan toch niet een biscuitje oid te geven. Ik vind het gewoon lastig om met zo een eigenwijsje om te gaan geloof ik :)

    Die fruit prakjes maken we soms eet ik zelf ook maar 5 vd 7 dagen in de week is het gewoon stukjes fruit. Meer als afwisseling soms ook bijv een smootie
     
  8. yasmine04

    yasmine04 Fanatiek lid

    17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Even ter aanvulling vanmiddag prima gegeten.
    Ze heeft een goede nacht gehad en vanochtend ook 2 uur geslapen. Nu vanmiddag een boterham halve banaan en half gekookt eitje op! Alleen met vorkje :)
    Heb het idee dat het ook beter gaat wanneer ze "uitgsrust" is.
    Helaas is het onderwerp slapen ook een probleem bij ons.
    Probeer haar elke dag om 19.00 op bed te leggen. Ene avond slaapt ze zo in en meld ze zich om 4 uur waarna ze bij mij in bed beland, andere avond ben ik met gemak 1.5 uur bezig en is het tegen half 10 dat ze slaapt en kan ze zo een paar keer per nacht wakker worden.
    We zijn het midden in de nacht bij ons slapen aan het afbouwen gezien de zwangerschap maar dit lukt nog niet erg
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  9. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Probeer het een beetje los te laten. Laat haar eens zelf aan modderen. Onze dochter hebben we eten gegeven volgens rapley, en zij eet dus al sinds ze 6 mnd js zelf. Haar pap eet ze sinds ze een maand of 9 is volledig zelf. Ja ze knoeit, maar nu met bijna 20 maanden al een heel stuk minder. Hoe meer wij haar op dr huid zitten dat ze moet eten, hoe meer ze zich gaat verzetten.
    Niet eten? Prima hoor, ik maak er geen punt van. Maar ze krijgt dan niks anders.
    En chocolademelk bij het ontbijt voor haar zus..? Ja dan snap ik ook wel dat ze geen gewone melk drinkt. Ik zou daar echt mee stoppen. Is onwijs ongezond en qua vocht krijgt ze ook niet veel binnen omdat de chocola en suikers nog eens extra vocht aan het lichaam onttrekken...
    S avonds eet ze met haar handen maar ze pakt steeds vaker haar vork erbij, brood vaak ook. Haar havermout eet ze met lepel.

    Het slapen hoort wel bij de leeftijd, onze dochter heeft daar ook last van momenteel. Hangt volgens mij ook samen met zwangerschap bij haar.
     
  10. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Helemaal niet raar hoor dat ze het zelf wil doen. Mijn ene dochter had dat vlak na haar eerste verjaardag al. Alles, maar dan ook echt alles wilde ze zelf doen. Ook soep en pap. Soep maakte ik 'dik' door er brood in te doen. Mouwslabbes aan en doe je best maar.
    Je staat er van te kijken hoe snel ze dan netjes leren eten! Oefening baart kunst. Ik heb voor onze jongste mouwslabbes van silly billyz. Die hebben een sterk absorberende voorkant. Die nemen echt veel op.
    Mijn kinderen kregen allemaal al heel jong hun bordje voor hun neus om zelf te eten. En wat eten betreft ben ik ook wel makkelijker geworden. Het is graag of helemaal niet.

    Ik zou haar dus op de gewone momenten haar eten aanbieden. En haar zelf laten eten. Hoe meer drukte jij er van maakt hoe meer ze zal uitproberen. Ze hebben al zo snel door dat jij je in allerlei bochten wringt om toch wat binnen te krijgen.

    Het is soms best lastig om het los te laten hoor. Het lijkt soms of ze niets eten.

    Sterkte ermee!
     
  11. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Net wat de rest zeg laat haar zelf eten. Ze leren het alleen door vies te worden. Dochter eet vanaf 14 maand zelf met haar lepel en drinkt uit een beker. En ja ze werd vies maar ik mocht haar echt niet helpen. Nu is ze 18 maand en het gaat bijna zonder knoeien. Haar avond eten eet ze ook vaak nog met haar handen en dat vind ik prima, als ze daardoor eet.

    Dochter eet nu ook veel minder dan toen ze 1 jaar was. Kan mij er druk om maken maar ze groeit prima en lijd geen honger dus ik ga het niet forceren.
     
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.603
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    @Mariahh: hier een 16 maander die ook alles zelf wil doen.
    Op de eerste paar stressvolle weken na, toen het zelf willen doen net begon, is het nu heerlijk dat ie alles zelf kan.
    Sausjes over eten geven wij niet ivm. de hoeveelheid zout in kant-en-klare sauzen, maar een bak yoghurt of de enkele keer dat hij een fruitpotje krijgt, gaat er tegenwoordig ook prima in met zelf doen met een lepel.
    Brood, fruit en avondeten eet ie verder zelf met n kindervorkje (of een gebaksvorkje bij gebrek daaraan).

    Hier 2 stuks fruit op een dag, 3 boterhammen, vol bord avondeten, toetje ongeveer 2x per week en tussendoortjes indien nodig.
     
  13. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.603
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Aanvulling op mn vorige post:
    Hier een harde slab met gootje van de Prénatal (per 2 te koop) en bij fruit doen we ivm. het vele vocht een stoffen slab eroverheen.

    Heb ook een Bibetta slab met opvanggootje. Die is van neopreen (zelfde spul als een wetsuit), dus wel flexibel.
    Die geef ik vaak mee naar de oppas aangezien ik de Prénatal slabben niet dubbel kan vouwen ;)
    Voordeel van neopreen is dat t snel droogt.
    Nadeel van deze slabben: ik vind ze nogal smal. Opvanggootje van die van Prénatal is veel breder.
    Gewoon ff mouwtjes opstropen en klaar ;)

    Of idd. die mouwslabben van SillyBillies (oid.) kopen, kan ook.

    Chocomelk: ik vind het best kunnen dat je jongste iets niet mag en je oudste wel. Hier geen oudere broer/zus voor onze zoon, maar hij leert wel dat ie niet alles mag wat wij eten/drinken (pizza, alcohol, noem maar op). Dus ik snap dat best.
    Dat chocomel nou niet de meest gezonde keuze is is al vaak genoeg gezegd ;)

    Slapen: hier wel gezegend met een goede slaper (19-7, in t weekend tot 8/8.30 en overdag 12.30-14.30). Maar kan goed zijn dat jouw guppie te moe is om te eten.
    Hier is het een volle (poep)luier als ie ineens weigert om te eten. Misschien kun je daar eens op gaan letter of jouw dochtertje dit ook heeft?
    Ik kan zelf ook niet lekker rustig op mn gat zitten als mn hele broek onder de poep/pies zit denk ik maar altijd ;)
     

Deel Deze Pagina