Dreumes 17 maanden loopt nog niet

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Zebraman, 2 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zebraman

    Zebraman Bekend lid

    26 nov 2019
    718
    624
    93
    Vrouw
    Fotograaf
    De fysio zei hier dat de gemiddelde leeftijd voor lopen 14 maanden is, dat ze met 18 maanden laat zijn en dat het met 22 maanden (?) zorgelijk is.

    Maar ik voel me wel weer wat enigszins gerustgesteld :D ik heb het idee dat het bij ons meisje vooral een zelfvertrouwens-dingetje is. Ze is ook snel bang om te vallen en wilt het liefst overal hulp bij en een handje vasthouden, tot ze doorheeft dat ze het zelf kan en dan gaat ze ook als een speer!

    Straks loopt ze vast als een kieviet.
     
  2. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Dat idee heb ik bij mijn jongste ook, dat hij nog niet genoeg zelfvertrouwen heeft. Ik maak mij dan ook nog geen zorgen. Die van mij schoonzus (zus van mijn man) zijn allemaal laat, dus wellicht is het een familie dingetje
     
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Ik heb gelezen dat 1 op de 10 meteen ‘normale’ ontwikkeling nog niet loopt met 18 maanden. Dus wel laat, maar nog steeds normaal :)
    Die van mij liepen allevier tussen de 16 en 18 maanden. Ze horen motorisch gezien nog steeds niet bij de beste, maar ze hoeven ook geen topsporters te worden ;)

    Grote kans dat ze komende maand gaat lopen en je zal zien dat ze heel snel meters gaat maken. :thumup: En dan zou je af en toe willen dat ze nog zo even lekker bleef zitten :roflmao::o:
     
  4. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    sommige kinderen leren ook 'met vallen en opstaan' en anderen oefenen tot ze het écht kunnen en dat 1000% zeker weten en dan doen ze het in 1x goed - zonder te vallen.... Ik heb van beiden 1 ;) . Mijn oudste was daarom vrij laat met alles - maar viel zelden (ook niet met fietsen - ze weigerde gewoon als ze het nog niet kon) en de jongste ging slingerend en met vallen en opstaan.. Het komt wel :) . En wat iemand al zei; probeer haar te triggeren te vertrouwen op anderen dingen - niet alleen een mensenhand zeg maar.. dus beiden knuffel - samen met de loopkar. Loopkar op vloerbedekking zodat hij heel stroef gaat wil ook nog weleens schelen...
     
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ja bij mijn zoon ook. En je bent indd altijd hypermobiel, ik ben het zelf ook.
    Overigs helemaal goed gekomen met fysio maar het blijft zaak oefeningen te doen waardoor de spieren sterk blijven omdat het bindweefsel is uitgerekt.

    Ts. Ik maakte me ook zorgen, maar tegen mij is gezegd dat kinderen die hypermobiel zijn doorgaans wat later lopen. Mijn zoontje was ook wat later ( rond de 15 maanden toen hij voorzichtig zijn eerste stapjes probeerde ) komt echt goed!
    En die opmerkingen. Dat is echt met alles. Iedereen kent/weet wel iemand waarbij het sneller enzo ging en moeten dat ook altijd verkondigen. Ieder ontwikkeld op zijn eigen tempo ❤️
     
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat lopen komt straks ineens totaal onverwacht. Onze jongste was ook wat later in haar ontwikkeling. Zij liep motorisch op alle fronten wel iets achter. Hypermobiel en daardoor onzeker. Fysio heeft zich nooit zorgen gemaakt en met 18 maanden liep ze ineens los. Heel voorzichtig en instabiel maar wel het allereerste begin.
    Ze is nu ruim 9 jaar en altijd wel voorzichtig geweest. Moeite met leren fietsen, evenwicht bewaren, hoogtes klimmen maar nu doet ze echt alles en is ze juist een enorme durfal. Losse handen fietsen, overal opklimmen, in bomen klimmen dus echt hoor dit komt wel goed.
    Mijn oudste liep met 17 maanden maar die was gewoon lui en mijn middelste met net 12 maanden maar die was altijd al haantje de voorste ;)
     
  7. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.557
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nichtje was ruim 2 toen ze ging lopen.

    Niet zo gek als je je bedenkt dat energie maar naar één ding tegelijk kan gaan!
     
  8. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Oh die van ons liep ook redelijk laat, maar toen hij los ging lopen liep hij de kamer rond alsof hij dit al tijden deed.
    Mijn man kwam thuis van zn werk en zoon komt vanaf de keuken naar de tuinpoort lopen, die wist niet wat ie zag:roflmao:.

    Zoon kon het denk ik best eerder, maar durfde ook geen handen los te laten.

    Komt echt vanzelf, ze willen het gewoon goed doen dus oefenen wat langer;)
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Dochter hier vertikte t om te lopen, ook met een handje of onder dr oksels vast houden werd m niet. Liet zich gewoon door dr knieën zakken.

    Praten moest ik een hammy de hamster (zo'n napraat beest) voor inzetten. Dr kwam nog geen "huj" of "har" uit. Maar met 14 maanden en een kwartiertje hamster was t spelletje geboren en was ze EINDELIJK aan t brabbelen en wij deden maar alsof we er niet waren, het niet zien en niet hoorden (met een hele stille high five onderling). Dat beest kreeg een hele rondleiding en overal waar zij speelde was hij ook. Kolere herrie maar het hielp haar wel uit dr tent te lokken.

    Camera op dr ledikantje gaf ons inzicht in dat lopen. Wat ze in het zicht niet deed...zat ze op dr gemakkie in dr bed te oefenen...Net als dingen over dr schouder heen gooien/laten glijden en dan naast dr op dr matras weer oppakken.

    Die is gewoon perfectionistisch. Moet ook alles "zelluf doen". Ik heb geeeeeeeen idee van wie ze dat geerft heeft...:rolleyes:

    Op een gegeven moment kwam ze gewoon voorbij lopen alsof ze nooit anders had gedaan, maar dan wel ff dat koppie erbij zo van "kijk es wat ik kaaaan!". Je zou t maar niet hebben gezien op camera dat ze daar al dagen / weken op zat te broeden, dan ligt je kaak op de grond.
     
  10. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    Het komt goed, die van mij kon met 1 jaar niet eens zelfstandig goed blijven zitten.
    Nu is hij motorisch gezien juist erg snel.

    Mensen hebben altijd commentaar. Mijn oudste was juist heel vlot, liep met 11 maanden al los. Kreeg ik de opmerking: ja jij zit de hele dagen thuis, je zal wel flink bezig zijn geweest met haar.
    Alsof ik mijn kind hele dagen aan het pushen was.

    Een collega van mij (heeft een zoontje die ook heel laat was met kruipen, lopen, enz) zei altijd tegen mensen: Ja hij is niet zo snel, wat moet ik eraan doen dan? Op strafkamp sturen?
     
  11. Zebraman

    Zebraman Bekend lid

    26 nov 2019
    718
    624
    93
    Vrouw
    Fotograaf
    Ik ga deze ook maar inzetten denk ik, uitstekend antwoord. :rolleyes: Toch wel heel vervelend dat veel mensen het idee hebben dat ze zulke opmerkingen kunnen maken, maar sinds ik moeder ben heb ik, door ervaring, geleerd dat werkelijk iedereen er wat van vindt. :|

    En als ik eens geen zin heb om met kind aan de handjes te wandelen, ik direct een opmerking krijg van vrienden dat ik haar wel moet stimuleren, toen brak m'n klomp :roflmao:

    Maar goed, even stoom afblazen en weer door zullen we maar zeggen.
     
    Vero0504 en Hopmarjanneke vinden dit leuk.
  12. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    MIjn jongste was ook laat hoor. Ik noemde haar wel eens een `luie baby´.
    Zelf fles vasthouden?? Heb haar met 10 maanden `gedwongen` de handjes om de fles te doen. Ze hing het liefst in onze armen ipv zelf recht te zitten, of ze hing echt in de kussen in de hoek van de bank.
    Kruipen begon ze te doen met 14/15 maanden. En vrij staan en lopen begon ze pas mee toen ze 21 of 22 maanden was.

    En nu racet ze overal heen etc.
     
  13. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Mijn zoon is nu ruim 19 maanden en hij begon pas met 18 maanden los stapjes te zetten. Echt nog maar net dus. Daarvoor ook heel lang alleen maar aan 2 handjes en langs meubels. Daarna vrij plotseling aan 1 handje en toen ging het heel snel. Eerst een paar stapjes en een paar dagen later liep hij de hele kamer door.

    Ik snap hoe je je voelt, ik kreeg ook vaak
    opmerkingen. Mijn reactie was altijd: het komt vanzelf wel, hij is met andere dingen bezig. Maar vervelend is het wel, net alsof je je kind moet verdedigen. Ik vond het af en toe ook ontzettend frusterend als ik zijn leeftijdsgenootjes wel zag lopen. Maar het komt echt vanzelf!

    Hij was trouwens ook vrij laat met andere mijlpalen zoals rollen, zitten, kruipen. Heb me daar ook vaak zorgen om gemaakt maar het consultatiebureau vond het allemaal nog binnen de norm.
     
    Zebraman vindt dit leuk.
  14. Zebraman

    Zebraman Bekend lid

    26 nov 2019
    718
    624
    93
    Vrouw
    Fotograaf
    Dankjewel voor je reactie. Ik voel me exact zoals je zegt! Ik heb het gevoel dat ik haar moet verdedigen, alsof ik moet verklaren waarom ze nog niet loopt.
    En als ik vertel dat ze soms al 2-woords zinnen spreekt, dus haar ontwikkeling nu duidelijk uitgaat naar praten, is men doorgaans toch maar weinig onder de indruk.

    Iemand anders schreef het hier al, het lopen is heel visueel zichtbaar, dat is iets wat mensen echt kunnen zien, wel of niet praten is veel minder zichtbaar dus er wordt veel minder aandacht aan besteedt.

    Het CB vindt het overigens ook allemaal nog helemaal prima binnen de norm en maakt zich nergens druk om, we zijn bij de kinderfysiotherapeut terecht gekomen op verzoek van mij.
     
  15. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Wat voor tips heeft de kinderfysio als ik vragen mag?
    Ik maak mij geen zorgen, maar hij mag van mij met nu net 18mnd toch wel een keer los gaan lopen haha. Moet zeggen dat hij gisteren in de dierentuin wel steeds aan 1 hand wilde lopen. En hij kletst heel veel en ook soms al twee woorden. Dat is ook heel leuk. Alleen lopen is soms wel zo praktisch :D
     
  16. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Goed mijn zoontje gaat niet voor het halve werk kennelijk. Vanavond liep hij dus gewoon "opeens" de hele kamer door :roflmao: niet even een paar stapjes, nee gewoon meteen meters maken, grapjas:D
     
    Vulpen, Kolibrie2, Fristi2012 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Als ze doorhebben wat ze er mee kunnen dan gaat t ineens rap. Maar ze moeten er wel een voordeel voor HUN inzien. Kleine managers zijn t.:roflmao:
     
  18. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Ja vooral dat laatste :roflmao: als hij het wil kan hij dus los lopen blijkt, als hij niet wil dan gaat hij gewoon zitten. Zo ook vanmorgen:p Eigenwijs kind. Heeft hij uiteraard van zijn vader ;)
     
  19. Zebraman

    Zebraman Bekend lid

    26 nov 2019
    718
    624
    93
    Vrouw
    Fotograaf
    Geweldig, wat goed!!! :D

    Om op je vraag terug te komen, de fysio heeft geen gerichte tips voor oefeningen gegeven. Ze ontwikkelt, weliswaar wat langzaam, maar ze volgt in principe prima de boekjes, alleen een paar maandjes later:roflmao:.
     
    Moto vindt dit leuk.
  20. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Ja ik snap wat je bedoelt, lopen of in dit geval (nog) niet lopen valt inderdaad gelijk op. Mijn zoon is ook meer op praten gericht maar niet altijd bij mensen die hij niet goed kent. Dus dan valt dat ook weer niet op. Erg frustrerend...

    Kwam toevallig vandaag een kennis tegen terwijl ik met m'n zoon aan het lopen was. De eerste opmerking was al: "huh, loopt hij nu pas?" (Ik vertelde dat we buiten aan het oefenen waren met lopen). Daarna een verhaal over haar kleindochter van ongeveer even oud die al heel veel praat en dat ze het wel een erg groot verschil vind met mijn zoon.. beetje nare bijsmaak over gehouden aan dit gesprek. Sommige mensen hebben ook gewoon geen tact.

    Wel heel knap dat je dochter al korte zinnetjes spreekt! :) veel succes met het lopen, komt helemaal goed hoor!
     

Deel Deze Pagina