Babygebarentaal

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Suzzert, 10 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik kwam er laatst een boek van tegen en nu vroeg ik mij af er iemand ervaring mee heeft? Lijkt mij best een leuke manier om te comuniceren met je kindje als hij/zij nog niet kan praten

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik gebruik nu 12 gebaren tegen mijn dochter, vanaf een maand of 9 schijn je gebaren terug te kunnen verwachten, dus ik ben benieuwd!

Ik gebruik gebaren voor haar favoriete speelgoed (vogel, giraffe, olifant, rups), voor bepaald activiteiten (eten, (melk) drinken, slapen) en nog wat extra's (papa, mama, meer, lekker, speen). Je leert ze zelf erg makkelijk te gebruiken, is echt geen moeite om 't gewoon te proberen, dus ik raad je aan het te proberen!

3. Purk

Purk Niet meer actief

Wij hebben hetook gedaan. Het leuke is dat hij nu nog terwijl hij bv fietsen zegt, het gebaar erbij maakt! Wij gebruikten idd ook bv eten, drinken, badje, slapen, fietsen, knuffel, mama, papa etc.

Zeker proberen, kost geen moeite en is echt leuk

4. fafa

fafa Niet meer actief

ik heb het een beetje halfbakken gedaan (= niet echt consequent :)), dus ik kreeg pas rond 12 maanden wat gebaren terug. Maar ze begon pas met 15 maanden te praten, dus het heeft ons beider leven toch 3 maanden wat gemakkelijker gemaakt. Het mooie was wel dat ze zelf 3 gebaren heeft verzonnen: voor "borst drinken", "water drinken" en "zwemmen", vond ik wel creatief :)

Ik zou het ook doen, is super om je kindje zo te zien communiceren.

5. Eeksie

Eeksie Bekend lid

10 jun 2011
    640
    0
    16
    Drenthe
    Ja, ontzettend leuk en handig! Zo kunnen ze veel sneller 'vertellen' wat ze willen. En sommige gebaren worden snel opgepakt, anderen niet of duurt langer. Maar het kost jou zelf weinig moeite, maar ik vind wel dat je er veel voor terug krijgt! Dus ik zeg: zeker gaan doen! ;)

6. Ukkepukke

Ukkepukke Actief lid

8 okt 2011
    101
    0
    0
    NULL
    NULL
    Verzinnen jullie zelf die gebaren?

7. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Ik heb een boek gekocht over babygebarentaal, maar uiteindelijk heeft mijn zoontje maar 1 gebaar consequent gedaan; "klaar"!
    Dus hier niet echt een succes..

8. fafa

fafa Niet meer actief

@ukkepukke: de meeste gebaren die belangrijk zijn in een baby's leven, zijn vrij simpel: "eten" is bijvoorbeeld alsof je een koekkruimeltje tussen duim en wijsvinger in je mond stopt. Best logisch... hoef je niet per se boek voor te kopen :)

Neem 5 gebaren in je hoofd die je kindje wil leren, en doe maar een potje hints met je partner, wedden dat je de meeste gebaren dan al correct doet? :D

9. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    En vanaf wanneer begin je daarmee? Gelijk dag 1 of?
    Ik ben namelijk wel nieuwschierig

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Je kan de gebaren prima zelf bedenken, zeker gebaren voor objecten en handelingen. Maar een boek kan ook wel goede tips geven. Er is ook een (gratis) online gebarentaalwoordenboek, ook heel handig wanneer je een nieuw gebaar wil invoeren!

11. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Ik ben er ook mee bezig.
    Maar vergeet het regelmatig te gebruiken. :(

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Om me heen zie ik dat het uitkomst biedt bij kinderen die om medische of psychische redenen laat zijn met praten maar bij normaal ontwikkelende kinderen zie ik vooral een hobby voor de moeders en geen enkel voordeel voor het kind.

13. fafa

fafa Niet meer actief

@cygnet: mijn dochter kon, een paar maanden voordat ze begon met praten, al aangeven dat ze bijvoorbeeld water wilde drinken (ook als dat niet in het zicht stond zodat ze ernaar kon wijzen) Lijkt me voor haar toch wel fijn. Tuurlijk zijn die paar maanden niet wereldschokkend, maar iedere dag dat ze haar wensen kan uiten zonder gefrustreerd te raken omdat ze er de tools niet voor heeft, is er weer één :)

14. gyino

gyino Fanatiek lid

3 jul 2008
    1.775
    0
    0
    almere
    hoi,

ik heb het ook gebruikt bij mijn zoon. voor ziekenauto, brandweer en politie gebruikte hij steeds tatutatu al woord.
    hebben hem steeds daarvoor 1 gebaar aangereikt eerst politie.
    hij ging al snel het gebaar gebruiken en kort daarop zei hij het woord. daaran een ander gebaar aangeboden.
    hij wazs toen 1.5

ik werk op school ook met gebaren. werk in het speciaal onderwijs.
    ik merk dat heel veel kinderen ook al kunnen ze goed praten er baad bij hebben. ze kunnen kracht bij een woord zetten als ze het gevoel niet kunnen uiten. maar anders om geld dat ook. als ik "boos" ben en ik gebruik het gebaar boos bij het woord merk je gelijk dat ze weten dat het menis is.
    ook mijn zoontje heeft dat door.

en wat nog makkelijk is. als je in een drukke plek bent en je moet even plassen of poepen dan hoef je het niet te zeggen maar gebaar je even naar je partner dan weet hij gelijk hoe en wat. zo heerlijk.

ik zeg doen want het heeft heel veel voordelen.
    let wel hoe meer mensen om je heen het gebruiken hoe makkelijker het wordt ook voor je kindje.

15. gyino

gyino Fanatiek lid

3 jul 2008
    1.775
    0
    0
    almere
    @cygnet: ja zeker ook kinderen met een normale ontwikkeling hebben er baat bij.
    het ondersteund hun bij hun ontwikkeling in hun taal.

ik gebruik het bij mijn zoontje heel erg in het begin om extra kracht bij een woord te zetten of om te ondersteunen wat ik bedoelde.
    daarnaast gebruikte hij voor verschillende voertuigen het zelfde woord zie mijn verhaaltje hierboven.
    met de gebaren kon hij onderscheid maken en dat was een opluchting voor zowel hem als ons.

ik zie zeker voordelen en niet alleen een hobby van een mama of oma.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zie het tegenovergestelde en mijn collega's (jeugdpsychiatrie) zien dit ook.

17. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik denk dat het twee kanten op kan gaan, het kan zijn dat de gebaren wel makkelijk vinden en geen stimulans om echt woorden te gaan praten. Maar aan de andere kant kan het denk ik ondersteunend zijn voor de non-verbale comunucatie. Nu ben lijkt mij het ook heel leuk en omdat ik en mijn vriend beide in de zorg werken en al veel gevaren daarin gebruiken lijkt me dit ook leuk om te doen bij
    Onze dochter. In ieder geval bedankt voor de reacties! Ook leuk om te zien dat het ook echt werkt :D

Alleen wanneer is nou de juiste leeftijd om mee te beginnen? Ze is nu drie maanden dus weet nog niet of het echt nu al zin heeft of geldt hier bij hoe vroeger hoe beter?

18. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik heb wat ervaring met taalontwikkeling bij jonge kinderen (die geen taalachterstand oid hebben) en ik zie daarbij juist een voordeel met ondersteunende gebaren; kinderen kunnen zich wat eerder uitdrukken, dat scheelt frustraties en stimuleert juist de communicatie. Het is belangrijk dat een gebaar altijd samengaat met het uitgesproken woord.

Met drie maanden kan je zeker al beginnen hoor!

19. Purk

Purk Niet meer actief

Precies, het gaat altijd samen met spreken. Het is geen doventaal, maar baby gebarentaal. In mijn omgeving van oa orthopedagogen en ontwikkelingspsychologen hoor ik juist lovende woorden en in de praktijk heb ik ook gemerkt wat het oplevert

20. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Hoi lijkt me erg handig hoor als je kindje al wat dingen kan aangeven. Ik zou het ook wel met mijn zoontje willen proberen. Ik las dat ze vanaf 6 maanden pas de associatie tussen het woord en het gebaar kunnen maken.

Vanaf waneer zijn jullie begonnen?

Deel Deze Pagina