Hier ook een dreumes van 19 maanden die steeds zo vroeg wakker is. Laten huilen werkt echt niet. Ze maakt dan alleen haar grote broer wakker en daar heb ik echt geen zin in. Ooit sliep ze tot 6.30/7.15 maar de laatste weken wordt het ook steeds vroeger. Vanmorgen was het weer 5.45 (4.45 dus, ik zit nog in de ontkenningsfase). Maar het is ook wel eens 5.15... Ik heb geen tips, want hier werkt ook niks. Als ze een stukje ouder is gaat ze hopelijk beter slapen en anders ga ik zo'n slaaptrainer/wekker met lampje proberen. Mocht jij de gouden tip nog ontdekken dan hoor ik het graag!
Oh en meeslapen werkt alleen als je maar 1 kindje hebt (of 2 die tegelijk slapen). Mijn oudste slaapt niet meer overdag, ik heb dus pech. Hij slaapt 's ochtends meestal wel wat langer, helaas wordt hij 's nachts nog regelmatig wakker...
Hier was ze om 6.45 wakker, ik verzet de klok zometeen pas. Ze lag trouwens al wel weer vanaf 1.30 bij ons... Die is ook lastig. Als ze wakker wordt in de nacht helpt speentje geven niet meer. Ze staat gelijk rechtop huilend in bed. Bij ons slapen is voor niemand goed, want we komen alle drie onvoldoende tot rust. Vannacht gaan we haar bedje op onze kamer zetten, kijken of dat helpt. Inslapen gaat goed nu, we hebben een langer en duidelijker (altijd zelfde volgorde) avondritueel ingesteld en dat werkt.
Ik heb even meegelezen, omdat wij hier hetzelfde probleem hebben. Iedere dag rond 5 uur wakker. Deze week zijn we tijd gaan rekken in de avond omdat de klok ook nog eens verzet moest worden. Dit is gedeeltelijk gelukt. N. ging om half 9 naar bed, en werd 5 uur nieuwe tijd wakker (6 uur oude tijd). Dus we gaan deze week nog even verder met proberen hem wat later naar bed te brengen. Ik heb het er met het CB over gehad, en die vond 5 uur ook midden in de nacht. Ze gaf aan dat N. al wel de leeftijd had dat je hem kon leren dat je bijvoorbeeld pas komt als er ee lichtje aangaat op zijn kamer (timer instellen). Het houd wel in dat hij de eerste dagen flink zal protesteren. Maar ja, als het verleggen van zijn slaaptijd niet werkt, ga ik het zeker proberen.
Maar ben je niet bang dat je dochter dan ook wakker wordt? Mijn zoon slaapt best vast, maar na een kwartier protesteren/huilen wordt hij ook wakker...
Kuona: ja dat ben ik ook. Maar als dat zo is, gaat ie beneden in het reisbedje slapen, om het te proberen. Als ie het snapt kan ie weer boven slapen. Al hoop ik dat het niet zo ver komt. Maar we moeten een keer slapen!
Zou een korter middagslaapje kunnen helpen? Hoe lang slapen jullie kleintjes? Melisa, je vroeg me laatst waarom we aan een peuterbedje denken, omdat we hopen dat we dan kunnen slapen . Lees wel eens verhalen dat het vanaf dat moment goed ging. Tja, je probeert vanalles na 18 maanden , maar daar weet je alles van.
wel of geen ochtend/middagdutje.... vroeg of laat naar bed... maakt hier totaal geen verschil!! wie weet soort sprongetje??? want ze is zo anders.... hangt heel erg aan mij, huilt veel, snachts vaak wakker... ben ook gestopt om altijd maar tv aan te hebben... tis heel makkelijk om als je om half 6 samen beneden zit lekker een kinder dvd op te zetten, maar liep de spuigaten uit hier!! dus nu sochtends een uurtje en dan rond half 5 nog even als mama staat te koken. en sochtends weer gewoon boterhammen aan tafel... ik liet me verleiden om een steeds luiere moeder te worden... hele ochtend voor tv hangen...boterham op de bank... volgens mijn man is dat niet zo raar met al die slechte nachten nu, maar het moet weer anders! meer structuur en duidelijkheid. duidelijke grenzen en regels. is voor de meiden ook fijner. nu hopen dat het slechte slapen maar tijdelijk is. ze sliep altijd zo goed!!!! al vanaf dr geboorte doorgeslapen! nooit nachtflesje.... en anders vant weekend meiden nachtje naar oma met zn tweetjes. kunnen papa en mama nachtje goed slapen! pittige tijden hier dus......
Ze was om 4.56 wakker...bij ons in bed genomen waar ze anderhalf uur heeft liggen woelen. En nu is ze in slaap gevallen. Maar er moet gewerkt worden . Ik blijf nog even met haar liggen tot 7.30, maar langer kan ik het niet rekken. Meer duidelijkheid heeft hier met inslapen heel goed geholpen. Vaste structuur voor de dag doen we steeds al, maar avondritueel was wisselend. En nu sinds twee weken hetzelfde. Omkleden, tandenpoetsen, paar boekjes lezen boven op ons bed (meer prikkelarm dan beneden), slaap liedje, kus voor papa, kus voor mama en in bed. Dan zeg ik duidelijk dat wij naar beneden gaan en zij lekker kan gaan slapen met Konijn. Ik stop haar in. Ik geef haar nog een aai over de bol en loop zonder om te kijken weg. Werkt perfect, voor het liedje uit is krijgen we de kusjes al tegenwoordig . Nu de nachten nog...
Grenzen, duidelijkheid en regels overdag dragen bij aan het slaapgedrag. Ik heb daar een erg herkenbaar boek overgelezen van Schregardus. Daar vinden ze overigens dat we haar moeten laten huilen en er niet naar toe moeten gaan. Dat doe ik niet. Maar zo haal je overal toch de tips en trucs weg.
Meijke, ik begrijp je inderdaad hoor dat je van alles probeerd. Wij hadden ons mannetje ook voor 5 uur alweer bij ons in bed....
Hoe gaat het met de early birds? Onze dochter heeft super goed doorgeslapen, van 18.30-5.38!! Okee vroeg, maar aan één stuk . Ze was zo moe gisteravond, ik rek eigenlijk nooit. Doen jullie dat wel eens?
Wij hebben met het uur tijdsvrschil wel wat geprobeerd te rekken, anders waren we om 4 uur op. N. is ook bijna nooit moe als hij naar bed gaat? Met mijn man afgesproken dat we nu wel ongeveer 20.00 uur aanhouden als bedtijd, anders hebben we helemaal geen rust meer. Gisteren lag meneer er half 9 in, en was ook om 5 uur weer wakker. Ben er eigenlijk wel zoooo klaar mee, maar ja, je kunt er niets aan doen he.
de tijd van naar bed gaan maakt hier helemaal niks uit!! gisteren ging mn dreumes om 18:50 al en vanmorgen was het 5:30!! en snachts niet wakker tussendoor!!! heeeeeeeerlijk!!!! mama ook wwer n goeie nacht gehad! hahaha! ja, het is vroeg, maar vanaf 5:30 vind ik het ochtend! tuurlijk hoop ik dat het iets later wordt, maar ja, we zien wel. savonds rekken helpt niet.... kreeg n rare tip van mn moeder: ik was als klein meisje bang van spiegels op mn kamer... dus heb die bij mijn dreumes afgeplakt en nu is het al 2 nachten rustig. wel vroeg, maar geen 5x wakker snachts!!! weet niet of het daar aan ligt, maar ben er toch blij mee!!!!!
Hier was het zondag 4.45 , maandag 5.15, dinsdag 5.30, woensdag 7.15 (dat gebeurt echt noooooit!). Vandaag was het helaas weer 5.45. Hier maakt het ook niet uit hoe laat ze naar bed gaat... Soms heb ik wel eens het idee dat ze 's ochtends langer slaapt als ze overdag minder slaapt, maar eigenlijk is daar ook geen pijl op te trekken.
Vanochtend was het 5 uur. We zijn super blij dat ze sinds 2 weken snel inslaapt EN doorslaapt, dit zal ook vanzelf overgaan.
Onze dochter slaapt meestal wel door (toevallig van de week een keer drama toen wij naar bed gingen), maar is dus altijd vroeg wakker. Helaas is mijn zoontje nog regelmatig wakker 's nachts... Toch ben ik meestal verbazingwekkend uitgerust Wij doen de ochtend ook om de beurt, dat scheelt al. (Al is het dan wel zuur dat mijn lief gisteren lekker tot 7.15 kon blijven liggen, terwijl ik er vanmorgen en de dag daarvoor al voor 6 uur uit moest )
Wij dooen het ook om en om hoor. Anders is het niet vol te houden. Bij ons was het vandaag 5.45 uur. Heerlijk!
Gisteren 5.20 en vandaag 4.57, ze houdt het lang vol deze fase . Bijna 3 weken nu. In de middag slaapt ze nu wel 3 uur, moe van het vroege wakker zijn. Misschien ga ik proberen een uurtje van die middagslaap af te halen, kijken of ze dan in de nacht net iets langer doortrekt. Hoe lang slapen jullie dreumesjes in de middag?
Oh is het bij jullie pas sinds 'kort'? Dat lijkt me ook frustrerend! Ik weet ook niet wat hier aan de hand is hoor. Van de week was het een keer 7.15 (uitzondering!) Maar ook een keer 4.55 en vanmorgen was het 4.30 Ik begin nu wel ten einde raad te raken. 6.00 gaat nog maar 4.30, dat is echt bizar vroeg en slopend. Misschien ga ik van de week eens langs het cb voor tips. In principe ben ik best voor een wat strengere aanpak maar ik wil de oudste niet wakker maken en wat zullen de (kinderloze) buren er wel niet van denken. Als het al werkt...En als we het al volhouden... Hier slaapt ze tussen de 1,5 en 3 uur. Meestal een uur of 2.