Verborgen reflux en voedingsproblematiek

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door HappyC, 15 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyC

HappyC Actief lid

19 aug 2018
    205
    87
    28
    Vrouw
    Hoi dames

ik vraag dit voor een kennis

zij heeft een baby van 4 weken oud, het is haar eerste en alles loopt helemaal niet lekker.
    Het kindje had in de eerste instantie een te kort tongriempje en mond riempje (dat is inmiddels verholpen) maar ze blijft erg veel huilen, spuugt regelmatig en de nachten zijn een drama. Ze huilt soms wel 8/9 uur aaneengesloten.
    Moeder zit er inmiddels helemaal doorheen en wilt graag adviezen van buitenaf.
    Ik heb haar voeding met Johannes broodpitmeel geadviseerd.
    ze geeft nu nog de borst (maar de VK en lactatie deskundige zeggen dat ze door moet zetten) maar wilt hier graag mee stoppen. Haar eigen gevoel zegt dat haar baby misschien toch iets tekort komt in haar voeding en misschien daarom zo huilt.

De artsen denken aan verborgen reflux maar hebben nog niet duidelijk aangegeven wat ze nu het beste kan proberen
    wie o wie heeft het gouden probeersel of de gouden tip qua voeding wat ze kan gaan proberen ?

2. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ik heb 1 tip en dat is vooral niet naar alle verschillende tips luisteren van buitenaf die ze gaat krijgen want iedereen heeft weer een andere ‘gouden’ tip qua voeding of wondermideltje. Als je alles gaat proberen, creëer je nog veel meer onrust en weet je op een gegeven moment echt niet meer wat wel of niet werkt. Dus ik zou haar aanraden om wat meer duidelijk te maken dat ze behoefte aan tips heeft richting de artsen en daarmee samen een plan maken i.p.v. zelf met van alles zitten klooien.
    Maar dat is mijn ervaring met een huilbaby. Bij ons was uiteindelijk veel rust, regelmaat en verder veel in de draagdoek wat hielp om de eerste maanden door te komen. Al denk ik achteraf nog steeds dat er ook iets reflux achtigs gespeeld heeft omdat hij op latere leeftijd nog steeds soms zomaar mondjes opgaf. Maar Johannesbroodpitmeel gaf obstipatie, medicatie sloeg niet aan, de meeste ‘oplossingen’ creëerden weer nieuwe problemen..
    Het is wel ontzettend heftig, wens haar veel sterkte en misschien kan je de baby een keer opvangen als zij dat fijn vindt? Zodat ze kan slapen of iets voor zichzelf doen.. Of eens eten koken bijvoorbeeld. Dat vond ik ontzettend fijn in die tijd in ieder geval.

Sado vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Geen johannesbroodpitmeel. Hier ook kindjes met verborgen reflux, maar onze kinderarts was echt een fervent tegenstander.
    Bedje omhoog, lang omhoog houding na een voeding (zeker 20 minuten), hier hielp op de buik slapen goed, maar dat is wel een dingetje natuurlijk.

Haver11 vindt dit leuk.
  4. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.234
    28.227
    113
    Naar de dokter, niet zelf gaan dokteren.

Wat @Paardenbloem zegt, (goedbedoelde) tips zijn geen goed idee. Als een baby’tje zoveel huilt en moeders heeft het idee dat er meer aan de hand is (pijn, honger, whatever) dan moet daar naar gekeken worden door een arts. De mening van cb, Jantje, de buurvrouw en die vriendin met 5 kinderen die vanaf de geboorte doorslapen helpen niet.

nizzie86, Paardenbloem, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Mijn ervaring is dat ze heel snel roepen dat het wel verborgen reflex zal zijn.
    Mijn dochter ook, moest jbm in haar fles, arme kind kreeg het er niet eens uit.
    Ze had er geen kracht voor. Als we door waren gegaan dan was ze wegens uitdroging in het ziekenhuis beland. Was dus geen oplossing, spul is absoluut niet zaligmakend.

Ik zou haar adviseren om naar de ha te gaan en vanuit daar verder te kijken.
    Verder denk ik dat het wel fijn is dat ze bij jou een luisterend oor vindt en dat je misschien eens overdag kan oppassen zodat ze even kan bijtanken als ze dat wil.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Natuurlijk, als ze geen borstvoeding wil geven, prima.
    Maar neem van mij aan, het heeft echt totaal niets te maken met te weinig voeding hebben.
    Dat is het eigenlijk bijna nooit.
    Jammer dat ze twijfelt. Niet nodig! Het probleem ligt ergens anders.

Je schrijft dat het tongriempje te kort was, en dat dit is verholpen. Is dat 100% zeker? Heeft er een IBCLC gediplomeerde lactatiekundige mee gekeken? Het kan zijn dat het aanhappen nog niet goed verloopt. Hierdoor kan baby veel lucht mee happen, wat krampjes kan veroorzaken. Of niet effectief drinken. Het kan ook zijn dat je vriendin een heftige toeschiet reflex heeft. Dan is het moeilijk voor een pasgeboren baby om de stroom aan te kunnen. Ook daar kunnen ze van gaan spugen. Dus ik zou zeker een LK mee laten kijken.

Heeft ze basisregels bij reflux al toegepast?
    Minimaal 20 minuten omhoog houden na de voeding. Goed laten boeren. Bedje verhogen.

nizzie86 vindt dit leuk.
  7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Huisarts vragen om consult kinderarts. Kan ook kma zijn, of wat anders. Bij reflux kan medicatie nodig zijn. Enige advies: zoek medisch advies

8. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.617
    113
    Vrouw
    Ik heb uiteindelijk de hap gebeld omdat ze zo aan het huilen was en ik dacht aan verborgen reflux. We mochten komen en ‘gelukkig’ deed ze daar precies wat ze thuis ook deed. We hebben direct medicatie meegekregen en vanaf dat moment, ze was ongeveer een maand oud, sliep ze ook door en was het een heel ander kind. Ik heb zelf wel altijd jbpm gegeven bij alle kinderen en hier geen problemen mee gehad. Wat ouders nogal eens vergeten is om er dan wel een grotere maat speen op te zetten, anders krijgen ze de voeding er met geen mogelijkheid meer uit. Ook ben ik toen de flessen van Dr. Brown gaan gebruiken, daar zit een speciaal ventiel in voor de luch toevoer.

9. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Naar de huisarts en om medicatie vragen. Niet blijven aanklungelen. En het zou ontzettend jammer zijn als hierdoor de borstvoeding zou mislukken. Daar ligt het meestal niet aan. Zeker niet als er al een lactatiekundige heeft meegekeken.
    Een osteopaat kan ook wonderen doen.

Zoe123 vindt dit leuk.
  10. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Misschien koemelkallergie? Dat was hier het geval. Vertrouwen in artsen ben ik toen verloren.
    Verborgen reflux gaat vaak samen met koemelkallergie. Als je de koemelkallergie aanpakt is er kans dat de verborgen reflux ook verdwijnt.
    Ik zou stoppen met jbpm.

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Ze kan in ieder geval de "regels" van verborgen reflux uitproberen. Dit was bij ons het eerste wat ze vroegen bij de huisarts.

Het duurde wel even voor dat we medicatie hadden. Ik sliep 3/-4 uur per nacht en dat in delen. Hij sliep of gilde alles bij elkaar.

Heel eerlijk pas toen we via de kinderarts de goede medicatie kregen kwam de rust terug.

Deel Deze Pagina