Logopedie bij baby; bijvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door azucena, 16 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Iemand ervaring met logopedie voor een baby van (gecorrigeerd) 5 maanden?

Vandaag bij fysiotherapie kwam dit ter sprake. Zoontje verslikt zich vaak in z'n melk, terwijl we dit al indikken tot behangplak ;). Toen we nog niet indikte was fles geven helemaal een drama. Maar door dit verslikken leek het haar handig de bijvoeding te doen met logopedie. Ik weet alleen niet zo goed wat ik hier van moet verwachten.

We geven nog geen bijvoeding, zoontje krijgt nu nog afgekolfde bv en af en toe een fles kv. Ik overleg het morgen sowieso nog met zijn kinderarts om te kijken of bijvoeden al nodig is en of dat dan inderdaad met logopedie moet gebeuren.

Stukje extra info: zoontje heeft een hersenbeschadiging en deze heeft vooral betrekking op z'n motoriek. Hiervoor lopen we dus bij fysiotherapie en hij loopt motorisch best wat achter. Ook is hij erg stijf en lomp in z'n bewegingen. We hebben eerder een logopediste gesproken maar dat had betrekking op het aan de borst krijgen van zoontje. Dat was om te kijken naar de zuigtechniek en zuigkracht.

2. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Zo te horen, is bijvoeden dan nog wat vroeg. Tips van de logo krijgen is nooit weg, al moet ik zeggen dat wij er nooit wat aan hebben gehad. Ons kindje was 10 weken te vroeg en had ook veel problemen met slikken/voeding binnenhouden. Hier was het een kwestie van eroverheen groeien. Stukjes zijn nog steeds moeilijk. (Nu bijna 2).

3. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik heb zelf ook absoluut niet het idee dat het al tijd is voor bijvoeding. Maar daar ben ik de enige in in mijn omgeving ;). Nou beslis ik nog altijd wat er gebeurt (samen met mijn vriend natuurlijk). Maar mezelf steeds verdedigen is zwaar vermoeiend. En als ik dan zeg dat we eerst beginnen met groente en niet met 'lekker zoet fruit' krijg ik al helemaal scheve ogen.

Maria, Quinten was ook 10 weken te vroeg. Maar door z'n motorische problemen is het allemaal maar de vraag of het door het te vroeg zijn komt of toch door z'n hersenen. Eten/drinken is volgens mij ook motoriek..
    Wanneer is jullie kindje er overheen gegroeid? En wat voor tips heb je gekregen?

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Een goede prélogopedist kan best heel goede tips geven bij het verslikken.

Hier al een paar keer de logopediste op bezoek gehad voor ons zoontje. Omdat hij veel drinkklachten en nu ook met vast voedsel moeilijkheden heeft.

5. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Vandaag dus de doorverwijzing gekregen naar een prélogopedist. Aanstaande dinsdag al een afspraak staan, dus dat schiet op :).

De kinderarts heeft aangegeven dat er een mogelijk slikprobleem is.

Alleen is deze logopediste volgens mij dezelfde als die wij gezien hebben toen zoontje nog in het ziekenhuis lag. Daar zeiden ze toen dat hij zo goed dronk ;). Maar fles dus binnen 5 minuten leeg met veel verslikken wat bij thuiskomst alleen maar erger werd. Hopelijk nu een iets positievere uitkomst.

6. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    DL verslikte in het begin ook heel veel.
    Hier met logopedie goede tips gehad voor het drinken.
    DL dronk heel lang op haar zij, dat ging beter.
    Ze had nog meer fijne tips, ook later met bijvoeding.
    Onze fysio is ook logopediste, wel handig.

Als je nog niet wilt starten met bijvoeding, geef dat dan gewoon duidelijk aan. Niet laten opdringen hoor!

Deel Deze Pagina