Baby pakt steeds twee dezelfde speeltjes - fase of KA?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door heerenbeest, 25 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    hoi hoi, wie herkent dit? Onze dochter kruipt en speelt, en pakt hierbij vaak twee dezelfde speeltjes. Bijv. twee ballen, twee lepels, twee ronde blauwe blokjes. Nu vond ik dat persoonlijk nogal knap, maar met googlen kwam ik hier op:

- staat erop objecten paarsgewijs mee te nemen, een in elke hand, en vaak van dezelfde vorm en kleur
    Heeft mijn kind autisme? - Autisme

Dusss... ze is pas 10,5mnd. Herkent iemand dit als fase? Of moet ik ergens aan een bel trekken?! :(:(

2. Joycey

Joycey Niet meer actief

Wat als je van alles maar 1 voorwerp neerlegt? En dan ook in verschillende kleuren?

1 blauwe bal, 1 rode lepel, 1 paarse flamingo, 1 gele ring, 1 groene teddybeer... etc.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Niet googlen, niet piekeren gewoon genieten van je baby

4. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Dat heb ik nog niet geprobeerd. Wel geprobeerd om rijtje neer te leggen van 6 blokjes: geel, rood, groen, twee blauwen, paars. Dan pakt ze de twee blauwen. En net had ze één blauwe in de hand en ging ze echt op zoek naar de andere tussen een hele berg ander speelgoed.

Zal eens rijtje van van alles proberen.

5. Minerva

Minerva Niet meer actief

Oef.... jeetje zeg! Gewoon genieten van je baby ;) Misschien vindt ze het wel gewoon een mooie kleur. Laat het losssss......

6. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Ik vond het vooral gewoon heel knap :) En dan dat stomme google.... pff. Doe dit ook maar voor het eerst allemaal... Weet dat ik soms beetje over reageer.... *stomme overbezorgde moeder* :):)

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als dit het enige is wat je opvalt als vreemd aan je kind, dan zou ik me vooral helemaal nergens zorgen over maken. Elk kind heeft z'n aparte trekjes, daar kan elke moeder een boekje over open doen ;)

8. logo

logo Niet meer actief

Als dat het enige is zou ik me idd geen zorgen maken. Bij autisme zie je altijd een probleem in contactname. Bijvoorbeeld niet brabbelen, geen woorden zeggen, geen oogcontact, geen initiatiefnemer in contact, etc.

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Bij autisme heb je vaak meer dingen zoals niet zwaaien bij 9 mnd of niet herhalen van ouder doet bijv klappen en lachen, weinig oogcontact, niet willen knuffelen of sterk reageren bij geur etc.
    Autisme kan ook lichte vorm hebben maar is nu niets vast te stellen. Net zoals hoogbegaafdheid kan het wel een of andere sympthomen hebben maar narmate kind ouder word zal je steeds dingen opmerken dan kan je pas zeggen autisme, hoogbegaafdheid of gewoon niets aan de hand.
    Autisme en hoogbegaafdheid hebben echt bijne hetzelfde symptomen bijv maar als je kind heeft meerdere aanwijzingen dan kan daar iets mee te maken hebben.
    Laatste onderzoeken bewezen dat je beter zo snel mogelijk kan bij autisme zijn. Er zijn ook testen die dat tot 18mnd testen maar lijkt een dingetje bij jou dat het geen aanwijzing op. Gewoon in de gaten houden en probeer zelf speelgoed varieren. Kan gewoon ook zijn dat ze het leuk vind om 2hetzelfde hebben indd soort fase.

10. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Thnx Piccolina! Ze zwaait net soms sinds een week, maar ze waren ook 5 weken te vroeg, dus dat lijkt me dan ok :) Ze is absoluut geen knuffelkont, springt altijd uit je armen - maar das ook een KISS dingetje (is ze voor behandeld). En ik las ook dat KISS en autisme veel overeenkomsten hebben. En dan hoogbegaafdheid ook nog.

Ze herhaalt niet echt bewegingen, maar dat doet haar zus ook nog niet zo (mss prematuriteit ding? dat dat laat is). Oogcontact is soms lastig omdat ze dus altijd uit je armen springt. En ze reageert niet altijd op haar naam. Maar soms kijkt ze wel heel bewust naar mij/papa en maakt dan zeker oogcontact en lacht erbij.

Maar goed. Al die andere dingen passen inderdaad bij verschillende 'dingen', maar ook gewoon bij 'baby's', ik vond alleen dat met die twee speeltjes zo opvallend, vandaar de vraag of iemand het herkende. Senks...

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.183
    8.908
    113
    Niet achter alles wat zoeken...laat haar gewoon kind zijn. Mocht er echt iets aan de hand zijn, dan kom je daar vanzelf achter als ze wat ouder is. Tenzij er echt dingen extreem afwijken natuurlijk.

12. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Op deze leeftijd is autisme nog bijna niet vast te stellen. Niet te veel googlen en lekker genieten van je baby. Beel baby's willen niet ect knuffelen en zijn liever bezig met dingen ontdekken.

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Herken het war je zegt met springkonijn hoor hier ook kiss (wel vroeg behandelt) maar ze zit ook nooit stil en erger nog ze klimpt op stoelen, tafels, leuningen en zelf op stoel-tafel, op traphekjes op dit en dat echt laatst zat ze ineens op de tuin tafel (via bank ingeklomen) hele speeltuin zat daar met open ogen te kijken haha.

Maar ze maakt veel oogcontact, erg bijzonder alert, altijd naam reageert en erg vlot met alles. Ze is nu in 13 mnd maar vergelijkbaar in sommige dingen wat ze doet met 1.5-2 jaar. Ze praat bijna niet ook alleen mama vanaf 7mnd ( ze kon al heel vroeg alle klanken en samenstellingen maken maar ze deed dat weekje daarna andere soort uitproberen, daarna niet meer) terwijl ze snapt alles gewoon ook lastige dingen of op volgorde bijv pak konijn en leg het op de tafel etc. Kleuren ken ze ook al en vormen en zelf groot/klein. Maar goed ze heeft niets van autisme dat wel heb niets hier gezien wel veel van hb maar dat kan ook gewoon intelegentie zijn ( hadden van cb al signalering op hb gekregen ivp basisschool dat we eentje moesten kiezen waar vroege signalering hb zit 1-2 kleuterklaas)

Wat mijn dochter ook niet houd is vastgebonden of opgeslopen zitten of bijv dat haar handje wordt gepakt als ze loopt of dat ze niet zelf doet wat ze wil. Ze houd ook niet van verplichte kusjes als ze wil komt ze zelf en geeft maar als je opdringt dan zwaait ze met armen. Wil ook zelfstandig eten altijd en lukt ook aardig hihi
    Zoiezo tandenpoetsen hier met vastgebonden armen en kin anders lukt niet hihi. Maar dat is normaal geloof ik.

Zwaaien: dat klopt hier ook ze zwaaide met 7 mnd vaak daarna niet meer tot nu.

Dus geniet gewoon en ik zal je aanraden speelgoed up to leeftijd steeds uitkiezen en veel variatie bieden misschien wil ze meer uitdaging.

14. rums

rums Niet meer actief

Eerste wat ik dacht was: wauw wat knap!
    Onze zoon houd nu de handen voor de ogen/oren als ik google kom ik ook uit op autisme maar ik houd het op een fase ;)

Geniet van je kindje komt wel goed :)

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Niet zwaaien bij 9 maanden is geen teken van autisme hoor ;)
    Is maar net of je kind er dan zin in heeft of niet, interesse, etc.

Beweeglijkheid en uit je armen springen: kan teken zijn van lichamelijk ongemak, (zeer zeker niet enkel voorbehouden aan KISS!!!!), maar kan ook gewoon karakter zijn. Onze jongste is er zo een en heeft de afgelopen maanden wekelijks ontstekingen gehad: met al die pijn was het erger, ze wordt nu wat rustiger, maar het blijft een kind dat altijd en overal bezig is, dingen ziet, op verkenning wil en nieuwe dingen wil zien.

16. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Senks ;) Vond het ook erg knap eigenlijk, vandaar de google. Mss is het het beste om google gewoon te deïnstalleren :D:D:D

Wat ze dus ook al deed: papa deed een blokje door de vormenstoof (zijn een blauw, groen, rood etc blokje met verschillende vormen). Eerst het blauwe blokje. Ze keek. En pakte toen in de stoof het blauwe blokje er uit! Terwijl dus ook een groen en rood blokje er in lagen. Paar keer herhaald, steeds goed! Daarna zelfde met groene blokje! Vandaag weer geprobeerd: wéér juiste blokje (9vd10keer).

17. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Ja ze is wel heel alert inderdaad. En kijkt ook wel vaak of ik kijk als ze iets doet. En bij elk geluid oid moet ze meteen weten wat er gebeurt. En in de kinderwagen, of stoel wordt ze soms wild. Sinds paar dagen eet ze heel slecht dus denk dat ze inderdaad zelf wil gaan eten nu. Jouw verhaal bevestigd dat ook voor me :D. Ik was zzelf ook behoorlijk van het 'zelf doen'.

Goed..... point made lijkt me zo. Lekker verder genieten van mijn knappe stuiterkonijn... ;):D:D:D
    Dank dames ;)

18. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier ook eentje met een fetisj voor blauw.
    Blauw blauw en blauw begon met de 6/7 maanden al. Altijd spelen met blauwe kleuren.
    Nu sinds een weekje of 2 begint hij ook naar rood te neigen en neemt hij een blauw en rood blokje om mee te spelen

Ons zoontje heeft wel meer rare kenmerken maar die begonnen me pas echt op te vallen na 1 jaar.

19. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dat steeds favo kleur kiezen dat herken ik ook in vormenstof wat jij zegt. Hier ze wil niets anders dan blauwe vierkantjes door vormenstof indoen. Ze kan andere ook in maar wil in 90% alleen dat. Ze doet zelf deksel eraf dan alle blokjes uit gooien, dan deksel op en alleen het blauwe erin, deksel weer af etc. Als ik haar rood geef tussendoor wordt ze druftig en gooit dat weg. Met andere spegoed heeft ze dat kleur ding niet dus dat heeft ook denk ik te maken met moielijkheidsgraad want kinderen begrijpen heel snel dat iets lastiger is waardoor ze snel dat negeren.

Wat je ook kan doen is grote houten kralen in verschillende kleuren kopen 7 kleur bijv. En elk kleur aantaal. Ook grotte van kralen steeds anders. Ik heb bijv grimms schijven en kralen dus 2 vormen en 5 kleuren. Dat gooi ik door bak zand/tarwemeel/bloem wat dan ook. Zet naast 5 bakjes met op de boden 5 kleuren of naast in elk gevaal waar het zichtbaat is. Dan sorteer ik het zelf - ze kijkt alleen. Ze wil steeds meedoen dus als ik 1 rijtje af heb dan mag ze.
    Om makkelijker te maken begin je met 1-2 kleuren en 1 vorm.
    Dat is erg goede "puzzel" die je zelf aan leeftij en behoefte van kind kan aanpassen. Misschien vind ze dat leuk als ze kleurtjes leuk vind.

Succes ermee! Wat ik zelf voral lastig vind is dat we tot oktober school moeten kiezen en daar dus rekening houden dat daar dus wel hb word herkent en programma er wel inzit. Of dat ze naar montessori moet misschien. Ik zit al maanden te pikeren over keuze van school want nu weet je indd niet of het echt moet of nodig is en dat vind ik lastig want er zijn wel vroegere signaleringen van hb, autisme, inteleggentie etc maar het zijn maar signaleringen het betekent geen diagnose al komt het niet erg zelden voor. Op basisschool hier hebben ze 1-3 kinderen in elk kleutergroep die hb is bijv. dus circa 1 kind op 10 is hb zou je zeggen. Er is uitzonderlijke superinteleggentie die dan echt zelden us waar kind overaal uitzonderlijk goed is maar er zijn ook hb kinds die technisch goed zijn of kunst of muziek/dans etc.
    We hebben zelf buurjongetje hij is hb sport maar was erg laat ondekt waardoor hij dus zich steeds aanpaste aan nivo van hele klas en ongelukkig was en slechte cijfers etc alle ellende. Nu zit hijin montessori en het gaat erg goed hij is campinioen nl in skieen of zo.
    Dus die moeder zegt dat het echt belaagrijk on zo vroeg mogelijk signalen te zien en herkennen.

20. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Ik begrijp het geloof ik niet helemaal. Wil je het nog een keer uitleggen? Je doet de grote kralen in bloem? Geeft dat geen enorme bende? :D En dan sorteer je ze in bakjes? Met water oid? Of hoe zie je de kleuren dan als het bloem erop zit?

Deel Deze Pagina