Goedemorgen dames, Even een vraag over neusspray. Mijn kleine man is nu ruim een week snotverkouden. Continu snot enzo. Ik gebruik spray zoutoplossing, maar hoe lang mag je dit gebruiken? En hoe lang is het 'normaal' dat een kind verkouden is? Gisteren had hii er ook koorts bij maar dat is vandaag weer weg.
Zo vaak en lang als nodig. En ze kunnen een flinke tijd ziek zijn, en als het net voorbij is kan het zo maar weer opnieuw beginnen. Hou z'n temp in de gaten en z'n plasbroeken. Z'n luiers moeten wel vol blijven. Eten is niet belangrijk, maar drinken wel. Koorts mag dacht ik niet meer zijn dan 3 dagen. Vaak zie je dat het 's ochtends weg is of minder en in de loop van de dag of avond weer toeneemt. Dat is normaal. Bij twijfel altijd een arts bellen. Ook moet hij helder en aanspreekbaar blijven. Natuurlijk voelt hij zich bij koorts wel ellendig, maar hij moet niet slap of lusteloos worden. Beterschsp!
De zoutoplossing mag je idd zolang gebruiken als nodig is. Toen onze dochter met 3 weken werd opgenomen kreeg ze een zoutoplossing neusspray en een sterkere neusspray, die laatste mochten we maar 5 dagen gebruiken en maar 2 keer per dag. In het ziekenhuis raden ze aan om voor iedere voeding de neus te slagen zodat ze makkelijker kunnen ademen tijdens het drinken/ eten. Koorts wel goed in de gaten blijven houden, zo ook de plasluiers. Ik heb wel eens gelezen dat baby's wel 10 tot 15 keer per jaar verkouden kunnen zijn. Beterschap!
Je mag de neusspray zo vaak geven als je wil en tja kinderen worden nu eenmaal verkouden en het is niet zo dat ze dan weer binnen zoveel tijd niet meer verkouden mogen zijn. De kleine hier is eigenlijk constant verkouden door het kdv af en toe wat erger en dan moeten er zelfs pufjes bij aan te pas komen en daarbij soms een paar dagen koorts. Even afkloppen nu 3 weken geen koorts meer gehad, wat een luxe! Heel veel beterschap met de kleine!
Dochter was het tot 1 jaar ook om de havenklap. Nu is het gelukkig beter. Wij werden ook steeds verkouden wanneer zij het heeft gehad.
Bedankt voor de reacties! Ii gebruik de spray nu ong drie keer per dag. Ochtend, middag, avond. Maar voor het eten en drinken is wel een goed idee. Wist niet goed hoe vaak ik het mocht gebruiken zeg maar.
Tipje; wist ik dus ook niet. Maar van daro heb je ook kleine flesjes met zout oplossing. Die druppel je in het neusje ipv sprayen. Vind ik zoveel beter en fijner voor hem! Verder wat hierboven al gezegd word
Hier ook net een flinke verkoudheid achter de rug. Normaal is ze er wel met een weekje vanaf, nu heeft het 2 weken geduurd. Ik heb neusspray met xylometazoline 0.025. Deze bij de apotheek gehaald (is trouwens normaal bij de apotheek niet los verkrijgbaar) om in ieder geval de ergste nachten door te komen. Verder een paar keer per dag sprayen met zoutoplossing en 2x per dag smeren met Luuf. We zijn er weer vanaf hier. Hopen dat het weer even weg blijft
De xylometazoline is wel los te krijgen bij de apotheek. Das nieuw tegenwoordig Wij zitten alweer 2 weken in een verkoudheid. Ik gooi alles er tegenaan: zoutspray, warme baden en stomen, luuf, bedje omhoog en neusje uitzuigen. Het ging een paar dagen beter en nu heeft hij het heel erg op z'n keeltje. Erg schor en flink kuchen. Dus nu gebruik ik tussikind hoest siroop. Maar.....als verpleegkundige raden wij altijd al om de zoutoplossing niet langer dan een week te gebruiken. Je beïnvloed toch het neusslijmvlies. (Maar dat is echt een advies). Xylometazoline idd maar 5 dagen gebruiken.
Hoe zuig je de neus van een baby uit als ik vragen mag? Ik heb toentertijd een dingetje gekocht waarmee dit zou moeten kunnen. Ik gebruikte dit om stukjes snot uit zijn neusje te kunnen halen. Alleen werkt het ding voor geen meter. Of zou dit ding bedoelt zijn voor los snot (heerlijk onderwerp ook haha). Heb dat ding gekocht bij de kruidvat. Hopelijk snap je wat ik bedoel 😅
Vandaag hoefde ik trouwens veel minder vaak met een zakdoekje achter hem aan dan afgelopen dagen. Dus hopelijk wordt het nu minder.
Ik zuig z'n neus uit door mijn mond op zijn neus te zetten en dan een flinke teug te nemen. Hahahaha grapje! Je hebt van otrivin een neusjes aspirator zoals dat heet. Het is een soort holle pen waar je afzonderlijk verpakte dopjes opzet. Aan de pen zit een slang en daar zuig jij aan. Dopje zet je in zijn neus en de buit blijft netjes in het Dopje. Het hielp hier als een stekker. Wat ik deed was physiomer neusspray voor babys (deze is zo fijn. Echt aan aanrader. Is gewoon zoutoplossing maar een fikse spray die blijft sprayen ipv 1 tuf) even goed die neus door spuiten. Even met rust laten voor een minuut of 20 en dan hup neus leeg maken voor het slapen gaan. Niet vaker dan 4 x per dag doen anders irriteert het.
Ps: een halve witte ui werkt trouwens super goed Ik leg nu elke nacht even een ui naast zn. Bed. Lekkere midnight snack 😋😋😋😋
Heb de aspirator gekocht en geprobeerd. De kleine vindt het vreselijk naar! Nou ja, er komt wel een hoop snot uit 😊
Ja hier is het ook geen pretje helaas. Volgens mij trekken z'n oren dan vacuüm....Maarja even door de zure appel heem