Iets anders op brood?

Discussie in 'Voeding' gestart door Gentle, 5 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik word een beetje zat van appelstroop en smeerworst, en net las ik dat smeerworst ook niet zo gezond is, dus ik zoek een nieuwe input!

Wat kan ik nog meer op brood doen? Wij doen:

- appelstroop
    - smeerworst
    - soms alleen boter
    - pindakaas
    - smeerkaas
    - jam

Maar goed, de smeerkaas vindt ze nog niet zo lekker en smeerworst valt af als dat echt zo ongezond is... Wat geef ik dan? Iets met plakjes er op haalt ze er af ;)

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Tjah, wat is gezond.. In smeerkaas zit relatief veel zout, smeerworst teveel vitamine A (was het toch?), in jam/stroop zit suiker, pindakaas is allergeen..

Hier eet ze voornamelijk pindakaas en stroop. Maar wat dacht je van een geprakte banaan/aardbeien. Of sandwichspread..

3. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Moest ook even denken, zit met een soortgelijk dilemma.

Na de reactie van Bubbel bedacht ik me ineens: avocado.

Ik lees hier best vaak dat ze dat op brood doen (smeren?) voor hun kleintjes.

4. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Heiro hetzelfde dillemma, als het niet smeerbaar is valt het er af. Mijn zoontje wil nml alles zelf doen! Als ik een stukje brood in zn mond stop spuugt hij hem weer uit waarna hij hem weer zelf in zn mondje doet (hoezo eigenwijs?).
    Ik lees maar even mee voor tips!

5. adi

adi Niet meer actief

Diyana haalt plakje kaas ook van de boterham af, maar eet dan de boterham met boter op. Die kaas geef ik haar daarna 'los' en dat vindt ze heel lekker. Dus uiteindelijk heeft ze een boterham met kaas op ;)

Als dat zo lukt kun je wel alle plakjes-beleg geven.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje peuzelt de kaas en het brood ook los van elkaar op, ik kan er niet mee zitten hoor; komt in de buik toch bij elkaar!:D

Suggesties:

banaan/avocado-prak
    ingedikte bolognesesaus (tomaat, ui, prei, knoflook, champigons, paprika, ev. gehakt)
    geitenkaas
    hutenkase
    amandelpasta
    cashewnotenpasta
    tahin
    honing

7. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    honing is veel suiker en kan pas vanaf 1 jaar natuurlijk.

maar ik heb pas tonijn salade gemaakt en op brood gesmeerd, vond hij heerlijk!
    dus tonijn op water uit blik, klein beetje yogonaise o.i.d. en dan op een witte boterham. jammy!

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De hoeveelheden die je op brood smeert zijn heel klein dus de schadelijkheid' is zo beperkt dat het naar mijn idee niet de moeite is om het niet te geven. Wel beperk ik suiker en vetten. Ik geef eigenlijk alles op brood behalve rauwe vleeswaren. Hier geen allergieën of overgevoeligheden.

- jam
    - pindakaas
    - chocoladepasta
    - gestampte muisjes
    - boter
    - worstsoorten (salami bijvoorbeeld)
    - ham
    - kaas (zoontje heeft voorkeur voor oude)
    - smeerbare kaas zoals brie, camembert etc
    - avocado
    - fruit
    - appelstroop
    - verschillende kwarksoorten

En wat maakt het uit of ze het er afhalen... als de boterham er ook maar in gaat.

9. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    gekleurde hagel.. en dan gewoon boterham dubbel vouwen en even plat duwen zodat hagel er niet vanaf valt.

10. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Of het verantwoord is weet ik niet maar mijn zoontje is gek op sandwichspread en dan ook echt alle smaken.

11. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Broodje pindakaas met banaan!!
    Of alleen de banaan, kun je prima prakken.
    Gekookt of gebakken eitje op brood.
    geraspte appel, geprakte aardbeien (allergeen)
    Plakje ham, tosti ham/kaas.
    tomaat op brood (ook weer een allergeen denk ik)

12. kim0503

kim0503 Bekend lid

10 apr 2009
    634
    0
    0
    Hoekse waard
    Dat van de smeerworst stond mij ook altijd erg tegen dus ik ben gaan zoeken naar een alternatief en die heb ik gevonden. De pate van zonnatura is hier een heel groot succes en ze hebben nog smaakjes ook ( tomaat en champignon) is vegetarisch en biologisch.
    Ik heb de champignon zelf ook een keer geproefd ( wilde wel weten dat het een beetje te narsen is hihihi) en moet zeggen dat het echt naar champignon smaakt.
    Verder krijgt hij:
    Zonnatura appel/peer stroop
    Kipfilet
    kids smeerworst ( deze is geloof ik minder zout dan de normale)
    kaas
    ham
    pindakaas
    pasta

Groetjes Kim

13. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    philadelphia
    tartex (vegetarische smeerpaté)
    van albert heijn vega smeerworst en vega filet american.

Jam koop ik altijd mini's zodat we verschillende smaakjes kunnen geven.

14. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik geef best veel verschillende dingen...ook gewoon smeerworst.
    Wat Cygnet (dacht ik) al zei...het zijn zulke kleine hoeveelheden...ik smeer geen laag van 1 cm dik op zn brood.

We hebben in het begin best uitgekeken ivm zijn KMA...dus kaas e.d. krijgt hij nog steeds niet maar het volgende wel:

op aanraden van de diëtiste:

-stroop
    -appelstroop
    -jam
    -geprakte fruitprut (kreeg hij in het begin...nu eigelijk niet meer)
    -avocado
    -kipfilet
    -ei (pas na 1 jaar gedaan)
    -smeerworst (ook pas na 1 jaar)
    -pindakaas (na 13 maanden)
    -vruchtenhagel

verder weet ik het even niet! hahaha!

Zou dus niet te paniekerig gaan doen als iets slecht is hoor!

15. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    @Zogelukkig...wat is tahin?
    Je brengt me trouwens wel weer op ideeën! Geitenkaas vind ie misschien ook wel erg lekker (ik iig wel...hahaha!)
    Kan je cashewnotenpasta gewoon in de winkel krijgen (of is dat nog niet slim ivm Finn zn allergieën?)

16. misa

misa Niet meer actief

Muisjes, vruchtenhagel, kaas, ham, worst. Eet ze het van de boterham af dan heeft ze daarna een kale boterham. En misschien kun je het wel al aanleren dat het er niet af mag.

Smeerkaas: in die potjes van "la vache qui rit" moet volgens mij minder zout in zitten.

17. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Nou, ik doe hier iig weer heel wat leuke ideeen op. Bedankt Gentle voor het openen.

18. zogelukkig

Tahin is sesamzaadjesasta met of zonder zeezout. Ik roer er altijd nog wat limoensap, peper en paprikapoeder door. Notenpasta's vind je -gek genoeg- alleen bij biologische winkels.
    Een cashew is helemaal geen noot, maar het zaad van de "cashew-appel". Alleen beukennootjes, hazelnoten en tamme kastanjes zijn noten. Als er een verdenking of aanleg is op noten- of pinda-allergie, dan zou ik er nog maar even mee wachten, maar amandel (=steenvrucht)- en cashewnotenpasta staan bekend om hun mildheid en zijn bovendien erg gezond!

19. zogelukkig

Honing is een prachtig natuurproduct. Bevat suikers idd, net als appelstroop en jam en fruit. Wij eten hier geen geraffineerde suiker (geen koek, snoep, gesuikerd beleg of toetjes) en mijn zoontje heeft net als zijn ouders geen voorkeur voor zoet, dus een paar keer in de week een boterham met honing kan helemaal geen kwaad.

Kind van ts is nagenoeg 1 en dan mag je lekker honing!:)

Ach, ik geef liever honing dan tonijnsalade op een witte boterham, ieder z'n meug!;)

20. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Kijk weer wat geleerd!
    Ik ga eens kijken! Er zit hier een biologische winkel praktisch om de hoek dus dat is makkelijk!
    Pindakaas krijgt Finn ook af en toe...en uit zn bloedtesten wam ook niets van noten ofzo.
    Ik wist trouwens echt niet dat een cashewnoot eigenlijk een zaadje is! Stom eigenlijk! Hahaha!

Deel Deze Pagina