Goedemorgen allemaal, Onze zoon wordt is op het moment niet te genieten. Hij kan het woord nee niet horen. Dan wordt hij boos, gaat gillen, slaan en juist dingen doen die niet mogen of uit frustratie spullen op de grond gooien. Ik weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan. Ben consequent, probeer rustig te blijven, uitleg te geven waarom het niet mag, enz. Maar niets helpt... Het wordt juist alleen maar erger. Eerst was dit alleen thuis, maar nu wordt het buitenshuis ook steeds erger! Wie heeft er tips? Groetjes, Monique
Uitzitten.. Mijn peuter is 2 jaar en 5 maand en doet het nog steeds. Consequent blijven, positieve benoemen en uitzitten.
Als je gewoon zo blijft doen als je doet... (Vind dat je goed reageert) Dan gaat de fase weer voorbij hoor
Idd uitzitten.. Hier ook extreme huilbuien en krijsen bij het woord nee.. En mijn zoon gaat met zijn vingertje zwaaien (zoals ik doe als hij iets niet mag en lacht er flink bij), hij weet het dus wel..
Hier was het echt een fase. Natuurlijk kan hij nu af en toe (vooral als hij moe is) nog flink te keer gaan, maar hij is nu wel weer te kalmeren. Ik merk wel dat ik wat makkelijker ben geworden, zeg minder nee, idd pick your battles. Ik was op een gegeven moment meer politieagent dan mama. En afleiden, afleiden, afleiden. Als mijn oudste iets doet wat niet mag, zeg ik er wat van en leidt ik hem daarna meteen af zodat hij de kans niet krijgt het nogmaals te doen.
Uitzitten afleiden en jezelf echt kritisch afvragen of je consequent bent. (Tuurlijk ben je dat maar duidelijk heid is belangrijk voor je dreumes en consequent blijven is niet altijd makkelijk) Daarnaast zou ik mn grens bepalen. Welk stuk van die buien kan echt niet en mag kl even op de mat? En wat ik bij iemand zag. Die zei ook tegen kl dat ze best even boos mocht zijn en mocht huilen. Maar als dat heel lang duurde mag dat even op de gang. En zo sterk dat werkte tussen haar en haar dochter heel goed. Als kl een grens over ging zette ze haar op de gang. En mocht ze weer binnen komen als ze klaar was ' ben je klaar met boos zijn? Kom je weer gezellig spelen? '
Wanneer geef je die uitleg? Op het moment dat hij al gegooid heeft en boos is? Of op andere momenten? Op het moment dat hij gooit, is het handig om enkel een consequentie op zijn daden te hebben, dus strafplek, of wat je ook maar doet. Als hij weer tot rust is gekomen, kun je uitleg geven, maar.... hij is nog geen 2. Heel erg veel snapt hij daar natuurlijk ook nog weer niet van en het deel wat hij snapt, is hij kwijt als z'n emoties lekker los gaan. Die emoties leren ze beheersen door gewoon een consequente aanpak: gooien = ... (wat dan ook maar past bij jullie, als straf). Verder zal ook een consequente aanpak echt niet met 2 dagen verschil geven. Echt volhouden en dan komt er een dag dat je je kind weer herkent, ipv het grenszoekende gedrag
Volhouden, het komt echt goed en dan ben je deze moeilijke periode ook weer snel vergeten. Mijn dochter had dit met 16 mnd, als ik mijn mond al opendeed dan begon ze vaak al te krijsen. Ik liet haar dan even krijsen en als het me teveel werd zei ik ` nu is het klaar en anders ga je maar in de hoek krijsen`, als ze dan door bleef gaan zette ik haar in de hoek, gaf tussen het krijsen door uitleg waarom ze in de hoek moest en dat als ze stopte met krijsen en weer lief kon doen dat ik haar dan kwam halen en liep dan weg. Ik bleef haar dan negeren (en soms weer terug in dehoek zetten) tot ze stil was. Dan ging ik ernaartoe en vroeg of het nu goed was en of ik een knuffel kreeg. Vaak gaf ze me dan een knuffel en was het ook echt weer goed. Als ze me geen knuffel gaf en weer begon met krijsen dan liep ik gewoon weg en probeerde het weer opnieuw als ze weer rustig was. Dit heeft een week of drie geduurd en daarna heb ik haar nog niet één keer meer in de hoek hoeven zetten. Succes!
Meteen uitleggen als hij iets doet wat niet mag, als je wacht is het moeilijker om verband te leggen tussen daad en consequentie. En dat hoeft niet lang te zijn, alleen maar zeggen dat hij niet met zn speelgoed mag gooien is genoeg. Als hij tot rust is gekomen weer gezellig doen en positief belonen etc. En vergis je niet, die kleintjes snappen meer dan je denkt. En ook al snapt hij het niet, toch uitleggen, het moment komt vanzelf dat hij het wel snapt. Echt straffen (in de hoek) zijn we pas gaan doen toen we doorhadden dat dochterlief het allemaal wel begreep. Doen we sowieso niet veel, alleen als ze bijv. voor de derde keer achter elkaar iets doet wat niet mag.
Was niet helemaal duidelijk, besef ik nu. Met mijn stukje bedoelde ik: niet uitleg gaan zitten geven als je kind al boos is. Dat is absoluut zinloos en zorgt meestal voor meer frustratie en meer boosheid/drift.