Baby laten huilen of oppakken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door xBella, 14 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xBella

xBella Actief lid

1 apr 2015
    235
    0
    0
    #1 xBella, 14 apr 2015
    Laatst bewerkt: 14 apr 2015
    Onze kleine man is 6 weekjes oud en viel voorheen altijd in zijn bedje in slaap. Sinds 2 weken is hij helemaal de kluts kwijt en zodra we hem wakker in bed leggen gaat hij huilen. Vaak pakte ik hem na 5 minuten alweer op, mijn vriend was het daar niet altijd over eens. Soms blijft de kleine dan 3 uur wakker tot zijn volgende voeding (!!!!) en moet ik hem maar bezig zien te houden.

Ik kan hem niet altijd maar vasthouden en wil echt dat hij overdag ook in zijn bedje gaat slapen, moet ik hem langer laten huilen?
    Als hij gewoon bij mij ging slapen vond ik het helemaal niet erg, maar om hem telkens bezig te moeten houden in verschillende houdingen breekt mij ook een beetje..

Overigens heb ik ook een muziek mobiel met projector boven ze bed die ik niet gebruik, bang voor teveel prikkelingen, of moet ik die juist wel aanzetten?

Er zit helemaal geen ritme in me kleine man omdat hij die telkens vergooit en ik niet streng genoeg ben erin.. En ik weet het niet meer :(
    Ik heb erg moeite met zijn slaap signalen te herkennen, hij wrijft niet in zijn oogjes, wel gaapt ie welles en draait ie ze hoofd naar het licht, maar weet nooit of hij dan moe is omdat ie zo druk is.

Iemand tips?

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Jurre is soms wel 6 uur of langer wakker. Daarnaast clustert hij standaard 's avonds van pakweg 7-22.
    Geen baby is hetzelfde en ze houden zich echt niet aan 'de boekjes' :D

Ik laat hem eigenlijk nooit huilen, want huilen wordt hier altijd krijsen. Het dooft niet uit. Urmen laat ik gaan, daarmee kan hij best in slaap vallen. Maar huilen? Nee.

Ik snap je wanhoop hoor, maar ik heb dus precies hetzelfde... Gisteren was hij wakker van 12 tot 21. Tussendoor enkel hazenslaapjes van hooguit een kwartiertje. En inderdaad vooral bij mij willen zijn. Heel rot, maar niets aan te doen.

Vergeet niet dat het ook sprongetjes kunnen zijn he. Heb je de Oei, ik groei-app al geinstalleerd?

3. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Een draagdoek ! Heerlijk
    En hij is overigens pas 6 weken he ritme komt er voorlopig waarschijnlijk nog niet.

Novan was ook zoveel wakker tot dat we hem inbakerde.
    Toen kwam er een soort patroon in, wakker worden - drinken- spelen en dan bij de eerste moeheids signalen naar bed
    Soms piept en zeurt hij wel eens maar dan geef ik hem 10 min en meestal slaapt hij na 5 al.
    Ik ben geen voorstander van laten huilen maar Novan heeft soms echt die paar minuten nodig hebben we ontdekt.
    Voorheen haalde ik hem na de eerste brul al uit bed en dan kwamen we in z'n cirkeltje terecht dat hij oververmoeid raakte enz

4. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

10 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat mij hielp was een tijdje naar het natuurlijke ritme van mijn dochtertje kijken. Ik heb het huis een week lang prikkelarm gehouden en gewoon gekeken naar wat ze deed. Zo kwam ik erachter op welke momenten ze meestal ging slapen en wanneer ze meestal wakker was. Ik liet haar eerst gewoon op mij in slaap vallen. Zodra ze ging gapen en weg begon te kijken hield ik me stil en aaide ik haar over haar bolletje tot ze in slaap viel. De week daarop legde ik haar vervolgens slapend in bed en daarna kon ik haar wakker wegleggen als ik goed op haar signalen lette. Ik denk niet dat laten huilen op deze leeftijd helpt. Mensen praten wel altijd over verwennen, maar je kunt een baby niet verwennen door aan zijn behoeften te voldoen.

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Bovendien: huilen is op dit moment hun enige communicatiesignaal. Hij probeert je iets duidelijk te maken... Onderzoek heeft uitgewezen dat baby's erg veel stress krijgen als hun huilen genegeerd wordt. Eventjes aankijken is natuurlijk prima, maar echt laten huilen is gewoon niet goed voor die hele kleintjes...

En verwennen kan nog helemaal niet, dat kan pas na 6mnd.

Draagdoek is idd erg handig. Helaas wil Jurre er lang niet altijd in :(

6. xBella

xBella Actief lid

1 apr 2015
    235
    0
    0
    Bij inbakeren gaat hij pas erg hard krijsen, harder dan als ik hem wakker in bed leg. Draagdoek heb ik niet geprobeert, is misschien nog wel een optie..

Ik had hem om 09:45 in bed gedaan, eerst na 5 min getroost en weg gegaan. Om 10:10 begon hij ineens weer te huilen 3 minuutjes, en heb hem nu al een half uurtje niet gehoort..

Ik ben snotverkouden op het moment, dus wanneer hij bij mij inslaap valt (als het gebeurt!!) hoest ik hem weer wakker..

Alles is gewoon zo ontregeld sinds 2 weken terwijl het zo goed ging. Ook als ik met hem naar buiten ga en we komen weer thuis is het weer een en al ellende en is hij ook wel 6 uur wakker waarvan hij 4 uur huilt

7. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    Hij is 6 weken, zou knap zijn als hij al ritme had.
    Ik zou hem gewoon lekker bij je pakken. Het kan goed zijn dat hij een sprongetje heeft.

Slaapt hij snachts wel gewoon?

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw

Niet "streng" genoeg?
    Maar...je kindje is pas 6 weken, streng zijn, dat komt....over een jaar of zo?
    Ritme, ook dat is natuurlijk leuk als je kindje daar voor in is. Maar als er geen ritme is,
    tja, ook volkomen normaal. En...als je dan een ritme hebr, hopla, dan gooien ze die weer om. Zo gaat dat nu eenmaal.
    Ga mee met zij behoeftes, laat hem bijvoorbeeld lekker slapen in de draagdoek.

9. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Hij is nog zo jong een ritme komt vanzelf.
    Idd een sprongetje of de piek van krampjes kan heel goed.
    lekker bij je nemen of bij je op bed nemen zodat hij jou voelt en weet dat je er bent.

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Sorry, maar ik denk dat je je partner ook even goed moet uitleggen hoe dat zit met een kleine baby. Die heeft 9 maanden bij mama in de buik gezeten. Denkt hij nu werkelijk dat ze compleet met ritme en al geboren worden? Dat ze om niks huilen? Huilen is hun enigste communicatiemiddel. Je kunt ze inderdaad monddood maken door ze maar te laten huilen. Dan geven ze het vanzelf op. Mama of papa komt toch niet.

Een baby huilt om aan te geven dat er iets is. Heb nog nooit een baby van 6 weken horen zeggen dat er iets is. Ze kunnen het dus alleen melden door te huilen.Honger, vieze luier of gewoon graag bij papa en mama willen zijn. Warmte. Geborgenheid.
    Heel normaal bij zo'n jonge baby.

En hoezo moet je streng zijn voor zo'n jonge baby? Wie zegt dat je dat moet doen?
    Je baby zal daar nu nog echt niks van begrijpen.Streng zijn is nu nog lang niet aan de orde. Nog maaaaanden niet.

11. penseel

penseel Niet meer actief

Wees niet zo streng voor je zelf en voor je kindje.

Als je toch wil dat hij in zijn bedje ligt ga er dan naast zitten en aai over zijn bol en zing zachtjes een liedje.
    Of bij je in slaap vallen en dan weg leggen geen probleem!
    Ritme hoe makkelijker je er mee om gaat hoe makkelijker je een ritme krijgt. De ene baby slaapt van voeding tot voeding de andere is tussen door langer wakker.

En mannen tja soms mannen die moet je echt leren dat niet alles meer kan. Zelf heb ik ook wel eens hele dagen met een baby op schoot gezeten. Baby slapen ik keek dan tv huishouden tja dat komt wel weer.

Hoe makkelijker jij er dus mee omgaat hoe makkelijker je baby gaat worden. Draagdoek inbakeren nooit gedaan. Ik had een wippertje daar legde ik ook vaak de kinderen in die kon ik mooi schommelen vielen ze ook in slaap warme deken er over en hoppa. Tot een maand of 4/5 Tot ze gaan draaien... Wippertje pakte ik dan en zetten het in het bedje;) mijn wipper kon vrij plat maar met dochter hield ik hem schuin ze was een spuug baby. Dus dan is schuiner legger prettiger.

Regels.. komt echt wel.

12. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik zal wel een hele slechte moeder zijn, maar mijn dochter ligt nu lekker bij mij op schoot te slapen.
    Toen ze 6 weken was, sliep ze overal. Bij mij, in de box en soms in haar bedje. 'S nachts lag/ligt ze wel altijd in haar bedje. Toen ze haar sprongetje van 8 weken had, viel ze in de box niet meer in slaap. Ze begint nu een beetje ritme te krijgen, maar er zijn ook veel oudere kindjes die dat nog niet echt hebben.
    Nog steeds moet ik af en toe naast haar bedje blijven zitten om haar in slaap te laten vallen. Ik zou je zoon zeker niet laten huilen. Gewoon lekker meegaan in zijn ritme. De signalen voor vermoeidheid leer je vanzelf kennen. Ze zijn niet altijd volgens het boekje, dus je moet je zoontje leren kennen. Mijn dochter laat bijvoorbeeld haar ene ooglid hangen als ze moe wordt. Het sabbelen op een vuistje doet ze juist bijna niet.
    Wel kun je de tijd dat je zoon wakker is in de gaten houden en dan een vaste volgorde voor slaaptijd aanhouden. Bijvoorbeeld slaapzakje aan, even knuffelen en dan naar bed. Er zijn schema's op internet te vinden waarin staat hoe lang een kindje ongeveer wakker is bij welke leeftijd

13. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Haha:) ik denk dat kinderen die zo jong al een "ritme" hebben vrij schaars zijn.
    6 weken is erg jong om dat van een kindje te verwachten. Pak hem bij je tot hij slaapt en probeer hem dan slapend in bed te leggen.
    En wat is "bezig houden?" Hem bij je pakken?
    Pak dan een draagdoek, dan heb je je handen vrij en kun je ondertussen dingen doen. Twee vliegen in een klap lijkt me
    Laten huilen vind ik met 6 weken geen optie, is gewoon zielig. Een inslaaphuiltje oke, maar dan heb ik over een paar minuutjes.

14. xBella

xBella Actief lid

1 apr 2015
    235
    0
    0
    Zoals gezegd, als hij bij wou slapen; fijn
    Maar dat is 9 van de 10 keer niet het geval en na paar uur achter elkaar lopen/zitten/liggen word je er moe van

15. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Moeilijk he? Je kindje valt waarschijnlijk niet meer in zijn bedje in slaap omdat hij steeds beter doorkrijgt waar hij is en dat hij dus niet meer bij jou is.
    Mijn kindjes waren na een uurtje altijd wel weer moe, dus urenlang wakker zijn en dat dat dan bij je kindje 'hoort' daar kan ik me niets bij voorstellen (al heb ik het vaker gehoord, dus ik wil niet beweren dat het niet kan hoor). En als je je kindje continu bezig moet houden en moet wiebelen, denk ik eigenlijk toch wel dat je kindje moe is. Draagzak is het proberen waard lijkt me.
    En verder rustig door blijven ademen, hoor. Het wordt écht makkelijker als ze groter worden. Over max 1,5 jaar doet hij echt nog maar één slaapje en in de tussenliggende tijd moet je het julliezelf gewoon zo makkelijk mogelijk maken.

16. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik merk dat F. ook steeds meer wakker is overdag en minder goed in de box doet slapen, als hij echt doodmoe is dan valt hij wel in slaap in de box of op mij en dan kan ik hem al slapend in de box leggen.

Als hij huilt dan pak ik hem gewoon want laten huilen wordt krijsen en dat vind ik zielig en heeft ook echt geen zin.
    Echt slaapsignalen laat F. ook niet zien behalve gapen en dan leg ik hem neer en valt hij meestal wel in slaap.

Als hij uren wakker is dan ga ik wel eens wandelen met de kinderwagen en valt hij vrijwel altijd in slaap.
    Ritme hebben die kleintjes nu eenmaal niet en dat moet je gewoon accepteren, hoe lastig soms ook ;)

Misschien heel simpel maar hier werkt het wel degelijk, sinds 1 week doe ik F. 30-45 minuten na de voeding verschonen en niet meer ervoor, dat scheelt me in de avond voor het slapen gaan dus echt een huilende baby :)
    Schijnt dat die kleine baby's tijdens de voeding en 15 minuten erna flink plassen en poepen dus dan ligt hij er vaak 3 tot 4 uur in tot de volgende voeding, dat merkte ik doordat hij soms doorlekte en ook elke avond na de fles dan bleef hij huilen / jengelen, bijna 1 uur en dan viel hij pas in slaap, nu dus niet meer.
    Ik geef de fles, verschoon na 30-45 minuten (niet te vroeg anders komt de melk terug) en dan doe ik hem in zijn ledikantje en gaat dan vrijwel direct slapen, in elk geval niet meer huilen / jengelen! Wat een verschil!
    Ik heb het natuurlijk ook eens getest door voor en na de voeding te verschonen om te kijken of het echt verschil maakte en jawel hoor.
    Voor de voeding zat er wel wat urine in de luier maar niet veel, na de voeding was er flink gepoept en de luier was half verzadigd van de urine! :$

Ja het is wel wat meer werk in de zin van dat je eraan moet denken om na 30-45 minuten te verschonen maar dat maakt me niks uit als ik er een meer tevreden baby voor terug krijg en dat is zeker het geval!

Verwennen kun je een baby sowieso niet, dat kan echt pas later.

17. penseel

penseel Niet meer actief

Je las mijn optie niet. Wippertje..Vond het ideaal. Kon ik ook mee nemen tijdens klusjes.!! En baby van 6 weken ziet je toch een beetje.Huilen is niet nodig.
    Maak het je zelf makkelijker.

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Kan je hem niet gewoon even in de box leggen?
    Wipstoeltje?

Op een kleed op de grond..?

En inderdaad, probeer een draagdoek

19. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit inderdaad! M'n dochter sliep tot 7 maanden overdag alleen maar op of bij me, heel veel in de draagdoek. Ik heb heel erg gekeken naar wat haar behoefte was en daarop dingen aangepast, zoals veel bij me, keertje extra voeden etc. Dochter blij, ik blij. Iedereen blij! En uiteindelijk komt t helemaal goed, ligt ze nu gewoon in haar bedje te slapen en is er niks verwends aan..

20. Tijm86

Tijm86 Fanatiek lid

7 aug 2013
    1.149
    774
    113
    Vrouw
    Doen op de manier die voor jou het beste voelt ! Mijn dochter is 11 maanden en heeft overdag nooit in haar bed geslapen. Altijd op schoot of in de wagen . In bed was het meteen huilen en wakker, hoe vaak ik het ook probeerde . De nachten gaan prima , overdag lekker wandelen dan slaapt ze in de buggy. Ieder kind is toch anders maar doe gewoon wat voor jou het beste voelt , wat anderen er ook van zeggen ;)

Deel Deze Pagina