@Druif, overdag is er niets aan hem te merken. Hij is echt serieus het liefste en makkelijkste manneke ook... Tja. Het enige wat ik zelf merk is dat hij in de ochtend echt nog wel moe is, maar daar snel overeen is omdat spelen natuurlijk veel leuker is. Ook voor zijn middagdut is hij eerder moe, waar hij het eerst met gemak tot 13u vol hielt zou hij nu rond 11u al kunnen slapen. En hij geeft nu zelf aan naar bed te willen (moet de lunch ook eerder starten, anders eet hij niets meer). Wil zeker rond 12u naar bed. Slaapt dan idd een uurtje of 2 gemiddeld. Maar onze uk kon het vanaf het jaar ofzo toch al erg goed volhouden met eens wat minder slaap. Ik denk zelf niet dat ik overdag zijn slaapje moet gaan inkorten, maar dat is meer een gevoel. Hij wil zelf erg graag, en ook als hij een wat korter slaapt of langer slaapt merk ik geen verschil in de avond (en sinds kort ook de ochtend). Ik meen zelfs te denken dat hij beter gaat slapen als hij overdag langer heeft geslapen... En als ik hem in de middag eens later naar bed breng, slaapt hij meestal korter, dus te moe denk ik dan. Ik kan me ook niet indenken dat hij ineens met zoveel minder slaap zou kunnen, wel? Kijk later naar bed, dat lijkt me en duidelijk teken, vroeger maar wel vrolijk wakker misschien ook, maar dit Vorige week ging het zelfs 2 x goed, na het laten huilen, en toen sliep hij overdag 3 uur en maakte een nacht van 12,5 uur. Pfff moeilijk hoor... En ik dacht met de babytijd het ergste wel gehad te hebben. Vanavond heb ik gezegd dat ik maar 1 x een muziekje aan zou zetten, uiteraard wilde hij nog meer. Dus krijsen en toen ik boven kwam vroeg hij om zijn muziekje (ach gerum). Maar ik heb hem terugelegd, en toen steeds langer tussen het kijken gelaten, 5 -10-15 min, de 20 was niet meer nodig want na 15min was hij stil, maar slaapt nu net pas. @kusjesmama, was het geen krijsen geblazen? En hoe deed je dat met troosten? Om de 5 min, of opbouwen? En hoelang duurde het? Werd zij ook in de ochtend opeens vroeg wakker? Is dat ook een optie 1x het muziekje? In de nacht als hij ooit eens wakker wordt is het oo een geweldig ding! Of is helemaal stoppen beter?
Nee inderdaad, klinkt dan alsof hij zn slaap wel goed kan gebruiken! En als hij tot 14 uur slaapt, dan is dat ook best een lange duur tot 's avonds bedtijd. Wanneer je dat gaat inkorten wordt het misschien lastig om op een acceptabele tijd naar bed te gaan? Denk dat de manier die je nu had gebruikt van het om de 5 minute kijken en maar 1x het muziekje aan, wel een goede is hoor, iets minder hard dan cold turkey stoppen en laten huilen. Het zal wellicht iets langer duren voor hij het snapt dat je het meent en 1x maar 1x is...
Het was eerst natuurlijk wel krijsen. Maar dat deed ze dus elke keer als ik wegging. Toen ik besloot de stoel weg te halen om te kijken of dat zou werken, ben ik nog wel 1x met haar gaan knuffelen op schoot voor het slapen gaan. Toen heb ik haar in bed gelegd en heb de stoel van haar kamer gezet. Gezegd dat de stoel nu weg was en ze dus niet meer bij mama kon zitten. Heb gezegd dat ik wegging maar straks nog even kwam kijken. Na een half uur ben ik weer naar haar toe gegaan. Getroost en gezegd dat ze niet bij mama kon zitten omdat de stoel weg was. Bij haar gebleven, handje vasthouden en daarna steeds wat verder weggegaan. Toen ik bij de deur was, was het weer mis. Ben weer weggegaan en toen heeft ze nog een tijdje gemopperd (duidelijk minder krijsend dan daarvoor) en daarna is ze gaan slapen. 's Nachts werd ze ook weer wakker en toen ben ik weer naar haar toegegaan met hetzelfde verhaal. Ook even gemopperd daarna en weer in slaap gevallen. De volgende dag heeft ze ook minder hard gehuild en aanzienlijk korter en is gaan slapen. Dag erna was het nog 5 minuten mopperen en daarna sliep ze. En vanaf toen slaapt ze weer perfect. Ik leg haar in bed en ze komt niet eens meer overeind. Ze slaapt netjes klokje rond zonder dat ik haar hoor. Heerlijk na al die weken kan ik je zeggen! Mijn dochter legde erg sterk de connectie met de stoel voor de aandacht die ze van mij wilde. Mijns inziens is het onduidelijk als je de stoel of in jouw geval het muziekje laat staan en het mag niet gebruikt worden van de ene op de andere dag. Als je het weghaalt, is het er niet meer in hun beleving en accepteren ze het beter. Hier werkte het dus hartstikke goed. Succes! Ik weet hoe vermoeiend en frustrerend het is
Thans weer. Geeft me toch wat hoop kusjesmama! Maar radeloos wordt ik er nu al van. Tja druif, hij kan zijn slaapje wel echt gebruiken, maar nu heeft hij gewoon n tekort. Misschien dat zijn dutje toch wat korter moet, maar eerst dit probleem maar eens verhelpen. Want dat lijkt me grotendeels los van te staan Vanochtend was t 5 uur. Maar toen nog wel tot half 7 geslapen na 1x muziekje en ff huilen. Maar alles voor half 7 vind ik nacht. Wel rot, volgende week met vakantie, dat wordt niet relaxed zo.
En kusjesmama hier hebben we ook n stoel waar we voor t slapen ff knuffelen. Die ga ik vast eens weghalen! Past straks toch niet bij zijn nieuwe kamer
Mijn dochter wil sinds kort ook het nachtritueel niet meer. Normaal legde ik haar na het tandenpoetsen in bed en ging ik naast haar bed zitten en voorlezen. Dat vond ze altijd prachtig. Soms sliep ze dan al in, soms bleef ze wakker en dan zong ik 2 slaapliedjes. Meestal was ze binnen 5 min vertrokken. Sinds een week gaat ze direct staan in bed en als ik naast haar ga zitten en begin te lezen huilt ze. Ze wil dan opgepakt worden. Ik heb dat eerder gedaan maar dan lukt inslapen helemaal niet meer en zijn we zo 2 uur verder. Nu ben ik gewoon zwijgend naast haar gaan zitten, en ze ging direct liggen. Toen ik opstond en wegliep protesteerde ze even, maar huilen was het niet. Binnen 10 min sliep ze. Ze wilde dus echt iets anders, maar waarom en tot hoelang, ik heb geen idee.
Lady's ff een update. Dat 1x een muziekje was denk ik te verwarrend, het werd gewoon nog erger, met de middag niet meer slapen, en daarbij nog 2x in de nacht wakker (2.30 en 4.40). De 1e x ging bij nog lief slapen, de 2e x niet tot half 8. En misschien heb ik hem te lang laten huilen, maar het werd een nog groter drama zodra ik hem op bed legde was het krijsen. Daarom muziekje weggedaan, en toen nog krijsen en in de middag niet slapen. Maar vandaag toch 1 uur (ipv 2 geslapen) en vanavond zelfs zonder huilen. Ik moet zeggen dat ik wel een ander muziekje heb, een kortere zodat hij toch echt daarna nog zelf in slaap moet vallen. En dat lijkt hij vandaag gedaan te hebben, ik hoor iig niets meer. Troosten doe ik nu ook sneller, gewoon binnen 5 min. steeds, ook een soort van Stephanie Lampe, dreumes even laten wachten. En dat deed ik dus vanmiddag 3 x, en dan zeg ik "ga maar lekker liggen, en ga maar lekker slapen, mama komt als het nodig is over 5 min. nog even kijken. Maar de 3e x ging hij vreedzaam liggen, zij hij ja en is stil gebleven! Misschien een tip voor iedereen die hier nog mee te maken heeft. Wat ik overigens niet snap is hoe dit is ontstaan, ik heb altijd alles volgens "het boekje" gedaan. Dus zelf in slaap laten vallen, geen voeding indien niet meer nodig, niet in ons bed, niet meer naar beneden, in het donker troosten, rustig houden. Alleen zette ik in de nacht het muziekje nog eens aan, en als het met inslapen ooit eens nodig was zette ik nog eens het muziekje aan. Dit ga ik dus niet meer doen. Waarschijnlijk gebruikt hij dit als "macht", en is het zo ontstaan, aangezien hij overdag beduidend minder driftig is, en eigenlijk het braafste kind ooit. Ik zie hier trouwens nu al verandering in komen, lijkt wel alsof hij dat doet, omdat het bij het slapen iig niet meer lukt. Zo weer een heel verhaal, en ik weet niet of iemand het nog lees... Iig eerst ff lekker een weekje op vakantie, hopen dat het goed blijft gaan, anders komen we moe terug, haha!
Fijn dat je iig al verbetering ziet Yossie! Mooi zo doorgaan en wie weet is het over een dag of 3 ook helemaal goed met hem. Ik hoop het voor je! Fijne vakantie
Fijn te lezen dat hetbeter gaat! Hoop dat het binnenkort helemaal over is en ook dat jullie vakantie geen roet in het eten gooit! Fijne vakantie geniet ervan!
Hopelijk is dit dé manier!! Fijn in ieder geval dat het voor nu beter gaat! Volgens mij pak het het prima aan. En op vakantie is vaak wel het moment om alles anders te doen dan thuis, wellicht doorbreekt het net even dat vervelende patroon!
Ik ben ook niet van het laten huilen. Maar een peuter van 22 maanden vind ik anders. Wij hebben deze fase ook gehad. De eerste keren nemen we het heel serieus en zijn we er voor hem. Maar als we al snel en heel zeker weten dat het nieuwe manier van grenzen zoeken is, dan krijgt hij zijn grenzen. Dan ga ik maximaal 2 of 3 keer naar hem toe en de laatste keer ben ik erg streng en zeg ik wat ik van hem verwacht en dat ik nu niet terug kom. Was hier snel voorbij. Maar hij is dan ook niet zon extreem pittig kind, moet ik zeggen. Succes!