Ik zit per november 2011 in de ziektewet vanwege o.a. bekkenklachten. 6 december 2011 liep mijn contract af en ben ik ziek uit dienst gegaan tgv zwangerschap. Mijn zw uitkering loopt tot 12 februari, dan gaat mijn wazo in en dit loopt tot 3 juni (als ik op tijd beval). Nou krijg ik tot nu toe nog steeds maandelijks mijn kinderopvangtoeslag van de belastingdienst. Normaal gesproken als je een arbeidsovereenkomst hebt hebben ziekte of zwangerschapsverlof geen invloed op je recht op kinderopvangtoeslag. Maar hoe zit dit nou als je werkloos in de ziektewet en daarna wazo zit? UWV betaald normaal gesproken als je in de ziektewet zit het werkgeversdeel van de opvangtoeslag maar dan moet je wel in een reïntegratietraject zitten. Aangezien mijn arboarts heeft aangegeven dat ik tot na mijn zwangerschapsverlof niet geschikt ben voor mijn eigen werkzaamheden en vervangende werkzaamheden hoef ik niet deel te nemen aan een reïntegratietraject. Betekend dit nu dat ik van de belasting nog tot 6 maart recht heb op toeslag (tot 3mnd na einde contract) en dat uwv niks betaald en dat ik dus 3 mnd zelf veel moet (terug)betalen (deel van uwv terugbetalen aan belasting??) en dan nergens meer recht op heb? Dit terwijl ik nu niet in staat ben om te werken?? Mijn zoontje gaat 2 dagen p/w naar het kdv omdat ik het sneu vindt om hem een paar maanden weg te houden en dan bij "vreemden" weer terug te plaatsen als ik per 3 juni weer gewoon ga werken (hoop ik tenminste) en zodat ik ook in die tijd dingen kan regelen waar ik normaal niet aan toe kom en tot rust kan komen (vooral dit laatste aangezien ik erg vaak veel pijn heb en het toch vermoeiend is om een kind van ruim 12kg in de rondte te sjouwen). Per 16 juni zal de baby ook naar de opvang gaan voor 2 dagen in de week. Ik heb de belastingtelefoon en het uwv gebeld en het uwv meld dat zij niks voor me kunnen doen en de persoon van de belasting wist geloof ik zelf niet echt hoe hun regels zijn. Wat nu opvang dan maar (tijdelijk) opzeggen??? En dan maar hopen dat ze in juni weer plek hebben? En aanvraag voor baby laten staan of nu al annuleren en dan het risico lopen dat ze daar ook geen plek meer voor hebben? Ik neem de 2 dagen in de week nu flexibel op, dus dat maakt het voor hun misschien ook lastiger (werk in de zorg). Ik heb de opvang wel een mail gestuurd met de uitleg van de situatie en de vraag met welke opties ze kunnen bieden, maar ik wacht nog op reactie. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat ik mijn recht op opvangtoeslag zou behouden tot na mijn verlof. Wie weet er nu hoe dit allemaal zit???????
Je hebt na je ontslag nog drie maanden recht op kinderopvangtoeslag. Normaal was het langer, maar het is allemaal veranderd sinds 2012.
Dat klopt, maar hoe zit het als je daarna in de ziektewet zit en aanvullend zwangerschapsverlof hebt?
inderdaad is het zo geregeld dat je nu vanaf 6 mrt. Niets meer vergoed krijgt. Ziek zijn is in ned. geen indicatie voor financiele hulp bij kinderopvang. Heel triest maar het is zo, ik kon alleen lopen met rollator en leefde op morfine maar kreeg ook geen financiele hulp voor kinderopvang. Dus dat word inderdaad vragen of ze de contracten op kdv kunnen opschorten of dat je 2 x halve dag mag afnemen dat je die zelf betaald. Als je het financieel niet breed heb, kan je via sociale dienst kijken of hun het deel opvang van de belasting over kunnen nemen, zei zijn de enige met een potje hiervoor. Je moet dan wel ALLE gegevens overleggen, financieel ,welke auto enz. enz. ik hoop dat er familie en vrienden om je heen wonen, want van hun word mantelzorg verwacht, als je huishouden, kinderen wegbrengen, doktersafspraken evt. ook niet meer lukt gaat die zorg naar je partner of ook mantelzorg. succes..ik weet helaas maar al te goed hoe verschrikkelijk vervelend het is.
Als je in de ziektewet zit hebje geen recht op kinderopvangtoeslag ik weet dit omdat ik het heb nagevraagd en uiteindelijk heb ik via de gemeente bijzonder bijstand hiervoor aangevraagd om toeslag voor opvang te krijgen .
Nou, ik heb de opvang inmiddels maar opgezegd. Balen voor m'n zoontje, zelf vind ik het wel gezellig om hem thuis te hebben. Gelukkig hebben ze nu geen wachtlijst, dus kunnen hij en de baby er meteen weer terecht als ik weer werk heb na mijn verlof.
o dat scheelt, ja zal wel even vreemd zijn voor hem , maar ja geen keuze. Misschien wel een optie om 1 a 2 x per week met vriendinnen met kinderen af te spreken dat hij toch de afleiding en het spelen heeft? succes