Hi mama's, Ik heb hier al een hoop gelezen zonder aangemeld te zijn, maar ik zit zo met mijn handen in het haar dat ik toch maar even een topic open. De situatie is als volgt: Mijn zoontje is nu 8 weken oud en is met 41 weken en 5 dagen geboren. De bevalling was heftig: om 1 uur 's middags voelde ik wat 'menstruatiepijn' (achteraf weeën natuurlijk), vervolgens is mijn vruchtwater gebroken en zat ik in een weeënstorm. Bij 4 cm ontsluiting reageerde mijn zoontje al heftig op de weeën, daardoor zijn hartslag steeds erg kelderde. Weeënremmers gekregen tot 2 x toe, maar die hielpen hooguit 10 minuten. Toen ik 10 cm ontsluiting had mocht ik nog niet persen omdat zijn hartslag te lang laag bleef, bijna weg zelfs. En toen ineens moest ik persen en moest hij er met 1 perswee uit. Dat lukte me niet, ik deed er 2 persweeën over en zo is hij in hooguit 4 minuten geboren. De navelstreng zat om zijn lijfje gewikkeld en hij had in het vruchtwater gepoept. Enfin, de kraamweek ging natuurlijk helemaal super, behalve wat geelzien en een laag glucosegehalte (beide waren al snel helemaal prima) was er niets aan de hand. Maar toen was kraamzorg weg en begon in week 3 het onrustige (grommen in slaap en wanneer hij in bed ligt, ontevreden lijken, niet lekker in zijn vel, overstuur, gestrest) en huilen erg toe te nemen. Zelfs zo dat we op 1 dag zowel smorgens vroeg als savonds bij de huisartsenpost zaten, omdat ik zèker wist dat hij pijn had. Er is niets gevonden toen, maar kreeg wel de tip de lactatiedeskundige te bellen. Zij, als ook de verloskundige die ik heb gebeld, vermoedde ernstige verborgen reflux. Mijn zoontje huilde zo veel en hard waaruit ik opmaakte dat hij echt pijn moest hebben, dat ik aan de weekendarts het medicijn Nexium, een maagzuurremmer, heb gevraagd. We zijn bij een osteo geweest een keer, maar zij kon weinig doen omdat hij zo huilde. We krijgen fysio aan huis, maar zij vindt niet iets van een verschoven wervel ofzo terug. Helaas, denk ik bijna, want dan hadden we tenminste een oorzaak. Het medicijn icm inbakeren werd hij inderdaad rustiger van, reageerde niet meer op spuug/maagzuur dat omhoog kwam en huilde dus minder. Als hij huilde dan was hij niet zo overstuur. Na een paar dagen zijn we echter weer terug bij af en huilt hij weer veel. We hebben van de pedagoog in het ziekenhuis tips gekregen om de 'uit-knop' voor het huilen in te drukken volgens de Harvey Karp-methode. Dit lukte enkele dagen, daarna niet meer. Op advies van CB en kinderarts vermijden we prikkels. Enige dat we hebben gedaan is sinds deze week een box neergezet met een muziekmobieltje erin waaronder hij hooguit 10 minuten ligt. Hij slaapt door het vele huilen weinig; het kost me veel moeite hem in slaap te krijgen (ik doe het volgens de boekjes: naar bed zodra hij moe is, kort bedritueel, op zijn zij in bed) en zijn slaapjes zijn kort, waarna hij weer huilend wakker wordt. Ter info: hij krijgt sinds een week of 2 ongeveer 1-2x per dag kunstvoeding en 6-7 x borstvoeding (ik ben aan het afbouwen, omdat zijn tongetje kort is en daardoor de tepel niet goed vond en mijn toeschietreflex zo sterk is dat het zijn maag in klokt; tepelhoedjes lieten steeds los). Verder doen we een klein beetje johannesbroodpitmeel in zijn flesje. Ik weet even echt niet meer wat nou de oorzaak nog kan zijn van zijn onrust en huilen. Ik zou zo graag willen voor hem dat hij een tevreden mannetje wordt! Daarnaast is dit voor mij natuurlijk ook behoorlijk pittig ... Ik hoop dat iemand zich in mijn verhaal herkent of dat jullie tips hebben!
Is proberen alle melk oroducten uit je bv laten staan en overgaan op pepti als dit het is merk je dat wel na aantal dagen hoor Mijn zoontje had dit namelijk ook
Klinkt als mijn zoontje... Wij hebben vreselijke eerste 2 a 3 maanden gehad, veel huilen (krijsen) en op een goede dag sliep hij maximaal 5 uur (ja, per dag ja). We waren alleen maar bezig om hem van voeding naar voeding in slaap te krijgen, de enige plek waar dat soms lukte was in de draagdoek. De draagdoek is dus mijn eerste tip. Verder heb ik ook een tijd fulltime gekolfd om mijn overproductie wat in te dammen, want 'live' aan de borst wilde hij te vaak drinken om zijn pijn weg te drinken. Indikken hebben wij ook geprobeerd, werkte alleen maar averechts. Dikke voeding ligt als een steen op de maag en spuugt ook moeilijker waardoor hij zich er juist makkelijker in kan verslikken. Nexium hebben wij ook gehad, en waar het de eerste 2 weken verlichting gaf, werden de klachten daarna weer erger. Niet zozeer het spugen, maar wel enorme buikkrampen. Zijn buik klonk net als een verstopte gootsteen. Lees even de bijwerkingen en je weet genoeg.... Het middel wordt niet voor niks afgeraden bij kinderen <1 jaar. Het is echt een paardenmiddel. Toen heb ik alles aan de kant geschoven en heb ik hem weer aan de borst gelegd. Gewoon zo vaak als hij wilde, maar bij de eerste keer loslaten meteen weg bij de borst, zodat hij niet teveel in 1x kon drinken. Daarnaast inbakeren in een Pacco doek en overdag veel dragen in de draagdoek. Jijzelf op dieet waarbij je echt alle melk en soja producten laat staan. Gluten beperken tot een minimum. Het vergt even doorzettingsvermogen, maar het komt echt goed! Als je er behoefte aan hebt mag je altijd een PB sturen. Ik heb inmiddels een heel tevreden en blij mannetje van 5 maanden oud. Spugen doet hij nog wel hoor, maar niet meer zo extreem en hij heeft er geen last meer van! Huilen doet hij enkel nog als er echt wat aan de hand is en hij slaapt als een os!
Sowieso eerst eens stoppen met johannesbroodpitmeel. Jbpm gaat niet samen met medicatie, het beste is of jbpm te gebruiken of medicatie. Jbpm gaat de werking van medicatie tegen. Hoe maak je de medicatie klaar? Hoeveel geef je en wanneer? Pas je naast de medicatie ook de leefregels voor reflux zoveel mogelijk toe? Anders zou ik dat eerst eens doen. Daarnaast zou het ook kea kunnen zijn. Daarvoor kan je het beste zelf koemelk laten staan en pepti als kv gaan geven. Ik zou je echter eerst willen adviseren te kijken naar de leefregels en medicatie. Leefregels kan ik je zo geven.
Ik ken de leefregels van half uur rechtop houden, veel in draagzak etc. Bedoel je die? We hebben gisteren het advies van de kinderarts gekregen om de medicatie af te bouwen omdat de huiltjes waaruit blijkt dat hij pijn had over zijn, waaruit de KA opmaakt dat de wondjes in zijn slokdarm genezen zijn. We gaan nu verder met pure jbpm, daar de kinderarts beaamde dat jbpm een zure omgeving nodig heeft om in te dikken. Ik ben sinds dinsdag met nutrilon pepti en een koemelkvrij dieet begonnen. Ik ben benieuwd hoe snel ik daar eventueel verandering Door ga zien. Ik hoop een beetje dat het kma is, dan weten we in ieder geval waar het aan ligt. Zus9 wat fijn dat je mannetje het nu zo goed doet! Wanneer merkte je dat de heftigste periode wel zo'n beetje achter de rug was? Het breekt me best wel op. Ik heb de bv bijna afgebouwd, niet zonder reden. Ik ga niet meer terug, dat wordt ook niks.
Maar waarom nu afbouwen van medicatie? De onrust is er, reflux verdwijnt niet binnen een paar weekjes. Je gaat in 1 week; - medicatie afbouwen - pure jbpm geven - pepti geven incl kemelkvrij dieet. Elke wijzinging van bovenstaande heeft minimaal 2 weken nodig om uit te wijzen of het helpt. Door deze 3 dingen tegelijkertijd doen ga je juist onrust creeren. Je kunt waarschijnlijk niet zien of en hoe er gereageerd word op de pepti. Straks werkt de pepti, maar blijft de onrust omdat de reflux ook aanwezig bljjft en weer pijn gaat veroorzaken. Deze aanpak is vragen om probemen.
Onrust herkenden wij ook, volgens mij kwam dat door de jbpm+nexium. Nexium afbouwen is hier nog geen optie, maar minder jbpm = minder onrust. Hij was bij ons onrustig ook doordat hij snel overprikkeld is. Dus wel wandelen, maar niet meer mee naar de supermarkt en de markt etc. 1 uitstapje per dag.
Ik ben hier helemaal mee akkoord. Geef je kindje even de tijd om tot rust te komen, in plaats van vanalles samen te veranderen.
Naast wat de anderen al zeggen(KMA,stoppen et jbpm) kunnen het ook 'gewone' darmkrampjes zijn. Met jbpm zou ik helemaal mee stoppen trouwens, daar kreeg m'n zoontje juist enorme buikkrampen van. Dit zou ik als eerste stap doen. Daarna kijken of het beter gaat.
Heb je gelijk in dat het zo moeilijk wordt om te bepalen wat nu wel en niet werkt. Ik heb dit echter wel met de kinderarts overlegd ... zal ik haar dan nog maar een keer bellen om dit aan te kaarten? Wat je zegt over onrust creeëren: ik snap niet helemaal hoe koemelk uit mijn en mijn zoontjes dieet schrappen (in het geval van mijn zoontje dus voor koemelkvrije kunstvoeding gaan) voor onrust kan zorgen. Het lijkt mij dat hij hier niets van gaat merken, tenzij hij allergisch is voor koemelk, maar dan zal hij hier mijns inziens op een positieve manier iets van merken. In dat laatste geval zie ik niet in hoe dat voor onrust kan zorgen. Zelfde geldt voor de johannesbroodpitmeel: ik heb begrepen dat pure johannesbroodpitmeel veel beter spul is, dat ze van die van Nutriton alleen maar darmkrampen krijgen. Dus ik verwacht alleen maar vooruitgang, als we er al iets van gaan merken. Wederom zie ik niet in hoe dat dan voor onrust kan gaan zorgen. De medicatie afbouwen vind ik zeker spannend! Anderzijds ben ik blij dat hij van die troep (wat iemand al aanhaalt: 'paardenmiddel') af zal zijn. Volgens de kinderarts was ook de enige wetenschappelijk bewezen werkende interventie het gebruik van jbpm voor het indikken van voeding bij reflux ... Ik hoor graag van je (volgens mij weet je er namelijk veel van)!
De darmen van je kindje zijn nog heel fragiel. Elke aanpassing die je doet, is iets nieuws waar ze mee om moeten zien te gaan. Schrappen van koemelk bij bv is niet zo'n ramp, maar pepti gaan gebruiken betekent een nieuw soort fv waar de darmen aan moeten wennen. Idem jbpm: wel een pure vorm, maar dus wel weer een nieuw voedingsmiddel waar de darmen zich op moeten instellen. En het verlagen van de medicatie betekent dat het lijfje mogelijk opnieuw pijn prikkels te verwerken krijgt. Dat betekent niet dat dat rampzalig is. Je doet het om goed te doen. En hopelijk heeft het meteen effect. Maar in de toekomst is het handiger om alles stap per stap te doen. Zodat je kindje rustig kan wennen. Maar ook omdat je dan tenminste weet waar het aan laag als er verbetering optreedt.
Ik begrijp het. We zijn deze week begonnen met de Nutrilon pepti ipv Nutrilon HA. Is dat een erg groot verschil voor zijn darmen denk je? We kunnen nog wel even doorgaan dan met jbpm van Nutrilon. Wat zou jij nu verder doen? De Nexium eerst afbouwen, of het koemelkvrije dieet + nutrilon pepti introduceren?
Het is ook zo lastig, want iedereen heeft een ander advies en ziet het anders. Overal zit wel wat in overigens
Het ís ook lastig, want er zijn geen garanties voor succes. Vanuit mijn persoonlijke ervaringen zou ik jbpm schrappen, omdat mijn dochter daar verschrikkelijk veel last van had. Verder zou ik dan wel de medicatie houden zoals ze was. Je kindje heeft nu blijkbaar geen acute pijn meer, dan zou ik dat ook zo willen houden. Als de medicatie goed werkt, heb je bovendien geen jbpm nodig. Dus dat is handig. Of je daarnaast dan nog koemelk moet schrappen, is maar de vraag. Ik denk dat je het best kan proberen zonder, maar je bent nu toch al bezig. Dus volhouden dan maar, denk ik.
Het punt is; Je kiest voor koemelk vrij eten en pepti. Bij mijn oudste gaf ik enkel pepti en zag idd snel verbetering, maar na 10 dagen was het prut. Pepti was niet de voeding voor hem, hij moest nutramigen hebben. Meer verknipte voeding. Jij geeft pepti, dit moet je 2 weken de tijd geven. In die 2 weken kunnen de darmen erg van slag raken en klachten eerst verergeren voordat het verbeterd. Daarnaast ga jij koemelkvrij eten. Als beginner is de kans groter dat je een foutje maakt en dit foutje kan gevolgen hebben, kan dus reactie geven waardoor de 2 weken langer kunnen duren. Dus na dat foutje met je eigenlijk weer 2 weken het de tijd geven. Vooral als er sprake is van kea. Pure jbpm is beter dan nutriton. Dat klopt. Echter ook pure jbpm hoeft niet bijwerkingsvrij te zijn zelfs als je kindje er tegen kan. Mijn jongste ging projectielbraken van jbpm (puur, nutriton en waar jbpm in verwerkt zat, laatste later pas achter gekomen). En ook als je kindje er wel tegen kan is de kans altijd aanwezig dat de darmen moeten wennen en dus reageren. Medicatie afbouwen. Zolang reflux nog steeds 'goed' aanwezig is, is de kans groot dat afbouwen niet werkt. Medicatie is symptoombestrijding. Tot het kindje over de reflux heen is gegroeid blijft het bestaan. Reflux ontstaat doordat het maagklepje niet volgroeid is. Zolang dit nog niet gebeurd is zal de maaginhoud omhoog komen. Dit is zuur en de maag heeft een beschermlaag, de slokdarm niet. Door de medicatie heeft de slokdarm de tijd gehad te herstellen, maar het oorspronkelijke probleem is nog niet verholpen. Medicatie afbouwen en uiteindelijk stoppen zal ervoor zorgen dat de slokdarm weer geirriteerd wordt. Afbouwen wordt meestal pas vanaf 6 maanden geprobeerd. Mits er inderdaad sprake is van reflux. Medicatie en jbpm kan je beter niet samen geven, jbpm beinvloed de werking van medicatie op een negatieve wijze. Dus elke losse stap kan onrust geven. Deze onrust hoeft niet direct slecht te zijn, want in geval van dieetvoeding en kea zal dit de oplossing zijn. Maar als jij ze alle 3 doet zal je niet kunnen ervaren wat wel en wat niet werkt. Ik ben geen kinderarts, maar ben het niet met jouw ka eens. Bij reflux is stap 1 leefregels, stap 2 kijken of indikken werkt icm 1 en stap 3 is medicatie icm 1. Indikken is niet wetenschappelijk bewezen, maar kan helpen. Medicatie kan noodzakelijk zijn. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. In mijn ogen 'moet' je een keuze maken uit deze 3 stappen en ze 1 voor 1 proberen. Dan kan je ze in 6 weken tijd allemaal doen, mogelijk sneller. Indien nodig om alles te doen. Ga nu alles doen en over 3 weken weet niets. Mogelijk geirriteerde slokdarm en langer herstel. En beide jongens hadden echt medicatie nodig. Nexium in beide gevallen. Oudste tot 12 maanden en jongste zelfs tot 16 maanden. Maar ik had, behalve als ik poging deed tot afbouwen/stoppen, 2 tevreden babys. Niet huilen, geen onrust, maar tevreden, goed (normaal) slapende babys. Toevoeging, oudste kreeg zelfs 2x 5mg.
Ik zou jbpm uit het dieet laten, nexium laten zoals het nu is en pepti geven. Dat vanaf morgen en dan 2 weken volhouden. Na die 2 weken kun je zelf evalueren of er mogelijk sprake is van kea. Is dit niet kan je terug naar gewone voeding. Dan kan je kijken of je nexium kunt afbouwen. Zowel bij wel als geen sprake van kea. Lukt dit niet ga je terug naar normale dosis. Als je nexium volledig stopt kan je jbpm geven, maar dat is dan eigenlijk al nutteloos. Zolang je nexium geeft kan je beter geen jbpm gebruiken. Toevoeging; Zie nu je latere reactie. Ik snap niet dat je ka over afbouwen begint terwijl jij nog een huilbaby hebt!
Stoppen met jbpm daardoor zaten wij s'avonds laat bij huisartsenpost ik had mijn kleine nog nooit zo horen krijsen van de pijn! Idd niet teveel van alles willen geven. Probeer pepti eens daar hadden wij goede ervaring mee! En misschien kan Averlhach de reflux leefregels neerzetten? Daar hadden wij ook heel veel aan (gelezen in een andere topic!) Paccodoek deed ook wonderen bij onze kleine meid.. Sterkte met de kleine man!