Smetplek op moeizame plek, wat te doen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Drieka, 4 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik zag gisterenavond bij ons zoontje dat hij een klein open smetplekje heeft op een wel erg onhandige plaats :).

Na het zwemmen deed ik hem afdrogen en deed ik zijn piemeltje aan de kant om goed te drogen, toen zag ik dat hij aan de rand (onderkant van piemeltje) waar het piemeltje aan zijn balzakje vastzit (en dus het piemeltje de hele tijd opligt) wat crème-kleurige aanslag zat wat erg stonk, ik heb dat weg geveegd en toen zag ik dat die overgang van piemeltje op balzak dus wat rood was en er 3 minuscule wondjes zaten, soort smetplekjes dus zeg maar.
    Erg vreemd aangezien ik elke keer met verschonen de boel goed schoonmaak en ook onder zijn piemeltje.

Maar goed, ik heb er gisterenavond en ook vandaag bij elke verschoonbeurt zinkzalf op gedaan (elke keer oude zinkzalf verwijderd en schone erop gedaan).
    Het stinkt niet meer, ook geen aanslag meer maar de wondjes en het rode blijft.

Wat kan ik nu het beste doen?
    Doorgaan met zinkzalf maar dit gewoon laten zitten en er niet steeds vanaf poetsen of misschien sudocrème erop doen?
    Op internet lees ik tegenstrijdige adviezen en ook dat ik er talkpoeder of maizena op moet doen maar goed, het is bij zijn piemeltje en dat lijkt me dan niet zo geslaagd.

2. Jj14

Jj14 Actief lid

22 mrt 2013
    187
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Ik gebruik Bepanten babyzalf bij mijn zoontje op precies dezelfde smetplek. Dat werkthier goed.

3. Drieka

Drieka Niet meer actief

Oh thnx, als het maandag nog niet verbeterd is dan zal ik die eens gaan kopen.
    Ik vind het maar een ongemakkelijke plek :), hij lijkt er zelf geen last van te hebben.

4. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Wilde idd ook Bepanten zeggen. Heb dan wel geen zoon, dus geen ervaring met zo'n smetplek, maar gebruik het bij dochter en ook mezelf geregeld. Zeer fijn spul!

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn zoontje heeft het ook gehad. Ik vind sudocreme vreselijk, maar voor zulke plekjes is het ideaal. Houdt het mooi droog (is normaal toch een redelijk vochtige plek), zodat het sneller heelt. Bepanthen, waar ik normaal fan van ben ik andere gevallen, deed het hem niet bij dit euvel.

O ja, en de sudo idd gewoon laten zitten. Niet steeds weg/schoon wrijven.

6. Drieka

Drieka Niet meer actief

@Merah, ik heb er nu voor de nacht ook sudo op gedaan en dan zal ik het morgen laten zitten en niet weg vegen. Hopelijk helpt het want vindt het toch vervelend dat hij daar zo'n plekje heeft zitten en ja het is inderdaad een vochtige plek en zeker nu met deze hitte.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dat is hier ook de plek waar de huid van mijn zoontje het snelst geirriteerd raakt.
    Ik doe hier ook altijd heel dun sudocreme inkloppen, dan zit het er vaak bij de volgende verschoning alweer een stuk beter uit!
    Het is belangrijk dat je sudocreme heel dun in klopt, geen dikke klodders erop, dan gaat het alleen maar broeien en het heeft helemaal geen nut.
    Als je het zo dun inklopt, zal je er bij de volgende verschoning niet veel meer van zien, dan evt. weer opnieuw inkloppen. ;)

8. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Bepanthen met daar over maïzena werkt hier goed

9. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Hier werkt sudocreme op dat plekje. Het is een vochtige plek en dan kan je het beste sudocreme opsmeren. Bepanthen is meer voor droge plekjes. Hier helpt het goed in ieder geval! Ieder haar ervaring zal anders zijn..

10. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0
    Ik zou maizena en/of kokos olie erop smeren.

11. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Hier werkt sudocreme ook het beste. Na 1 à 2 keer smeren is het meestal weg.

12. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Als verpleegkundige wordt hier het wondbeleid voor smetplekken gebruikt volgens de richtlijnen. :)

Sudocreme alleen als het open is, niet als verzorging gebruiken is niet niet nodig vooral omdat het de poriën dichtsmeert. Sudocreme is in principe het zelfde als zinkzalf, bij zinkzalf in een potje zit vaak wat olie wat er op drijft en bij Sudocreme niet. Als onderhoud bephanten zalf, maar zodra de huid weer beter is dan stoppen met smeren. En huid heeft allen ondersteuning nodig bij schade en onnodig smeren zorgt er voor dat de huid niet sterk genoeg wordt.

Ik denk dat je al goed bezig bent! :) Het rode blijft eventjes..... de huid moet herstellen en het is een rot plek. Heb het ook bij mijn zoontje gehad (nu 4,5 maand).

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Sudocreme op open wondjes doet juist super zeer, dat prikt gigantisch!
    Zolang je sudocreme heel dun inklopt, smeer je de poriën niet dicht, je moet de huid er nog doorheen kunnen zien.
    Smetplekken komen doordat de huid vochtig is, bepanthen houdt de huid een beetje vochtig en vettig. Sudocreme daar in tegen droogt de huid een beetje in, waardoor het smetten verminderd, maar nogmaals, alleen als je het dus op de juiste manier gebruikt.

14. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Als verpleegkundige behandeling ik de smetplekjes bij mijn zoontje net als bij een volwassene. Dus bij open plekjes Sudocreme kloppen, niet smeren omdat je dan echt alle porien dicht smeert. En zodra het dicht is dan even bepanthenzalf. Zodra de huid weer genezen is..... dan stoppen met smeren.

Met de deze warmte smeer ik 1 keer per dag bephanten bij de laatste luier voor de nacht. Verder sudocreme hoeft niet elke verschoning, alleen als je echt heb moeten poetsen en schoon moeten maken. 2 keer per dag is voldoende.

15. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Wij zweren bij multilind billenspray

16. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Sorry..... ik had niet door dat er al een tweede pagina was..... mijn eerste post was dus wel goed gegaan.... heb twee keer gepost. Excuus hier voor.

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Echt sudocreme op open plekken. Ik zou zeggen schuur jezelf eens ergens over zodat er open plekjes zijn en dan die sudo erop. Ik garandeer je je weet niet hoe snel he het er weer af moet halen .

Maizena, lekker laten luchten, bepanthen.

Grootste tip , probeer eerst alles zelf ! VOOR dat je het bij je kindje probeert/ geeft.

18. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Maizena! Het moet huist droog worden

Ik heb altijd overal sudocreme voor gebruikt. En helpt

19. Drieka

Drieka Niet meer actief

Klopt helemaal, zo heb ik het gisterenavond dus ook gedaan en het is nu bijna volledig weg :$.
    Dat heeft dus wel super goed geholpen, ik zal het vanavond nog eens inkloppen en elke keer als hij er weer last van heeft dan zal ik dat zo doen.

20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Fijn, hopelijk is het snel over!
    Hier gebruik ik sudo ook echt preventief, dus alleen als het rood is, om te voorkomen dat het open gaat.
    Gelukkig hier nog nooit open wondjes gehad.

Deel Deze Pagina