Mijn vorige topic is gesloten zag ik net. Mijn zoontje kwam met 9 maanden bij de fysio terecht en daar werd vastgesteld dat hij wat achterliep motorisch zowel fijn als grof.. Hij is de laatste 2 weken gelukkig wel erg vooruit gegaan! (in zn grove motoriek, fijn nog niet ) Hij kan eindelijk los zitten!! (waar ik me het meeste zorgen over maakte) hij kan kruipen inplaats van tijgeren en hij kan zelf gaan staan! heel trots ben ik! maar ik heb nu het idee dat hij cognitie ook achter loopt...... Hij klapt niet(oefen genoeg) hij zwaait niet hij snapt niet als ik zeg waar ik mama of papa (dus ook niet wijzen natuurlijk) geen hiep hiep armpjes omhoog eigenlijk niets in nadoen ook geen woordjes... hij kan wel lekker lachen Meer kids die dit nog niet konden met bijna 11 maanden? begin me toch weer een beetje zorgen te maken natuurlijik het ene kind is het andere kind niet , ieder kindje op zn eigen niveau/snelheid dat weet ik allemaal, graag ervaringen!
Maak je geen zorgen meid, komt allemaal goed Mijn dochter begon met 10,5 maand pas te kruipen, loopt langs tafels af sinds 11,5 maand. Met 12 maand is ze handen klappen, zwaaien gaan doen. Nu met 16 mnd trekt ze zich overal op waar maar kan, maar loopt nog niet of staat niet zelfstandig alleen. Loopt wel aan een handje. Ze snapt wel wie papa en mama is sinds 14 mnd en zegt nu ook bewust mama en papa 16mnd. Combineert woorden met voorwerpen. Ieder kindje heeft zijn eigen tempo en ritme. De een is sneller dan de ander. Jou kindje komt er ook
Dat stelt me wel gerust! Ik weet ook dat je niet naar anderen moet kijken maar dan zie ik weer kids van vriendinnen en die zijn een stuk jonger(soms wel 2 mnden!) en die zijn aan het klappen zwaaien hoera-en en die van mij kijkt alleen maar een beetje van wat doe je Hij heeft ook geen idee wie mama is of papa we oefenen echt genoeg....
Mijn zoontje is 16 mnd. Met 10 mnd kroop hij. 13 maanden lopen, zwaaien en klappen met de handjes. 14 mnd zelf zijn beker pakken. Woordjes zeggen doet hij: mama, papa, opa en oma. Maar deze zijn niet gericht. Ook als ik een voorwerp benoem weet hij niet wat ik Bedoel. Elk kindje heeft zijn eigen snelheid. Maak je maar geen zorgen.
Hier bijna jarig en ook geen handjes klap, wijzen, papa/mama zeggen etc. Hij kan zich sinds een week optrekken tot staan in de box en gaan zitten kan hij 1 dag langer dan staan. Hij tijgert en kruipt niet. Het zal wel komen denk ik. Zolang ze vooruit gaan, gaat het vast wel goed.
Onze jongste kon de eerste dingen die jij noemt echt nog niet met 10,5 maand (wat dat betreft vind ik je zoontje eigenlijk ook niet traag). Maar de dingen die je in het tweede gedeelte noemt (klappen enzo) dan juist weer wel. Dus ik zeg.. Ieder kind ontwikkelt zich anders. Maak je niet druk! Enne, je kindje kan zich natuurlijk maar op een ding tegelijk richten hè..
Hij is ineens heel snel gegaan! Hij kon 2 weken geleden dus niet eens los zitten en daar was hij dus wel echt heel laat mee.. fijn motorisch kan hij nog vrijwel niets. maar inderdaad hij is gaan kruipen los gaan zitten en zich op gaan trekken! (dus ergens aan vasthouden met staan niet lostaan hoor )
Mijn dochter is nu bijna 10 maanden, maar die doet het ook rustig aan hoor. Maakt allemaal niet uit. De oudste deed ook nog niks na op die leeftijd, maar daar gebeurde wel een hoop in dat koppie, want na haar haar verjaardag maakte ze opeens sprongen... je kan niet zien wat daarbinnen gebeurt. Misschien is dat wel meer dan je denkt.
Mijn zoontje ging pas zelf en echt goed zitten na zijn eerste verjaardag En de rest van wat je allemaal opnoemt deed mijn zoontje ook niet met 11 maanden hoor.... Na zijn 2e is hij wat gaan praten kletst nu ondertussen de oren van mn kop haha Je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor
Mijn zoontje is nu 10 maanden en hij kan ook nog geen handjes klappen (ik oefen dat ook elke dag met hem). Hij maakt ook verder niet veel geluidjes (weinig brabbelen). Als ik vraag "waar is papa" kijkt hij net zo goed naar iemand anders hahah Kruipen doet hij wel en zelf zitten ook, maar dan wel op zijn knietjes. Hij trekt zich overal aan op en kan ook stapjes zetten rond de tafel. Dit soort dingen zijn zo verschillend bij kinderen (dat kun je ook al in reacties lezen). Ik begrijp dat je je zorgen maakt, maar ik zou goed blijven oefenen met alles want je ziet dat het wel lukt, maar misschien ietsjes langzamer dan je verwacht had. Blijf het natuurlijk wel in de gaten houden.
Mijn zoontje wordt bijna een jaar en brabbelt aardig wat af. Hij is nu net een aantal dagen begonnen met wijzen om te horen hoe het heet. Maar handjes klappen heb ik hier ook nog niet gezien hoor! Ook heeft mijn zoontje heel lang getijgerd en kruipt hij pas sinds 2 weken. Onze fysio maakte zich er niet druk om, die zei dat hij zo druk is met andere (nieuwe) dingen leren, dat hij het zo wel makkelijk vind en het ineens komt als je het al niet meer verwacht, en inderdaad. Maak je er niet te druk om, ieder kindje doet het op zijn eigen manier. En ach, dan duurt het wat langer.. Dan is hij er blijkbaar nog niet klaar voor. Hou het gewoon in de gaten en vertrouw je het niet, terug naar de fysio.
Zelf gaan zitten heb ik onze oudste haast nooit zien doen. Pas met 11 maand ging ze tijgeren en echt kruipen heeft ze ook nauwelijks gedaan.
No worries, die van mij deed dat op 11 maanden ook niet hoor! Hij klapt niet(oefen genoeg) - deed hij pas rond de 13 maanden en heel af en toe hij zwaait niet - doet hij nu nog niet, geen idee waarom hij snapt niet als ik zeg waar ik mama of papa (dus ook niet wijzen natuurlijk) - dat komt nog wel geen hiep hiep armpjes omhoog - doet de onze ook niet, waarom zou dat eigenlijk moeten? eigenlijk niets in nadoen ook geen woordjes... - woordjes daar is het nog te vroeg hoor. hij kan wel lekker lachen
net bij het consultatiebureau geweest. Ik was opgelucht de fysio was gister zeer tevreden maar vandaag het bureau wat minder. grof motorisch prima.. maar ze vroeg een aantal vragen zoals; kijkt hij als je hem roept? kruipt hy naar je toe als je hem roept? van kom is hier doet hy armpjes in de lucht als je hem wil oppakken? doet hy zn armpjes in zn shirt (helpen)als je hem aankleed? of als hij wat in zn handje heeft het overpakken zodat andere arm in de kleding kan? klapt hy? zwaait hy? doet hy hoera? alles kon ik met nee beantwoorden hij doet niets van dat.. ik maak me toch weer zorgen hij zou eigelijk met 14 maanden terugmoeten nu al na 4 weken....
Alles wat je opnoemt deed dylan ook later. Ruim na 1 jaar zelfs En nu klapt en zwaait hij de hele dag. "Helpen" met t-shirts aandoen doet hij nog maar net. Hoera hebben we nooit geoefend, ben ik hem nu pas aan het aanleren want wil mooie foto's maken met zijn hollands en belgisch voetbalpakjes
Bijzonder.... Dit werd (voorzover ik het me herinner) bij ons niet gevraagd hoor. Dat kon hij ook echt nog niet hoor. Klappen met 13 maanden, zwaaien (als hij er zin in had ) met 13/14 maanden, hoera heb ik nog steeds niet gezien De rest weet ik niet meer, maar met 10,5 maand zeker niet. En hij doet het echt prima! Heerlijk kind. Zou me echt niet zo'n zorgen maken.
Hier eentje van 14 maand die wel kan klappen en zwaaien (niet op "commando") maar niet kan tijgeren, kruipen, lopen en optrekken. Fijne motoriek loopt hij heel erg mee voor, maar grove motoriek loopt hij wat achter. We hebben fysio, maar zei zegt dat het allemaal wel goed komt en dat ieder kind alles op zijn/haar tijd doet als het lichamelijk gewoon allemaal goed zit. Zitten deed hij ook pas met 10 maanden. En hoera kan hij nog steeds niet. Helpen met shirtje is af en toe, maar meer toevallig. Je moet je er niet zo druk om maken. Als er lichamelijk niets mankeerd komt alles vanzelf goed. De ene wat later als de andere.
De dingen die jij aangeeft van aanwijzen en zwaaien, dat deed de onze ook niet. Pas later kwam dat. Ik had trouwens wel het idee dat ze het zou kunnen, maar er gewoon geen zin in had. Wel super dat je kindje het zo goed doet! Staan deed de dame hier echt nog niet met die leeftijd...
Suf eigenlijk dat we ons meteen druk maken. Onze man is afgelopen week voor het eerst gaan rollen, maar doet dit hooguit één of twee keer per dag en dan moet ik m ook echt uitdagen. Een jongetje bij hem op de crèche is 4 weken ouder en rolt als een tierelier en speelt op zijn buik met het activity center in de box. Als ik dat zie dan denk ik, ojee... Dat gaat die van mij echt nog niet kunnen over 4 weken. En dan denk ik: hij "kletst" de oren van mijn hoofd (veel stemoefeningen) en kan dus wel rollen, maar heeft daar blijkbaar geen zin in. Hij kon al heel snel speeltjes overpakken en speelt veel met zijn voetjes. Ik denk dat hij zijn eigen tempo heeft...ik moet niet gaan vergelijken.
ik maak me ook gauw druk of ze niet achterloopt. Over 1,5 week is ze 13 maanden. Wij hebben kennissen met een kindje wat precies 1 weekje ouder is en die loopt al los. De kennissen zeiden dat ons kind erg traag is en dat we anders misschien maar naar de kinderarts met haar moeten omdat ze nog niet los loopt . Ik word altijd onzeker van dit soort opmerkingen. Ze loopt langs de tafel, muur, keukenkastjes etc. Sinds 2 dagen staat ze los. Ze gaat dan met 1 gestrekte arm aan tafel staan en laat dan los of doet hoera. Dan blijft ze staan. Meelopen aan het handje doet ze redelijk alhoewel ze meer probeert te rennen