Ons meisje wordt bijna 4 maanden, ze krijgt volledige flesvoeding. Nutrilon standaard. Sinds de geboorte ongeveer 1 poepluier per dag maar ook vaak minder. Ze poept vaak na de fles als ze met haar beentjes opgetrokken op onze schoot zit. Een kleine periode had ze veel poepluiers, wel 7 ofzo, maar daarna werd dit eerder obstipatie. Maand geleden op advies van de huisarts lactulose gekocht. Dat hielp wel direct. We geven het alleen als ze die dag niet gepoept heeft, dus niet standaard. Zouden we het soms beter een tijdje standaard kunnen geven? Gisteren en vandaag bij elke fles huilen, persen zonder resultaat. Het is nu bijna 2 dagen geleden een goede poepluier. Thermometer als redmiddel werkte ook niet. Iemand nog een gouden tip? Het is zo sneu om te zien. Het is normaal zon vrolijk meisje.
Doe je al extra water in de fles? Verder werkt lactulose volgens mij het beste als je het gewoon consequent elke dag gebruikt, op het moment dat je het geeft als ze niet kan poepen ben je eigenlijk al te laat, want de lactulose komt niet bij de dikke harde ontlasting die voor de uitgang zit en er als eerste uit moet. Bij onze zoon hebben we een paar maanden lactulose gebruikt en eerst gezorgd dat het met een bepaalde dosering goed op gang bleef. Toen dat eenmaal goed ging zijn we weer heel langzaam af gaan bouwen. Met de vaste voeding moesten we weer even een stapje terug doen, maar toen dat eenmaal op de rit was konden we al snel van de lactulose af omdat we het zelf beter konden regelen door bepaalde voeding wel/niet te geven. Geloof dat onze zoon toen 2x 2ml per dag vanaf dat hij 6 weken was, dat was voor hem voldoende, maar weet dat er baby's zijn die wel meer gebruiken. Overigens zou ik gewoon even bij de huisarts langsgaan voor een goed recept qua hoeveelheid berekent op het gewicht van jullie dochter i.p.v. zelf gaan dokteren met een fles van de drogist en dit dan ook echt een poosje aanhouden, blijkbaar heeft ze het nodig.
Hoe is de ontlasting van je baby? Je spreekt trouwens pas van obstipatie als er minder dan 1x per week gepoept word. Zo vaak als de poepen in de eerste week/weken hebben beide kinderen nooit meer gedaan zodra ze ouder werden. Ik heb mijn zoon wel even lactulose gegeven omdat zn ontlasting terugliep naar 1x per 8-10 dagen, maar daar kreeg hij enorme diarree van. Forlax ging wel goed! En zodra hij hapjes kreeg dingen als pruim geven, en wegblijven van de banaan.
Ik ben nutrilon Omneo gaan geven, werkt bij allergieën, krampjes en obstipatie. Ze krijgt nu half Omneo en half standaard, daar doet ze het goed op. Helemaal omneo daar kreeg ze echt diaree van. Lactulose heb ik ook gehad maar daar kreeg ze echt buikpijn van, heel zielig.
Dat het officieel pas obstipatie heet na een week geen ontlasting vind ik lang zeg! Hoe dan ook ze heeft wel enorme krampjes en huilt heel zielig bij het persen. Ik heb de lactulose wel na telefonisch consult van de huisarts gekregen die zei kijk maar even op de bijsluiter voor de goede dosering. Dat is voor baby’s 5 ml per dag maximaal. Ik vind het idd wel slim om het gewoon even een periode het dagelijks te geven. Wellicht heeft ze wel genoeg aan 2,5 ml. Even kijken. Extra water in de fles kan ik wel doen, alleen ze zit in een periode van soms al weigeren na 120 cc en soms de hele fles leegdrinken. Ik wil haar dan niet nog minder voeding gaan geven in verhouding. Aangezien het ook niet een enorm zware baby is. Wellicht gewoon 10 of 20 cc water aanbieden in een los flesje? Volgende week vrijdag de 4 maanden cb afspraak, als een week de lactulose niet echt veel effect heeft zal ik eens overleggen over de omneo voeding. Fijn jullie tips en ervaringen te lezen.
Vanaf 4 maanden zou je roosvicee laxo mogen geven. Onze zoon is 9 maanden en heeft geen last van obstipatie, maar wel van harde ontlasting. Veel en lang persen voor 1 hard mini keuteltje. Gisteren begonnen met roosvicee laxo en het hielp vrijwel meteen!
Dat is inderdaad ook nog mogelijk ja. Wil liever eerst afwachten hoe haar darmen reageren op de bijvoeding. Misschien loopt ze dan ineens wel goed door. Dacht ook al gewoon pruimen als fruithapjes misschien.