Hallo dames, Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Onze dochter is de laatste tijd een beetje aan het testen en theatraal te doen met eten. Vooral met avondeten willen we haar de laatste tijd eraan laten wennen om met de pot mee te eten. Echter...madame weigert vers geprakt eten, als in macaroni/aardappels met groenten. Ook hebben we geprobeerd stukjes voor haar neer te leggen zodat ze het zelf kan doen, maar mevrouw speelt alleen maar. Als wij het voeren trekt ze dr kop weg. Potjes 8 maanden zijn ook een drama momenteel, dit heeft ze opzich wel goed gegeten, maar niet van harte. Het enige wat er naar hartelust ingaat is glad gepureerde 6 mnd potjes. Ik heb niet het idee dat ze wat mankeert ofzo, want de rest gaat goed. De vraag is nu, hoe kunnen we haar toch laten wennen aan stukken. Ik bedoel ze kan toch niet elke avond zonder avondeten als ze weigert. Ik heb dan de neiging om haar toch maar weer gepureerd te geven. Wat zouden jullie doenn? Gewoon geen eten en met een fles naar bed? Of toch maar weer gepureerd? We hebben echt sterk de neiging dat het ook erg testen is van ons. Overigens fruit met stukjes of brood eet ze wel goed, dus daar ligt het niet aan.
Even volhouden. Ons meisje had ook zo'n periode. Het is natuurlijk heel erg wennen om nu met de pot mee te eten. Die potjes hebben toch allemaal een tipisch smaakje. Ons meisje weigerde ook een tijdje en dan had ze dus gewoon pech. Nu eet ze als een bouwvakker. Gewoon aan blijven bieden.
Het is een fase ( een hele lange fase ) maar veel dreumesen eten 's avonds niet. Gewoon elke dag aanbieden ( Geprakt of stukken, met de pot mee ) en als ze niet eet, dan eet ze niet en krijgt ze een fles voor ze naar bed gaat. Wij geven geen toetjes omdat we die nooit eten, maar anders altijd wel een toetje geven ( fruit of yoghurt ) en niet straffen en belonen met toetje. Hier is ze ergens rond februari gestopt met avondeten, het duurt lang, maar ze eet alleen maar vlees/gebakken aardappeltjes oid, geen groenten, spaghetti, rijst of wat dan ook.
Het probleem bij ons is dat mijn zoontje geen fles meer wilt voor het slapen... Ook niet als ik hem wakker maak trouwens...
Gewoon laten gaan. Eet ze? Prima. Eet ze niet? Ook prima. Je kunt haar niet dwingen, en als je er een machtsstrijd van gaat maken, gooit ze alleen nog maar meer haar kont tegen de kribbe. Als ze honger heeft, dan eet ze wel. Blijven aanbieden, en uiteindelijk stopt ze het wel in haar mond. Met een beetje mazzel slikt ze het nog in ook Oh, en wanneer ze weer gaat eten: neutraal blijven! Niet gaan prijzen, of heel erg happy worden, etc. Eten is normaal, het is geen feestje waard.
Dan is 't nog simpeler; als hij zn fles niet wilt voor het slapen, en ook geen avondeten of maar 2 hapjes, dan heeft hij geen honger. Anders zou hij echt wel zn fles pakken!
hoi, hier lukt dan het brood niet. ze heeft dat nog nooit willen eten en fruit ook niet. van fruit lukken soms de 4 maand potjes van nestle en zelfs dat soms niet. ik bied bijna elke dag fruit aan maar gooi het dus meestal weg. ik lust zelf ook geen fruit. in KDV eet ze wel vers gemixt fruit maar thuis niet. thuis wil ze ze wel stukjes groente terwijl dat dan gemixt moet zijn in KDV. boterham bied ik nog om de twee dagen aan. maar heb de hoop al opgegeven ik trek me dat eig allkemaal zo niet meer aan. toen ze pas geboren was wel. toen wou ze ook geen melk enzo. ( ja ik lust ook geen melk Nu ik bied wel andere dingen aan als ze niet wilt. dit omdat ze al iets te weinig weegt en al twee ziekenhuisopneams gehad heeft omwille van niet eten en drinken. gr
Krijgt ze geen tanden/ kiezen??? Was hier rond het jaar wel vaak de boosdoener van slechter/ niet willen eten... Verder inderdaad geen strijd van maken. Ik schepte een bordje voor haar op en dat kreeg ze voor haar neus. Als ze er mee ging spelen dan pakte ik het weg... Als ze verder nog nooit stukken heeft gegeten is het natuurlijk wel een hele omschakeling en zal ze misschien in eerste instantie meer voelen en knijpen in het eten. Hier altijd het motto: wij bepalen wat er gegeten wordt, zij bepaald hoeveel ze eet. Overigens ook altijd een toetje aangeboden, als ze dan niet veel had gegeten kreeg ze een wat meer vullend toetje dan anders. Zou geen alternatief meer aanbieden als hij het verse eten niet wil, dat hebben ze snel genoeg door! Hier overigens nog nooit wakker geworden van de honger... Succes! Hier verschillende fases gehad afgelopen jaar met slechter eten, inmiddels gaat het weer hartstikke goed...