Mijn jongste zoon lust/wilt absoluut geen vlees. Op de boterham niet, 's avonds bij het eten niet. Gewoon uit de hand ook niet. Hij vind er gewoon niks aan volgens mij Voor de rest eet hij alles, fruit, boterhammen, melk, yoghurt, aardappels, groentjes.. noem maar op. We zeggen voor de gein al dat hij vegetatisch is maar ik neem aan dat hij toch zoiets binnen moet krijgen? Eitje doe ik soms al door zijn avondeten maar wat zou ik nog meer kunnen doen? Of is het toch niet zo erg als ik zelf denk?
Zoals ik het lees, heb je het hem al heel vaak aangeboden he? Er wordt altijd gezegd dat je minstens 10 tot 15 keer iets moet aanbieden voor je kan concluderen dat hij iets niet lust. En als stukjes gemalen door de groenten? Wanneer zijn jullie begonnen met vlees aanbieden? Lustte hij het daarvoor wel of heeft hij nooit vlees gegeten? Eet hij wel vis? Er zijn wel alternatieven, zoals soja en vleesvervangers, maar ik weet niet of je op deze leeftijd daar al mag mee beginnen... zou het even bespreken met het cb of ka.
Ik zou het toch blijven aanbieden! Vlees is toch wel belangrijk. Hoe zit het met vis? Ook heel gezond
Haha ja ik heb het hem al ontelbare keren aangeboden maar hij probeerd het niet eens. Geprakt of stukjes vist hij er zo uit. Hij heeft trouwens ook nooit vlees gegeten, al vanaf het begin al niet. Behalve potjes met vlees erin, dat eet hij dan wel weer Maar ik kan hem toch niet potjes gaan geven de hele tijd, hij eet juist zo lekker met de pot mee. Vis eet hij daarin tegen dan inderdaad weer wel. Ik was al blij met een medestander voor vis in huis
Zolang hij wel dierlijke dingen (melk, eieren, vis) eet/ drinkt, komt hij qua voedingsstoffen in elk geval niets te kort, daar zou ik me dus niet al te druk over maken. Verder denk ik dat, als je het blijft aanbieden, hij op een gegeven moment wel (bepaalde soorten) vlees zal worden eten. Mijn zoontje lustte vrijwel niets een half jaar terug en vreet nu bijna alles. Ik zou om deze reden dan ook zeker geen potjes gaan geven. Ze leren er geen vlees van eten, want het proeft niet echt ergens naar en hij eet, voor zover ik zo kan volgen, voldoende gevarieerd om alles wat hij nodig heeft binnen te krijgen.
Bruine en witte bonen worden ook als goede vervangers gezien en noten, maar ik zie dat je kindje er niet oud genoeg voor is.
Ik zou zelf drie dingen doen: - wel blijven aanbieden, ook al blijft hij weigeren; - vis, eitje, zuivel en andere dierlijke dingen die hij wel eet blijven aanbieden, zoals je nu al doet; - me verdiepen in een gezond vegetarisch dieet. Ik ben zelf jaren vegetariër geweest en eet nu alleen biologisch vlees, maar hoogstens 3 of 4 keer per week. Mijn dochter krijgt ook niet dagelijks vlees, maar wel een paar keer in de week (ook meestal biologisch). Ik ben niet van plan haar vegetarisch op te voeden, dat moet ze zelf maar beslissen als ze ouder is, maar het is echt wel mogelijk om gezond vegetarisch te eten, ook voor een kind in de groei. Als je je zo'n manier van koken aanwent, merk je op een gegeven moment niet eens meer bewust op dat je geen vlees in je maaltijd hebt. (Ik was al vegetariër toen ik leerde koken, dus ik moet vaak juist meer moeite doen als ik vlees op het menu heb staan. ) Ik zou inderdaad zeker niet op potjes over gaan om deze reden! Edit: een kind van een jaar mag volgens mij wel peulvruchten als linzen, kikkererwten en bruine bonen hoor. En ik zou eens wat vaker appelstroop op brood geven i.v.m met ijzer, en kaas of pindakaas i.v.m. de eiwitten. Als 'vervanger' van geruld gehakt (in pastasaus ofzo) zou je soja-brokjes kunnen nemen. Die kun je kopen bij reform-winkels. Kosten geen drol en zijn heel makkelijk te gebruiken. Ik vind er persoonlijk niet heel veel smaak aan zitten, maar het is daardoor ook niet vies en het is kwa structuur wel veel zachter en sappiger dan vlees, dus misschien makkelijker te eten. (Je kunt ze wel koken in bouillon, dan komt er meer smaak aan.)
Daar wordt hier al van gesmuld hoor! Al vanaf dat ze 1 jaar is. Ik denk dat je peulvruchten gewoon kan proberen. Of gedroogd kopen en zelf weken en koken. Maar ik koop het gewoon in een pot en spoel het dan af onder de kraan. Helemaal zout- en suikerloos is het dan niet maar we eten het ook niet elke week.
Vis, ei, kaas, peulvruchten, groente groenten. Dan komt hij niet snel iets te kort hoor! Peulvruchten gaf ik geloof ik rond de 8-9 maanden al wel, ze was er gek op!
Hier bijna hetzelfde. Dochter eet sinds kort geen vlees, maar ook geen vis. Wel groente, pasta, aardappels, etc. Bij ons is het eigenlijk sinds ze stukjes krijgt. Toen het nog geprakt of gepureerd door elkaar zat, at ze het gewoon. Misschien is het de structuur, ofzo, die tegen staat. Maar zelfs als ik het heel klein snij, laat ze het nog liggen. Maar in jullie geval heeft hij het dus nooit gegeten?
Ik denk dat de opmerking over 'niet oud genoeg' over de noten ging...? Verder is alles geloof ik wel zo'n beetje al gezegd.
hier ook het probleem geweest Deed altijd heel fijn maken dat je het niet zag en zo door de aardappels en groenten heen en hij at het gewoon op maar zodra er stukken bij zaten wat dei zag wou die niet meer.... Nu is het zo dat hij het eigelijk nog steeds niet neem of heel zelfde... ik vind thet opzich niet erg want ik doe er altijd stiekem toch wel wat door heen zonder dat hij het merk maar opeens vandaag pakte hij mij stuk vlees af hij was nog een cm of 10 en zat er lekker op te eten hahaha... Wij hebben hem niet overgehaald om vlees te eten maar gewoon zo gelaten ze eten het toch wel een keer... (en ik deed altijd wat bij hem erin zonder dat hij hetwis)
Je zult alles al wel geprobeerd hebben, maar wat voor een soort vlees bied je aan? "Zacht" vlees of "stug" vlees... Ik heb zelf al jaren echt een afgunst van "stug" vlees. Speklap, karbonade, biefstuk e.d. Ik krijg het niet weg en ga er van kokhalsen..
Geen zorgen maken nog Ons kindje (bijna 15 maand) krijgt bewust geen vlees nu ze nog zo klein is. Als ze straks groter is en zelf wil, dan mag ze het heus wel, maar nu nog niet. Vlees is lang niet zo gezond als dat men altijd beweerd, zeker in zulke grote hoeveelheden dat men tegenwoordig eet.
Bedankt voor alle antwoorden! Ik weet even niet meer wie het vroeg maar we bieden hem allerlei soorten vlees aan, zacht, hard e.d. maar hij moet het gewoon niet haha. Verder blijven we het hem inderdaad gewoon aanbieden. Elke avond krijgt hij wel een stukje erbij of door zijn eten heen. Maar goed nieuws... de dag nadat ik dit topic geplaatst had at hij ineens wel zijn kip op Leek er zelfs geen genoeg van te krijgen Gek kind.. bij het volgende 'probleem' open ik gewoon een topic, komt het vanzelf goed
Ik had hetzelfde: onze dochter at het ook niet. Wel op brood trouwens (bijv. Paté of ham). Maar nu eet ze het opeens wel! Lekker zacht gestoofde kippepoot (zonder bot). Ze krijgt er opeens geen genoeg van. Wij eten ook niet elke dag vlees. Mijn dochter is gek op kikkererwten. Die gebruik ik regelmatig. Het lekkerst vindt ze kikkererwtengehakt, een soort zelfgemaakte vleesvervanger. Ze krijgt ook wel eens een stukje vleesvervanger van de supermarkt, maar daar zit vrij veel zout in helaas. Kidneybonen worden hier ook gewaardeerd.
Weet niet of het al gezegd is maar misschien een knakworstje geven of gewoon een stukje worst. Los in het handje. Mijn dochter van nu 2.5 is nog geen echte vlees eter. Dus geef ik wel eens een knakworstje of ham/kaasbroodje? Dat soort dingen. Ze hebben het wel nodig maar als er voldoende gevarieerd gegeten word is het nog niet zo belang.
Knap: Hebben we ook geprobeerd maar wordt weer keurig terug gegeven of weggemoffeld. De kat is er blij mee i.i.g. Sceptica: Haha ja