Met bestek eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 16 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mn meisje van 1 is vanaf 6 maanden ala rapley gaan eten, met de handjes, en zo doet ze het nog steeds. Eventueel pap, yoghurt en soep geef ik met een lepel.
    De brood maaltijd oefen ik nu met een vork. Ik prik het eraan en zij pakt de vork.... maar haalt vervolgens het stukje brood er met haar andere hand af. Hoe krijg ik dit geleerd??

En wat betreft mn zoon van 3,5: die eet natuurlijk wel met een vork, maar ik snij eigenlijk nog steeds zn vlees of brood. Vanaf welke leeftijd lieten jullie je kind een mes (zelf) gebruiken?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het ging hier eigenlijk min of meer vanzelf, ze zagen wat wij deden en deden dat na. Nou eet ik zelf brood liever zonder vork, maar mijn avondeten natuurlijk wel.
    Mes gingen ze zo rond een jaar of vijf mee oefenen, de jongste wat eerder dan de oudste, hun interesses lagen wat anders.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Wij eten brood ook meestal met de handen dus dochter ook.
    Hier begon ze met 14 maanden met bestek te eten en vlees prikt ze er soms ook nog aan om het vervolgens weer af te halen met haar handjes.
    Ik zou er geen probleem van maken. Dochter wil hier soms helpen smeren en snijden, dan doen we dat samen. Zelfstandig geen idee.

4. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    gaat vanzelf hoor, met 14/15 mnd at zoon met een lepel ( gaan ze opeens heel beoeind vinden)
    En denk met 17 mnd alles met een vork aanprikken ( zelf)
    Vanaf toen was de coordinatie ook heel goed..

En nu sinds 2 mnd (22mnd) eet hij steeds minder vaak met zn handen ( want die worden vies, en dat is ineens irritant)

Ik zou me geen zorgen maken, tis nog een heel klein kind, en handen zijn gewoon veel fijner, komt ehct wel vanzelf.
    Op een gegeven moment kun je het ook zeggen en dan luisteren ze ineens, ik heb het wel altijd gezegd, van...probeer maar met je vork, gaat makkelijker. Of eet maar met je vork schat anders worden je handen vies, op den duur deed ie het

Als mn zoontje bijv aardbeien krijgt, wara hij ehct verslaafd aan is, dan eet hij de eerste ook met zn handen, zo lekker vindt ie het en zo weinig geduld heeft ie dan...en dan later pakt ie toch maar zn vork want is toch wel nattig allemaal :p

@brood, ik geef alleeen een vork bij een sneetje brood wat ik smeerbaar belegd heb ( of gebakken ei) anders gaat het plakken aan zn handjes..
    Bij een dubbel geklapte boterham eet hij gewoon met zn handen

5. fafa

fafa Niet meer actief

ik zou het ook gewoon geduldig afwachten. Kind is net een jaar... moet nog 80 jaar met een vork eten! ;) Zou haar nu even lekker laten doen hoe ze het zelf wil. Pas als kinderen naar de kleuterschool gaan zou ik het ongemanierd vinden om met de handen te eten (frietjes en kippenpootjes uitgezonderd ;)) Tot die tijd: lekker kind laten zijn, en dan zie je hoogstwaarschijnlijk dat ze het vanzelf "goed" gaat doen.

6. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dochter doet het ook nog niet hoor. Soms eet ze van de vork als wij het hebben aangeprikt, maar ze haalt het er nog vaak genoeg met haar andere hand er van af of ze eet helemaal met haar handen.
    Lepel is helemaal een garantie voor megakliederboel.. ze doopt de lepel in haar yoghurt, dan slingert ze 'm als een volleerd majorette om en dan likt ze het handvat van de lepel af :D yoghurt in de gordijnen en zij geen een hapje op.

Er ligt wel altijd een vorkje klaar, ze mag het ook altijd proberen, af en toe helpen we haar, maar ze wil toch vooral zelf doen en dat gaat het makkelijkste met de handen. Komt vanzelf wel.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok, mooi! Mn zoon prikte rondom 1 jaar gewoon een beetje in het rond, maar door ons aangeprikt kon hij het wel in zn mond doen met vork. Maar hem hebben we nooit ala rapley aangeboden, maar "gevoerd" dus gewend aan aanbieden met een vork.

En wanneer smeerden jullie kindjes zelf het brood?

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Toen dochter 1,5 was, werd ze boos als ik haar geen bestek gaf ( ook rapley kindje ) dus toen at ze keurig met een vorkje.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Julian eet zelf met mes en vork nu vanaf ongeveer 2 jaar. Misschien ook wel iets eerder.

Maar goed, mijn man heeft een fobie voor netjes met mes en vork eten. ha ha

Julian lijkt die fobie ook te hebben

(dochter en ik willen nog weleens lekker met de handen eten...)

Een kindermes kun je al heel snel geven.

10. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier eet ze sinds een week of 2 met vorkje en probeert ze het zelf aan te prikken. Lukt al best aardig! Maar ze heeft inderdaad zelf aangegeven dit interessant te vinden. Mijn dochter bewust iets leren/meehelpen werkt averecht.

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hier vanaf ongeveer een jaar (iets eerder) interesse in vorkje en nu is hij er druk mee bezig, al moet je soms je handen gebruiken om iets er aan te prikken en natuurlijk is prikken met de ene hand en eten met de ander dubbel efficient ;)

Deel Deze Pagina