Weinig eten

Discussion in 'Voeding' started by Flutterby, Jun 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Mijn jongste is 11,5 maand en eet heel weinig. Ik weet dat tot 1 jaar melk het belangrijkste is, maar dat is ze nu bijna en ze eet nog amper iets...
    Iemand tips hoe ik haar aan het eten kan krijgen? Of de ervaring dat het vanzelf gaat?

Met slecht eten bedoel ik echt 5 hapjes en dan is ze weer klaar. Als ze ooit eens een koekje oid te pakken krijgt werkt ze die wel binnen no time weg ;). Ze krijgt bv op verzoek en het maakt geen verschil of ik haar voor of na het eten aan leg.

2. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Wat eet je dochter verder op de dag, pap/brood/fruit/tussendoortjes?

3. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Pap lust ze niet, 's morgens 4 hapjes brood en soms het beleg eraf, dan wat hapjes fruit op een hele goede dag 1/4 banaan, 's middags weer een paar mini hapjes brood, tussendoor een halve rijstewafel met roomboter of stukje kaas oid en dan 's avonds 50 tot 100 gram groente en wat hapjes vlees. Toetje heeft ze na 3 hapjes meestal ook wel weer gezien.... Het is echt weinig!

Ik wissel hele stukken en geprakt af, daar heeft ze niet echt een voorkeur in.

4. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    En daarbij is het maar een lichtgewichtje die best wat bij mag komen, maar dat gaat zo niet gebeuren ;)

5. San987

San987 Fanatiek lid

Oct 21, 2012
    1,516
    98
    48
    Hoeveel melk krijgt ze?

6. tuc

tuc Niet meer actief

Schrijf eens een week lang precies voor jezelf op wat ze per dag binnenkrijgt. Dus 1/4 banaan, hoeveel schepjes groenten enz. Zo heb je echt een feitelijk overzicht van wat er gegeten wordt. Ik kan mij nl heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt.

bekijk haar eetgedrag ook eens goed. Zijn er dingen dir ze superlekker vindt? Een bepaalde groente, een bepaald stuk fruit?

Wat is haar eet en drink schema...hoeveel melk drinkt ze.

En laatste vraag...sinds wanneer eet ze slecht en heeft ze onlangs een groeispurtje gehad?

Sorry veel vragen maar misschien kan ik je zo nog helpen.

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Ze krijgt borstvoeding, dus ik weet niet hoeveel ze drinkt. Maar ook daarin is het geen grote eter, altijd maar 1 borst en toen ze jonger was vaak op mijn verzoek omdat ze anders niet genoeg groeide..

Ik ga inderdaad eens exact bijhouden hoeveel ze eet. Ze heeft nooit goed gegeten, brood ging wel even beter maar nu al weken niet meer. Stamppotten vindt ze lekker. Ze heeft een paar keer een half hamburgertje op, heel plakje ontbijtkoek, halve eierkoek. Ze kàn het dus wel...

Schema is nu ongeveer:
    6.30 bv
    8.00 brood + paar slokjes drinken
    10.00 fruit
    10.30 bv
    13.00 brood + paar slokjes drinken
    14.30 tussendoortje + bv
    17.00 groente + toetje
    19.00 bv
    22.30 bv

En dan komt ze vaak 's nachts ook nog...
    Vandaag was ik de hele middag weg en dan krijgt ze dus geen borst maar eet er niks meer door.

8. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Niet alle keren bv zijn trouwens volledige voedingen, vaak ook gewoon even een paar flinke slokken voor de dorst.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Nee daar was ik eigenlijk benieuwd naar of ze misschien veel melk dronk en daarom geen honger heeft maar dat is dus niet het geval. In je schema is het mooi verdeeld.

het lijkt idd alsof het gewoon geen grote eter is. Ik zou aan groenten en fruit vooral dingen geven die ze lekker vindt. Natuurlijk is variatie belangrijk maar het lijkt mij ook belangrijk dat ze voldoende binnenkrijgt. Van een favoriete stamppot kun je bv een pan maken en dan in porties invriezen, dat kun je dan geven als jullie iets anders eten. De smaak van kinderen veranderd best snel dus grote kans dat over een paar weken iets anders weer favoriet is en dan ktijgt ze zo toch haar variatie

10. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Onze jongen was ook zo een slechte eter. Soms nu nog maar het gaat al veel beter.
    Mijn tip: laat het zijn gang gaan. Ga je niet al te druk maken maar zorg gewoon dat wat ze binnen heeft gezond is.
    Ons zoontje deed net hetzelfde.
    Ik weet natuurlijk niets over bv, onze jongen dronk flesjes (2 per dag).
    Wat ze ons wel aangeraden hadden was het brood te vervangen door een groentenmaaltijd. En tussendoor eventueel wat brood te geven. Maar dat is cultureel gezien denk ik, hier gelden andere gewoontes.
    Laat haar gewoon doen zou ik zeggen, ze eten wel als ze honger hebben en gaan zich echt niet uithongeren.
    Ook over het gewicht zou ik me geen zorgen maken. Hier heeft de pediater dat nooit gedaan, die zei gewoon dat hij een mager manneke was maar dat dat zijn eigen bouw was.
    Sinds hij begonnen is met lopen eet hij veel beter. Hij weegt nu (op 15 maand) 9,4 kg en is 80 cm groot.

11. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Het is inderdaad nier zo veel
    Wel heerlijk dat ze nog bij je drinkt.
    Je kunt t eten haar niet opdringen.
    Wat vind ze er van als je dingen op een andere manier aanbied? Een mini broodje ( of halve grote tarwebol of krentenbol)
    Mijn zoontje vond een periode een knijpzakje fruit wel lekker, die heb je ook zonder suiker.
    Zelf stukjes laten eten? Geef je potjes voeding of eet je pukkie mee?
    Mijn zoontje smult soms van dingen die niet helemaal babygeschikt zijn, stukje frikandel, macaroni met blokjes ham, blokje kaas uit t vuistje..

12. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Over het algemeen kunnen kindjes zelf goed aangeven wanneer ze genoeg hebben..
    Probeer vooral voedzame producten te geven; fruit, groente, rauwkost, eitje, avocado. Smeer wat extra dik roomboter en geef wat extra jus over de aardappels... Zoek het dus in de extra kcal en niet in méér eten an sich! Ze gaan echt wel vanzelf meer eten! Mijn dochter heeft eten nooit interessant gevonden en eet echt alleen als ik iets aanbied... Zeurt verder nooit om eten of geeft nooit aan dat ze honger heeft..

13. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Bedankt voor jullie reacties :)

Ze eet meestal gewoon met de pot mee, alleen bij baby ongeschikte dingen krijgt ze een potje. Extra gezonde vetten geef ik ook.

Toevallig heeft ze vandaag opeens een eetdag! 3/4 boterham, 10 cm banaan en nu zit ze aan mijn worstenbroodje. Komt het misschien toch vanzelf goed ;)

14. tuc

tuc Niet meer actief

Dat komt ook goed hoor. Ze moeten ervaren dat eten leuk is en geen stressvolle situatie. Waar mijn kleine man ook op die leeftijd al volop van genoot samen met zn grote zus. Was een monkeyplatter..allemaal stukjes rauwkost en fruit en ik maak er vaak een yoghurt dip bij. En als lunch kun je hem ook doen met stukjes tosti of brood erbij.

15. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Haha, dat worstenbroodje.... je kindje had vast in de gaten dat je je zorgen maakte en dacht, ik zal eens laten zien dat ik lekker kan smikkelen!
    ( toch dan die dingen die niet helemaal babygeschikt zijn ;) )
    Tuurlijk komt t eens goed!

Share This Page