Hoeveel bijvoeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Ago, 2 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    We zijn eergisteren gestart met de eerste hapjes. Ons zoontje is bijna 6 maanden en heeft tot nu toe volledige bv gehad.

Hij blijkt peer ontzettend lekker te vinden. Maar hoeveel mag ik hem geven? Want als het aan hem ligt zou hij zo 100 gram opeten, maar dat lijkt me zoveel?
    Hij krijgt de bijvoeding direct na een borstvoeding.

Wat is een richtlijn. Ik lees altijd dat ze zelf mogen bepalen hoeveel ze eten, maar vraag me af of ze zich niet kunnen overeten.

2. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Van wat ik begrepen heb van veel mensen (o.a. hier op het forum)
    is het beter voor de darmen van een kindje om met groentehap te beginnen ipv fruit. Dit omdat groente milder is voor de darmen.
    Aangezien je volledig bv hebt gegeven zul je dus zelf ongetwijfeld op je eten gelet hebben en het kan zijn dat je kindje last krijgt van de darmen vanwege hele andere voeding.

Wat betreft de hoeveelheid, dat vind ik ook lastig. Hier wordt ook zo smakelijk gegeten:). Wel belangrijk om een paar dagen achter elkaar hetzelfde te geven omdat je dan reactie op ander voedsel uit kunt sluiten. Ze zeggen dat een baby tot zeker 8 maanden de belangrijkste stoffen uit de melk haalt dus zolang er goed bij je gedronken wordt zou ik gewoon lekker verschillend eten geven. Succes!!

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Je kan bijvoeding beter niet geven samen met fv of bv

Doe bijvoorbeeld 11.00 uur tussen voedingen door fruit. Nou ja hoeveel: ik deed in begin c. 1 peer/appel plus iets anders bijvoorbeeld 5-8 cranberries of kiwi(later). Ik doe ook af 3 lepeltjes spel/meergranen pap doorheen.

Dan avond eten gewoon meeproeven.
    Stukje hier stukje daar of gewoon papje van wortels of courgette etc

Brood pas later met 7 kan je doen milde soort(spelt/haver) vanaf 6 gewoon stukjes met ongezouten boter erop.
    Ik gaf eerst brood bij maaltijd nu geef ik het als lunch.

Later ook tussendoor kan je wafeltje geven bijvoorbeeld.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Waarom niet?

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Waarom niet gelijk geven?
    Omdat uiteindelijk te bedoeling is dat vaste eten steeds meer vervangt fv of bv overdag. Stel je geef 180cc melk dan ook nog bij groente. Is te veel voor 1 voeding dan. Als he tussendoor geeft of 1 uur voor of na voeding zal het steeds meer uitbreiden en vervangen worden.

Ik begon proeven geven om 16.00 lepeltje van iets.
    En met 6 mnd startte in gelijk met fruit en groente tussen voedingen door.
    Het was vaak dat ze dan bijv fles kreeg om 17.00 maar om 18.09 gingen we eten zat te weinig tijd tussen 1-1.5 uur Ze ging steeds meer eten en flesje voor liet vallen.
    Kinderen wennen ook snel aan tijden dus als je altijd bijvoorbeeld om 18.09 maaltijd aanbied krijgen ze vaak tegen die tijd honger.

6. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.715
    0
    36
    Ik laat mijn zoontje zelf bepalen hoeveel hij eet. :)

En ik geef 1 kant voor het eten/hapje en de andere kant bied ik erna nog aan.. Kan hij zelf beslissen hoeveel hij nlg wil..

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    #7 Zoe123, 2 jan 2014
    Laatst bewerkt: 2 jan 2014
    Voor kv geld inderdaad dat je gaat toewerken naar het afbouwen van de voedingen.

Maar als je borstvoeding geeft....helemaal niet!
    Dat blijft de eerste maanden na het starten van bijvoeding,de belangrijkste voedingsbron.
    En je vervangt ook geen voeding, het komt naast elkaar te staan.
    Anders zou niemand toch meer borstvoeding geven na een maand of 8?
    Op een gegeven moment komt daar een nieuwe balans in.
    Maar dat regelen bv kindjes zelf.
    Dit soort adviezen worden soms ook door het cb gegeven.
    Nogal bv ondermijnend!

@Ago, hier ook de regel:eerst borst dan hapje.
    Rond de 9 maanden stond dit los van elkaar.
    Ik zou idd niet teveel geven om de darmpjes te laten wennen.
    Wel herkenbaar,zoon hier leek wel een vogeltje met een open snavel hahaha:)

8. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    wij zijn begonnen met 50 gram en bouwen dat nu wat uit. Meestal eet ze nu 75 gram op. Als ik weer met een nieuw soort groente/fruit kom dan begin ik weer met 50 gram, 3 dagen achter elkaar.
    Als ze nog honger heeft komt ze maar een keer vaker voor de borst ;)

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik heb nog nooit gewogen. Ene dag een stukje peer, andere dag een hele peer. Volgens mij geen probleem. Mijn oudste at ook meteen aardige hoeveelheden, is helemaal goed gekomen.

Eerst de borst en dan de bijvoeding is bij bv een heel goed idee. Zeker de eerste maanden.

10. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Dank je wel voor jullie reacties.
    Heb inderdaad bewust de keuze gemaakt om na de bv bij te voeden. Wil mijn productie graag in stand houden. ;)

De tip om met 50 gram te beginnen vind ik wel een goede. Denk dat we dit er voorlopig maar even inhouden.

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Je doet het inderdaad prima hoor, eerst de borst en dan wat hapjes. Evt afsluiten met nog een toetje aan de borst.

Wat betreft hoeveelheid bijvoeding: bij het introduceren zou ik wel rustig beginnen en dan 3 dagen achter elkaar hetzelfde, pure smaken dus geen mengseltjes maken.
    Als je weet dat je kindje er goed op reageert kun je ook de hoeveelheid uitbreiden en gewoon geven zoveel je kindje wil... hoef je ook echt niet meer af te wegen!
    Groenten zijn ip milder voor de darmen om mee te beginnen, maar goed, dat is ieder voor zich.

Qua tijd maakt het nu écht nog niet uit wanneer je het geeft, het wil echt niet zeggen dat als je groenten in het begin in de ochtend geeft je dit niet meer verplaatst krijgt naar de avond.
    Hier gaven we tijdens het introduceren altijd 's morgens hapjes, mocht ze last krijgen dan zit je daar niet 's nachts mee!
    De groenten verplaatsten zich op een gegeven moment naar de avond en kwam er fruit voor in de plaats op de ochtend (of middag)...

Deel Deze Pagina