Dan maak je toch juist een machtsstrijd van het eten? "Als jij je mond niet opendoet krijg je je bord ook niet..." terwijl eten en zelf leren eten (met de handen en later met de lepel) juist een ontdekkingsreis is voor dreumesen. Smeren en gooien en kliederen hoort daar helaas bij. Hier zet ik het bord weg als ze het eten op de grond gaat gooien, dan is ze klaar. Werkt voor ons beiden heel goed. Maar verder bepaal ik wat ze eet, maar zij bepaalt hoeveel en hoe. Het verschilt hier ook per avond. De ene avond wil ze alles zelf doen, de andere avond moet ik haar helpen, dan wil ze weer met de lepel oefenen... En een dreumes snapt die dingen van grenzen stellen toch nog helemaal niet en peuters des te beter? (al raden ze ook altijd aan nooit een strijd te maken van het eten, want die verlies je...)
Mijn dochter wil ook zelf eten, Helpen is meestal een No-Go hier. Ik probeer wel wat extra hapjes er in te krijgen met mijn eigen vork of lepel maar dat is de laatste paar dagen ook een nee. Overigens werkt bij haar het toch moeten helpen met eten alleen maar meer frustratie op, met als gevolg dat ze uiteindelijk alleen maar slechter eet. Zodra ze bewust begint te gooien met eten, of haar eten gaat uitwrijven vinden wij dat ze klaar is met eten. (dit is dus wel degelijk een grens aangeven) Ach ik vind het wel wat hebben, en bedenk me maar gewoon dat er geen een kind is wat gelijk perfect eet.
Wij stellen hier hele duidelijke grenzen, zodra er bewust geknoeid/gegooid gaat worden is het klaar. Maar ik vind het ook erg belangrijk om haar persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en daar hoort ook het zelf ontdekken en leren bij. Haar toetje mag ze bijvoorbeeld nog niet zelf doen, omdat yoghurt nog erg lastig is voor haar. Ze draait de lepel nog wel eens op haar kop. Dat begrijpt ze inmiddels en dat vind ze ook prima.
Hier ook altijd zelf laten rommelen (en nog)... De ene keer wil ze wel gevoerd worden, de andere keer absoluut niet, dan mag ik wel hapjes aan de vork prikken, dan eet ze met haar handen, dan met een lepel en de andere keer weer zelf met een vork. Heb hier nog nooit 'bijgevoed'.... Sowieso hebben dreumessen een stuk minder nodig dan baby's, omdat de groei een stuk minder hard gaat. Verder vind ook ik het érg belangrijk dat ze zelf leert wat ze nodig heeft en ook dat het ook echt klaar is als ze niks/weinig gegeten heeft... De dag/avond erna wordt er dan echt wel meer gegeten! Bij heel slecht eten gaf/geef ik nog wel eens een stuk fruit als toetje (appel/peer/banaan), maar meestal niks. Kan het ook niet zo zijn dat ze kiezen/tanden krijgt? Was hier ook altijd reden om een periode minder te eten om het vervolgens dan weer dubbel en dik in te halen (ontbijt 3 bth, lunch 3 bth, flink bord avondeten, fruit etc)... Niet druk om maken, geen strijd aan gaan (is vaak frustrerend en moeilijk om niet te doen) want dan wordt het een nog veel groter drama en zou ook niks anders aanbieden als ze niks wil eten. Het echte opvoeden is begonnen! (dit zijn hier ook grenzen die we stellen en we hebben haar nooit 'gedwongen' haar bordje leeg te eten als ze aangaf klaar te zijn)
Hier die fase 2 keer doorgemaakt. Zo rond de 13 maand. Allebei wilden ze perse zelf eten. En als ik hielp kwam het eten alleen maar tegen de muren. Kwestie van vertrouwen dat ze met lepel en vingers genoeg binnen krijgen. De groei ging ook gewoon door. Dus blijkbaar kregen ze wel genoeg. Ze gaan toch ook soms iets minder eten omdat ze niet meer zo hard groeien. Na een paar maand mochten we wel af en toe wel een hapje voeren. Maar eigenlijk dus vanaf 13 maand zelf laten prutsen, en het zijn gezonde kereltjes verder. Ook normaal toetje erna, en thee met melk voor het slapen. Niks extra's eigenlijk. (behalve die 2 keer dat hij ook de middagboterham slecht had gegeten, dan toch een halve banaan bij de thee gegeven). Bij de oudste hebben we de richtlijn "2 van de 3 hoofdmaaltijden moeten goed gaan voordat we panieken" ingesteld. Dat scheelt echt..
over 1,5+ heb ik het. En er wordt helemaal geen machtsstrijd van gemaakt, mogen jullie dreumesen dan alles wat ze willen. Ik noem dat gewoon regels. Een hoop zeggen hier dat ze het wegdoen als ze gaan knoeien en gooien, nou das dan toch ook een regel. Hetzelfde als bij mij. Er zijn genoeg dreumesen en peuters die zelf tanden willen poetsen....poetsen jullie dan ook niet meer na??? Das hetzelfde als met het eten, je mag het zelf, maar mama helpt sowieso.
Maar als je helpt het eten tegen het plafond verdwijnt terwijl ze als ik het gewoon voor haar leg smakelijk en lekker eet, kies ik toch voor de weg van de minste weerstand Vind helpen met eten ook niet echt een regel, knoeien met eten en dan bord weg is duidelijk. Helpen is meer hoe je het zelf wil, maar als je kind het er dan niet mee eens is... heeft ook niet zoveel te maken met alles mogen, het gaat om eten. Dat moeten ze toch zelf kunnen en hoe eerder hoe beter.