Zucht,... Waarom gooit Evy tijdens het eten haar drinkbeker op de grond. En dan bedoel ik dat ze een slok drinken neemt en hupsakee daar gaat de beker weer op de grond. En echt met een zwaai. Soms ligt ie een paar meter verder . Ik word er een beetje moe van. Waarom zou ze dit doen? Ik durf dus nauwelijks een gewone beker te gebruiken, want daar is ze al even enthousiast mee. Herkenbaar? Wanneer hield het bij jou op?
Hoi, Geen idee! Mijn dochter doet dit dus ook en heel hard er bij lachen.....ms de zwaartekracht aan het ontdekken?
ik las ergens dat het echt een fase is, net als leren vastpakken, los laten en gooien, alleen te kijken hoe het valt, waar het valt.
Hier hou ik de drinkbeker vast waar het drinken in zit en bied dat aan (gewone beker) en heeft zij zelf een paar bekers om vast te houden en mee te gooien voor zich staan, die zijn dus leeg.
Oh dat gebeurd hier dus ook. Idd echt met een zwiep en dan over zn stoel heen hangen om te kijken waar het land. Word er ook moedeloos van. Hoop dat het idd een fase is want dit is niet leuk. Hij moet nl ook iets in zn handen hebben anders eet hij niet, maar wat hij in zn handen heeft krijgt binnen no-time vliegles. Ik probeer het zo veel mogelijk te negeren, heb het idee dat als ik reageer hij het alleen maar leuker gaat vinden. Groetjes Kim
Als ik Finn zn beker tijdens het eten geft gaat ie ook zitten etteren. Dus eigenlijk vanaf het begin geef ik zn drinken al na het eten. (behalve als ik echt merk dat ie dorst heeft) Dan drinkt ie het in 1 keer op en gooit ie niet. Ook eigenlijk niet echt met een gewone beker bij de lunch,...maar daarbij help ik hem nog wel wat.
Hier ook: kids vinden het fantastisch als pap of mam moedeloos iedere keer dat ding opraapt, met half ingeslikte verwensingen erbij. Niet meer oprapen en even lekker laten uitrazen. Beker pas teruggeven als al het eten op is, of juist pas eten geven als drinken op is. Als dan de beker toch weer op de grond gaat 1 goede waarschuwing. Nog een keer? Geen beker meer. Je kunt het vocht op een andere maniert sjoemelen (yoghurt, scheutje vocht door fruithap/groentehap, meer diksap tussendoor). Aan de andere kant: als je niets aanbiedt, krijgt ze vanzelf dorst en snapt ze snel genoeg dat ze niet mag gooien. Consequent zijn, dan is het grapje er snel van af. Tenminste: ik praat voor mezelf en mijn dochter... Succes!
Wat Juud zegt werkt hier ook. Ze gooit met alles, en ze heeft een Habermann fles waar drinken uitkomt door erin te drukken, dus door de kamer heen sproeien is nu favoriet. Dan pak ik het gewoon af en vertel haar dat dat niet mag, en klaar ermme. Even wachten tot haar gedachten op wat anders staan, en dan weer gevn. En dit tot in de eeuwigheid herhalen. Maar het werkt hier wel! Gisteren stond ze weer met de fles te sproeien en toen zei in 'Nee' en toen zette ze hem uit zichzelf al op tafel neer
Bedankt voor de tips meiden! Ik ga er eens mee aan de slag. Vooral het drinken later geven en/fo helpen en dan een gewone beker ga ik eerst maar eens proberen. Hadden we nou maar niet dat mooie dure parket gekocht met v-groef,... ik wil niet weten wat daar al tussen is gevallen.
het heeft niet zozeer met die drinkbeker te maken. nog even en alles vliegt om je oren. het is een fase. en hoe meer jij hem opraapt hoe leuker het spelletje is. je moet het negeren en niet de kans geven om de drinkbeker weg te gooien. gewoon zelf vast houden dus. zelf drinken kan ook wel weer aangeleerd worden als ze wat ouder zijn. je kan dit spelletje beter op andere momenten als tijdens het eten doen. als ze in de box aan het spelen is zal straks ook alles eruit gegooid worden en dan vind ze het leuk als jij het er weer in doet zodat zij het er weer uit kan gooien. onder het eten heb ik dat nooit getollereerd. ik geef zelf eten en drinken dan. je kan op een ander moment ook het spelletje om buigen in leren overrollen met een bal bijv.
ow en hoe emer jij erop in gaat hoe langer die fase duurt trouwens. gewoon niet de kans geven en negeren tijdens het eten. ( ze zal gaan krijsen als ze niet meer mag gooien ) als jij het negeerd is de lol er zo af.
Bij ons was het ook beker smijten... Wat ik heb gedaan (en wat dus echt werkte), is de beker aanpakken als je kindje hem weg wil gooien. En dan zet je de beker weer gewoon neer waar je hem wil hebben. Mijn zoontje vond het aangeven/aanpakken heel leuk, dus toen ging hij de beker aan mij geven ipv rondsmijten. Ik vond dat een grote verbetering
Dat negeren werkt hier dus echt niet. Ik negeer het al een half jaar, maar Evy is daar niet echt van onder de indruk. Of ik haar negeer of de beker af pak voordat ze hem gooit is allebei geen garantie voor succes hier. Maar vanmorgen en vanmiddag heb ik een gewone plastic beker gebruikt. Ze kan goed zelf drinken, alleen normaal kliedert ze erbij. Ik heb nu gewoon mijn hand in de buurt gehouden en zodra ik zag dat ze uitgedronken was, de beker buiten hand bereik. Ging super! Stom eigenlijk dat ik hier zelf niet op was gekomen . Geen geknoei en schoonmaaksessies na het eten. Helemaal fijn. Dan geniet ik er ook zoveel meer van om samen een boterham te eten.