Advies nodig

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door vliegje, 8 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vliegje

vliegje Fanatiek lid

26 mei 2008
    4.369
    266
    83
    Vrouw
    Onze dochter is morgen 5 weekjes oud en ik geef volledige bv.
    Ik zit een beetje met de handen in het haar.

Ze komt om de 1,5 tot 2 uur overdag, en slaapt overdag bijna niet.
    De nachten gaan eigenlijk wel goed. Ik moet wakker blijven tot 23.30u, dan laatste voeding en dan komt ze tussen 2u en 3u meestal en tussen 5u en 6u (dus om de 3 uur red ze in de nacht meestal wel). Daarna om de 2 uur weer.
    Het is zo vermoeiend overdag. Kan haar geen minuut wegleggen want dan is het huilen geblazen. Ik loop dus bijna de hele dag met haar rond, probeer haar rond 12u altijd wel in haar wiegje te leggen in de hoop dat ze toch een paar uurtjes overdag gaat slapen. Ik kan zelf geen moment bijtanken terwijl ik inmiddels echt op ben.

Nu is mijn vraag of het normaal is dat ze nog zo vaak komt? Ik zit nog regelmatig op 12 voedingen of meer (en dan tel ik de keren dat ik haar binnen het halfuur weer aanleg aan de andere borst als 1 voeding).
    Ook heeft ze iedere avond clusteruurtjes. Tussen 18u en 22u is het feest. Ieder halfuur vaak. Daardoor kan ik nooit echt wat eerder naar bed om bij te slapen.
    Rond 22u wordt ze rustiger, valt bij mij in slaap en na een uurtje gaan we naar boven. Dan wordt ze meestal wakker van het ritje de trap op haha, verschoon haar, geef de laatste voeding en ga de nacht in.

Zou ze niet ietsje langer tussen de voedingen kunnen/moeten laten?
    Misschien slaapt ze dan ook een keertje overdag?
    Ik begin al te twijfelen aan mijn bv, maar ik heb veel melk. Ik kolf de ochtenden ook wat voor een voorraadje vriezer en sinds een paar dagen oefenen we de avonden met een flesje.
    Ik kolf zo 80 ml per borst als ik zou willen. Doe ik overigens niet iedere ochtend want dan staan ze op klappen :p
    Maar ik kan wel veel melk hebben, maar kan melk 'te dun' zijn, met te weinig voedingsstoffen ofzo, zodat ze niet vol raakt?

Ik geef meestal 1 borst per keer, omdat ik gewoon veel melk heb. Ze valt vaak in slaap daarna en wil dan ook niet echt meer de 2e borst. Biedt hem wel aan soms als toetje, maar wordt niet altijd gepakt dus vol is vol dan lijkt me?

Het is slopend moet ik zeggen. Er is nog totaal geen ritme en ik vraag me af of ik iets anders moet doen?
    Ik maak me zorgen omdat ik over 8 weken weer fulltime ga werken. Zoals het nu gaat, is dit niet te doen voor de oppasoma's en mijn partner. Ze wil continu bij ons zijn.
    Aan de andere kant wordt veel tegen mij gezegd, laat het los, ze is nog zo klein, wil graag bij mama zijn. Tis nog 8 weken en wat kan er dan allemaal nog veranderen. En misschien denk ik gewoon veel te moeilijk hoor. Het is onze 1e, ik wil het gewoon goed doen. Maar ik kan overdag niet eens naar de wc, bij wijze van. Ik knuffel super graag met haar, maar soms een uurtje tijd om zelf te slapen of even wat huishoudelijke dingetjes te doen, zou fijn zijn haha.
    Ben ook herstellende van een keizersnee, zou zo graag eens een uurtje slapen overdag, maar dat gaat gewoon niet.

Overigens petje af voor de bv mama's, heb het zwaar onderschat en had nooit gedacht dat het zo pittig kon zijn. Tegelijkertijd is het ook een prachtig iets en wil ik er echt nog van genieten!

O en ons meisje is in 1 maand ruim 1100 gram gegroeid, dus de melk lijkt me gewoon goed haha. Maar goed, als je zo moe bent ga je meer twijfelen denk ik haha.

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik vond de eerste weken ook pittig, het heeft echt wel tot 3 maanden geduurd voor ik borstvoeding prettig begon te vinden. Mijn zoontje kwam ook om de 2 uur, dat doen veel baby's. Zolang je baby goed groeit, en goed drinkt, zal het niet aan jouw melk liggen dat ze vaak komen maar gewoon omdat het een babytje is.

Moedermelk is voedzaam maar licht verteerbaar.
    Een baby maagje is erg klein dus iedere keer drinken is normaal. Het hoort er bij, maar het wordt echt wel rustiger over een tijdje. Sterkte!

3. Lenne

Lenne Actief lid

16 mei 2011
    218
    0
    16
    Wij hadden hier precies hetzelfde 'ritme', namelijk geen ;) En ik vond de draagdoek echt een uitkomst. Zoon viel daarmee makkelijk in slaap zodat ik wat meer momentjes iets voor mezelf kon doen. Wel met hem op mijn buik dus, maar het gaf ons allebei een stuk meer rust. Verder zijn die eerste weken gewoon best pittig inderdaad, probeer het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Ik ging 's avonds op de bank zitten met zoon aan de borst op een voedingskussen, filmpje aan, sapje erbij, prima. Over een paar weken wordt het waarschijnlijk vanzelf wat makkelijker. Succes!

4. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    #4 Humtum, 8 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2015
    Oh meid, ze is nog zoo klein. Laat het los. De eerste 8 weken zijn zwaar, punt! Je hebt niet voor niets verlof. De eerste periode hebben ze echt geen ritme. Ik voedde de eerste weken ook zo vaak en met de regeldagen met 6 weken wel om de 1.5uur. Gelukkig maar 2 dagen want dat was idd heftig, maar daarna gaat t vaak iets beter. Het maagje moet nog groeien en daardoor drinken ze kleine beetjes nu nog.

Mogelijk kun je liggend gaan voeden kn de avond?
    Kun je beetje doezelen en kroelen!
    En ga overdag eens lekker met haar mee liggen.
    Zo'n kleintje heeft echt nog slaap overdag nodig, maar zijn ook snel oververmoeid en dan huilen ze steeds.
    Met jouw nabijheid gaat t dan vaak beter.

Hier is zoon nu 14 weken, sinds 3 weken is er beetje ritme (overdag om de 3uur, snachts 2x4 u en dan weer 3u ritme). Overdag beweeg ik volledig met hem mee, na 1-1.15u is hij moe en slaapt hij 45-90 min. In die tijd rust ik, doe ik iets in het huishouden of voor mijn opleiding.
    Vanaf volgende week weer 4d werken dus ben de rust momenten aan t afbouwen en dat gaat prima. Geef jezelf nu de tijd, des te beter gaat t straks!

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Zou idd zeggen een draagdoek en mijn ervaring is dat je ze tussen 3 en 4 maand heel gemakkelijk in bedje kan leren slapen. Nu niet teveel energie in steken, gewoon kijken wat wel werkt.
    Bij de oppas dronken ze vaak wel om de 3 uur.

6. Loreley

Loreley Actief lid

5 nov 2013
    423
    2
    18
    Zo vaak voeden is normaal als kindjes zo klein zijn. Maar dat maakt het niet minder zwaar!
    Draagdoek werkte hier ook goed. En anders een draagzak als je dat makkelijker vindt. Je hebt ook een draagzak die een soort buideltje is, die heeft onze buurvrouw ook. Volgens mij kun je daar je kindje in doen en tegelijkertijd voeden. En tegelijk me je dochtertje rusten. Tussen de voedingen in gaan liggen, desnoods wegdommelen met haar op je buik. Veel huid op huid contact, dat stelt gerust. Neem je rust nu je nog kunt, als je weer moet werken ben je te laat...

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Je kindje in de kommahouding dragen, wordt afgeraden...

8. vliegje

vliegje Fanatiek lid

26 mei 2008
    4.369
    266
    83
    Vrouw
    Thanks ladies!
    Ja de draagdoek werkt hier ook goed. Doe ik geregeld en dan slaapt ze wel 2 uurtjes. Alleen het knopen gaat nog niet super snel haha.
    Het is zo zoeken naar wat voor haar fijn is. Ik kan overdag bijna niet rusten. Ik stel verkeerde prioriteiten ook.. huishouden en administratie en studie kies ik soms boven mijn rust. Moet daarin ook een weg vinden. Wel blij te horen dat om de 2 uur voeden geen abnormaal iets is.
    Ik probeer haar ritme aan te houden maar daarin een klein beetje regelmaat aan te brengen met bv op vaste tijden, bv tussen 12 en 13, toch even het wiegje proberen.

In de nachten doe ik liggend voeden. Nachten zijn op zich ook goed. Om de 3 uur dan wel maar ze slaapt meestal snel weer. Overdag breekt me gewoon een beetje op.

Ben blij dat ik niet de enige ben haha. Stelt me gerust. Soms maakt alles me zo onzeker. Wil het gewoon goed doen.

9. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik wil je even een hart onder de riem steken hoor!
    Het is pittig. D eerste 8-12 weken snapte ik niet hoe iemand dit oooooit leuk kon vinden. Mijn dl had hetzelfde ritme als uw kleintje. En ik heb uiteindelijk toch 2,5 jaar(!) bv gegeven ( ben nu zwanger en melk is op, maar het liefst gaat ze door ;))

Je melk is voedzaam genoeg.
    Je melk is niet te dun
    Je melk is precies goed voor jouw kleintje!

Misschien heb je wat veel melk, dat kan. Je kunt er voor kiezen om eerst wat af te kolven voordat je haar aanlegt ( met de hand of een simpele handkolf). Dan moet ze iets meer moeite doen, maar dan wordt haar zuigbehoefte ook beter bevredigd.

Clusteren in de avond is ook heel normaal gedrag. Installeer jezelf op de bank ( of nog beter, in bed!) Ipad, afstandsbediening, lekkers, drinken en laat het los...het komt echt goed!

10. vliegje

vliegje Fanatiek lid

26 mei 2008
    4.369
    266
    83
    Vrouw
    Dank je! Het gaat al 2 daagjes wat beter. Denk gewoon niet teveel aan de tijd dat ik weer moet werken en kijk gewoon naar wat ons meisje nodig heeft.
    Ben al wat geruster!

Deel Deze Pagina