Overdag slapen een ramp..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door willet, 27 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    #1 willet, 27 okt 2010
    Laatst bewerkt: 27 okt 2010
    Hallo iedereen,
    Ik weet dat hier al heel wat topics zijn over slaapproblemen enzo...maar ook hier weer iemand die het even niet meer weet.

Sinds een week of 3 slaapt mijn zoontje, nu 3,5 maand overdag standaard slaapjes van een half uur.
    Ik heb al vanalles geprobeerd, eerst sliep hij na de voeding van 06u tot 10/11u door..maar dat heb ik dus ook al veranderd. Heb nu een soort van dagritme in mijn hoofd hoe ik het iedere dag ongeveer zou willen doen.
    Het dagritme ziet er ongeveer zo uit, hoe ik het graag zou 'willen':
    (ik weet dat er bij jonge kindjes niet heel erg veel te 'willen' valt hoor, maar gewoon om de rust/regelmaat te creëren dat ze toch nodig hebben.)

Poe hee wat een verhaal, sorry daarvoor!

06.00 BV
    06.30 Terug in bed
    08:30 Opstaan, aankleden etc.
    09:00 Spelen, box
    10:00 BV
    10:30 Spelen wipper,speelkleed
    12:30 Slapen
    14:00 BV
    14:30 Wandeling, boodschappen
    16:00 Spelen, box
    17:00 Slapen
    18:00 BV
    18:30 Rustige activiteit/knuffelen/in bad
    19:30 Naar bed brengen (meestal 20 min. huilmoment)
    20:00 Slapen
    22:00 Wakker maken voor BV
    En slaapt dan tot de volgende ochtend 06:00

Dat betekent 's middags dus 2,5 uurtjes slaap in totaal.

Om 12:30 is hij ook bekaf en wil niks meer, slaapt ook meestal meteen in, maar wordt dan stipt om 13:00 weer wakker?!
    De eerste dag dat ik hem 's ochtends niet had door laten slapen sliep hij meteen tot 13:45 door, maar nu is het weer terug naar de half uurtjes.
    Ook om 17:00 vallen hem de luiken dicht, meestal zelfs al om 16:30...maar dan is hij dus lang en breed wakker tot de volgende voeding..en is het moeilijk om hem dan nog tevreden te houden.

Meteen voeden heb ik ook al geprobeerd (het is tenslotte op aanvraag) maar dan zit ik zo'n 7 á 8x op een dag te voeden...dat lijkt me ook niet de bedoeling..hij drinkt dan telkens kleine beetjes en is niet verzadigd tot de volgende voeding, want dan valt hij ook de hele tijd in slaap aan de borst.

Als hij na dat half uurtje wakker wordt is hij dus geen vrolijke fluiter...en liefst heb ik dat ie nog een uurtje doorslaapt..maar hoe dat te realiseren?

'S avonds en 's nachts slaapt hij wel goed door. Maar lijkt me niet voldoende slaap voor een hele dag voor zo'n kleintje toch?En.. hij wordt er ook niet vrolijker op..
    Eerst had hij om 19:30 zeker 20 min. huilen nodig om in slaap te komen..ook drama, dat lijkt nu opgelost doordat we hem in bad doen ervoor. Dit ook weer niet iedere dag, maar het lijkt beter te worden.

Wie weet raad? Schema veranderen?Iets in bed veranderen? Slaaptijden veranderen? Is het normaal? Moet ik me niet druk maken?Hebben meer mama's dit probleem?

Help....:(

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ten eerste, 7 a 8 voedingen per 24 uur is heel normaal hoor! ;)
    Ten tweede, laat je schema eens los en kijk naar hem. Laat hem eten als hij honger heeft, slapen als hij moe is en spelen als hij wil spelen. In mijn ogen kan het dan niet fout.

3. kiddie

kiddie Niet meer actief

Voed je niet op verzoek? Bij BV hoef je toch niet zoet te houden tot de volgende voeding? Dat is het voordeel!

4. 1979kik

1979kik Bekend lid

2 aug 2009
    612
    1
    18
    medewerker personeelsdienst
    België
    Allereerst je bent niet alleen,hier is het ook zoeken hoor!mij valt het op dat hij wel lang wakker is...mijn meisje is jonger maar bij mij gaat het meestal uit bed,half u bv, een uur tot anderhalf u spelen en dan wordt ze terug moe.Ik zou je schema loslaten,zo een kleintjes laten zich niet programmeren.haar dus niet in bed doen als de klok een teken geeft...maar als hij een teken geeft.bij mijn dochter is dat geeuwen,oogjes meer dicht en roder,huilerig.
    Laat je weten hoe het loopt?
    Xxx

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou niet met tijden werken, maar heel goed naar je kindje kijken en de signalen leren herkennen, en een vaste volgorde van dingen aanhouden. Bijvoorbeeld: uit bed, verschonen, even spelen tot hij honger heeft, voeden, nog even spelen tot hij geen zin meer heeft, liedje zingen, als hij aangeeft dat hij moe is (jengelen, gapen, in oogjes wrijven) met een standaard ritueeltje weer naar bed. Zolang je op zijn signalen afgaat, kun je eigenlijk niet fout zitten.

En ja Irem heeft ook weleens dagen dat ze niet langer dan 3 kwartier achter elkaar slaapt, nou ja dat betekende dan soms dat ze wel 5 keer op een dag naar bed ging - dat moet dan maar. soms sliep ze ook 3 keer anderhalf uur. Het verschilt gewoon, nog steeds overigens, per dag hoe lang ze slaapt.

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier is het trouwens iedere dag 3 x 3 kwartier slapen. Ik vind het helemaal prima.
    Maar wij hebben ook een tijdje gehad dat ze huilend wakker werd hoor, en ik probeerde ook van alles, maar niets hielp. ;) Het gaat vanzelf over en zolang je zijn ritme volgt, (hij kan geen klokkijken!) kun je echt niets fout doen.
    Wbt regelmaat kun je idd beter doen wat Eylem al zegt, altijd dezelfde volgorde van dingen zodat hij het gaat herkennen. Tijden heeft een kindje echt niets aan. ;)

7. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Er zijn twee dingen die me opvallen aan je bericht/schema... Dat je inderdaad niet lijkt te voeden op verzoek maar volgens een schema en dat je je kleintje niet in zijn bedje legt na zijn voeding. Dit hoeft natuurlijk ook niet, jij bent zijn mama maar toch zou ik je adviseren om meer naar hem zelf te kijken en om (dat is dan meer een ti van mij uit) hem na de borst gelijk in bed te leggen. Zo gaat hij lekker verzadigd en een beetje rossig zijn bedje in. En dat kan bijdrage aan een langer slaapje. Het is heel waarschijnlijk dat wanneer je hem een aantal weken volgt zijn schema ook duidelijk wordt en dat hij op den duur elke dag op hetzelfde moment honger of slaap krijgt. Op deze manier geeft hij op den duur ook zelf aan wanneer er weer een voeding af kan (en dat is handig want zelf bepalen is heel moeilijk). Geef het een paar weken en kijk goed naar hem, Ook ergens rond de drie maanden (afhankelijk van de uitgerekende datum) maakt je kindje weer een sprongetje en veranderd ook zijn slaap patroon. Juist als je hem de kans geeft om zelf aan te geven hoeveel hij wil eten en slapen kom je het eerste weer tot een ritme waardoor jij als mama ook weer een beetje je eigen dingen kan doen tijdens zijn slaapjes...

Ik weet niet of je een slaapritueeltje hebt maar dat kan erg goed helpen bij die kleintjes en leg je hem steeds boven in zijn eigen bedje te slapen? Slaapt hij ook wel eens in de box (zou ik persoonlijk afraden vanaf deze leeftijd)

Het is een 'opgave' maar wat ik lang heb gedaan (en nu soms nog doe) is bij het eerste signaal dat hij moe is naar boven, pyjamaatje aan. op ons grote bed leggen Liggend voeden (is voor mama ook lekker) en dan wel opletten dat je hem niet aan de borst in slaap laat vallen dus houd hem actief met drinken en dan boertje, liedje bedje. het beperkt je wellicht in je vrijheid maar iuteindelijk pluk je er de vruchten van.

Succes

Oh en neem de tijd het kan echt wel een aantal weken duren...
    Oh en dan nog wat, je moet je sowieso niet druk maken... (bijna) alle moeders maken dit mee!
    En als laatste ik voed nu soms nog steeds wel 7 keer per dag ondanks dat hij 'in principe' of 4 zit... het gaat alleen uiteindelijk steeds sneller.

8. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ik voed ook nog 7-8 keer! :)

9. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    Hallo,
    Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
    Moet even een en ander uitleggen geloof ik.

Allereerst is het 'schema' heel flexibel hoor, ik weet al te goed dat je kleintjes niet kan programmeren..en typte dan ook 'willen'... je hebt eigenlijk niks te 'willen'.

Het is ook niet zomaar uit de lucht komen vallen...natuurlijk heb ik naar hem gekeken de afgelopen weken en leek die volgorde van gebeurtenissen (rond die tijden) de meest voorkomende bij hem. Je zou de tijden ook weg kunnen denken,en alleen de gebeurtenissen pakken.. maar dan vond ik het moeilijk om het probleem uit te leggen.

Heb ook het bedritueeltje, iedere keer hetzelfde, alleen overdag doe ik de slaapzak niet aan en 's nachts wel...kan ik misschien ook nog hetzelfde doen overdag...wie weet?

Voeden op verzoek probeer ik echt wel, maar als de voedingen te kort op elkaar zitten heb ik gewoon gemerkt dat hij dan niet goed drinkt en meer een beetje aan het 'lebberen 'is. Maakt me dan weer onzeker of ik zijn signalen wel goed 'lees' heeft hij dan dus eigenlijk geen honger als ik hem aanleg?
    Bovendien duurt het dan echt kei lang voordat hij verzadigd is, omdat hij gewoon niet actief aan het drinken is..zeker 45 min. van wurmen,rondkijken,beetje sabbelen,jengelen...

Ik heb ook al geprobeerd als ik zag bij de eerste signalen van moeheid, hem nog eens aan te leggen en dan daarna op bed te leggen...dus met vol buikje zoals ook een tip gegeven is...maar dan nog wordt hij na een half uur wakker...ik weet echt gewoon niet hoe het kan, en hoe ik het kan doorbreken. Het is ook bijna precies 30 minuten, ik kan zowat dan wel de klok erop gelijk zetten.
    (kan hij misschien toch klokkijken?:) )

Er zijn echt al veel dingen die ik geprobeerd heb, en ik kijk ook echt wel naar zijn signalen, maar kom er dus gewoon niet uit.Vandaar hier eens voorleggen.

7 a 8 keer voeden is in principe ook niet erg, maar als hij 7 a 8 keer 45min. aan de borst hangt en dan vervolgens ook 7 a 8 keer een half uurtje moet slapen lijkt me dat ook geen ideaal iets toch.Dan krijg ik dus echt niks meer gedaan

Sja ik weet dat het een beetje moeilijk is ook voor jullie om zo maar wat oplossingen te bedenken..op het consultatiebureau zeiden ze dat hij dan waarschijnlijk maar gewoon een half uur nodig had qua slaap overdag, omdat hij 's nachts wel goed slaapt..had ik dus ook weinig aan..ondertussen wordt hij behoorlijk chagrijnig na die korte hazeslaapjes.

Heb vanmiddag met hem op de bank gelegen..na de/tijdens bv viel hij in slaap (had ja maar een half uurtje geslapen) en ben ik zelf ook gaan liggen met hem op de arm.
    Hebben we allebei zo een uur geslapen!
    Misschien morgen eens proberen samen op bed te gaan liggen?
    Wat denken jullie daarvan?

Meer tips zijn altijd welkom.

10. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    ...Nu is het trouwens ook weer zo ver...de luiken vielen hem dicht..hij jengelt..wrijft zijn oggjes...is gewoon moe.
    Nog eens aangelegd en met ritueeltje en al op bed gelegd..goed geboerd...sabsimplex tegen evt. buikkrampjes,schone luier...
    Wat denk je?
    Huilen huilen...wat moet je daar nu mee?

11. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    ik geef geen borstvoeding maar ik herken het wel.
    Hier ook helemaal geen regelmaat alleen qua drinken.
    Als ze begint te jengelen, ogen wrijven of gaapt gaat ze het bed in. Ze huilt dan ongeveer 5 minuten (ooit ook niet en ooit wat langer).

Als ze niet moe is of wil niet slapen blijft ze huilen.
    Ze word ook wel eens wakker tussendoor en begint dan te huilen. Ik haal haar niet gelijk op omdat ik weet uit ervaring dat ze vaak weer terug in slaap valt. Vandaag was ze van 10.30 tot 15.00 uur wakker toen ik haar op bed legde. Ze huilt 2 minuten en valt dan in slaap, na een uurtje werd ze wakker toen ik 5 minuten wachtte viel ze weer in slaap en sliep tot 18.30 om 19.30 weer het bed in want ze jengelde en was moe...

Het is en blijft uitproberen. Hier gebaat bij rust en regelmaat als ze hierin gestoord word (als ze naar CB, fysio of kinderarts moet) waardoor ik haar wakker moet maken dan heeft ze veel moeite om weer in slaap te komen.

Hopelijk heb je er wat aan.

12. Einneh

Einneh Fanatiek lid

2 mrt 2009
    4.581
    0
    0
    Friesland
    Wat een herkenbaar verhaal!
    Mark krijgt BV wanneer hij wil en mag slapen wanneer hij wil. alleen is dat slapen hier ook een zeer groot probleem. Sinds ongeveer een week slaapt hij 's morgens standaard een uur (tussen 10.00 en 13.00 uur).
    's Middags wil hij helemaal niet slapen in bed. Ik probeer het wel steeds, na het voeden in bed leggen (meestal slapend) maar na een minuut of 10 kan ik weer naar boven lopen omdat hij ligt te huilen. Na een uurtje wordt hij dan weer moe, krijgt dan nog een slokje en valt in slaap, weer naar boven en na 10 minuten weer wakker, huilen. Dit blijft zich herhalen tot rond etenstijd dan valt hij in slaap (aan de borst) en laat ons meestal een half uurtje rustig eten.
    Vanaf half 7 wil Mark clusteren. Ik zit dan meestal een uurtje met hem op de bank, rond half 8 gaat hij op bed en slaapt (de laatste 2 dagen) tot 6 uur 'smorgens.

Ik heb zoiets van als hij 's nachts maar slaapt dan kan het mij overdag niet zo heel veel schelen. Misschien wel makkelijk gedacht maar het ritme zal nog wel komen denk ik dan maar, hij is ook nog maar 3 maand ;)

13. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    Fijn om te lezen dat toch een paar mensen zich hierin herkennen.
    Net is hij na 40 min. jengelen in slaap gevallen, ben de hele tijd naar boven gegaan, aai over de bol en tut gegeven, kost wel energie zeg!
    @Dorianne, heb ook al geprobeerd hem niet meteen erui te halen inderdaad. een keer viel hij weer in slaap, maar de andere keren bleef hij maar huilen..echt jammer.
    @Einneh
    Slaapt hij vanaf 19.30 in een ruk door tot 's ochtends?
    Dat is inderdaad een hele periode slaap.
    Hier maken we hem nog wakker om 22u, omdat hij anders rond 2/3u 's nachts komt. Daarna gaat hij ook altijd zonder problemen weer slapen gelukkig.
    Dan is hij overdag ook veel wakker he..
    Ik dacht dat juist met 3 maanden een eventueel ritme zich wel zou vormen...hoe doe je dat met afspraken of als je ergens heen moet?
    Ik ben blij dat ik nog niet hoef te werken (ouderschapsverlof) anders zou het volgens mij een ramp zijn.
    Hoe doen werkende/borstvoedende moeders dit??

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Heeft hij dit altijd gedaan of is het van de laatste tijd?
    Moeilijk hoor! Maar als ie bij jou beter slaapt zou ik zelf hem gewoon bij me houden, wellicht in een draagdoek? Misschien is 'ie gewoon niet klaar om alleen te slapen.

15. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    Het is iets van de laatste 3 weken...daarvoor was het alleen slapen prima, overdag gewoon bij vermoeidheid in bedje en dan sliep hij wel zeker een uur of 1,5 zoals normaal.Hij is wel 's nachts iets meer gaan slapen, maar dat zou niet de uurtjes overdag moeten wegtrekken toch?

Geen idee, morgen eens proberen bij me te leggen inderdaad...dan ook maar een uurtje plat (niet zo erg op zich ;) )
    Maar dat moet ook weer geen gewenning worden want dan zijn we nog verder van huis he...misschien doorbreekt het dan net die half uur-cyclus, en gaat het daarna in bedje wel goed (haha in de ideale situatie natuurlijk)
    Ik weet het echt niet meer..

16. Einneh

Einneh Fanatiek lid

2 mrt 2009
    4.581
    0
    0
    Friesland
    @ Willet: afgelopen nacht tot half 4 en toen tot half 8.
    ik maak hem niet wakker want dat werkt hier niet, Mark drinkt dan alleen een slokje om weer in slaap te vallen als hij dat al wil :D
    Hij gaat mee als ik weg moet, plan gewoon mijn afspraken. Meestal heeft hij het wel naar zijn zin in de wandelwagen (als we maar blijven rijden) n soms slaapt hij dan ook nog wel even :D

Ik heb volgende week nog vakantie en dan ga ik 3 dagen per week werken.... afwachten hoe dat gaat!

17. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    Oh dat is dan inderdaad nog een weekje genieten,en dan weer back to the real world...
    Hier trouwens ook, in de kinderwagen moet hij blijven rijden! Frappant he, zodra je stopt is hij het er niet mee eens..zelfs in de auto soms..en sja, je moet toch af en toe voor rood licht wachten! :)
    Ik plan ook gewoon mijn afspraken en dan gaat hij mee..ik probeer dat dan ook wel zoveel mogelijk om hem heen te plannen hoor,zodat hij toch de rust krijgt die hij nodig heeft.
    Maar lijkt me dus moeilijker als ik hem 7/8 keer per dag moet voeden, slapen niet lukt en hij doodop is en jengelig.
    Ben ook benieuwd dadelijk als ik weer moet werken.

Is Mark makkelijk bij andere mensen?
    Tegenwoordig heeft mijn mupsie er ook een handje van het op een huilen te zetten als we bij andere mensen zijn, of in een andere omgeving.Wil hij alleen maar bij mij zijn.
    Ik denk dat hij gewoon heel gevoelig is qua verandering en regelmaat. Ben dus heel blij dat ik nog niet hoef te werken want als ik hem nu achter zou moeten laten bij een ander zou ik niet normaal kunnen functioneren hoor, wetende dat hij ergens anders helemaal overstuur is.
    Toen ik een crematie had en hem naar mijn vader had gebracht kon ik na 2u terugkomen omdat hij ook de fles weigerde en helemaal overstuur was. Was ik 2 minuten binnen hield ik hem vast, was het goed. Voor eenkennigheid is het eigenlijk toch ook veel te vroeg?
    Succes met Mark dan dadelijk als je gaat werken, spannend hoor!
    Wie weet is het tegen die tijd weer beter. Soms denk ik ook gewoon dat het maar een fase is, of sprongetje...maar 3 weken vond ik gewoon erg lang duren voor zoiets, dus dan ga je weer twijfelen he.

18. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Misschien is de volgorde van je ritueel niet ideaal? Ik zou juist eindigen met de voeding en hem dan gelijk in bed leggen. Van de schone luier zal hij waarschijnlijk juist weer wakker worden. Ik weet niet wat die sabsimplex is en of je die ook voor de voeding kan geven, maar de luier zou ik iig voor de voeding geven. (Of poept hij juist tijdens de voeding?)

En is hij niet té moe als je hem op bed legt? Als zijn ogen echt al dicht vallen dan is hij al echt heel erg moe lijkt me? Zo te lezen is hij 's ochtends ook wel erg lang wakker!

Hier heeft mijn zoontje altijd slaapjes van 3 kwartier gedaan. Ik raakte daar ook wel gefrustreerd van, zeker als ik dan las over kindjes van zijn leeftijd die zo 2 uur aan een stuk sliepen. Maar uiteindelijk heb ik me er toch echt bij neer moeten leggen. Nu hij over is naar één slaapje per dag slaapt hij gelukkig wel vaak 1,5-2,5 uur.

19. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    De volgorde is ook:
    Schone luier,slaapzakje alvast aan,drinken,boeren,Sabsimplex(zijn gewoon druppeltjes van een lepeltje, is een seconde en dan zit het erin, geef ik niet voor de boer, want soms komt het terug en dan is dat er ook weer uit)
    Dan in bedje leggen, kusje geven, aai over de bol,tutje in,lampje uit 'welterusten, I love you, en tot straks'.
    Té moe weet ik niet, heb ook al eens geprobeert een half uurtje eerder te gaan maar dan komen we op dezelfde tijd uit dat hij slaapt...gaat hij alleen langer huilen..liever niet dus.
    Als we hem vantevoren in bad doen gaat hij wel zonder problemen slapen...maar dan is hij juist nog meer moe daarvan geworden?Is hij dan niet moe genoeg..snap je wat ik bedoel?
    Maar hij kan ook weer niet iedere dag in bad met zijn eczeem, dus om de dag gaat het goed...andere dagen huilt hij gewoon 20 min. moet ik me denk ik maar bij neerleggen. Zijn manier van de dag te verwerken?

Dat hij 's morgens zo lang wakker is, is ook eigenlijk het probleem 2x 45 min. slaap zou ik al geweldig vinden, maar een half uur is toch wel erg kort?

Dankje voor alle tips, het lijkt wel of ik alles al geprobeerd heb :S

20. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.803
    9.314
    113
    Gelderland
    Ik heb alles gelezen en kwam als eerste op meteen na de borst in bedje leggen maar dat doe je dus al lees ik verderop. Mijn zoontje sliep ook heel weinig tot mijn schoonmoeder met handige tips kwam.
    Wakker, even spelen, schone broek, flesje met een warme doek om hem heen en daarna in zijn voorverwarmde bedje. Zo deed ik dat een tijdje tot hij goed de smaak te pakken had. Nou hij bleef maar slapen de hele tijd...
    Maar het lijkt wel alsof hij na die 30 minuten niet in zijn diepere slaap komt.. En als je nou die 30 minuten hij hem blijft en op het moment dat hij wakker wordt zijn speentje geeft..misschien dat hij dan niet echt de kans krijgt om wakker te worden..

Deel Deze Pagina