dreumes erg angstig na veel ziek zijn

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Emm27, 9 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.910
    387
    83
    Graag jullie advies of tips...
    Mijn zoontje van 1,5 is veel ziek geweest de laatste tijd. Veel oorontstekingen, oogontstekingen, koorts. Hierdoor veel naar de huisarts geweest (waaronder natuurlijk steeds in zijn oren kijken) en periodes veel zijn oogjes moeten schoonmaken met gaasjes, zetpillen moeten geven, oogdruppels en antibiotica.

Hij laat niks toe dus veel gaat onder dwang. Het moet allemaal gebeuren dus even snel doen en klaar. Op ten duur op 1 dag 3x antibiotica onder dwang (houdgreep), 3 zetpillen per dag, 3x ogen schoonmaken en daarbij kapotte billen dus die insmeren met crème (doet hem zeer), en natuurlijk 'gewoon' tandenpoetsen wat hij ook nooit toelaat.

Helaas lijkt mijn mannetje nu wel getraumatiseerd door alle handelingen en dokters. Hij is bangig en zodra ik ook maar iets doe wat hij niet wilt raakt hij compleet overstuur. Ook is hij meer bang bij vreemden, was hiervoor niet.

Het is zo zielig!! Herkenbaar voor iemand? Of iemand tips?

2. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wat sneu voor je zoontje.

Mijn oudste zoon heeft zwaar autisme en liet ook niets toe. Wat bij hem hielp was om de dingen weer voorspelbaar te maken.

Dus tegenwoordig kondig ik aan dat er iets vervelends gaat gebeuren, in zijn geval met een plaatje van wat dat is. En vervolgens tel ik tot 5 bij de vervelende handeling, dan stop ik, daarna desnoods nog eens tot vijf tellen. Op die manier is het voor hem niet meer plotseling en is een vervelende handeling te overzien. Dit maakt hem een stuk minder angstig.

Sterkte

3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Wat ontzettend sneu voor jullie allemaal!!

Ik zou denk ik een tijdje je kleintje heel veel bij je houden en veel positieve ervaringen op laten doen. Veel knuffelen, spelen etc.

En inderdaad toch proberen uit te leggen, hoe moeilijk ook....

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Die kapotte billen insmeren met zinkolie/zinksmeersel zijn ze zo van de pijn af en heelt t weer snel en netjes (voor de volgende keer dan). Hier moord en brand met zetpillen en zo vaak nog niet eens gebruikt daarvoor dus geen tips. Ook iets simpels als haren borstelen is rampspoed, altijd al geweest trouwens.

Snel troosten, wat lekkers aanbieden is alleen een tijdelijke oplossing om de hysterie weer af te remmen. Dus helaas daarbij geen tips.

Tandenpoetsen doet ze hier zelf (t leuke gedeelte) en met ons samen (toch ff goed doen) en zij bij ons met nog een extra tandenborstel (dat vindt ze prachtig).

Geloof vreemdenangst ook wel in de leeftijd zit hoor, misschien is t wat opvallender en zal t iets acuter opgekomen zijn maar ij lees meerdere mama's met kindjes van die leeftijd die een vreemde als eng beschouwen, al ben je vrij vlot niet meer eng als mama of papa met je praat en je geen doktersjas aan hebt. Gewoon leuke ervaringen opbouwen.

Voor respitoriale klachten (mocht je daar nog mee in aanraking gaan komen) kunnen ze met een prikje kijken of antibiotica uberhaupt zinvol is. Wij hebben een paar maanden terug daarvoor in t ziekenhuis gezeten, ha vertrouwde t niet en heeft ons doorgezet naar de spoed waar ze onderzocht werd door de kinderarts die ook twijfelde. Prikje in de vinger of hiel (wij kozen hiel, ze is erg van dr prutsen en pielen met dr vingers en een zere vinger is dan niet fijn) en binnen notime uitslag. Konden antibiotica overslaan tenzij ze ineens achteruit ging dan.

Mocht je kleine nog last hebben van de antibiotica, dan kan je probiotica gebruiken om die darmen weer een beetje te helpen. Wist ik ook niet maar hoor dr goeie verhalen over voor zowel de kleintjes als volwassenen.

5. Lieneke2016

Lieneke2016 Niet meer actief

Hier mijn zoontje ook al een poos elke keer ziek. Word er soms echt een beetje moedeloos van, net als ik denk dat hij nu echt beter is komt de koorts, het hoesten en snotteren net zo hard weer terug. Hij vind zijn ogen schoonmaken ook echt niet leuk, maar ik smeerde daarna ook een beetje vaseline rond zijn oogjes tegen de rode huid en dat vind hij wel erg prettig dus dan was het huilen direct weer klaar. Ook met neusspray enzo probeer ik hem af te leiden met dingen die hij wel leuk vind. Zoals klikken met een pen, haarlotion in zijn haar doen en dat soort dingen.

Hopelijk gaat de zon snel stralen en zijn onze kindjes snel gewoon helemaal opgeknapt!

Tegen de rode billen kreeg ik trouwens bij de apotheek ook een anti schimmel creme. Hij had een schimmeltje en zijn billen waren vuurrood. Alleen zelf hielp niet voldoende en met die creme was het al snel veel beter. Misschien nog een idee om dat na te vragen.

6. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.910
    387
    83
    Beetje goede tip van tellen, ga ik doen. Volgens mij is het lastigste voor hem ook dat hij geen controle heeft. Hij roept ook steeds 'isse klaar? Isse klaar?' Bij alles wat we doen. Zo zielig

7. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Bij druppelen zette ik een filmpje aan op de ipad! Ook krijgen ze na het druppelen een klein koekje of snoepje.
    Pedagogisch mss niet verantwoord maar het voorkomt drama en verdriet (en ontwikkeling van angst).

Het is echt naar voor ze...

Verder heb ik boekjes om kinderen voor te bereiden op doktersbezoek. Ook eentje dat Anna buisjes krijgt.
    Helpt vooral voor rustig narcose ingaan.

Mijn tip is echt om het zo aangenaam mogelijk te maken.

8. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Hier vanaf baby af aan al veel onderzoeken en kleine operaties gehad.
    Beide kinderen werken redeljk mee, ik denk echt omdat ik ze ‘verwen’ op zulke momenten.
    Je hebt ook zo’n dokterset waar ze mee kan spelen. Hiermee kan je voorbereiden en ook meenemen naar arts

Oogjes schoonmaken mag ook met watje met babyolie. Dan plakt het minder en voelt zachter. Water droogt namelijk uit. Mijn huisarts gaf deze tip!

9. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.910
    387
    83
    Even als late reactie... de tip om tot 10 te tellen was de truc! Alles gaat nu probleemloos, tandenpoetsen, gezichtwassen. Echt super bedankt voor de goeie tip

Deel Deze Pagina