hoi dames heb even jullie mening nodig ! A is nu 15 maand en zegt sinds een aantal weken dat ze moet poepen voor ze in haar luier poept . nu hebben wij al een potje staan en ze wil der altijd op (zelf) . kan ik gewoon nu al beginnen met zindelijkheidstraining aangezien ze het zelf wil of is het echt nog veeel te vroeg ? hier zijn de meeste kindjes trouwens met 2 jaar en half zindelijk (schooltje) hoor het graag
gewoon beginnen. ik ben bezig met onze dochter zindelijk te maken volgens de methode in het boekje "zindelijk maken is kinderspel". Het ging eigenlijk heel goed maar door operatie heeft ze weer een terugval en geeft ze het niet meer zelf aan, heb het even laten zitten maar maandag beginnen we er weer mee..
Nee, nog even wachten zeg ik. Een kind maak je niet zindelijk, een kind wordt zindelijk. Het bewust zijn dat er gepoept of geplast is, is maar één element. Zindeiljk ben je wanneer je je plas of stoelgang kunt ophouden en bijvoorkeur ook zelf kunt gaan.. Dat kunnen kinderen pas van 18 maanden. Poep is gemakkelijker dan plas (maar een stoelgang hebben de meeste kinderen maar 1-2 per dag.. plassen doen ze aan de vleet) Persoonlijk vind ik dat training geen maanden hoeft te duren als je maar op het juiste moment begint. Zoon 8 dagen (23 maanden) Dochter 3 dagen.. (24 maanden)
nee een kind maak je niet zindelijk. maar er zit geen kwaad in om als je kind aangeeft te moeten poepen om die dan op het potje te zetten en dan zie je wel hoe het zindelijk worden verder verloopt.
Nee, er zit zeker geen kwaad in maar er zit een groot verschil in je kind een plezier doen (op het potje) en zindelijkheidtraining.
Nou ik wil der ook helemaal niet puche hoor maar bedoelde meer of ik mag toegeven aan het op het potje willen of nog moet wachten omdat ze zo klein is , ik vind dat elk kindje zelf wel zindelijk word als zij zich daar klaar voor voelen , maar moet ik het potje gaan verstoppen of ze der gewoon opzetten bedoelde ik eigenlijk
Potje verstoppen zou ik echt niet doen. Als ze op het potje wil laten doen, maar zoals al gezegd is, de sluitspieren kunnen het waarschijnlijk nog niet aan het echte zindelijk zijn. Om je een voorbeeld te geven. Onze dochter is nu bijna helemaal zindelijk, af en toe een ongelukje en op het kdv gaat het nog niet super, en een van de eerste woordjes waren al poepen en snel poep klaar, dan moest echt haar luier uit. We zijn begonnen met haar op de wc te zetten (met verkleiner) als ze dat wilde en dat ze met ons mee mag. Dit was denk ik al wel voordat ze 1,5 jaar was hoor. Sinds ze zelf zegt, mama luier uit, hebben we geen luier om gedaan.