Wij hebben ook een lange tijd gehad dat ie niks aan kwam in gewicht (van 9 tot 14 maanden of zo niks in gewicht gegroeid wel in lengte). Nu is inderdaad het gewicht op zich niet zon punt, maar als ze niet aankomen door een rede, hier at hij gewoon bijna niks. Halve boterham, wat pap sochtends en avondeten 3 a4 happen. Plasluiers waren er ook niet. Inmiddels heb ik geprobeerd me er bij neer te leggen dat het geen grote eter is. Hij valt aan op het avondeten alsof hij de hele dag niks gehad heeft, maar naar 4 happen is het ook klaar. Hier krijgt ie ook roosvicee, hij drinkt met geluk 2 bekertjes op een dag, ik probeer het aan te vullen met jus in fruithapjes en bijvoorbeeld als avond eten soep. Ik vind het hier nu redelijk gaan, hij groeit in de lengte als kool, is erg actief, maar gewicht blijft gewoon achter. Inderdaad is ziek worden ellende, want dan gaan al die hard voor gewerkte grammetjes er direct weer vanaf . Door het cb zijn we herhaaldelijk naar de huisarts gestuurd, maar die vindt het allemaal ok zolang hij in de lengte groeit en actief is. Het enige wat ik echt lastig vind is dat hij zijn temp huishouding niet op orde heeft. Vooral de nacht, waar hij een tijd niks te eten krijgt is hij vaak wakker van de kou. Als hij bij de volgende check weer stil staat in gewicht dan ga ik eens doorzeuren bij de HA, maar vooralsnog heb ik geen ziekelijk kindje of zo, dus zal het wel loslopen. Succes!
Een maandje geleden was Luc 78 cm en 9035 gram. Dat gewicht was wel laag, vooral omdat hij in 2 maanden maar 25 gram was gegroeid. Maar de arts maakte zich geen zorgen. Ze gaf als tip om wat extra boter te smeren en volle melk te geven. Hij heeft periodes dat hij slecht eet, maar nu gaat het laatste tijd wel goed, dus ik hoop dat hij volgende keer wel is gegroeid. Hij heeft in het begin wel ijzer gekregen maar dat was na een tijdje weer goed. Daarna is het eigenlijk nooit meer gemeten, zou het verstandig zijn daar om te vragen eigenlijk? Hij loopt nog niet, dus hoop niet dat hij zal afvallen als hij wel gaat lopen, dat lees je wel vaak dat ze dan veel energie gaan verbruiken
Ik word er dus erg onzeker van. Ik heb niet het idee dat er iets mis is met hem. Hij is vrolijk, heeft bergen energie en ontwikkelt zich prima. Zijn bloed wordt dus ook regelmatig geprikt en dat is ook alweer een tijdje in orde. Ik hoor wel vaak dat hij een beetje pips ziet, maar ik ben ook mijn hele leven gevraagd of ik misschien ziek was omdat ik zo wit zie. Hij gedraagt zich er iig totaal niet naar. Hij is overigens nog nooit erg ziek geweest (even afkloppen). De 2 keren dat hij koortsig en hangerig was bleef hij wel redelijk goed eten en drinken. Hij is dus nog nooit afgevallen of stil blijven hangen in gewicht of lengte. Qua eten eet hij vrij goed: 4 a 5 boterhammen op een dag (ongeveer de helft met korst), 1 a 2 koekjes en fruit ene dag meer dan andere. savonds eet hij tortelini als en bouwvakker, een heel bord leeg en een toetje, 2 eetlepels kwark. Als hij iets anders dan tortelini krijgt eet hij max 2 happen. Hij krijgt nu de hele dag water te drinken, omdat hij dat het lekkerst lijkt te vinden (hij drinkt dan het meest). regelmatig krijgt hij tussendoor ook nog een knijpfruit met zuivel om wat meer zuivel binnen te krijgen en een dikke laag boter op brood. Dus afgezien van weinig variatie in avondeten, eet hij goed volgens mij. Ik ben idd bang voor een autoimuunziekte om dat zijn vader daar vanalles van heeft. Echter lijkt tot nu toe niets in die richting te wijzen. Misschien volgende keer toch eens vragen of dat misschien de reden is waarom we steeds moeten terug komen..
Is hij gecheckt op auto-immuunziektes? Ik neem aan dat -als er dan toch zo vaak bloed geprikt wordt- er op z'n afweer ook wel eens geprikt is? Hij klinkt verder gezond, en met dit verhaal zou ik zeker niet aan een auto-immuunziekte denken direct. Dan zou je verwachten dat een kind vaker ziek is. Onze jongste wordt momenteel gecheckt omdat ze in 10 weken tijd 9 keer een oorontsteking heeft gehad, waarvan 1 keer samen met een keelontsteking. Ik denk zelf niet zozeer aan een auto-immuunziekte, maar het kan wel zijn dat haar lijf gewoon te weinig afweerstoffen aanmaakt, en dat is middels bloedprikken eenvoudig te achterhalen.
Die temp herken ik idd ook wel. Hij is bijvoorbeeld het enige kindje dat aan het trillen in tijdens de zwemles en als hij 's avonds erg moe is rilt hij ook na het badje en krijgt hij blauwe lippen. Snachts slaapt hij in een dikke slaapzak en de temp op zijn kamer is altijd 19 graden. Hij werd eerder niet wakker van de kou, maar voelde wel altijd koud aan in de ochtend. Nu lekker warm gelukkig
Het valt bijna niet te checken omdat het er meer dan een miljoen zijn.. Voor de meest voor de hand liggende (schildklier) vertoont hij geen enkele tekenen. Op zich hoef je niet vaak ziek te zijn trouwens. Het is juist een kwestie van een te hard werkend inmuunsysteem. Mijn man is bijvoorbeeld echt helemaal nooit ziek,maar heeft wel een stuk of 6 autoimuunziekten..
Hmm wat gek! Mijn dochter is net zo zwaar en groot als jou zoon. 9.3 kg en 80 cm, precies hetzelfde! gewogen op het cb bij 18 maanden.. en er was niets aan de hand, ze zat ook op de -2 lijn (voorheen altijd -1) maar ja die mevrouw zei al je kan het er niet in proppen en dat is zo. Avondeten eet ze heel slecht, bijna niets eigenlijk, alleen een toetje.. verder drinkt ze ook heel weinig..
Maar aangezien dat bij je man bekend is, heeft je man wel klachten (gehad), want anders zou het nooit bekend zijn, neem ik aan? En als je die klachten niet bij je zoontje ziet, zou ik me over z'n gewicht niet al te druk maken. Aanmaak van antistoffen is wel eenvoudig te checken middels bloedonderzoek en gezien het verhaal van je man, mag ik toch aannemen dat elke zichzelf respecterende kinderarts dat wel even zou laten checken? Ik zou daar eens naar vragen iig... dan weet je het maar.
Ik ben dan zo'n moeder die zich niet heel erg snel zorgen maakt om het gewicht van de kids. Hier allemaal tengere kids dat ze klein waren en als ik nu kijk is alleen de tweede echt goed van gewicht en heb ik het idee dat ik er bij haar om moet denken, omdat het nog geen kilo scheelt met haar broertje van ruim 2,5 jaar ouder. Die van 3 is nu met een lengte van 1.01 13 kilo en op het bureau hebben ze er nog niets van gemaakt terwijl hij op de (ik dacht op de -2 lijn zit en bijna eronder dus uit het groene gebied). Hij eet niet echt dus dat verklaard waarom hij in gewicht achterblijft, maar de oudste had dit ook en begint sinds een jaar pas echt te eten en is nu 23,5 kilo met 8 jaar oud en 1.28 lang. De jongste is verhoudings gewijs wel een tenger meisje en dat zij baby was heb ik er voor moeten vechten om te kijken naar haar gewicht. zowel de ka en het cb vonden het niet zorgelijk en ik vond het wel zorgelijk dat ze ondanks de vele bv die ze kreeg niet echt heel veel aankwam en met 6,5 maand nog maar 5900 gram woog. Uiteindelijk is het goed gekomen en is ze nu met 1,5 jaar 86 cm en 10,4 kilo. Nog steeds lang en dun, maar ze maken zich er geen zorgen over en ik ook niet. Ze eet goed en is actief en zolang ze actief zijn is mijn mening dat het wel goed zit, anders laat een kind dat echt wel merken. Ik zou het dus nog even aankijken en vind de curve er niet heel zorgelijk uitzien van jou zoontje eigenlijk vergelijkbaar wat stijging van de lijntjes betreft als onze jongste en daar maken ze dus ook niets van.
Hee, dat is wel heel toevallig Het cb zegt er trouwens ook niets van hoor. Die zeiden laatst nog dat ze nu alleen nog de 18mnd check doen als er iets aan de hand is en dat mijn zoontje dus pas met 24 maanden pas weer hoeft...
Ja precies. Maar daarom raak ik nu toch wat ongerust, omdat de arts, die vorige keer nog vertelde dat haar zoontje de eerste 4jaar van zijn leven alleen pasta at, nu tóch nog weer een vervolg afspraak wil. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het nu wel klaar zou zijn.. Zeker toen ik zag dat hij in 2mnd ruim 300gram was aangekomen. Maar goed, het is me duidelijk dat ik de volgende keer meer duidelijkheid wil hebben over waarom ze hem zo in de gaten willen houden..
ik maak me best wel zorgen over mijn dochtertje omdat ze steeds zo ziek blijft. ze blijft daardoor ook mager en haar te snelwerkende schildklier werkt daar ook nog eens tegen. ze krijgt al 3 flesjes nutrinidrink multifibre per dag en ze eet goed. maar doordat ze nog geen medicatie krijgt voor haar schildklier blijft ze in dat cirkeltje 13 kilo bij een lengte van 1m04 is gewoon echt niet goed. ze woog met nog geen 5 mnd oud nog 9 kilo bij 71 cm. Kan je nagaan hoe mager ze nu is Maar ja meer kan ik er niet aan doen. veel mensen zeggen: ze is wel erg mager he? Tja dat isze ook maar wat kan ik er nog aan doen dan. En dan ligt ze met haar lengte nog op de +4 ook. ze is en blijft snel ziek en blijft steeds in gewicht erg jo-joen duslaat het maar snel lente en zomer worden. Dan gaat het echt gauw weer beter
Tjee Biancamv2, jouw dametje is echt een lange dame! Maar kan me goed voorstellen dat je je zorgen om haar maakt, zeker omdat ze ook een te snelle schildklier heeft. Is er een reden dat ze nog geen medicatie heeft?
Gevarieerd eten is leuk voor kids die het verder prima doen en veel lekker vinden. Wanneer dat niet zo is is dat zorg nummer 2 en zorg nummer 1 dat ze voldoende binnen krijgen. Dus tortelini, helemaal goed! Ik moet heel eerlijk zeggen en das dus niet om je onzeker te maken maar als ik lees hoeveel je zoontje eet dan gaan bij mij wel de alarmbellen af. Naar mijn idee heeft hij dan ergens anders zijn energie voor nodig. Dit zou ik willen laten uitsluiten. Zorg dat je een goede kinderarts vindt, die moet je wel met een zaklamp zoeken. Ze hoeven niet altijd ziek te zijn om ziek te zijn.....snap je hem Die van mij was op een gegeven moment ernstig ziek heeft 2 spoed ok's gehad hele toestanden en in elk verslag staat oogt niet ziek en eet goed......
Neuh, word ik helemaal niet bang van hoor Ik zie op zich wel een relatie tussen zijn eetlust en zijn gedrag, en denk dat hij zijn snelle spijsvertering van zijn vader heeft geerfd, maar het kan inderdaad zeker geen kwaad om eens verder te kijken. Word ik wel nieuwsgierig naar wat jouw zoontje dan heeft/had?
Die van 3 eet alleen brood en dan een paar hapjes, voor de rest wil hij niet eten en helemaal geen warm eten. Wij geven overdag dus brood,alleen bij het avondeten niet omdat de andere kids dan ook brood willen. Anders zou hij van mij ook brood krijgen, als hij maar eet heb ik dan zoiets. Drinken doet hij wel goed en hij krijgt dus 3 a 4 bekers melk op een dag. Vind het verschil tussen kinderartsen altijd zo leuk, de 1 doet er niets mee en de ander blijft zich er maar bezig houden. Had gehoopt dat ze dat bij onze jongste gedaan hadden dat we dat aangaven dat ze niet voldoende groeide, maar toen is er nooit naar gekeken totdat ze voor iets anders opgenomen werd en ze zich toch wel zorgen gingen maken, helemaal omdat ze nog een zware operatie in moest. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen, maar zoals ik al zei het is nog geen dikkertje en zit onderaan de curve wat combinatie lengte en gewicht betreft en zou zeker meer mogen wegen. Maar ik ga haar echt niet nog meer volproppen met eten.
Ik vind dat een goede curve hoor. Maak je niet zo een zorgen, dat is vrij normaal. Die van mij zit op de P10 lijn, dat is nog lager en mijn kinderarts zegt gewoon dat hij gewoon een mager jongetje is en maakt er zich niet druk om. En 700 ml drinken per dag? De onze drinkt zo een 500ml per dag en dat is ook goed. Ze moeten met zo'n klein lijfje toch niet evenveel drinken als volwassenen?
Ziet er toch prima uit? Zoontje 21 maand weegt 10 kg gewoon licht maar verder eet die genoeg en groeit gewoon netjes zijn eigen lijntje dus naar mijn weten is er niks ergs aan?
I know! Dat vind ik dus ook allemaal, maar blijkbaar denkt de arts er anders over... Volgende afspraak zullen we daar eens goed naar vragen!
Ja, inderdaad gewoon duidelijkheid vragen. Heb zelf eens gekeken wat onze jongste drinkt op een dag, maar die komt ook misschien net aan 700ml trouwens: max 2 tuitbekertjes water, dun aangelegd sap à 150-175, 2x aan de borst een paar slokken en dan het vocht uit fruit/groente en zo 'n 180 aan melk voor de pap. Plast ook niet gek veel, maar mijn inziens wel genoeg en groeit ook redelijk, maar wil gewoon niet meer drinken. Tja, moet je dan? Forceren? En hoe meer drinken, hoe minder ze weer gaan eten dus wat is dan het juiste.. Maargoed, heb je niet zoveel aan hihi. Mag je binnenkort al bijna naar de ka? Of duurt het nog even? Is toch niet fijn als je wat onzekerheid hebt zo..