ja dat snap ik maar dat knagen is dus het probleem als hij een stukje afhapt knabbelt en stukje komt in zijn mond dan kokhals hij meteen zo gevoelig is hij... en aangezien hij 4 tanden heeft bijt hij er wel stukjes af...
Hier ook problemen met stukjes. ook overgevoelig in de mond en inderdaad precies weten dat hij speelgoed wel in de mond wil en eten niet. Wij zijn ook bij prelogo en na wat experimenteren oefenen wij n met nib-its. hier bijt hij zelf een stukje vanaf en dit gaat meestal goed vwb kokhalzen. sinds 2 weken pakt hij ze ook zelf vast en stopt ze in zijn mond. hellas vorige week fikse keelontsteking gehad en we zijn weer een aantal stappen teruggezet. Wel eet hij ndertussen zijn warm eten geprakt. fruit ook maar vandaag niet. volgende week wegen en meten bij de ka ben benieuwd. Hij is 16 maanden, gecorrigeerd 13
een vriendin van ons heeft een dochter van 3 jaar en die is noggeneens 11 kilo terwijl onze ventje van 22 maanden oud bijna 13 kilo weeg... en 94 cm lang is..
Aha, ik snap het. Dan is misschien een heel zacht rijp stuk fruit nog een idee om mee te oefenen? Stukjes die daarvanaf komen zijn natuurlijk super zacht en zou hij kunnen platdrukken of smelten zo bijna in zijn mondje. Maar je hebt ook weer iets meer kans dat er grote stukken afbreken natuurlijk. Succes ermee hoor (hier ook maar een Rapley mama die probeert mee te denken, hoop niet dat je het vervelend vindt. )
nee hoor helemaal niet vervelend... We hopen dat er iemand gaat komen met het super idee wat echt help maar helaas... Logopedie had vandaag stukjes soepstengel in fruit gedaan en hoe klein ook hij kokhalst er goed van... We blijven geduld en hoop houden al blijft het soms meoilijk bednakt voor meedenken hoor
Hallo, Allereerst hoop ik dat jullie mij raad kunnen geven. Ons meisje is 11 maanden en groeit slecht; wij zijn heel veel in het ziekenhuis met haar maar tot nu toe hebben ze niks kunnen vinden. In het begin was vooral haar gewicht een probleem, maar nu groeit ze in de lengte ook erg langzaam. Het is een vrolijk meisje dat zich prima ontwikkelt, en ik denk dat ze op een of andere manier gewoon zo is. Na vele onderzoeken en opnames gaat haar arts overleggen met een "groeidokter" hoe verder, waarbij ik gelijk denk aan groeihormomen waar ik haar eigenlijk veel te jong voor vind. Ik neem aan dat jullie dit ook allemaal hebben gehad en hoe gingen jullie ermee om? En hebben jullie een grens aangegeven nu niet meer verder onderzoeken? Ik ben namelijk het ziekenhuis zo zat en ik verlang zo graag naar wat rust voor haar en ons gezin. Oja, bij de geboorte woog ze 3040 gram / 48 cm. Ze is nu 6000 gram en is 65 cm. Ik hoor graag van jullie.
Hai Jasnoo, Jouw kleine is bijna net zo groot en oud als onze kleine... Je kleine was niet te vroeg he?! groeihormonen doen ze nog niet zo vroeg geloof ik hoor... en wij hebben samen besloten dat we dat alleen doen als ze echt onder de 1m50 uit zou komen en dat is nu nog niet te zeggen. Het kan wel zijn dat je doorverwezen wordt een 'groeidoker' zodat er gekeken gaat worden naar waar de matige groei vandaan komt, dat denk ik eigenlijk. Wij laten het wel onderzoeken, omdat we graag willen weten hoe we haar het beste kunnen begeleiden met het oog op de toekomst. Met name voor de ontwikkeling dan. Maar door te weten wat ze mogelijk heeft veranderd niets aan de situatie; Ze is en blijft klein, lief, schattig, de mooiste, de liefste en de grappigste !
Hai Soefdeboef, Ons meisje is keurig netjes op tijd geboren, maar na 2 weken had ik al het idee dat ze niet groeide . We zijn zo vaak met haar in het ziekenhuis (en is ook nog diverse keren opgenomen) geweest, en nog hebben we om de 2 weken wel een afspraak ..... en iedere keer is er wel iets / of wordt er iets door een arts gezegd waardoor ik me wel weer zorgen maak. Ze is nu bijna een jaar en als ik terugkijk is het een jaar vol zorgen geweest, in plaats van genieten ..... terwijl het ze zo lief en mooi meisje is . Maar hebben ze bij jullie meisje nog geen enkele aanwijzing kunnen vinden?
Ja die zorgen (her)ken ik helemaal.... Behalve dat ze prematuur en dysmatuur was, hebben ze nooit kunnen vinden waarom ze niet inhaalt met haar groei. Probleem was ook het drinken en later ook het eten... Dat is altijd al heel erg moeizaam geweest (voedselweigering). Als we haar gecorrigeerd in de groeicurve bekijken dan groeit ze op de onderste lijn. Ikzelf groeide ook op de onderste lijn, manlief is ook niet groot. Maar omdat ze ook veel ziek is geweest (Reflux, RS virus, longontsteking, dubbele oorontsteking, dubbele longontsteking, dubbele oorontsteking) denk ik dat ze daardoor ook niet goed groeide (en niet wilde eten). Maar sterk als ze is, heeft ze net geen sonde hoeven hebben en net geen opname nodig gehad. Het eten gaat nu sinds zes weken boven verwachting!!! We zijn zooooooo blij ! Alleen drinken blijft moeilijk, misschien heeft ze toch een soort aversie tegen de fles... Ze drinkt met moeite nog 150 ml opvolgmelk verdeeld over 2 flesjes per dag... Veder krijgt ze wel melkproducten door kwark en pap natuurlijk. Omdat ze ook twee hartafwijkingen heeft, zijn ze ook aan het onderzoeken op syndromen, alleen lijkt dat er niet uit te komen nu. Heb je een goede kinderarts? Iedere 2 weken terugkomen vind ik wel wat veel... Ze kunnen toch verder niets doen?! Zijn jullie wel bij een dietiste? Wij gaan volgende week maandag voor het eerst daarheen. GRTZ.
We lopen sinds 6 weken in het Wilhelmina Kinderziekenhuis (daarvoor liepen we bij een ziekenhuis bij ons in de buurt) bij maag-, darm- en leverarts omdat ze heel veel en langdurig diarree heeft gehad. Ook spuugt ze veel . Wij moeten zo vaak met haar naar het ziekenhuis omdat ze niet meer mag afvallen en dat haar gewicht in stijgende lijn blijft. Als dit niet gebeurt wordt ze langdurig opgenomen en krijgt ze sondevoeding en een maag/darmonderzoek. Daarbij lopen we ook bij een dietiste maar het enige wat ze eet zijn soepstengels, brood en natuurlijk (pap)flessen, dus dat schiet lekker op. Daarbij, ze is onze derde, de andere 2 kinderen hebben hier absoluut geen last van (zelfs de eerste niet en die was dysmatuur). Nou ja, het zal toch ooit wel weer een goed komen toch?
Jeetje dat is nogal wat zeg! Ze is best vaak ziekjes geweest dus zo vreemd is het niet dat ze niet veel groeit ze krijgt er de kans niet voor omdat ze haar energie gebruikt om aan te sterken. Hier groeit ze ook minimaal maar heeft dus wel een sonde krijgt voldoende binnen en niet echt ernstig ziek geweest dus je kleintje doet het echt goed! Hoop dat je een goede dieetiste krijgt ons eerste sloeg nergens op nu hebben we echt een hele fijne en goede in het ziekenhuis. Heeft Annabe nog gereageerd? Ben wel benieuwd hoe het verder met hun gaat? @Jasnoo echt vervelend zeg maar elke 2 weken is dat niet heel erg veel? Sterkte! Wij hebben ook alleen maar zorgen het eerste jaar gehad (en nog steeds) maar goed hopelijk komt er verandering in zodra ze wat ouder worden.
Wij hebben ook 2 kindjes met eetproblemen. De oudste is nu 2,5 jaar en 11 kilo,tot 6 maanden geleden bleef ze maar onder de 10 kilo hangen,maar we zijn toen met fantomalt gestart en dit lijkt dus te helpen.Haar geboortegewicht was trouwens 3450 gram. Je kan dit krijgen via dietiste en schepjes ervan toevoegen aan drinken. Verder eet ze alles nog gepureerd,we lopen bij een kauwlogopediste die wel goede tips heeft en ik merk nu ook wel wat verbetering,we moeten oefenen met stukjes eten ook al gaat ze dan kokhalsen,we oefenen oa met fruitella en trekdrop die meot ze dan tussen haar kiezen houden en jij moet eraan trekken ze moet de kiezen stevig op elkaar houden tot de drop breekt. Verder is veel tandenpoetsen belangrijk om de overgevoeligheid in de mond op te heffen, ik weet neit of iemand hier wat aan heeft maar denk ik zet t maar neer... Ze is nu verder wel weer vrolijk en ondernemend maar 4 maanden terug wilde ze alleen maar op de bank en in bed hangen en slapen,zo weinig energie had ze.. De jongste is een groter probleem die heeft al aantal keer een sonde gehad ivm het gewoonweg weigeren van alle voedsel en drinken, soms gaat t even paar dagen goed meestal nadat de sonde er weer uit is gaat t een klein weekje goed maar daarna zakt ze weer snel terug en moet de sonde er weer in,echt balen. We lopen nu met beide meiden bij een mdl arts in het AMC,aanstaande vrijdag daar weer een afspraak,en ik hoop dat ze nu eens gaan kijken of er een reden is voor dat slechte eten/drinken bij beide Ik wil jullie allemaal een dikke knuffel geven en heel veel sterkte wensen met jullie kindjes want ik weet hoe slopend en zorgwekkend het kan zijn...
Ff een update van onze kant, nog steeds 8600 gram. Soms iets meer, soms iets minder. Ze groeit verder goed, haar eerste schoenen zijn alweer te klein. Nog even en dan is ze 2, en dan is ze in 1 jaar ongeveer 1.5 kilo aangekomen. Niet zoveel dus
@MvS: "groeit ze wel op haar eigen lijntje?" Vanaf 2 jaar komt er een groeihormoon bij vertelde de dietiste mij laatst. Tot die tijd groeien ze op alleen voeding... Hier is ze nu 6030 ! Groeit door op haar eigen lijntje... Onze kleine heeft alleen wel bedacht dat ze geen flesjes melk meer wil... Met bijna 1 jaar (ongecorr.).... Dus nu kijken of en hoe we dat op kunnen vangen met pap, tuitbekers melk en dergelijke.... Maar vind het wel heel erg lastig, een baby die geen flesje melk meer wil ! Dat is toch heel erg raar? Onze dietiste is trouwens een prima dame, die bij voorkeur ook geen fantomalt geeft. Dat vind ik ook fijn, aangezien ze wel eet, maar gewoon heel erg klein is. En ik dus niet zo voor toevoegingen ben als het niet nodig is. In het zkh heeft ze ook breast milk fortifier gehad en daar is ze ook nooit harder op gaan groeien toen. Ze zei ook dat het niet heel veel uitmaakt om Fantomalt te geven? Wel raar, terwijl ik het hier heel veel voorbij zie komen. @Jasnoo, waarom eet ze geen andere dingen dan? (misschien stomme vraag?) LFS.
Ik zie hier best 'extreme' gewichten en lengtes dus misschien vinden jullie het bij ons ok maar mijn zoon is 2,5, 87 cm en tussen de 10 en 11 kg. Dit is ook weinig en ik kan zijn ribben tellen. Maar niemand vindt het nodig iets er aan te doen (CB of kinderarts). Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar is dit naar jullie mening een beetje oke?
@soefdeboef nee ze buigt nu af naar beneden helaas, maar ik hoop dat dat een fase was, ze kreeg ook tandjes en ze eet nu weer meer dus ik ga ervanuit dat ze het nu gaat inhalen. Simone krijgt nog steeds een fles, ze is er hartstikke dol op. Lekker knus bij papa of mama zitten en sabbelen. We laten hem er nog lekker even in... Ik las trouwens dat de calcium die ze uit de melk nodig hebben ook uit groente kan komen, dus die 300ml is blijkbaar geen keiharde regel vanaf 1 jaar. Scheelt wel want zelfs met een flesje zijn er dagen dat we er niet aan komen....
======>Soefdeboef - wij hebben geen idee waarom ze alleen soepstengels, melk en brood eet. Wij bieden haar altijd gevarieerd eten aan maar bij het geven (of ze mag het zelf pakken) van fruit, warm eten etc. draait ze haar hoofd om, gooit ze het op de grond of ze spuugt het uit. Gisteren zijn we weer in het WKZ geweest en daaruit bleek uit bloedtesten dat een bepaald groeihormoon zeer laag is. Over een paar weken moeten we weer terugkomen en dan gaan ze weer testen, soms willen kindje rond deze leeftijd toch ineens een groeispurt maken - nou, laten we het maar hopen. Nog wel een vraag aan jullie; in de auto zit onze meid nog in een maxicosi baby stoeltje (groep 1), waar ze nog goed in past. Alleen ze tilt haar hoofdje de hele tijd op omdat ze rond wil kijken. Nu heb ik gekeken naar een andere stoel (groep 2) maar dat is vanaf 9 maanden of bij een gewicht van 9 kilo. Hoe doen jullie dat? Zitten ze nog in de maxi-cosi of toch al in zo'n autostoeltje voor peuters? Ons meisje is ruim 11 maanden en weegt 6 kilo.
@Jasnoo, die 9 kilo is erg belangrijk ivm het blokkeren van de gordeltjes heb ik gehoord. Hoewel ik dat niet helemaal begrijp omdat de gordeltjes bij onze MC Tobi gewoon altijd heel strak zitten @Soef, dat kan ook tijdelijk zijn, dat geen fles meer willen. Dus ik zou het wel nog regelmatig aanbieden. Misschien een speen met een groter gaatje, gaat het haar te langzaam? En hoe is ze verder motorisch? Gewoon "toe" aan bekertjes proberen? Er zijn zoveel vormen om melk aan te bieden, zelf uit een bekertje drinken (nou ja, met een beetje hulp) is erg spannend, of met een rietje, of idd tuitbeker met of zonder lekbeveiliging, en idd pap ervan maken.
Hoi allemaal! Erg druk geweest met andere dingen en dan vliegt de tijd best wel. Vandaag hebben we eindelijk ons verlossende woord gekregen, Ling heeft inderdaad Russel Silver syndroom. Ze is nog steeds kleine, inmiddels wel (eindelijk) over de 6 kilo heen, maar groeien doet ze matig. Maaaar nog steeds een pittige dame die weet wat ze vooral niet wil.
er zitten wat kenmerken vh RS syndroom ook wel russel silver....ik verdenk onze kleine meid er ook van mr nu eerst de KG afwachten