Dreumes groeit nog steeds niet goed (1,5 jaar, 64.4 cm en 5320 gram)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Annebe, 3 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Op zich heb je daar wel gelijk in ratatosk , je moedergevoel zegt een heleboel , maar zonder dat je er erg in hebt ,kan er natuurlijk zeker wel iets mis zijn met je kindje ...Nou komt ze natuurlijk van een heel laag geboortegewicht ..En idd een gemiddelde is een gemiddelde ......Als extra toevoegingen aan het eten ook niet helpen , zit er waarscijnlijk echt ergens anders toch een probleem ..Maar goed , ik neem aan als ze de volgende x terugkomt en lijn is gezakt , dan moet de ka wel actie ondernemen , anders zou ik het eisen als het mijn kindje was ...

2. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ja dat lijkt mij ook. Als bij mijn zoontje het lijntje naar beneden afbuigt (die ook niet op het gemiddelde ligt hoor maar wel een redelijke stijgende lijn vertoont) dan krijg ik al flink commentaar van het CB.
    Als zo'n lijntje afbuigt terwijl je extra caloriën toevoegt aan het eten moet er wel wat gebeuren lijkt me.

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Je geeft aan in een bericht dat na de geboorte de placenta is onderzocht?? Maar die onderzoeken zijn (vaak) niet gericht op genetische dingen/ chromosomen.
    Dat ze bij geboorte een laag gewicht heeft kan verschillende oorzaken hebben, maar het is wel opvallend dat een ouder
    en een jonger broertje hier geen 'last' van hebben. Als je een (extreem) laag geboortegewicht hebt kan dit allerlei oorzaken hebben, zoals o.a. hoge bloeddruk. Maar daar heb je na geboorte geen last meer van en dan moet de groei gelijk zijn aan andere kinderen (in verhouding) en de achterstand langzaam in gaan halen. Ook zie je dan dat de lengte wel in verhouding is, maar het gewicht achterblijft...

Persoonlijk vind ik het ook erg vreemd dat de kinderartsen al niet meer onderzoeken hebben ingezet, al is het om het uit te sluiten.
    Zou daar toch op aandringen...
    Als er niks uit komt, weet je dat in ieder geval.

4. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    idd!
    Mijn aapje is bijv. al 67 cm en 6,2kg!!
    Hij zit ook op het gemiddelde, alleen iets lang.
    Ze houden zijn curve goed in de gaten. Tijdens zijn 1e 2 weken viel hij
    namelijk steeds wat af. Hij kreeg tot 2,5 week de tijd en anders moesten we naar de ka!

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

poeh ik denk dat ik allang gillend gek was geworden!

ons meisje is niet prematuur geboren maar had wel groei problemen en ik heb in 4 weken tijd 4!!!! verschillende kinderartsen gezien omdat ze echt alles wilde weten.

nu sinds 1,5 maand groeit ze weer maar we lopen nog zeker een jaar bij de kinderarts omdat ze toch een afwijkende groei laat zien en dat willen ze echt uit zoeken.want een slecht groei betekend ook een slechte groei van organen en uit eindelijk zou het kunnen lijden tot hersenbeschadiging.

ze is nu met 5 maanden 6 kilo en 61 cm. niet bijster groot maar ze heeft nu wel een lijn gevonden.

ik vind jou meisje echt extreem klein hoor en dat een een kinderarts er op hamert op een goede groei is niet gek.want groeien is gewoon heel belangrijk.jou meisje valt buiten alle curves. en stel dat over een half jaar ze naar een psz gaat dan scheeld ze zo 8 kilo en 20 cm met haar leeftijds genootjes. ze word vermorzeld als er eentje boven op haar valt.

6. Annebe

Annebe Actief lid

14 mei 2010
    135
    0
    0
    Weet je... Als moeder heb ik mij heel lang geen zorgen gemaakt omdat Linge van zo ver kwam!
    Ze was echt maar 670 gram bij de geboorte en met haar geestelijke groei loopt ze vrijwel paralel maar haar leeftijds genoten, zeker als ze haar gecorrigeerde leeftijd pakken. Linge is vanaf het begin al een vechertje geweest en wil graag alles ontdekken en uitzoeken, dit vreet ook zoveel energie aan haar.

Gelukkig is slapen ook een hobby, dus daarin kan ze weer haar energie bij pakken.
    De fantomalt gebruik ik nu wat meer en sorgente heeft mij de smoothies aangeraden die we net vandaag binnen hebben gekregen.
    Linge vond ze wel lekker.. so far so good!

Aankomende week gaat ze weer naar de KA en zal ze weer gewogen worden, ik ben erg benieuwd of de smoothies en meer fantomalt wat uit hebben gehaald.
    Thuis woog ik haar iedere week op vraag van dietiste, maar hier werd ik zo onzeker en moedeloos van als ze maar een paar gram of soms zelfs niks was aangekomen.

Zijn hier nog meer moeders met zulke mini's? En dan bedoel ik kindjes die geboren zijn onder de kilo.

7. butterfly29

butterfly29 Actief lid

12 aug 2010
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ons dochtertje (morgen 2) is geboren met 26,2 weken en woog 765 gram. Toevallig vanmorgen naar het CB geweest en ze weegt nu 10,8 kg en is 84 cm (is wel wat onder gemiddeld). Ik snap je opmerking helemaal, je bent als moeder zo blij dat je kindje er uberhaupt nog is dat al het andere maar bijzaak is. Wij hebben dan geen zorgen over de groei maar wel weer over andere dingen.

8. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Ik hoop voor je dat de fantomalt en smoothies werken , de smoothies vind MArit ook wel lekker , maar heel veel drinkt ze er niet van .....Zoveel wegen frustreert en maakt je onzeker ......Ik moest eigenlijk deze week ook , maar MArit had vorige week een hele slechte eetweek en ben niet wezen wegen , moet zelf de 24 e terug met haar naar de ka ....

Marit was wel mini bij de geboorte maar groot vergeleken bij jullie meisje , maar voor duur van de zs plus mijn suiker was ze klein , 2400 gram ......

9. Annebe

Annebe Actief lid

14 mei 2010
    135
    0
    0
    De smoothies verwerk ik ook in de pap (deed voorheen met de pedisure drank of gewoon chokomelk) + nu dan 2 tot 4 schepjes fantomalt...
    Vanmiddag heeft ze redelijk goed gegeten voor haar doen, dus ben erg benieuwd...

Jammere is dat ze nog steeds niet veel achter elkaar kan drinken.
    Een fles van 60 tot 90 ml is normaal, heel soms krijg ik er iets meer in.

schildklier na laten kijken ging ook al wel door mijn hoofd, maar tot nu toe wijd ik het nog steeds aan dat Linge gewoon niet zoveel wil eten en drinken. Het is er een met een flinke kop erop.

Marit is voor de normale begrippen ook een kleintje!
    Butterfly@ Tjeetje dat is ook een vroege bevalling, hoe was jou kleintje na de geboortje?
    En waar ben je bevallen?

10. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Als je zelf ook aan de schildklier denkt , zou ik het aangeven , is het dat niet , hoef je je daar niet meer druk om te maken ....Je meissie komt idd van heel ver , maar toch zou ik willen dat alles werd onderzocht ..........

Succes en hopelijk laat je meissie de weegschaal en jullie flink verrassen !

11. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou annebe nu hopen dat die smooties aanslaan.

Hier ook een kleintje van 958 gr en groeit ook minimaal en ondanks dat ze van heel ver komt maak ik mij wel zorgen..

Ik zou het laten testen zodat je het jezelf nooit kwalijk kan nemen ook Ijzer als deze tekort is dan groeien ze ook niet goed.

Wil je ons op de hoogte houden?

Sterkte!

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ik zou ook onderzoek eisen, ze komt wel van ver maar ze weegt nog geen 6 kg. 5320-670= 4650 gram wat ze gegroeid is in 1,5 jaar, dat is echt extreeem weinig. de meeste kindjes groeien 4 a 5 kg in de eerste 5-8 maanden, ze is de dubbele leeftijd ze zou dat nu wel ingehaald moeten hebben.

nemen haar darmen de voedingstoffen wel op, beweegt de maag naar behoren, schildklier, chromosoom afwijkingen. zou alles laten testen

13. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Erg veel vroeggeboortes vind ik hoor, jijzelf en je broer/zus dus ook?! Alleen Linge is de enige die dus nauwelijks groeit. Ik zou staan op onderzoek. Die ka is niet fijn, alles bij jou leggen om haar maar te voeden, ik zou de vraag omdraaien, mijnheer of mevrouw de arts, waarom groeit ze niet?

Als ze een genetisch foutje zou hebben moet je dat weten om haar te helpen goed de toekomst in te gaan. Juist ook dan zou ze een prima gezond en vrolijk kind kunnen zijn, zie nogmaals de "Turner" waar ik het over had. Dat meisje is ook super vrolijk, druk, eigenwijs en ondernemend, echt geen ziek kindje ofzo. Maar ze moet wel wat extra medische aandacht krijgen om goed groot te worden. En haar ouders hebben niets, het is gewoon toeval!

Als ze een niet goed werkend orgaan heeft, moet dat zsm behandeld worden. De basis voor haar volwassen lichaam wordt nu gelegd, kan ze ooit nog een "normale" volwassene worden? Denk je ook wel eens aan haar toekomst en hoe dat zal gaan?

Als je ka niet wil onderzoeken zou ik staan op een second opinion, en een adviesgesprek aangaan met een andere ka. Heel fijn als je moedergevoel er gerust op is, maar ik krijg een beetje het gevoel dat ze niet de optimale medische zorg krijgt en dat kan best behoorlijk bepalend zijn voor haar toekomst.

14. Annebe

Annebe Actief lid

14 mei 2010
    135
    0
    0
    Zoals gezegt, aankomende week gaan we naar de KA en daarbij wil ik wel aangeven dat Linge van haar lijntje is afgeweken (door een zieke periode welliswaar) en ik wil vragen naar een bloedonderzoek.
    De ijzer heeft ze eerder gehad en ook met ferro zagen we geen verschil in de groei.

Die vroeggeboortes van mijn kinderen en mijn moeder (mijn zusje en ik) zijn totaal niet verwant aan elkaar en puut toeval.
    Mijn moeder had een gevaarlijke hoge bloeddruk en in mijn geval was een een leider naar de placenta die juist werkte (in het geval bij Linge) Bij Patou en Stan hebben ze dit nooit onderzocht en bij Patou werd aangenomen zonder sectie dat ze het syndroom van potter had (geen niertjes), maar uit latere onderzoeken van de perinatoloog bij Linge zou gestikt kunnen zijn.

Linge haar ontlasting is goed, van keuteljes soms tot normalen platgestampte drollen. En 1 a 2x per dag.
    Alleen de rozijntjes worden nog niet opgenomen en komen er in zijn geheel weer uit.

15. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Het onderzoek naar afwijkingen op de chromosomen duurt helaas erg lang, wel 3 mnd geloof ik, dus hoe eerder ze dat starten hoe beter. Goed dat je om onderzoek gaat vragen denk ik!

16. Annebe

Annebe Actief lid

14 mei 2010
    135
    0
    0

Maar is dit relefant aan haar groeiproblemen dan? Ik weet hier niets van af qua informatie.
    En hoe doen ze zo'n onderzoek? Is dat op basis van bloedafname of?

Ik neem aan dat als hier een vermoeden van in, dat de KA dit zelf wel aandraagt.
    In mijn ogen word een KA niet zo maar en zijn ze wel competent om bepaalde sysmtomen te herkennen of in ieder geval te willen onderzoeken.

17. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een goede KA moet je treffen, maar in dit geval hoef je geen KA te zijn om te weten dat er onderzoeken gestart moeten worden.

Ik zou er echt achteraan gaan ondanks dat je moedergevoel wat anders zegt.

18. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Chromosomenonderzoek gaat gewoon via bloedafname en duurt inderdaad vrij lang. Het DNA moet dan onderzocht worden op eventueel genetische en/of chromosomenafwijkingen...
    Chromosoomafwijkingen kunnen zeker wel zorgen voor groeivertragingen/ -stoornissen!!

Het verstandelijke vermogen hoeft daar helemaal niet onder te lijden, maar als er inderdaad een ander probleem is met bijv een orgaan, of (groei)hormonen, dan moet dat wel aangepakt worden natuurlijk!
    Misschien is er ook wel helemaal niks mis met haar genen en/ of chromosomen, maar dan weet je dat in ieder geval ook zeker en kun je je richten op een calorierijk dieet!

Snapte je verhaal over je placenta eigenlijk niet helemaal..

Tegenwoordig moet je (ook in de gezondheidszorg) meedenken! En je kan het sowieso voorleggen aan de KA.

19. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de ziekenhuisopnames deed ik niets anders dan dingen aandragen als je er niet mee komt dan wachten ze alles af.

20. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Wat bof ik dan met mijn ka , die heeft echt bij mijn meissie al zoveel onderzocht ............Het enige wat wij nog voor Marit kunnen onderzoeken is of het bij haar ligt aan de opname van voedsel dat daar iets niet klopt , maar wij zijn er nu voor 99 % bij MArit over uit dat haar inname gewoon te weinig is ..

Deel Deze Pagina