Sinds kort begonnen met fruit en groente hapje te geven. Maar wat ik merk is dat fruit goed gaat en nu al 2x dat ze bij groente hapje wel eerst neemt en dan begint ze te kokhalzen en komt letterlijk alles eruit. Haar groentehap maar ook de fles van smorgens. Hebben meer kinderen dit gehad?
Geef je vers of uit een potje? Mijn zoontje had dit als hij groenten uit wensen potje kreeg. Zolang het vers was was niks aan de hand. Denk dat hij erg gevoelig was voor een van de toevoegingen.
Ja is inderdaad uit een potje want ik krijg het nooit zo glad als het vers is. Mijn oudste had ook geen kokhalsreflex dus als hij zich verslikte stikte hij er ook meteen in vandaar de keuze om een potje te geven.
Zelf kan je groente ook heel glad en vers krijgen, je moet alleen even voldoende vocht toevoegen, bv. kookvocht of melk en dan goed pureren met de staafmixer. Ik maakte vaak voor meerdere keren tegelijk, een grote hoeveelheid is makkelijker te pureren dan zo'n klein beetje, de rest kan je dan invriezen. Welke groente heb je al gegeven? Merk je hier verschil in? Hier ging mijn zoontje in het begin soms ook kokhalzen na een paar hapjes, ik stopte dan direct. Als ik dacht, kom op, neem nog een hapje, dan kwam inderdaad alles er weer uit. Dit ging vanzelf beter in de loop der tijd, ik heb altijd goed gekeken naar wat hij aangaf. Doperwtjes bv. gaf vaak problemen, doordat het wat droog was. Bloemkool, broccoli en worteltjes gingen vrijwel altijd prima. En anders zou ik gewoon even een paar weken stoppen en het dan nog eens een keer proberen. Niet alle kinderen zijn er met 4 maanden al aan toe.
Ja hoor, van 5 t/m een ruime 7 maanden werd er van zo goed als alle groenten gekokhalst en overgegeven. Potjes of vers maakte niet uit, ondanks dat hij meer leek te walgen van vers. Dat is letterlijk van de een op de andere dag overgegaan en nu lust hij alles. Kost dus even tijd, en ik denk ook dat je er goed aan doet om het even een paar weken niet te geven. Zoals iemand anders hier ook al zei, niet ieder kindje is er met 4 maanden al aan toe.
Ja dat idee heb ik zelf ook al. Fruit vind ze super lekker dus dat blijf ik wel geven maar groente laten we even lekker voor wat het is.
Mijn zoontje is net zo oud van april, Hij kreeg enorme buikkrampen en moest ook kokhalzen, Ik ben ermee gestopt voorlopig. Blijkbaar zijn de darmpjes er nog niet aan toe,
Als ze van april is is ze net 4 maanden, ze is er waarschijnlijk gewoon nog niet aan toe, ik zou gewoon even stoppen en over een maandje weer proberen.
Zodra je weer begint met groenten, kun je eventueel eerst met vers beginnen en het pureren met gekolfde of opvolgmelk. Daardoor is de smaak niet zo sterk en kan hij rustig wennen aan de smaken en structuur. Daarna kun je het geleidelijk aan steeds iets minder glad pureren. Wij zijn bij bijna 4 maanden begonnen met hapjes en inmiddels eet onze dochter al grof gepureerde maaltijden (pasta met tomatensaus en gehakt, rijst met doperwten en vis, risotto etc) mee. Ik moet daarbij wel zeggen dat ze al 2 tandjes heeft, de bovenste tandjes op doorbreken staan en ze al goed kan blijven zitten in de kinderstoel. Kauwen begon ze pas mee toen een tandje doorkwam. Daarvoor sabbelde ze het eten van de lepel af.
Mee eens Mijn zoontje is ook 4 maanden en ook nog niet toe aan vaste voeding. dus volgende maand ga ik het weer proberen.
Hier ook spugen na een paar hapjes vaste voeding. Wij zijn toen gestopt; hij was er duidelijk nog niet aan toe. Dit was met 5 maanden en pas met 7 maanden ging van de een op andere dag zijn mond open, en gaat bijna niet meer dicht Zo klein als ze zijn, ze kunnen heel goed aangeven waar ze aan toe zijn (of niet). Het komt iig echt goed!