Hoi, mijn dreumes van 15 maanden heeft ondertussen de middelste 2 boven- en ondertandjes. Drie tandjes daarom heen komen ook door. Zijn ondertandjes staan voor z’n boventanden. Ik vraag me af of hij dit zelf doet, dus z’n onderkaak naar voren zetten of dat z’n kaak/tanden echt zo staan. Zijn er andere mama’s die dit bij hun kinderen hebben gezien en waarbij dit toch vanzelf weer goed is gegaan??
Als hij het zelf doet zou het niet standaard zo zijn, dus dan zijn er momenten dat zijn ondertanden niet vooraan staan. Maar als zijn ondertanden altijd voor zijn boventanden staan dan heeft hij een onderbeet. Een onderbeet gaat niet vanzelf weg. Zijn er meerdere in de familie die dat hebben?
Volgens mij heb ik mijn kinderen dat ook wel zien doen. Ze voelen dan tandjes in hun mond en spelen er een soort van mee. Ik zou het wel in de gaten houden, want het kan natuurlijk zo zijn dat jouw kindje wel een onderbeet heeft. Daar zal nu denk ik niets aan te doen zijn. Oh mijn kinderen hebben overigens nu helemaal niet de ondertanden voor de boventanden. Ik heb er zelfs 2 met een extreem diepe beet. De boventanden vallen bij hen helemaal over de ondertanden...
Zit het in de familie? Hier wel ervaring met een wat verder staande/grotere onderkaak (nog net achter de boventanden, maar wel duidelijk een grotere onderkaak/meer naar voren staand dan gemiddeld), maar dit zit echt in de familie. Als het zo blijft zijn er ook wel mogelijkheden om dit te corrigeren hoor, indien gewenst. Je kan het misschien navragen bij je tandarts of het de groei van de kaak is of dat ie het zelf doet? Als het echt de spieren zijn en er zou geen verbetering inzitten zou ik eerder denken aan logopedie, maar ik heb daar verder geen verstand van.
Volgens mij deed mijn oudste zoon dit ook en dit ging over toen die meer tanden en kiezen kreeg. Dat mondje moet zich eerst eens vullen, nu schuiven die kaken alle kanten op. Hij had juist een overbeet en is met 12/13 jaar gecorrigeerd met een beugel.