hoi meiden ik ben aan het inventariseren wat nou 'normaal' is bij een jonge baby en wat niet. Zo maakt mijn dochtertje van bijna 5 weken, heel veel geluidjes in haar slaap wat volgens mij niet normaal is, ze maakt veel keelschraapgeluidjes en nou ja allerlei andere gekke geluiden, ze is soms een tijdje stil, maar het grotendeel van haar slaapje maakt ze die geluiden. Nou bel ik morgen de HA want ze heeft meer symptomen die mij wat ongerust maken, maar ik wilde dus graag even van jullie weten wat voor geluiden jullie kindje maakt (e) rond deze leeftijd?
mijn zoontje is nu wat ouder maar toen hij net zo oud was als de jou kleintje sliep hij soms bij ons op de kamer en had dan ook hele rare geluiden. Dit bestond uit, zomaar gillen, heel snel anders ademhalen, kreuntjes. En nu ligt hij al 2 maanden weer op zijn eigen kamer maar nu doet hij dat nog steeds. Ik denk dat het wel normaal is hoor, wij zijn ook vaak niet stil in onze slaap dus die kleintjes ook niet denk ik dan.
Marin maakte ook altijd enorm veel lawaai in haar slaapje! Ook vooral snachts! Als ze stil was dan schrokken mijn vriend en ik en dan raakte ik haar maar even aan om te voelen of alles wel oke was. Ze kreunde echt enorm veel. Maar ze heeft dus verborgen reflux, en ik denk dat dat de reden was.
Merel maakte weinig geluid tijdens slapen, af en toe een klein huiltje. Anouschka daarentegen kreunde, schraapte haar keel (leek op), bromde enz. Dit heeft ze gedaan tot een maand of 4 en toen was het zomaar over. Wat normaal is....tja, iedere baby maakt weer eigen geluidjes. Waarom denk je dat er iets is? Wat zijn de andere "symptomen"?
Mijn dochtertje deed dat ook de eerste 6 weken. Constant kreunen in haar slaap, onrustig zijn ed. Nu is dat helemaal over. Kan me nog wel vaag herinneren dat mijn zoontje dit ook deed in het begin.
wij zijn voor de geluidjes naar de huisarts geweest toen dochter een week oud was. Die luisterde naar haar longen en merkte niets abnormaals op. Maar.. enkele weken later bleek dat dochter in ernstige mate last had (en heeft.. helaas..) van reflux. En de geluidjes die wij hoorden hadden daar ook mee te maken. Bij reflux komt de voeding omhoog en dat veroorzaakt geluid. Daarnaast slikken kindjes vaak de voeding weer gedeeltelijk terug, dat hoor je ook goed. Dus dat hoorden wij toen.. Alleen dochter slikte toen bijna alles nog terug, ze ging pas een paar weken later extreem spugen (en huilen). Zou er zeker even naar laten kijken als je het niet vertrouwt.
dankjulliewel meiden mijn vermoeden is ook (verborgen) reflux, als ik nml. de symptomen daarvan lees dan kloppen ze helaas allemaal. Ook dus de geluidjes, die worden ook nog eens steeds erger. Ik zie ook aan mijn meisje dat drinken haar echt pijn doet, net als het hebben van de hik.
Oei Lynn77, ik hoop echt voor jullie dat je dochtertje géén (verborgen) reflux heeft.. Maar als ik het zo lees.. die geluidjes, en hikken enzo.. Nouja, laat het vooral uitzoeken! Maar staar je niet blind op medicijnen, die helpen vaak niet.
Ik ben vandaag bij HA geweest, en hij erkent dat het mogelijk verborgen reflux is wat ze aan het ontwikkelen is...maar wil nu nog niet aan de medicatie, omdat hij adviseerde eerst andere dingen te proberen. Ik geef bv en als ik ga werken wil ik overgaan op fv, zijn advies is om te overdenken nu al af te bouwen zodat ik nutrilon omnio en johannesbroodpitmeel kan geven door de voeding. Ik heb het al wel gekocht maar eerst even bedenken of ik het echt al wil, stoppen met bv. ik heb nu bedje opgehoogd, voedt zo rechtop mogelijk, en houd haar na de voeding ook een half uur rechtop tegen me aan...
Je hoeft helemaal niet te stoppen met bv. Jammer van zo'n antwoord bij een arts! Je zou een beetje melk kunnen kolven, daar jbpm doorheen doen, dit geven met een lepeltje en dan voeden... of het papje na de voeding....
Mijn vrouwtje doet dat ook en ik maak me er ook wel zorgen over. Ze doet het gelukkig niet altijd, eigenlijk alleen na de ochtendvoeding van 07.00 uur. Ze ligt dan lekker ontspannen en dan begint ze ineens te kreunen en te steunen, keelschrapen, brommen, piepen etc. Ze doet dat en beweegt dan wat met haar armpjes. Ze slaapt dan weer verder om het na 4 minuten weer te herhalen. Nu ik lees dat meerderen het hebben zak het wel normaal zijn, maar ik ga het volgende week toch even navragen.
niet zomaar stoppen met bv! bv ligt minder zwaar op de maag dan fv en het is milder van samenstelling (want genuanceerder). Als de voeding dan terugkomt, kan het wat de irritatie betreft maar beter bv zijn dan flesvoeding. En het is absoluut niet gezegd dat jbpm door de voeding helpt, of dat de speciale flesvoeding helpt. Hier hielp het geen van beiden (ik heb een tijdje deels fles en dees borstvoeding gegeven). Als je wilt weten of jbpm helpt, zou kunnen kolven en dan in een flesje geven met jbpm erdoor. Als je dat een aantal keren doet merk je vanzelf of je kindje er minder last van heeft. Maar.. in hoeverre heeft je kindje er last van? Huilt je kindje ook heel veel? Niet om je bang te maken ofzo, maar bij mijn dochter was de reflux eerst verborgen en pas later kwam het eruit. Helaas hielp medicatie niet, en de speciale voeding ook niet, en jbpm door de voeding of voor en na de borstvoeding ook niet.. Voor ons is het nu een kwestie van uitzingen. Mocht je kindje toch aan de medicatie gaan, vraag dan je arts om Nexium of eventueel Zantac in plaats van het meestal als eerste voorgeschreven Losec. Losec is niet babyvriendelijk qua toediening en Nexium en Zantac hebben dezelfde werking, maar zijn babyvriendelijker toe te dienen. Overigens zijn die medicijnen wel tuig hoor. Ze remmen de aanmaak van maagzuur. En maagzuur verteert de eiwitten in de voeding. Dus als er geen maagzuur wordt aangemaakt, worden de eiwitten niet verteerd en komen ze zo in de darmen terecht. Onze dochter kreeg daar weer buikpijn van.. Zo kom je van de regen in de drup. Ik wens jullie veel succes en hoop dat jullie iets vinden wat voor je kindje werkt!
Jeetje wat vervelend dat je dochtertje misschien verborgen reflux heeft! Weet er helaas alles van! Het is op het moment zo erg dat ze gister bloed spuugde..... @danabelle: ojee! Uitzingen???? Pff tot hoelang?Bij Marin word het met de DAG erger..... Zou willen dat ze een jaar was!
Hij heeft ook niet geadviseerd dat ik moest stoppen, ik zelf gaf aan fulltime kolven niet te zien zitten, en omdat hij weet dat ik over een maand alsnog over ga op fv omdat ik weer aan het werk moet en kolven op mijn werk echt niet te doen is, stelde hij voor om dus nu al over te stappen...
@horselover en danabelle:bedankt voor jullie reacties. klinkt verschrikkelijk meiden, bloed spugen, en dat helemaal niks helpt!
@ horselover, onze kinderarts zegt dat het SOMS met drie à vier maanden al een stuk minder is. En MEESTAL minder wordt met (meer) vast voedsel. Maar ook dat er helaas kindjes zijn die er nog steeds zo'n last van hebben als ze anderhalf zijn. Denk eerlijk gezegd niet dat het nog erger kan worden dan nu.. Moet jij Marin ook tig keer per dag omkleden, ondanks dat ze de hele dag een slabbetje om heeft? Arme kindjes.. En is het bij jullie niet beter gegaan dus met vast voedsel?
@danabelle: Marin spuugt niet alles altijd uit. Ze boert de hele dag op, en het zijn dus mondjes vol. Zodra ze vast voedsel krijgt komt er wel meer uit! En blijf ik marin en mezelf verschonen haha! Bij ons word het drama alleen maar groter met vast voedsel! Ben eergister maar weer gestopt! Ging veel te raar.
Oei balen horselover, dat het alleen maar slechter gaat met vast voedsel.. Ons meisje krijgt af en toe al een groente- en fruithapje (op aanraden van de kinderarts). In het begin spuugde ze dat helemaal uit, nu lijkt banaan er een beetje in te blijven. Overigens spuugt ze niet ALLES uit want ze groeit wel normaal.. Ze vraagt wel vaak een een voeding hoor. Ben benieuwd of TS al is overgegaan op flesvoeding, en hoe dat nu gaat?
hihi ik zag jullie steeds naar elkaar typen dus ik stoorde jullie maar niet maar ik heb inmiddels maandag middag en dinsdag middag een flesje gegeven, nou ik denk dat het grootste maagzuur probleem dus van mijn borstvoeding komt, niet van de melk van mij, maar de manier waarop het eruit spuit in haar keel, en hoe ze drinkt aan de borst, namelijk heel gulzig, driftig, veel loslaten en happen en klakken. Pas toen ik het flesje had gegeven had ik natuurlijk vergelijkingsmateriaal maar mén wat een wereld van verschil is dat zeg! Ze dronk super rustig en relaxt uit de fles, niet één keer druk doen of gulzig of wat dan ook. Dus ben nu aan het afbouwen, want ik zie fulltime kolven om vervolgens de fles te geven met moedermelk echt niet zitten, dan ben ik de hele dag en nacht alleen nog maar met voeden bezig, dat is niks voor mij, dus ik ga over op de flesvoeding.