dreumes diabetes??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door barriewarrie, 3 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. barriewarrie

barriewarrie Niet meer actief

hoi,

ik heb tijdens de zwangerschap van de jongste zwangerschapsdiabetes gehad, na de bevalling waren de suikers bij mijn zoon te laag nadat ik stopte met borstvoeding waren ze in orde.
    in het beging dronk hij matig maar al vlot dronk hij voldoende.

nu is hij 1,5 jaar en drinkt tussen naar bed gaan en de volgende ochtend wakker worden ongeveer 3/4 flesjes melk/water/ranja, vaak genoeg geprobeerd maar hij heeft echt ontzettende dorst.
    hij wordt 1 a 2 keer per nacht verschoont maar ondanks dat is hij de volgende ochtend vaak door gelekt, vanmorgen zelfs zo doorweekt dat de luier zelfs stuk was.

overdag drink hij ook regelmatig, ook zo'n 3/4 flessen. het is een erg dorstig ventje.

nou opperde mijn moeder gister dat we maar eens naar de ha moesten want zij dacht dat hij wel eens diabetes kon hebben.
    ik heb geen test stripjes meer dus kan hem niet controleren, maar merk dat ik er eigenlijk wel onrustig van wordt, hij eet meer als voldoende maar toch houdt hij dorst.

is er hier iemand die hier ervaring mee heeft?

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als je twijfelt kan je zelfs nog naar de huisartsenpost gaan, hele hoge suikers zijn gevaarlijk voor die kleintjes, en het kan snel gaan. Sorry ik wil je niet bang maken maar als het zo is, snel handelen.

Als iemand veel dorst krijgt is dat het tweede symptoom, of eigenlijk een gevolg. Als je suiker te hoog is, gaat hij dat via zijn urine uitscheiden. Dus veel plassen leidt dan tot uitdroging en tot dorst.
    Vaak zijn er nog wel andere symptomen zoals uit zn hummetje zijn, wondjes die niet genezen, luieruitslag etc.
    Het feit dat jij zwangershapsdiabetes hebt gehad, verhoogd niet zijn kans op diabetes (op deze leeftijd). Jij had een vorm van type 2 en bij een klein kind is het altijd type 1, en dat is een wereld van verschil ;)

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het eerste wat mij opvalt is dat je ranja aanbied snachts, waarom?
    Ik zou alleen water geven. Als water niet goed genoeg is heb vraag ik mij af of het wel echt dorst is.

En bied je overdag vaste momenten drinken aan?
    Ik ben hier op een gegeven moment wel mee begonnen. 5x per dag een beker drinken. Als ik tussendoor gaf kon de oudste ook blijven drinken.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    En als je hem uit een beker gewoon water geeft?

5. barriewarrie

als hij drinken wil heeft hij ook echt dorst, gilt net zolang tot hij drinken krijgt. uit iets anders dan een fles drinkt hij nagenoeg niet meer en gooit hij ermee.

6. Blisskarin

Blisskarin Actief lid

8 feb 2012
    383
    0
    0
    Brabant
    Heeft je kindje ook een groeiachterstand? Dat is en van de belangrijkste tekenen van diabetes bij kinderen.

Veel dorst hebben hoeft (gelukkig) niet altijd diabetes te betekenen. Hier hebben allebei de jongens hetzelfde gehad en was het een fase.

Bij twijfel altijd de dokter bellen, maar misschien ben je wat meer gerust

7. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Hij krijgt erg veel suiker en daarvan kan ook een te hoog bloedsuiker ontstaan. Ik zou eerst eens beginnen met enkel water aanbieden. Ook overdag.

8. barriewarrie

nee hoor geen groei achterstand, als baby wel maar nu niet meer. hij is voor zijn leeftijd eerder groot.

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Van een hele berg suiker zou je geen te hoge bloedsuiker mogen krijgen hoor ;)

Ruikt hij uit zn mond? Zou ook een teken kunnen zijn.

Mocht je in de buurt wonen wil ik hem best voor je meten ;)

10. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Kan het niet zijn dat hij zoveel drinkt door zuigbehoefte? Mijn dreumes van 1,5 drinkt nooit meer uit de fles en alleen water uit bekers. Alleen soms dan ligt hij wakker en dan krijgt hij een rietjesbeker in bed als we denken dat hik dorst heeft. Op een gegeven moment zagen we dat hij dan op zijn rug aan de rietjesbeker lag te lurken zonder dat er drinken uit kwam natuurlijk. Toen een speentje gegeven op de momenten dat hij dorstig leek snachts. Dat hielp. Hij gebruikt verder overigens nooit een speentje, komt misschien eens in de twee maanden voor. Hij drinkt nooit iets anders dan water.

Maar ik dacht, misschien heeft jouw zoontje ook wel gewoon "dorst" vanwege zuigbehoefte. Overigens kan teveel drinken ook uitdrogen, waardoor hij dorst kan blijven houden.
    Ruiken zijn plasluiers wel normaal verder? Want veel plassen vanwege diabetes kan ook vreemd ruiken.
    Lijkt me sowieso een goed idee om de huisarts masndag meteen te bellen. Als je je echt zorgen maakt kun je natuurlijk de hap nu al bellen voor advies. Het klinkt iig vreemd allemaal...

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Even een vraagje uit nieuwsgierigheid
    heb je hem zelf gemeten?

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Waarom geef je hem ranja en geen water?

13. barriewarrie

Hij is toen in het ziekenhuis gemeten.

Zoals in het eerste berichtje staat drinkt hij melk ranja en water.

We hebben meerdere malen een speen gegeven maar hij is nooit een speen kind

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Je kunt toch die melk en ranja weg laten?

Maar hij wordt dus 3 a 4 keer wakker? Of hoe verloopt zo'n nacht?

15. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Zoals anderen ook al vroegen, waarom geef je niet alleen water?
    Melk en ranja zijn geen dorstlessers, zou best kunnen zijn dat hij daar alleen maar meer dorst van gaat krijgen.

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Misschien was het de eerste 2x niet duidelijk genoeg.

Waarom kies je ervoor om, met name 's nachts, ranja te geven?

Ik, persoonlijk, zou namelijk geen ranja aanbieden snachts, maar bij voorkeur zelfs alleen water en dus ook geen melk.
    Sommige kindjes hebben mogelijk snachts nog een 'voeding' nodig en hebben dan melk nodig. Oke, maar ranja :( Nee.

17. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als hij in t zkh gemeten is, dat is toen hij geboren was? Voor die kleintjes is vanaf 2,4 al goed he (klinkt belachelijk ik weet t). Maar goed...
    Heb je verder nog symptomen bij je kindje behalve dorst?

Bij die kleintjes kan het ook verschrikkelijk snel ontstaan dus niet afwachten of hij een groeiachterstand krijgt, duurt te lang

18. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom zou je een kind 's nachts ranja of melk geven? Dat is vragen om een slecht gebit!!! Onze zoon krijgt een flesje water mee op zijn kamer als hij naar bed gaat. Tuurlijk wil hij liever melk, maar ik heb liever dat ie me straks dankbaar is dat hij al zijn tandjes mooi heeft :).

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat jij suiker heb gehad in de zwangerschap wil niet zeggen dat je kindje het krijgt.
    Heeft hij misschien vergrootte neusamandelen waardoor die regelmatig met zijn mond open zit en daardoor een droge mond krijgt?
    Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij 's nachts veel dorst heeft omdat hij met een open mondje slaapt.
    Ik vind het verder niet naar diabetes klinken.
    Mijn oudste kind was ook een hele grote drinker weliswaar niet ' snachts maar wel overdag altijd veel aan het drinken.
    Als je je zorgen maakt wel even naar de dokter en kan die even in keel en oren kijken.

20. Blisskarin

Blisskarin Actief lid

8 feb 2012
    383
    0
    0
    Brabant
    Nogmaals denk ik niet dat je je zo gigantisch druk hoeft te maken hoor. Ik heb er gelukkig wat wetenschappelijke achtergrond in. Maar anders bel je morgen de huisarts. Daar kun je natuurlijk altijd met je graag terecht. Maar voor je eigen gemoedsrust. Zoals andere ook al zeiden diabetes heeft meer en belangrijkere symptomen.

En ik kan me best voorstellen dat je ranja geeft hoor. We weten dat het niet goed is, maar als je al weken niet goed slaapt en ranja werkt. Dan ben je een blij met ranja om 3 uur 's nachts.

Deel Deze Pagina